Hoofdsponsor

1/48 F-4F Phantom ll (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

stpeeke

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 apr 2009
Berichten
199
Ik ben begonnen aan mijn derde project. Ik bouw niet dagelijks, zeker niet in de zomer.
Na mijn revell f-14 in 1/72 (zie ander topic) heb ik een f-18 gemaakt van de diamond backs met 50th anniv. scheme. Bleek te hoog gegrepen, alles zelf spuiten ook die kleine diamantjes. Zou ik daar een "mislukt" topic over maken?

Nu dus de F-4F.
Ik ben nog maar een beginnend bouwer, dus ik wou niet dadelijk beginnen met die dure detailspullen van eduard etc...
Maar van de andere kant wou ik toch wat meer leven in de brouwerij dan standaard.
Via het internet kon ik de 5 boeken van verlinden kopen voor 30 euro. En dat heeft me op weg gezet tesamen met het boek F.a.q. about techniques used for constructing & painting aircraft van Villalba.

Ik beweer niet dat ik een correct weergave maak van het echte voorbeeld. Ik wil alleen proberen om een mooier model te maken en ondertussen te leren. Want als ik een ding al geleerd heb, dan is het wel dat moet leren door te doen. Boekjes kijken alleen werkt niet.

Het probleem begon al met de naden die je vaak hebt bij de cockpittubbe die niet goed past in de vliegtuigrompen.
Ik wist niet goed of dat moet gedicht en zo ja, hoe je dat moet doen.

Ik heb de cockpittubbe gekleefd aan één helft van de vliegtuigromp en daar heb ik die kieren gedicht met enkele lagen witte houtlijm. Dat werkt goed. Maar het verven en weatheren wordt er moeilijker door.
De andere helft ook verlijmen en dan de gaten dichten, dat durfde ik niet, want dan kan ik nergens meer aan om te verven en weatheren.

Als ik eerst alles verf en dan het geheel sluit, kan ik die kieren niet meer vullen want dan is het verfwerk om zeep.

Afin, tips zijn dus welkom, want ik weet het niet.

in ieder geval enkele foto's van de stand van zaken tot nu toe.

1_DSCN1079.JPG


1_DSCN1072.JPG


1_DSCN1080.JPG


1_DSCN1077.JPG


1_DSCN1076.JPG


1_DSCN1074.JPG


1_DSCN1073.JPG



Afin, Ik zal alles nu in zijn basiskleur zetten.
Dan moet ik gaan detailverven.

Moet ik nu eerst een vernislaag zetten en dan beginnen drybrushen of mag dat onmiddellijk op de basislaag?

De oilwash, mag die over enamel? Of moet ik er een acrylvernislaag opdoen en dan een oilwash met terpentijn verdund aanbrengen?

Merci!
 
Laatst bewerkt:
Eentje om op te volgen, ik ben gek op die scrach toestanden om alles mooier en echter te laten uitzien, blijf ik zeker opvolgen.
 
inderdaad dirk en zeker als het zo klein is :D
 
Alles is nu gespoten in de basiskleur. Daardoor zie je de details eigenlijk nog nauwelijks. Het komt hem dus nu aan op goed bijkleuren en weatheren.

Ik hoop dat ik wat hulp krijg (zie problemen eerste bericht).

De verf moet goed drogen. Daar laat ik me geen twee keer aan vangen.
Dus begin ik een revell harrier gr7 1/48.
Meerdere modellen tegelijkertijd zodat ik alles goed laat drogen.
Anders kom ik toch maar in de verleiding om te vroeg verder te gaan (verf nog niet droog).

Na een paar maal mijn verfpotje te hebben omgestoten, heb ik bovendien een verfhulpje gemaakt uit wat oude plankjes.
In de blokker vond ik dan roestvrije maatlepeltjes in verschillende grootten. Ideaal om iets of wat de juiste hoeveelheid te mengen en niet teveel te knoeien of te verprutsen.
Dan heb ik via het internet nog 6 verfmeng-lepeltjes van tamiya gekocht voor 12 euro en ik hoop dat dit me gaat helpen

1_DSCN0815.JPG


1_DSCN0822.JPG


1_DSCN0821.JPG


1_DSCN0820.JPG


1_DSCN0819.jpg


1_DSCN0815.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ennn,,,,, dat noemt zich even een beginner. :ohmy:

Ziet er toch al heel profesioneel uit. Ik ken dan helemaal niets van vliegertjes maar dit is toch netjes en gedetaileerd gemaakt met al die toevoegingen zo. En zo heb je helemaal geen extra setjes nodig he. Gewoon lekker zelf bouwen. ;)
 
Het is mijn derde vliegtuig. Het is niet allemaal juist want ik heb bemerkt dat ik onvoldoende referentie materiaal heb. Ach, ik wou eigenlijk geen F-4F bouwen, maar een amerikaanse F-4E. Maar omdat ik aan het leren bouwen ben, heb ik een goedkope revell gekocht om te leren. Toch wou ik proberen het een beetje extra te laten lijken. Maar kenners leid je niet om de tuin, die illusie maak ik me niet.
 
1_DSCN0822.JPG


Hieronder zie je het lepeltje. Aan het ene uiteinde een kant om verf mee op te roeren. Aan de andere kant een klein lepeltje waarmee je kleine hoeveelheden verf uit een smal potje kan nemen.
 
Ennn,,,,, dat noemt zich even een beginner.
Mijn gedacht!
Man, ik heb net je verslag van de F-14 eens doorgelezen. Ik wilde met deze ook beginnen maar nu durf ik niet meer!

Die Harrier van Revell lijkt me ook wel wat. Is de kit de moeite?
 
Laatst bewerkt:
Hey, :)

Reactie op uw vragen aan het begin van de topic.8)
Leg altijd een beschermlaag over uw basislaag, of je nu vernis gebruikt of klir (P+). :wub:
Daarna kan je beginnen met het verweren met olie of verf op waterbasis. Voor filters gebruik ik nog altijd olieverf, ge kunt beter corrigeren wanneer je verkeerd bent.

Hopelijk heb je er iets aan. ;)
 
...Man, ik heb net je verslag van de F-14 eens doorgelezen. Ik wilde met deze ook beginnen maar nu durf ik niet meer!

Die Harrier van Revell lijkt me ook wel wat. Is de kit de moeite?

Gewoon aan beginnen man. Wat kan je verliezen. Leergeld betalen we allemaal. En met een kit van REvell valt de leerprijs nog mee. Maar ik probeer er toch het maximale uit te halen, dus zoveel mogelijk technieken proberen. Ik heb er al een F-4c en een F18 a/f mee op zeep geholpen. Ah, ik realiseer me nu dat ik in mijn post heb gelogen. De F-4f is eigenlijk niet mijn derde maar mijn vierde probeersel. De F-4C hielp ik naar de knoppen omdat ik de SEA 3kleurenschema probeerde af te bakenen met Fasmask rubberen maskeervloeistof. Dat krijg je er niet meer fatsoenlijk af en daar ging mijn model dan.

Je leert het toch alleen maar door te doen.
De Harrier ga ik heel binnenkort mee beginnen. Onderdelen zien er goed uit.
Ik heb veel goesting om er eens zo een speciale aftermarket cockpit voor te bestellen, maar mijn spuitvaardigheden zijn nog niet goed genoeg. Eerst nog wat oefenen.

En @ Swaken: ik ben dankbaar voor iedere tip.
Ik ben lid van een modelbouwvereniging, maar ik vind dat je op het forum meer tips krijgt wanneer je ze nodig hebt.
 
Vandaag was ik in de legerstock. Ik zag er magnetische baren liggen voor gereedschap. +- 5 euro per stuk.

Ik heb er eentje opgehangen in mijn spuitkabine en daaraan hangen mijn borsteltjes.
Ze zijn natuurlijk niet magnetisch. Daarom heb ik in ieder borstelsteeltje twee gaatjes geboord van de overeenkomende maat van een ijzerdraad. Dan heb ik die draad bevestigd in het steeltje en alles hangt netjes op zonder in de weg te zitten.

Verder heb ik op mijn werktafel er ook nog twee opgehangen.

Ik hoop dat het zal functioneren zoals ik verwacht

1_DSCN0824.JPG


1_DSCN0825.JPG


1_DSCN0823.JPG


P.s.: de grote borstel is mijn afstofborstel. Niet dat jullie gekke ideeën krijgen hee ;-)
 
Hoe, ik dacht dat dit uwen drybrush borstelke was....:8:D:laugh::laugh:
 
Hoe, ik dacht dat dit uwen drybrush borstelke was....:8:D:laugh::laugh:

:ph34r: Dus zo doet gij uwen drybrush op 1/72ste vliegtuigjes Swake...

stpeeke, schitterend werk op de stoelen. Voor je kieren kun je altijd een dryrun doen en kijken waar de kieren zich bevinden. Dan neem je eens tukje plastikcard (Evergreen of iets dergelijks) en maak je je eigenlijke stuk iets breder. De truuk hierbij is passen, passen, schuren en normaals passen.

uiteindelijk kun je op die manier alles ok krijgen
 
Mooi detail-werk aan de cockpit ^^ Vind ik altijd mooier dan die aftermarket setjes (en het is een heel stuk goedkoper ook)

Voor de kieren in de cockpit : meestal moet ge bij een vliegtuigkit de cockpit aan één van de beide romphelften lijmen, de kleine kiertjes die daarbij ontstaan, kunt ge gewoon laten zitten. Als het een beetje meevalt, zijn die kiertjes aan beide kanten van de cockpit even groot, en zijn ze nog nauwelijks zichtbaar.

Het makkelijkst is om eerst de cockpit te schilderen (eventueel al gelijmd aan één romphelft of los), dan de beide romphelften aan elkaar lijmen (wel effe checken of er nog iets in de romp moet komen, vb : de wielbak van het neuswiel). Als de lijm droog is, kunt ge dan de naden van de romphelften dicht smeren met plamuur. Ik gebruik hier de Epanol plamuur van de Action voor, grote tube, en heel goedkoop ^^

Succes, en als er vragen zijn, laat ze maar komen.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Pascal,
die Epanol plamuur, heeft die niet de nijging van te willen krimpen na het drogen?
 
Cockpit is geverfd en de stoelen ook.
Niet gemakkelijk en ik ben niet zo erg tevreden over het resultaat.
Ik probeerde de zitkussens te weatheren, maar dat is niet makkelijk. Dat vraagt inzicht in welke plooien je juist moet simuleren. Ik kan het nog niet goed.

Dan dat weatheren van de cockit. Ik heb overdreven. Die f4f zijn nogal "begaaid" volgens een paar foto's die ik heb, maar het komt niet zo goed over op het model.

Afin, volgende keer beter.

Wat foto's:

1_DSCN0834.JPG


1_DSCN0835.JPG


1_DSCN0836.JPG


1_DSCN0837.JPG


1_DSCN0838.JPG


1_DSCN0839.JPG


In ieder geval gaat de cockpit nu dicht. Je kan bezig blijven.
Op den duur teveel verf overal.
Dus volgende keer beter en nu verder... na het stofzuigen, etc...

Ps: op mijn camerake heb ik een instelling gevonden TV en dan maakt hij foto's van om en bij de 80 kb. Die kan ik rechtstreeks uploaden en dus geen gedoe meer met paint. Beter foto's kan ik er niet van maken. Zou een betere camera helpen of heeft dat geen zin door de beperkte grootte van de bestanden? Eens kijken in de faq straks.
Groeten allemaal.
 
Laatst bewerkt:
En om te bewijzen dat ik rare kwiet ben, wil ik jullie dit niet onthouden.
Heel regelmatig (dus dagelijks en soms zelfs meermaals) grijp ik naar mijn klaroen en blaas ik het huis vol van de Last Post en Tattoo en Reveille.
Mijn kinderen horen dat heel regelmatig en weten dat ze die korte tijd dat ik speel niet mogen storen. De oudste weet al heel goed waarvoor die sonnerie's dienen, hij kan ze grotendeels nazingen.

Ik mag dan wel politieman zijn, schietmonitor en oorlogstuig nabouwen, ik ben geen agressieveling en ik ben enorm dankbaar voor de offers die er gebracht werden tijdens de grote wereldbranden. Ik en mijn kinderen zullen dat in ieder geval niet vergeten.

Dus kom je in de buurt van het Erteveld in Dilsen en je hoort de Last Post, dan ben ik thuis. Groeten, Geert

1_DSCN0844.JPG
 
Lol als ik die foto zie denk ik ineens alsof je aan boord bent van een destroyer ofzo... :D

Ik zou het idd "raar" vinden :D
 
De airintakes vallen tegen. Raised panellines. Allee nu toch. heel het model gegraveerd en dan dit. Bovendien pasten ze voor geen meter.

En ik heb geen plasticscriber of templates.
dus maar een naald in een boorhouder en een aluminium tube van zalf genomen. Van die dikkere aluminium tube-wand heb ik een malleke gemaakt. het buigt ook mee met de rondingen van het model.

1_DSCN0852.JPG


1_DSCN0853.JPG


Nu dus lijnen trekken, zagen alles passend maken.
Ik ben nog niet klaar.

EN DAN BEMERK IK DAT IK EEN BOOM VAN DE F4-ONDERDELEN BIJ MIJN DOOS VAN DE HARRIER HEB GESTOKEN.
EN DAARIN ZITTEN DE JUISTE AIR-INTAKES.

IK BEN EEN KIEKEN! :@:tongue::angry::wacko:

En wat hebben we geleerd Piet: tegoei je plan bestuderen.

1_DSCN0854.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan