Hoofdsponsor

1/35 Oud Hollands vissers dorp

  • Onderwerp starter mijn-kotter
  • Startdatum
M

mijn-kotter

Guest
Hallo allemaal


Het ligt in de planning rond de donkere botter zoals reeds ergens op dit forum getoond een oud Hollands visserij dorp te bouwen.
Het lag al in de planning om er een schuurtje bij te bouwen alleen hebben we vorige week nog een oude botter gekocht die dus nog af gebouwd moet gaan worden en leek het ons wel een leuk idee om er dan maar een heel dorp om heen te bouwen .
Het zal dan ook een volledig verslag gaan worden van de bouw van de gebouwen en de rest wat er om heen komt.


IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

IMG_0355.jpg

Vriendelijke groet ron
 
Geweldig idee zo. Ga je ook een soort van haven enzo maken?? En een vis afslag? Zou leuk zijn.

Ga je iig volgen. En lekker veel foto´s ...... :P:P:P:P
 
Hallo rik

het is wel de bedoeling om er een compleet beeld van te maken alleen zal het er natuurlijk wel anders uit zien dan de visafslagen van nu.
Wij zijn net nog in elburg geweest en daar stond een oud houten hok wat de visafslag van vroeger was geweest en vorige week nog in vollendam dus inspiratie genoeg en ook is er nog genoeg leesvoer over te vinden dus dat zal wel los lopen.

groet ron
 
Anders eens een foto plaatsen van wat je wilt gaan bouwen, kunnen we meedenken. :)
 
dat word een hele klus ron waar haal je de tijt tog ik zit altijt in tijtnood maar bij jullie duren de dagen presies altijt wat langer :D
 
het moet een oud vissers dorpje worden waar de haven centraal staat
het word vrij groot je moet je voorstellen een oud vissers dorp gezien van uit de haven dus je ziet de visafslag en de huisjes en de dijken erom heen ik zal gaan zoeken naar wat foto’s kom maar op met ideeën het word schaal 1:35:$ 8)

gr ron
 
Hallo dirk

Ook onze dagen zijn vaak nog te kort en soms voor je er erg in hebt staat de klok alweer op de volgende dag als wij ons nest in gaan.
Dat is best wel eens een nadeel dat de dagen niet nog langer zijn dan kon ik nog meer van mijn ideeen maken,mijn hoofd zit altijd vol met dingen die ik nog wil doen en ik denk altijd zo ,zolang mijn gezondheid nog zo is als nu kan ik lekker door doen straks als het weer kouder wordt zal ik vast een stapje terug moeten doen ,dan zal mijn reuma wel weer erger worden.
Alleen zijn dat dingen voor latere zorg ik probeer nu zo veel mogelijk te doen vooral het kleinere werk.
gr ron

dat word een hele klus ron waar haal je de tijt tog ik zit altijt in tijtnood maar bij jullie duren de dagen presies altijt wat langer :D
 
Wat een leuk idee Ron, een diorama van een vissersdorp!
Gezien jullie bouwnivo wordt dit vast en zeker een zeer bijzonder project.
Ik zit weer op de eerste rij!

Groeten, Rinie
 
Hallo Mega

Wij hopen er iets speciaals van te maken en zijn dan nu ook al bezig om de nodige informatie te zoeken zodat we er binnen kort mee kunnen starten.

gr ron
 
Ik heb op het internet gezocht maar nog niet zo veel kunnen vinden en ik heb zelf eigenlijk ook geen foto’s waar ik veel mee kan dat is logisch denk ik want een visserij dorp zo als ik bedoel is nu niet veel meer van terug te zien in de havens van nu.
Dus mochten er nog mensen zijn die de nodige foto’s of informatie hebben wij houden ons aanbevelen.

Dit is wat ik ongeveer in mijn hoofd heb:

havenaanzicht.jpg


Dit is wat ik nu aan foto's heb waarvan ik denk daar zou ik iets mee kunnen.

_img48.jpg

Hindeloopen_Haven_PC2.jpg


AScgjj.jpg

554_oude_vissershuisjes_aan_de_kust.jpg

33.jpg

Gr ron
 
Ik heb in het openlucht museum eens een foto genomen. Misschien heb je er wat aan. Dit is geen replica of na bouw. Dit is een origieel vissers huis. :O

1_modelbouw1.jpg
 
Dit is al een fantastisch topic nog voor de bouw begonnen is. Gedegen opzoekwerk en foto's die echt inspirerend zullen werken !
Aan de kant mannen, want ik wil op de eerste rij zitten om dit te volgen. Ik hoop dat je een goed verslag zal doen van je bouwmaterialen en je aanpak want dit werk is : WHAT I LIKE !
 
Hey GUnit, ge moogt naast mij komen zitten, ik ben dit ook met veel belangstelling aan het volgen ;)

Grtz,
Beyond
 
Ja rik dat is een mooie foto daar kan ik wel wat mee bedankt

En bedankt mensen voor de enthousiast reacties het word een hele bouwwerk maar zeker leuk voor de afwisseling ik heb dit nog niet veel ervaring mee en hoop er wat moois van te maken
 
Ik geef je een tip mijn-kotter, en je bent vrij om ermee te doen wat je wil natuurlijk. Probeer even zorgvuldig, volledig, nauwgezet en onderbouwd te werken aan je huizen als aan je boten, voertuigen...
Als je verhaal wordt verteld door een razend realistische setting, is de buit half binnen. Veel bouwers maken ronduit meesterwerkjes van hun onderwerp zelf, maar de "rekwisieten" zijn maar gedeeltelijk af.

Ik ben zelf helemaal verslingerd geraakt aan het maken van huizen, en ik verzeker je, de foto's die hier in jouw topic staan, zijn een grote inspiratie (krijg al zin om mee te komen helpen !).
 
Hallo GUnit en alle andere geïnteresseerden.

Natuurlijk is alle raad en kennis welkom want natuurlijk ben ik een boten bouwer en geen diarama bouwer dus is dit voor ons een nieuwe uit daging.
Ik zal proberen alles net als bij de schepen zo natuur getrouw na te maken en er een levendige verbeelding van te maken.

Dus begin ik nu eerst met een verhaaltje

Iedere zaterdag lopen de schepen binnen,dat was vroeg zo en vaak ook nu nog in de visserij dorpen.
Dit vissers dorpje zal afgeleid worden van verschillende dorpen zoals ze vroeger in nederland waren.
Dit wordt in feite een fantsie dorp maar het zou zo een dorp kunnen zijn uit het vroegere verleden.
In ons dorp waar net een aantal schepen zijn binnen gevaren ,waar de eerste vis wordt verhandeld,waar verder op op een werf een botter wordt gebouwdt.
In de straten spelen de kinderen met hoepels en tollen.
En een schippers vrouw die de was op hangt.
Zo zal ons dorp er uit komen te zien.O-oO

hier onder een foto van de beginselen van ons dorp

IMG_0392.jpg

We beginnen dus met piepschuim om als onder grond te dienen voor de haven en kade .
het grote blok aan de zijkant dat zal een dijkje gaan worden,op een strekdam
Dit is op dit moment het idee wat we hebben we zijn dus nu aan het puzzelen hoe en wat waar moet gaan komen.

Gr ron en antje
 
Dit wordt warempel veel groter dan mijn diorama ! Prachtig die basisvorm, als je er straks naar kijkt wordt je een beetje omsloten door het geheel, tenminste als ik er een goed zicht op heb, want het wordt toch een L-vormige drager denk ik ?
 
dit is de bedoeling het open hoekje rechts inbeeld is de zee
en links komt de heling met een botter er op en op de voorkant is dan de haven en op de achterkant komen huizen en links naast de heling komt nog een door vaart

IMG_0396.jpg

haven_Hindeloopen_1927.gif



gr ron
 
Grappig dat je met wat piepschuim al een idee krijgt van wat het gaat worden.
Dit is echt een heel leuk project! Ik blijf het op de voet volgen.

Groeten, Rinie
 
Het zal zeker en vast een dio worden om lang naar te kijken, dat zie je zo al...

Ik heb nog even gaan piepen naar het begin van je topic om de schaal te vinden, en het is 1/35 niet?
Gewoon omdat je praat over spelende kinderen enzo...
Deze ga je misschien vinden in het gamma van Preiser...
Zij hebben verschillende dozen met burgers op deze schaal.

Veel suk6 verder, ik blijf je volgen ;)
Grtz,
Beyond
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan