Hoofdsponsor

1/72 Billing Boats America #609

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeer mooi gedaan, zal ik ook blijven opvolgen als ik terug weg ben :)
 
Dank u mannen.
Ben zelf ook heel tevreden van mn werk. Al was ik er aan begonnen met een klein hartje.

Vandaag geplamuurd en opgeschuurd. En deze avond een onderlaag gegeven. Foto's volgen nog.
 
Dat is een hele mooie romp! Heel goed gelukt.
Is die kiel met 500 gram niet wat zwaar voor een statisch schip ;) .
 
:@:@:@:@:@:@
Net nu mijn romp mooi egaal is en ik de laatste onderlaag aangebracht heb, gebeurt dit????





Is enkel maar aan 1 kant. Dacht eerst dat het blaasjes waren maar dat is het niet. De verf barst en komt los over de volle lengte van het schip. Is wel een nieuwe spuitbus die ik heb gebruikt maar van het zelfde merk (Brico) zoals ik steeds gebruik. Is wel raar dat het maar aan 1 kant is.

Zal morgen terug schuren en opnieuw proberen :@

Zijn er nog mensen die dit al hebben tegen gekomen.
 
De foto is niet helemaal duidelijk, maar ik heb dit ook al eens aan de hand gehad denk ik. Precies alsof de laatste laag bij elkaar krimpt. Ik gebruik ook dikwijls spuitbussen van Brico en ik moet zeggen dat die bijna altijd een goed resultaat geven. Maar het is al een paar keer gebeurt dat de laatste laag dit effect heeft. En dan dikwijls op één bepaalde plaats en niet overal. Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik heb de indruk dat het gebeurd als ik een te dikke laag in één keer spuit of dat de laag eronder niet droog genoeg is.

Christophe
 
Denk dat ik dan iets te dik zal gespoten hebben. Want had hem 3 dagen geleden gespoten en pas gisteren voormiddag geschuurd en en deze middag opnieuw gespoten dus was zeker al droog hé. Dus weer iets bijgeleerd ;)
 
Ik spuit meestal meerdere dunne lagen met een paar minuutjes ertussen. Dat geeft een beter resultaat. Nat op nat kan je ook spuiten maar dat gebruik ik meestal voor kleurschakkeringen te krijgen in bakstenen gevels. En dan spuit ik nooit een dikke laag , maar enkel nevel van grotere afstand.

Christophe
 
Dat noemen ze een olifanten huid, gebeurd gewoonlijk tussen 2 verschillende verf systemen of als de vorigen onvoldoende is uitgehard . Lees dat er tussen je vorige en de laaste 3 dagen wachttijd zitten zou zeker moeten droog zijn, een zijde? vermoed dat door de weersomstandigheden er aan een zijde van je romp condensatie is opgetreden :worried:
 
Ik lees het nu pas, ik ben het met Isola helemaal eens. Waarschijnlijk ligt je romp te drogen waar het aan de ene kant kouder is dan aan de andere kant. zoals we bij het drogen in een venster wel eens zien.

De koude kant droogt echt minder snel dan de gene op kamer temperatuur.
Bij verkeerde middelen of elkaar niet verdragende producten zou je dit op het gehele romp moeten zien. niet aan één zijde.
Dus ik denk dat je nu goed moet schuren, dan weer plamuren goed wachten en drogen/ontgassen en dan weer spuiten in de plamuur.

Wat eventueel ook kan, terwijl ik dit verhaal typsel is dat je houtllijn is gaan lossen Dus dat je de romp geschuurd hebt. de romp in de plamuur gespoten hebt. Dan daarna geschuurd waarna je plamuur gegeven hebt. Dat goed laten harden en dan weer schuren. Waar het dus fout is gegaan omdat het houtlijm kaal is geworden en nu is gaan weken met de nieuwe laag primer en dus los laat...

Dus is het misschien ook taaiachtig?? zo ja.

Hele romp afschuren en dan zorgen dat de houtlijm niet meer op de oppervlakte zit... Dan primer. Weer mooi egaal schuren plamuren, enz...
 
Dat is even pech hebben :(. Zoiets heb ik op de Bon Retour ook gehad en het advies van Rik is de enige oplossing. Het is weer werk, maar het loont zich wel.
 
Dus is het misschien ook taaiachtig?
Nee, is zeker niet taai achtig. En eerst dacht ik zelf dat ik een te dikke laag gelegd had. Maar toen jullie begonnen van die condens, ja die plaats waar hij stond te drogen was nogal vochtig met dat weer. Normaal staat de romp steeds in mn hokje waar ik werk ook om te drogen. Deze keer had ik hem na het schuren reeds op de tafel gezet waar ik hem spuit vlak bij het venster en de deur (die altijd op een kier staat). Waarschijnlijk zal daardoor die condens er op gekomen zijn. Zal hem vandaag terug opschuren en plamuren maar hem terug laten drogen in mn werkhokje (waar het wel droog is) tot Zaterdag. Normaal zou hij dan mooi droog moeten zijn.
 
Op de ledendag heb ik besloten (laten overhalen :$ ) om de onderkant van mn romp te verkoperen. Dus heb ik alvast kopertape besteld (bij http://www.tiffany.be/catalog ) daar ik er in de regio geen vond.
Woensdag alvast maar al wat verder gedaan. Om de waterlijn te tekenen heb ik een potlood bevestigd op een voetje van een kapotte spot. Waarmee ik gemakkelijk de hoogte kan regelen.




Daarna de bovenkant al een laagje verf gegeven in het origineel kleur. Heb daarvoor zwart hoogglansverf gebruikt van het merk Gamma.



Terwijl de verf aan het drogen was maar begonnen aan de behuizing die nadien op het dek moeten komen.




Nog wat verder opschuren en afwerken en zijn dan klaar om op het dek gelijmd te worden
 
Vandaag begonnen aan het dek. Heb eerst de stukjes (waarvan ik momenteel niet op de naam kan komen) aan de zijkanten verwijderd. Had er met Pascal over gehad op de ledendag dat ze te dik waren in verhouding met de rest.



Maar voor ik de nieuwe er op lijm, heb ik besloten om eerst het dek te beplanken nu het dek mooi vrij is.



Op het onze forum (en ook op andere) zie ik dat er veel manieren bestaan wat betreft het bekomen van de voegen. Ik heb besloten om de zijkanten van de plankjes te kleuren met een donkere rood/bruine stift.



En ben tevreden van het resultaat tot nu toe.



Had ook eerst getest met andere kleuren zoals zwart en gewoon bruin, maar was daar niet zo tevreden van.
Zo, momenteel doe ik nog wat verder aan het dek in afwachting van mn kopertape.
 
Romp is goed gekomen zie ik, denk dat dit een mooije word ;)
 
ziet er goed uit maar moeten de dekplankjes niet uit meer delen bestaan ? ik weet niet hoe het bij de echte is dus vraag ik het ff.

lijkt me sterk dat alle dek planken uit één stuk zijn.
 
ja inderdaad het is een hele lengte maar houd er wel rekening mee dat je boot normaal 56 meter lang is . ik zou tog in 5 stukjes werken over de voledige lengte dan heb je planken van +/- 10 meter wat nog een behoorlijk lange plank is.
 
Ik sta Dirk hier echt bij hoor. De planken moet je wel verdelen. Als je schip idd 56 mtr lang is moet je uitgaan van 9 mtr lengte aan dekplank.
Dan als verspringen per drie.

De spanten zijn idd net iets dunner dan een lucifer bij dit schip. Een geschuurde lucifer zou al goed zijn. En dan moet je even referentie zoeken hoe de spanten gezet zijn.

Ik zou hier geen latoen koper gebruiken. Maar strak en glad afwerken. Dit schip is echt bedoeld om zo glad en strak en egaal mogelijk af te werken. Net zoals het origineel.
 
Die romp is mooi glad geworden!!
Ben heel benieuwd hoe dat paars er straks uit gaat zien...een breeuwnaad in die kleur heb ik nog niet eerder gezien, maar wellicht is het resultaat heel goed.
 
Kopertape was vandaag binnen gekomen.



En dan deze middag maar meteen aan begonnen.
Heb stukjes van 20mm afgesneden want als ik ze op 10mm (zoals ik wou) afsneed was het heel moeilijk om het papier van de tape te verwijderen.



Om de nagels te imiteren gebruikte ik een paperclip die wat scherper gemaakt was. En daarmee drukte ik op de achterkant door.



Heb reeds een klein stukje gedaan om te proberen en te bekijken.


In het echt is het mooier dan op de foto. Maar niet echt passen voor dit schip.
Dit schip is gemaakt voor snelheid en zoals Rik zei moet de romp mooi egaal zijn. En dat is het niet op deze manier.
Dus zal terug keren naar mijn oorspronkelijk plan. Wat de kopertape betreft is het niet verloren. Die zal ik kunnen gebruiken bij de Cutty Sark.

Ik sta Dirk hier echt bij hoor. De planken moet je wel verdelen. Als je schip idd 56 mtr lang is moet je uitgaan van 9 mtr lengte aan dekplank.
Dan als verspringen per drie.
Dat zal ik idd veranderen. Was voort gegaan op mijn bouwplan en een ander model van de America, maar blijkbaar zijn die beiden niet correct.

De spanten zijn idd net iets dunner dan een lucifer bij dit schip. Een geschuurde lucifer zou al goed zijn. En dan moet je even referentie zoeken hoe de spanten gezet zijn.
Die spanten heb ik al gemaakt en zijn idd iets dunner dan een lucifer. En er moeten er blijkbaar meer op dan dat er bij mij opstonden.

Alvast bedankt voor de opmerkingen en de tips.

Toch nog 1 vraagske. Om het dek, behuizing en spanten te kleuren wat gebruik ik daar het best voor? Want er bestaan zoveel soorten vernis, olie's en kleursels dat ik echt niet weet wat ik moet nemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan