Hoofdsponsor

1/72 Billing Boats America #609

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een lijn gezet, maar let wel, ik kan niet zoveel vanaf deze afstand zien.

Maar dit is wel ongeveer zoals het er ongeveer uitziet. Ik heb dan wel het idee dat de boeg iets meer omhoog mag.

1_1_america_start_beplanking_6.jpg
 
Een kleine update zodat jullie weten dat ik er nog ben. Helaas lukt het niet met mn foto's :@ (exserco is al reeds langs geweest om het probleem te bekijken en besproken met Pantani) zal morgen eens proberen met een andere computer.

Beplanking is al geruime tijd gedaan, heb dan de romp geschuurd en ook hier en daar plamuur aangebracht. Deze namiddag opnieuw mooi op geschuurd (eerst met korrel 120 - 180 - 240 en 500) en reeds voorzien van de eerst onderlaag.
 
:D:D probleem om foto's te uploaden is opgelost :D:D
Nogmaals bedankt Dirk

Zo dit zijn de foto van de romp toen ik gedaan had met de beplanking.










word vervolgd ^^
 
Geen probleem, we zijn er om elkaar te helpen en zeker als het om forum foto's gaat, want zo zien we dus dat je aan een mooi schipje bezig bent en natuurlijk verwachten we nu meer foto's :)
 
Mag ook wel 2 of zelfs 3 rijen zijn hoor, zolang je niet overdrijft... en vooral dan niet te lang wacht voor de andere kant.
 
Ziet er zeer goed uit. Zeker voor de eerste keer dat je een romp beplankt. Mijn complimenten. De volgende keer zonder spijkertjes??

Wel een kleinigheidje, voor het plamuur werk. Licht plamuren, liever meerdere keren dan ineens. Neem een fijn werkende plamuur zonder korrelvorming. Dan wel eerst eens een keer in de grond verf bijvoorbeeld. Dan kun je met lakplamuur de kleinigheidjes bijwerken zodat je romp helemaal glad word.

Even een kleine vraag, de scherpte van de boeg moet je die nog maken, of komt er nog een extra valse kiel tegen aan?
 
Bedankt Rik.

Er moeten nog foto's volgen want ik sta al wat verder.
Ik heb hem geschuurd daarna geplamuurd. zondag heb ik hem dan opnieuw geschuurd en een eerste laag primer gegeven. heb hem dan vanavond opnieuw geschuurd en de kleine oneffenheden nog wat geplamuurd. Morgen terug wat schuren. Maar zal dan ook de andere foto's uploaden.

Even een kleine vraag, de scherpte van de boeg moet je die nog maken, of komt er nog een extra valse kiel tegen aan?
Wat bedoel je hiermee Rik, moet de boeg scherper want er komt geen extra kiel tegen aan.
 
Wat Rik bedoelt is dat je bootje voor het ogenblik een stompe snuit heeft, haar neus is een rechthoek bij wijze van spreken, dit terwijl dit scheepje gebouwd werd op snelheid, dus een zo scherp mogelijke neus had om door het water te klieven (zeg maar "snijden"). Dus waren er twee mogelijkheden (wellicht is geen van beide aan bod gekomen in de handleiding) : ofwel had je de valse kiel scherp kunnen vijlen (schuren) en zo de latjes van je romp tegen elkaar brengen om een scherp mes te bekomen, ofwel (minder waarschijnlijk) had je de latjes over je valse kiel kunnen laten doorlopen op elkaar in een scherpe hoek te ontmoeten... zoals gezegd, laatste oplossing lijkt me echt heel onwaarschijnlijk.
Wat je nu nog kan doen is er een stuk tegenaan kleven en netjes schuren tot je een scherpe kiel bereikt.
 
oeps, sorry dat ik eventjes voorgestoken had, Rik :)
 
In mijn handleiding staat er idd heel weinig info, en zelf had ik er geen benul van dat hij te stomp was.
Dus zal morgen eens op mijn gemak het probleem bekijken. Alvast bedankt voor de info Danny.... en Rik :)
 
Rest van foto's zoals beloofd.








na verschillende keren geplamuurd en geschuurd te hebben eerste laagje primer.






Daarna opnieuw plamuren en schuren totdat er niets van oneffenheden meer zijn.



 
Wat betreft de scherpte van de kiel, van waar tot waar moet dat scherper zijn of moet de volledige kielbalk ook scherper gemaakt worden?
Weet wel dat hij helemaal bovenaan dikker moet zijn. Want daar komt er nog een opening voor de kluiverboom of voorstag (weet niet juist hoe die balk heet maar zal er niet ver van zijn :unsure:)




Ipv daar een stukje hout aan te kleven kan ik dat niet gewoon scherper schuren?

Indien niet moet dat een vol stukje hout zijn of kan ik ook van die latjes (die ik gebruikte voor de beplanking) aan kleven
 
Dat is vrij gemakkelijk, helemaal dus. Ook de kiel. Ook dit snijd in het water om maar te schrijven.
Dan moet je ook nog en stukje volhout ertegen aan zetten. Anders gaan je huidgangen los. Het nadeel is dat je scheepje iets langer gaat worden. Houd hier wel even rekening mee. Ik zou hier even goed over nadenken voordat je hier flink mee aan de gang gaat.

Wat ik zou doen, is een stukje hout ertegen. van ong. een halve cm. Dan naar de boeg toe scherper vijlen en schuren. Een beetje smokkelen dus.
 
zo, de neus van schip wat bijgeschuurd en een blokje van ongeveer 1cm (mss wat te dik maar heb tijd en een goeie vijl om er een mooie neus van te maken)



ook het blokje mooi aangepast zodat het mooi aaneensluit



Is wel een moeilijke plaats om vast te klemmen dus heb het dan maar vast geplakt zodat het niet kan verschuiven.





Morgen zal ik kijken om een latje op de kielbalk te bevestigen. dat zal een latje zijn van een halve cm.
 
Scheepje ziet er heel mooi uit ^^

Ben benieuwd wat het gaat worden, ik heb bij mijn America kit de latjes bij het beplanken dunner gemaakt zodat ik een spitse boeg kreeg, maar dat gaf flink wat problemen, en een hoop plamuur- en schuurwerk.

Groeten

Wet Sellery
 
Yep dat is dus wat ik bedoel. Volgens mij gaat dit nu helemaal goed komen. Mooi glad verloop in maken en dan een mooie scherpe boeg....
 
Zo, stukje gevijld en gescheurd zodat het nu een mooie scherpe boeg heeft.







ook nog een latje gelijmd op de volledige kielbalk zodat ik ook die scherper kan maken.





En dan het eindresultaat.





Nu enkel nog wat plamuren en opschuren en de schilderwerken kunnen beginnen :D
 
Mooi strak werk. Heel mooi en knap hoe je de ronding in de boeg hebt gemaakt!

Groeten, Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan