Hoofdsponsor

1/72 Billing Boats America #609

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

PA FIFI

Guest
Billing Boats America #609
1850 - Onder aansporing van de New York Yacht Club om een snelle zeilboot te bouwen, maakte George Steers bouwplannen voor de America. De lage zwarte schooner werd ontworpen door een omgekeerde "cod-head and mackerel-tail" stijl te gebruiken.

1851 - Door een uitdaging van de Royal Yacht Squadron aan te gaan, deed de schooner America mee aan de "Hundred Guinea Cup" race, een 53-mijl lange race langs "Isle of Wight". Het versloeg de 14 Britse schepen zonder moeite en kreeg de Hundred Guinea Cup. Op 25 augustus bezocht Koningin Victoria het schip zelf. De America kwam thuis en presenteerde de New York Yacht Club met zijn prijs, die hierna de America Cup werd genoemd.

1863 - Gedurende de volgende 12 jaar had de America een aantal eigenaren een beide kanten van de Atlantische Oceaan. In 1863 keerde de schooner terug naar Newport, Rhode Island om als trainingsschip voor de United States Naval Academy in dienst te treden.

1870 - De America doet mee aan de America Cup waar het als vierde (uit vijftien) eindigd.

1901 - De America zeilt mee in haar 51st en laatste race. Voor de volgende 15 jaar ligt ze in Boston.

1921 - Na jaren van verschillende eigenaren komt de America weer terug naar de Naval Academy in Annapolis, Maryland, waar ze slecht bijgehouden werd.

1940 - De America, al aan het afbreken, ligt te verrotten in een schuur in de Annapolis Yacht Yard gedurende WWII. President Roosevelt zette druk op het Congres om $100.000 aan te wenden om de America in het National Naval Museum te veranderen, de oorlog kreeg echter prioriteit. In 1942, onder hevige sneeuw, zakt het dak van de schuur in en het hevig verrotte hout kan de klap niet hebben. Het hout dat redbaar was werd gebruikt om een model van het schip te maken, welke nu in het Naval Academy museum staat.

Specificaties:
- Lengte: 56 cm
- Hoogte: 45 cm
- Breedte: 10 cm
- Schaal: 1:72
- Moeilijkheidsgraad: (gevorderde)
- Volledig lattenbouw
- Inclusief beslag
- Laser gesneden

Verf (Optioneel) Humbrol:
- 2 (Emerald, Gloss)
- 11 (Silver, Metallic)
- 16 (Gold, Metallic)
- 19 (Bright Red, Gloss)
- 21 (Black, Gloss)
- 22 (White, Gloss)
- 35 (Varnish, Gloss)
- 47 (Sea Blue, Gloss)
- 85 (Coal Black, Satin)
- 133 (Brown, Satin)

Deze bouwdoos bevat alle houten onderdelen, beslagwerk, tekeningen en Nederlandse bouwbeschrijving. Exclusief lijm, gereedschap en verf.
 

Bijlagen

  • billingboats_609.jpg
    billingboats_609.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi scheepje.....
En laat je maar volledig gaan zou ik zeggen?
Eén iets vraag ik me toch af, maar de gevorderde houtsnuiver zal hierop wel kunnen antwoorden: zouje nog Humbrol ( enamel) gaan gebruiken de dag van vandaag?
 
zal inderdaad zoveel mogelijk vragen stellen. en zodra ik kan ook de nodige foto's. ben er zeker van dat het met jullie info en mijn geduld ^^ zeker zal lukken om dit tot een goed einde te brengen.

tot morgen
 
Dit is voorop lopen in de zaak, dus nog even niet druk maken over de verf, maar idd geen humbrol verf of enamel verf enz. Hier kom ik dan te zijner tijd wel op terug. :P
 
YES !! , nog iemand die de America gaat bouwen ^^ Is een prachtig schip hé ?

Groeten, "Wet Sellery"
 

mod........
Verder zal ik dit topic van anders voor je splitsen..... Dan zet het intro in de bouwtopic´s van het forum voor houten schepen. ;)
[/QUOTE]

Mag dit zeker splitsen. Geen probleem.
 
Pascal, is inderdaad een heel mooi schip. heb ook al uw topic zitten lezen, van zodra ik het wist van Rik. Heb er al heel wat van genoteerd en geleerd.
 
de eerste foto's van doos in inhoud.
 

Bijlagen

  • IMAG1506.jpg
    IMAG1506.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 31
  • IMAG1507.jpg
    IMAG1507.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 32
  • IMAG1508.jpg
    IMAG1508.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 26
  • IMAG1509.jpg
    IMAG1509.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 23
  • IMAG1510.jpg
    IMAG1510.jpg
    29,5 KB · Weergaven: 19
  • IMAG1511.jpg
    IMAG1511.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 16
  • IMAG1512.jpg
    IMAG1512.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 15
  • IMAG1513.jpg
    IMAG1513.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 13
  • IMAG1514.jpg
    IMAG1514.jpg
    31 KB · Weergaven: 16
  • IMAG1515.jpg
    IMAG1515.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 16
  • IMAG1516.jpg
    IMAG1516.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 17
Mooie kit Pa Fifi! Heel veel plezier met de bouw!

Groeten, Rinie
 
Welkom,
Heel veel plezier en succes met de bouw van dit mooie schip!
 
Als ge nog ergens wat lego blokken hebt liggen, leg ze dan maar klaar, die gaan zeker van pas komen om de spanten te bevestigen ;)

Groeten, "Wet Sellery"
 
voor die legoblokken zal ik eens bij mn zus binnen wippen, is namelijk babydagmoeder en daar liggen er blokjes genoeg :P maar nu een vraagje. wat voor lijm gebruik ik het best of is het eender welke houtlijm ik gebruik. Ik heb momenteel houtlijm van het merk "bizon" staan. Voor de spanten zal dat wel goed zijn maar is dat ook oke voor de bekleding?
 
dank je Rik. Is de zelfde lijm die ik staan heb en gewoon ben om te gebruiken. Had uw site al bezocht maar mn geheugen werkt niet lang :wub: heb nu uw site aan mijn favorieten toegevoegd zal in het vervolg eerst daar eens gaan gluren voor ik dergelijke vragen stel ;)
 
eindelijk gestart met de america 609 :D
helft van de romp gedaan. vondt de werking wel wat raar. daar de romp in 2 delen wordt gemaakt terwijl ik op de andere topics zie dat ze in 1 deel gemaakt worden. gebeurt dat nog dat men op deze manier werkt of is dat enkel met het merk billingboats. ben toch het plan blijven volgen en het ging (voor mijn eerste keer) tamelijk goed :)
1_america_609__17_.jpg 1_america_609__18_.jpg 1_america_609__8_.jpg 1_america_609__9_.jpg 1_america_609__10_.jpg 1_america_609__11_.jpg 1_america_609__14_.jpg 1_america_609__15_.jpg 1_america_609__16_.jpg

wordt vervolgd :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoooooo, huuuu,,,,,

Even luister/lezen...... :ohmy:

Wat je nu doet is zeker niet verkeerd, Mooi en strak werk. Netjes afgewerkt en alles. Alleen bouwen doormiddel van twee helften?? Tja, modelbouw en kitbouw he.... ;)

Nu dus eerst de andere helft netjes in elkaar zetten. Dan de twee helften op elkaar lijmen zodat je een mooie romp krijgt om deze te beplanken. De bouwmethode geeft aan dat de delen afzonderlijk beplankt moeten worden. Maar niet doen dus. Daarom wil ik nu dit advies geven. Waarom?? Wel de losse delen zullen gaan trekken. Dan word het iets krom. Als het dan aan elkaar gelijmd gaat worden gaat het mis.

De twee delen aan elkaar lijmen betekend ook dat je de romp in het geheel vanaf de kiel kan opbouwen/beplanken. Zij voor zij per huidplankje. Daardoor blijft de trekkracht en dus de spanning gelijk. Daardoor trekt je romp niet krom. Ook kun je dan doormiddel van een bouwhelling gaan werken waarmee je je kiel ook recht houd en de spanten in de juiste haakse hoek kan houden.
 
:D goede start in ieder geval . maar zeker wat rik zecht de 2 helfden lijmen voor je gaat beplanken.

wel raar dat het dek ook uit 2 delen is maar je zult het zeker netjes inelkaar krijgen daar ben ik zeker van , en met een jupiler er bij kan het haast niet fout gaan 8)
 
Dat is een mooi begin.
Ik sluit me helemaal bij het advies van Rik aan.

Ik stel verder voor om een bouwplank te maken waarop je de kiel netjes recht kunt fixeren, zo voorkom je kromtrekking tijdens het beplanken.

Veel plezier en ga zo door!

Groeten, Rinie
 
dank voor de info. heb voorlopig de kiel al vast gezet zodat hij niet meer kan krom trekken. zodra de andere kant droog is, zal ik ze meteen aan elkaar bevestigen. want had er ook al mijn twijfels over dat indien ik ze afzonderlijk bekleed dat niet ging goed komen :nowink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan