Hoofdsponsor

1/72 Billing Boats America #609

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo vandaag begonnen met herstellingswerken.
Afgeschuurd en gebroken latjes (gedeeltelijk) verwijderd.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat een tegenslag zeg, je herstelling en je schuurwerk ziet er goed uit, nu opletten voor je de romp in handen neemt, eens kijken dat er geen dieren in de omtrek zijn :)
 
Pierre, hoe heb je die camouflage aangebracht?
(geintje)
Allée, nu de goede keer hoop ik.
 
ik hoop dat mister m nu weg is want je schip heeft al het één en ander doorgemaakt .
meerder bouwer had dit al lang in de kiko laten verdwijnen.
 
meerder bouwer had dit al lang in de kiko laten verdwijnen.

Nooit de moed opgeven maatje. NEVER A FAILURE ALWAYS A LESSON

Nog een andere oplossing gevonden voor het dek ondertussen ?

Wel de plannen van het dek zullen ook veranderen. Tijden het poetsen enkele weken geleden hadden ze niet beter gevonden om mijn schip ook wat op te poetsen. En hadden ze (met teveel water) het dek willen kuizen. Was goed bedoeld, maar daar het dek nog niet af was is de kleur (van de breeuwnaden) uitgelopen.

attachment.jpg

Ik dacht dat ik het kon weg krijgen met wat opschuren maar blijkt van niet. Allee, toch niet helemaal. Dus met dat ik toch aan het herstelen ben, zal ik deze ook maar volledig verwijderen.

Ook heb ik na wat opzoekingwerk een foto (van een schilderij) gevonden van de America uit 1851.

attachment.jpg
On August 22, 1851, AMERICA was declared the winner of a 53-mile clockwise race around the Isle of Wight. After a large fireworks display viewed by about 7,000 on lookers, the crew was celebrated by the members of the RYS. And on August 25, at her anchorage off Osborne House, the schooner was honored by a visit from Queen Victoria and her entourage.

Daar viel me op dat het dek veel bleker is dan dat je ziet op de modellen, en dat de kits voorstellen. Dus zal ik kijken om bleker fineer (denk witte eik) te gebruiken. Zal ook mooier overkomen denk ik als het afgewerkt is.

Op die foto zag ik nog iets waarvan ik nogal raar opkeek. Op alle foto’s (van modellen) zie je enkel dat ze zo gezegd gebruik maakten van een helmstok. Op deze foto zie je dat ze gebruik maakten van een roer. Dus zal dit dan ook aanpassen als ik het dek afwerk.
 
Ah, da's die "foto" waarover we het enkele dagen geleden hadden ? Me dunkt is dit helemaal geen referentie uit die jaren zelf maar zoiets als in onze jonge jeugd zo'n documentatieplaatje uit een geschiedenisboekje, zou wel voorzichtig mee zijn als ik van jou was.
 
Me dunkt is dit helemaal geen referentie uit die jaren zelf maar zoiets als in onze jonge jeugd zo'n documentatieplaatje uit een geschiedenisboekje, zou wel voorzichtig mee zijn als ik van jou was.

Heb wat verder zitten zoeken en vind (spijtig genoeg) nergens meer informatie over die foto/schilderij.
Waardoor men idd verkeerde conclusies kan trekken.
Maar heb intussen wel een foto gevonden van een echt schilderij, gemaakt in 1851 van een zekere “Fitz Henry Lane” (1804 – 1865). Was een bekende marine schilder, waarvan er in veel wereldberoemde museums schilderijen hangen.

attachment.jpg
gevonden op http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Yacht_%27America%27_Winning_the_International_Race_Fitz_Hugh_Lane_1851.jpeg



hierop zie je wel degelijk een helmstok. Maar die stond wel buiten de cirkel in plaats van er in. Wat me daarop ook wel opvalt, is dat het achtersteven een andere vorm had. En dat er niets te zien is van kajuiten of iets dergelijks. Enkel een dekrooster. Volgens mij is deze foto/schilderij het meest logische. Want dit schip werd speciaal gemaakt voor de snelheid om deel te nemen aan de America cup en niet voor comfort. Want een paar maanden na hun overwinning werd het schip al verkocht en verbouw.

Het is in enkele jaren ook dikwijls van eigenaar veranderd en telkens werden er aanpassingen uitgevoerd. Ook de naam is veranderd naar Camilla en tijden de amerikaanse burgeroorlog (waar ze hem ook voor inzetten) naar Memphis. In 1862 werd ze tot zinken gebracht in Jacksonville toen troepen van de Unie de stad overnamen. Ze werd terug opgevist, hersteld en terug omgedoopt tot de America door de Europese Unie, en diende aan de Unie kant voor de rest van de oorlog. De America werd toen bewapend met drie gladde bronzen kanon ontworpen door John A. Dahlgren. Een 12-ponder was gelegen op de boeg en twee 24-ponders werden geplaatst midscheeps. De grotere 24 -ponders had een boring diameter van 5,75 inch (14,6 cm). Elke 24-ponder woog 1.300 pond (590 kg) en had een bereik van 1.140 yards (1,04 km) op een hoogte van vier graden. Na de oorlog werd het schip gebruikt als een training schip op de US Naval Academy.

Zo zie je hoe een mooie yacht speciaal gemaakt voor een wedstrijd uiteindelijk verandert in een oorlogschip.
Door zijn hele geschiedenis (heeft maar een paar maanden zijn originele vorm behouden) is het daarom ook zo moeilijk om een juiste kopie(model) van deze te maken.

Zal nog eens nadenken hoe ik het zal aanpakken ;)
 
nog eens een kleine update :)

Heb besloten om hem te bouwen/ herstellen volgens de eerste foto/schilderij die er van genomen is.

attachment.jpg

dus heb er intussen ook al het dek afgenomen. Want de romp moet achteraan ook wat aangepast worden.

attachment.jpg

Opnieuw de bovenste planken aanbrengen.

attachment.jpg

Intussen (terwijl de romp staat te drogen) een proef aan het maken van het dek

attachment.jpg

De breeuwnaden heb ik eens geprobeerd met Erwin zijn spons methode. Maar ipv verf op doen en met spons afdoppen.
De verf op spons en op het stuk doppen.

attachment.jpg

Is nog niet 100% maar denk wel (na wat oefenen) dat het moet lukken.
 
Denk dat je proefdek de juiste vorm en kleur heeft



[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit terug open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan