Hoofdsponsor

1/150 Golden star (Engelse brik)

Status
Niet open voor verdere reacties.

newbie

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 feb 2008
Berichten
754
Nu het werkbootje erop zit en de colin archer, geschuurd ,geverfd en prullen moet gebeuren ,begin ik nu aan een oud lijk.
Dit bootje heb ik 17 jaar geleden gekocht met een zotte kop omdat de modelbouwwinkel ging stoppen en toen ik dacht voor 1000 fr (25 euro) gekocht.

Ging dit bootje eens rap maken tussen de soep en de pataten. :confused:

Afbeelding_001.jpg

dit in een tijd dat internet nog niet bestond, had een iets oudere computer nog een XT met een grote harde schijf van 20MB. (ps. windows bestond nog niet). wacko

Daarom vroegtijdig gestopt . :(
Kreeg de huidlatjes erniet opgezet ,stond nergens dat je de spanten moest afschuinen en passend maken.

Opmerkingen :
Spanten staan er niet recht in ,en zitten goed vast nergens een beweging in te krijgen.

Dek is gedaan met potlood trekt nergens op

2 stukjes ontbreken (voordek en de opstaande kant,rest is nog aanwezig)

Afbeelding_002.jpg

Afbeelding_003.jpg

Afbeelding_004.jpg

Afbeelding_005.jpg


Wat kan ik nu het beste doen.:eek:
 
Gewoon de spante afschuinen. Dan de huidlatjes aanbrengen. Het zou zonde zijn om zo'n mooi schip niet te bouwen. Het kan nog wel eens heel lastig zijn om dit nu kapot te breken, wanneer we de boel uiteen willen halen. Nu is deze gewoon op te bouwen. Voor het dek zou ik naar de modelbouwzaak gaan om daar fineer voor te halen. Dan kunt u dit gewoon met fineer latjes mooi maken. Dan heeft u van die potlood lijnen geen last meer. De schaal is groot genoeg om hier mooie detail in aan te brengen. Maar meer daarover wanneer het zover is. Dit heeft echt veel mogelijkheden. :D
 
Nog eventjes doorgebrouwd :

2 onderdelen waren er tekort.
De ene van resthout gemaakt en de andere van geperst karton.




Dan begonnen met het dek te beplanken met de rest van de fineerlatjes die ik ook gebruikt heb met de colin archer (deze keer scrapen)
Moet hier en daar nog bijwerken maar eerst zien als ik de spanten in de juiste vorm heb geschuurd.






Nu nog het middendek en dan beginnen aan de romp
 
Dat is erg mooi geworden. En in drieén geplankt zie ik. Heel goed. :D
 
ja heel mooi geworden die beplanking zeg trouwens over dat in drieen of in vieren beplanken heb ik in een boek een voorbeeld van staan. ziet er heel goed uit zal na 17 jaar dan uiteindelijk toch een mooi schip worden lang leve internet en deze forums
 
Eventjes een foto van het middendek nadat het gescraapt is

Afbeelding_012.jpg

Het volledig dek

Afbeelding_013.jpg

En nu begint de 80% (nl de romp)
 
ziet er goed uit Luc ;)

dat scrapen wat je hebt gedaan, is dat met een scheermes of hoe wordt dat gedaan?

en nog een paar opmerkingen of vraagjes:
1)op de eerste, rechts. volgens mij lijkt eht daar oneffen. heb hobbelt daar precies van buiten naar binnen en terug.
2) op de tweede foto lijkt het alsof de valse kiel scheef is. is dit optisch bedrog of is die echt scheef?

en veel succes met de beplanking :d

Siemen
 
newbie schreef:
Beagle kun je misschien eens kort uitleggen hoe je moet scrapen.


Dus dit is de uitleg die Beagle mij gaf op modelbrouwers.nl
schrapen van een model dek -- hoe doe je dat
De bedoeling is van het gehele dek vlak te krijgen, zonder dat kleurschuurstof in de openstaande nerven kan komen.
en onder het motto 1 tekening is beter dan 10000 woorden

scrapen-3.jpg


We beginnen met eerst goed geschikt gereedschap te nemen.
Gelijk van die " Stanley-mesjes" geen breekmesjes. Zorg dat je op die mesjes de hoeken rond zet met een slijpsteen, wetsteen of zelfs met een stukje schuurpapier op een houtje gekleefd.
De hoeken moeten afgerond zijn, anders ga je krassen, strepen, in je dek maken.

scrapen-1.jpg

Het schrapen hangt af van verschillende standen van je mes en natuurlijk ook de nerf van het hout.
1) je deklatten moeten dus allemaal met de houtnerf in dezelfde richting gelegd zijn. Anders ga je de ene plank met de houtnerf en de ander tegen de houtnerf schrapen. Wat tot een onbevredigend resultaat leidt.
Volg de tekening van A naar D en let op hoe het mes t.o.v. het hout oppervlak staat. het is pas in statium D dat je even tegen de nerfrichting ingaat maar met lichte druk.

scrapen-2.jpg


Als er dekhuizen aanwezig zijn moet je ook altijd schrapen vanaf het dekhuis en nooit naar het dekhuis.

en zoals met alles wat met ambachten te maken heeft
Eerst oefenen op een stukje afval. Bedenk dat vakmanschap komt door ... veel doen en ook je kennis van het materiaal

Vraag 1 : daar komt het 3de spant als je goed kijkt nog 2 mm naar buiten wat dat effect geeft,die moet ook nog heel veel bijgeschuurd worden.

vraag 2 : de kiel is iets gewrongen ,getorst maar omdat de spanten en het dek er zo vast opzatten moet ik hier mee leren leven.wacko
Maar in ieder geval goed gezien.cute
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de uitleg over dat scrapen. lijkt mij zeer handig als je het eens onder de knie hebt. en het geeft een goed resultaat bij jou te zien :D

spijtig dat je de kiel niet meer heel recht kunt krijgen :confused:
 
Newbie,

kun je eens kijken of je de pics nog in bezit hebt? Want de links doen het niet meer.
 
[Edit] mod. Het is nu even of topic maar zal toch even een stukje uitleg geven over berichtgeving die ik een redelijke tijd terug heb mogen ontvangen.



Dat komt omdat Beagle er niet zo mee eens is dat dit door alles en iedereen gebruikt wordt. Het is zo dat hij overal zijn materiaal aan het terughalen is. En zo ook zijn eigen internet site aan het terugschroeven is. Dus het is misschien wel handig om anders zelf een paar te maken. En dan hiermee te verwijzen dat je de info van Beagle hebt gekregen.

Het is zo dat Beagle veel kennis heeft. Maar hij deelde deze dan ook reikelijk rond. Nu is het zo dat de kennis van hem rondgestrooid is en daardoor vind hij, dat zijn naam genoemd moet worden. Ik en vele anderen zijn het daar mee eens. Maar ook vele niet. Die nemen deze info aan en gaan op verschillende fora hiermee als zijn of het hare te koop lopen. Terwijl dit toch een deel is van het gereserveerde vakmanschap dat je niet snel prijs geeft. :eek:

Hierna snel weer ontopic.
 
Spijtig , neen ik heb de foto's niet meer ,maar als beagle dit zo wil dan heb ik daar geen probleem.

Dus dit is de uitleg die Beagle mij gaf op modelbrouwers.nl
Ik heb nog eens rap zelf mijn topic overlopen en zie dat ik zijn naam heb vermeld + de site vanwaar hij kwam dus ik ben gelukkig niet in de fout gegaan.

Pasop alle respect voor beagle ,we mogen blij zijn dat een grootmeester tijd wil uittrekken voor ons prutsers.(daarmee bedoel ik mijn eigen hé :D)
 
Golden star (Enelse Brik)

Hallo Newbie,

Ik heb zelf een aanal jaar geleden deze Engelse Brik gekocht van Gold star. Ik ben toen geraakt tot juist voor het aanbregen van de huidlatjes maar heb toen de moed wat opgegeven. Nu terug begonnen met de huidlatjes aan het aanbregen en ik heb de ganse avond aan 2 latjes gewerkt.:wacko: Dit lijkt me dus nog altijd geen al te gemakkelijke opdracht. Is deze van jou dan helemaal afgewerkt geraakt en zijn er nog een aantal tips die je mij kan geven. Een mooie foto om mijn motivatie hoog te houden misschien? Ik heb al aardig wat ervaring met plastieken modelbouw vliegtuigen maar dit schip is mijn allereerste houten modelbouw en dus totaal geen ervaring
 
Hallo,

super dit forum, heb sinds mijn laatste bericht niet meer verder gewerkt aan mijn model maar de tijd gebruikt om zoveel mogelijk informatie te verzamelen op dit forum hoe ik het best te werk ga voor het aanbrengen van de beplanking op het dek en aanbrengen van de huidlatjes. Denk dat ik er aan uit ben hoe juist te werk te gaan maar de enige vraag die ik me momenteel afvraag is waar ik het beste terecht kan voor het kopen van hout voor de beplanking. De bouwinstructies spreken van het tekenen van lijnen met een potlood maar zou het graag doen zoals gedaan door Newbie. Ik woon in Lauwe (dicht bij Kortrijk - Menen) Heb in tijde mijn kit gekocht in de Concorde (Kortrijk) maar blijkbaar bestaat dit niet meer ondertussen. Een doe het zelf zaak misschien? Heb nog niet echt op zoek gegaan. Ben alvast begonnen met mijn 2 huidlatjes er terug af te halen en het eerst afschuinen van mijn spanten.^^
 
he ovnm dit is leuk, maar waarom begin je uw eigen topic niet, dan kunnen we helpen waar nodig als je vragen hebt en foto's zijn belangrijk, kun je veel uit zien.
 
Yep, dacht ik ook al aan. zal inderdaad eens beginnen met een foto te sturen van de huidige stand van zaken maar zal niet meer voor vanavond zijn
 
oei,dit bouwverslag heb je van zeer ver moeten gaan halen.

Neen,momenteel ligt deze boot volledig stil omdat ik volop bezig ben met de Santisima Trinidad.

Daarbij heb ik nu terug opnieuw een Colin Archer (2de hands) gekocht ,maar dan de Rc-uitvoering voor 150 euro.
Misschien als ik uw scheepje zie vooruit gaan dat het bij mij terug begint te kriebelen.


[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer af.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan