Hoofdsponsor

1/72 Billing Boats America #609

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn eerste bootje was ook zo met twee helften, het was de Norden van Billing Boats.
Enkel de kits van Billing boats met cataloog nummer in de 600 werkt met dit principe.
Ik heb ze toen apart beplankt en dan samengevoegd en ik hed er geen problemen mee. De kielhelften heb ik toen op een plank vastgenageld en dan beplankt zodat het recht bleef.
Moest ik het opnieuw doen zou ik ook zoals Rik zei deze eerst aan elkaar lijmen en dan beplanken.
 
Hier een kleine tip. De eerste bladzijde laat zien hoe ik een bouwplank maak. Deze maak ik voor elk schip appart, dit omdat de maten steeds anders zijn. Ik hoop dat je hier ook weer wat aan hebt.
 
hier ben ik dan ook weer met een paar foto's :D

1_13-09-09_025.jpg 1_13-09-09_026.jpg 1_13-09-09_027.jpg 1_13-09-09_028.jpg 1_13-09-09_029.jpg 1_13-09-09_031.jpg 1_13-09-09_032.jpg

zoals je ziet zit er een naad in het dek, maar dek moet trouwens toch nog beplankt worden. de kiel die in 2 delen was is wel mooi dicht en recht. ook achteraan (voorlaatste foto) zie je een hoogte verschil in het dek. valt wel mee, en is zeker mooi weg te werken. nu nog wat schuurwerk en dan beginnen met de bekleding.

daarover toch een vraagje, kan of mag je een schip volledig in 1 keer bekleden (natuurlijk latje per latje) of is het beter een paar latjes en wachten tot ze droog zijn om dan terug enkele latjes aan te brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die vorm komt mij heel bekend voor ^^

Ziet er mooi uit man !! Misschien kunt ge het hoogte verschil van het valse dek aan de achterzijde weg krijgen door een dik latje of blokje aan de onderkant op te lijmen ? (Wel eerst even checken of het niet in de weg gaat zitten voor andere onderdelen).
Ik heb de romp beplankt aan een tempo van ongeveer 4 latjes aan elke kant per dag, maar ik denk wel dat het sneller kan hoor.

Maar nog effe wachten met beplanken, er moet eerst nog het één en ander gebeuren aan de spanten. Die moeten geschuurd worden zodat ze mooi de vorm van de romp volgen. Hoe dat moet laat ik over aan de mensen die meer verstand hebben van houten schepen, zij zullen het u perfect uitleggen :)

Goed bezig ;)

Groeten, "Wet Sellery"
 
Misschien kunt ge het hoogte verschil van het valse dek aan de achterzijde weg krijgen door een dik latje of blokje aan de onderkant op te lijmen ? (Wel eerst even checken of het niet in de weg gaat zitten voor andere onderdelen).
er moet normaal nu toch nog eerst z'n blokje onderkomen, daarmee zal het zeker opgelost zijn.

moet inderdaad eerst nog geschuurd worden voor ik aan de latjes begin. maar vroeg dit namelijk omdat ik volgende week een weekje in verlof ben:D:D, en daar ik dan wel heel wat tijd zal hebben om verder te werken:D, wou ik gewoon weten of het kan in 1 dag ofdat het aangeraden is om het in meerdere dagen te bekleden.
 
Gezien de droogtijd van de lijm zul je hier waarschijnlijk meerdere dagen voor uit moeten trekken. Neem je snel drogende houtlijm dan gaat dit al wel redelijk snel.

Rustig aan. Haastige spoed is zelden goed. ;)

Met beplanken, is het kijken, kijken, kijken en nog eens kijken. Meet ook goed de spanten op voordat je gaat bekleden. Zet desnoods hier de maten even neer. Kunnen we even meekijken naar het verjongen.
 
Pierre,
als niet-houtsnuiver, heb ik al verschillende keren gehoord dat men steeds 1 rij aan elke kant moeten bevestigen op kromtrekken te voorkomen.
Dus 1 aan bakboord, daarna 1 aan stuurboord, weer 1 aan bakboord, weer 1 aan stuurboord, enzovoort....
Maar voordien zul je dus idd je spanten moeten gaan schuren, zodat ze de vorm van de romp gaan volgen.
 
Hoi Pierre,

Je hebt tijd genoeg om het tot een goed einde te brengen.
Ik zelf het er ook eentje op no-aktief staan, maar neem van mij aan het lijkt makkelijker dan het is!!
Maar de volhouder wint hoor! Suc6 met je bouw.
 
is me weer gelukt ... :O(mensen die me kennen verschieten daar niet van. En jullie binnen enkele maanden ook niet meer:nowink:)

Toen ik maandagavond rustig de romp van mn schip aan het bekijken was, zag ik dat ik 2 spanten niet goed zaten. Had ze namelijk verwisseld van plaats. Nu dat is mooi op te lossen door ze heel voorzichte los te snijden (wat me ook gelukt is:D) nadat ik ze wat bijgeschuurd had heb ik ze terug gelijmt en vast geklemt. Nu vanavond wat vroeger gedaan met werken ging ik ze losmaken en wat blijkt......jaja had ze terug op de zelfde plaats gelijmt waardoor ik opnieuw heb mogen beginnen :angry:

wou ik gewoon weten of het kan in 1 dag ofdat het aangeraden is om het in meerdere dagen te bekleden
ik denk dat ik hier mijn vraag wat verkeerd geformuleerd had. want het is zeker niet mijn bedoeling om vlug vlug vlug te werken. maar daar het mijn eerste schip is had ik er geen flauw idee van hoeveel latjes je er mag aanbrengen als je daar aan begint.
 
ja watte maar dit gebeurt denk ik meer dan je zult denken :D
een klein oponthoud mag de pret niet drukken dus bouw lekker voort
wel 5 keer kijken voor je iets lijmt dat kan nooit kwaad hoor een schip zit nu eenmaal raar inelkaar dus beter een keer meer kijken zodat je niet te veel fouten trug moet recht zetten.
 
Op je vraag als je een dag of meerdere kunt bekleden, is het antwoord, haast en spoed is zelden goed, maar als jij alle spanten mooi heb schuin geschuurd zodat alle planken mooi aansluiten tegen de spanten zonder al te veel druk uit te oefenen, dan kan beplanken vlot gaan, maar beplanken in 1 dag is ook te zien hoe je de planken zal bevestigen het is te zeggen hoe zal je planken tegen je spanten op hun plaats houden????
Als je met punaises werkt zal het maar een plank aan bb en een aan sb zijn om het half uur, als je snel drogende lijm gebruikt.
Er zijn meerdere mogelijk heden om je planken op hun plats te houden, nageltjes, dan kun je vlot door gaan met beplanken maar heb je gaatjes in de planken en ik zou je aanraden om dit niet te doen als training voor volgende modellen waar je in 1 huidlaag gaat werken en zo niet kan beplanken, ook een mogelijkheid is via touwen en spietjes, touwen van bb naar sb over de romp vast maken en dan je plank leggen, deze op spanning houden door spietjes er onder het touw en op je plank te plaatsen, zo druk je de plank tegen de spanten aan.

Zo in het kort en beetje uitleg hoe het kan.
Hopelijk heb je er iets aan ;)
 
heb momenteel de spanten mooi opgeschuurd en heb ik ook de spanten verstevigd (foto's volgen nog deze week), daar de romp in 2 delen was waren die spanten niet erg sterk en heb ik blokjes tussen gelijmd (zoals ik heb gezien bij de "america" van pascal) om die te verstevigen.

Meet ook goed de spanten op voordat je gaat bekleden. Zet desnoods hier de maten even neer. Kunnen we even meekijken naar het verjongen.

ik wil jullie de afmetingen geven van de spanten maar daar ik dit nog nooit gedaan heb zit ik weer met een vraagje :$ namelijk van tot waar worden die gemeten? vanaf de bovenkant van de spant tot beneden (volgens de rode lijntjes) of vanaf het dek (groene lijntjes)

1_verjongen.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meten van de spanten, om je huidgangen te bepalen, en verjongen...........
eerlijk gezegd.......een nachtmerrie voor ieder scheepbouwer, en zeker voor de beginnenden, maar eens als je weet hoe en je voelt de feeling van de romp met enkele basisformules in je achterhoofd is het zeker te doen om een mooie romp voor het oog te bouwen.

Ik neem het berhout als beginpunt, dat is het hout die ligt tenopzichte van een dek.De onderkant vloeit mee met de dekzeeg, zo bekom je op die hoogte een vloeiende rechte gang. ( De onderkant berghout= dek).
de plankbreedte uit die tijd van de huidplanken, zet je uit op het grootste spant. Hetzelfde aantal gangen (bv. 30 stuks) zet je uit op al de andere spanten. Je bekomt op de voorsteven een kleinere breedte. Dus daar verjongen van de gangen.
Nu is het zo dat je niet in spieën mag werken.Deze mag niet breder zijn op het achterschip en niet kleiner op de voorsteven dan 0,5 tot 1,5 maal de breedte van de gang.
Zo zul je moeten verloren gangen plaatsen op de beiden stevens.

hopelijks heb ik je wat verder geholpen, daarmee.

groetjes
Ward
 
Daar kan ik nog iets aan toevoegen.

Meet vanaf het berghout waar Ward het over heeft het grootspant op. Meet de breedte van je latje. Deel dan de breedte van het huidlatje met de gemeten spant oppervlakte. Nu weet je hoeveel huidlatjes je moet gebruiken. Dat moet vanaf nu met een scherp potloot op elke spant getekend worden. Elke spant afzonderdelijk meten. Dan heb je een houvast door de lijntjes die je gezet hebt. Zo heb ik het destijds geleerd....

Verder eerst de spanten afschuinen. Controleer of je de juiste hoek hebt met een huidlatje dat goed buigbaar is. Als je de juiste schuinte hebt is het raakvlak van de spant ten opzichte van de huidlat gelijk en zo voorkom je knikken in de huid....
 
bedankt voor de info Ward en Rik maar heb nog een vraagske.
Ik zie namelijk op het forum dat sommige mensen beginnen met beplanken van het dek naar beneden en anderen van de kiel naar boven??? is er daar een verschil in of is dat gewoon het gemak van werken volgens de persoon zelf.
 
Tja, moeilijke vraag,

Ik begin zelf over het algemeen aan de kiel. Dit omdat ik dan vanaf de zandstrook kan gaan planken.

Straks bij de Santisima zal ik een andere wijze toepassen, maar dat heeft weer te maken met de boeg....

Jij kunt vanaf de zandstrook beginnen en dan naar het onderste berghout toe werken. De reden is dat je dan de zandstrook mooi recht krijgt. Dit is de eerste plank vanaf de kiel en moet helemaal recht blijven. Deze is ook gemakkelijk te vervangen bij schade. En deze is in het echt ook een stuk dikker, wij voeren die nu niet zo uit. Maar moet wel recht blijven. Dit omdat je je model toch gaat schilderen..... Dit hoort geschilderd te zijn....
 
Vandaag rustig begonnen met de beplanking nadat ik de spanten mooi heb opgeschuurd en afgeschuint.

ben begonnen aan de kiel. heb 1 latje met een keer gedaan en voor ik hem lijmde eerst eens goed op zijn plaats geklemd om te zien of hij overal goed aansloot.

heb van die sneldrogende houtlijm gebruikt en ongeveer een 45 min laten drogen met de klemmen erop voor ik aan het volgende plankje begon. heb nu momenteel 4 latje (2 aan sb en 2 aan bb) aangangen maar daar de zoon zijn fototoestel heeft uitgeleend kan ik nu (spijtig genoeg) geen foto's posten :angry:

Tussendoor heb ik ook al de stukjes voor op het dek (zoals de kajuit en dergelijke) een samengestoken om te kijken of die ok waren.
zitten namelijk enkele stukken in de doos voor op het dek in plastic maar heb besloten om die stukken niet te gebruiken maar te vervangen door hout. ook het anker is in plastic en die zal ik ook vervangen maar weet nog niet direct in wat. sugesties zijn altijd welkom :D

Zodra ik kan (wanneer fototoestel terug is) zal ik enkele foto's doorsturen.
 
Ben heel benieuwd naar de foto's ^^

Waarmee hebt ge latjes vastgeklemd, en hebt ge eerst nat gemaakt voor ze op de romp te zetten ?

Bij mijn America heb ik (dankzij de enorme hulp van Rik :) ), eerst de latjes goed laten weken, ze dan nog vochtig met punaises op de romp laten drogen, en ze dan uiteindelijk met die punaises gelijmd.

"Wet Sellery"
 
Ben zeer benieuwd naar de foto´s.

Enne je foto toestel uitlenen?? :O:O:O
 
Enne je foto toestel uitlenen?? :O:O:O
Ja Rik :unsure: ben er ook niet voor, maar is toestel van mijn zoon. en samen met zijn vrienden durven zij nogal eens het een en ander aan elkaar uitlenen.

Nu op de foto's zie je dat ik de onderste 2 plankjes al heb aan gebracht. nu voor ik de spanten kan opmeten moet ik normaal (volgens dat ik het tot nu toe begrepen heb) eerst het berghout bevestigen. Daar sta ik nu te twijfelen:wub: vooral omdat mijn bouwplan uit de doos zelf heel onduidelijk is en ik er niet kan op voort gaan :@
Ik neem het berhout als beginpunt, dat is het hout die ligt tenopzichte van een dek.De onderkant vloeit mee met de dekzeeg, zo bekom je op die hoogte een vloeiende rechte gang. ( De onderkant berghout= dek)
in het dek zit een hoogte verschil. moet ik het berghout gelijk houden met het hoogste deel van het dek of het laagste?

hier dan de beloofde foto's ^^
1_america_start_beplanking_1.jpg


1_america_start_beplanking_2.jpg


1_america_start_beplanking_3.jpg


1_america_start_beplanking_4.jpg


1_america_start_beplanking_5.jpg


1_america_start_beplanking_6.jpg


1_america_start_beplanking_7.jpg

1_america_start_beplanking_8.jpg

Pascal,
Waarmee hebt ge latjes vastgeklemd, en hebt ge eerst nat gemaakt voor ze op de romp te zetten ?

Bij mijn America heb ik (dankzij de enorme hulp van Rik ), eerst de latjes goed laten weken, ze dan nog vochtig met punaises op de romp laten drogen, en ze dan uiteindelijk met die punaises gelijmd.
Die eerste latjes heb ik nog niet nat gemaakt. Daar ze heel mooi aansloten heb ik ze gewoon kunnen lijmen en had ik ze vast gezet met een 18tal (kleine)klemmen.
Voor de rest van de beplanking zal ik op de zelfde manier werken zoals Rik aan u had uitgelegd.


Terwijl de latjes aan het drogen waren heb ik verder gedaan met de delen voor op het dek. Hieronder zie je de enige delen die in plastic zijn. Die zal ik proberen te vervangen door hout. Daar ik het niet passen vindt bij het schip. Ook het anker zal ik proberen na te maken in een soort ijzer (welk matriaal weet ik nog niet) en dan in het zwart te kleuren.
1_plastic.jpg

De kajuit (denk toch dat het zo heet) moet ik enkel nog wat opschuren en lijmen. Maar sta nog te twijfelen met de deurtjes. moet beter kunnen denk ik.
1_kajuit_1.jpg


1_kajuit_2.jpg


1_kajuit_3.jpg


1_kajuit_4.jpg

Ziezo, was een hele boterham voor de FIFI :wacko:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan