Hoofdsponsor

1/48 F-4F Phantom ll (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Intussen de eerste keer basiskleur grijs gespoten zodat ik de schuurfouten duidelijker kan beoordelen. En natuurlijk waren er die, moet ik nog aan werken en opnieuw spuiten. Kleur revell 145 natuurlijk niet in mijn bezit, moet ik ook nog kopen.

Mijn lego constructie heb ik aangepast zodat die hoog staat als ik dat wil om te gaan spuiten. Na het spuiten hoef ik niks aan te raken, maar laat ik de constructie zakken zodat alles in mijn droogbak past. Werkt wel.

Het afwassen van mijn model ging ook minder goed dan ik dacht. Er bleef wat lichte smurrie hangen na het afspuiten. Dus heb ik een borstel genomen, een gat van 6mm erin geboord, dan een stukje luchtslang van de compressor en een gardenakoppelingske, en voila, een spoelborstel.

We gaan dus verder. En nu ga ik geduld moeten oefenen, niet te snel verder spuiten, goed laten drogen.

1_DSCN0934.JPG


1_DSCN0935.JPG


1_DSCN0942.JPG


1_DSCN0936.JPG


1_DSCN0937.JPG
 
Vandaag heb ik de onderzijde gespoten.

Ik moet zeggen dat mijn goedkope verfstationnetje erg goed werkt.
De verschillende maatlepeltjes zijn ideaal om verf in te mengen en om zuiver te maken. Dat gaat erg goed omdat ze rond zijn, dus geen hoekjes waar je moeilijk verf uit krijgt.
Je kan ook het verfpotje niet opstoten omdat het in de houder zit. Met het tamiya verflepeltje kan je makkelijk verf uit het potje halen. Je brengt het maatlepeltje boven het potje en je knoeit niet meer (de potjes in het beeld waren tevoren al begaaid doordat ik met het potje verf goot in mijn mengbekertje).

1_DSCN0952.JPG


1_DSCN0953.JPG


Dan heb ik ook nagedacht over het afplakken.
Men maakt sjablonen en daaronder steekt men dan blue-tack om wat hoogte te creëeren zodat er geen harde lijn ontstaat op de scheiding van de twee kleuren.

Ik vond die blue-tack niet en heb iets anders uitgeprobeerd.

Ik nam dubbelzijdige tape en draaide die rond metstouw. Dan heb je een erg buigzame demarcatielijn die verhoogd is. Daarop bracht ik het sjabloon aan en zo heb ik gespoten.
Ik vind het aardig lukte, maar kan eigenlijk niet goed vergelijken omdat ik nog geen harde lijnen sjabloon gespoten heb. Misschien dat de foto's iets zeggen. Ik ga er in ieder geval nog mee experimenteren.
De dubbelzijdige tape bleek niet te veel te kleven. Maar ik realiseer me dat dat een gevaar is.

1_DSCN0943.JPG


1_DSCN0946.JPG


1_DSCN0948.JPG


1_DSCN0949.JPG


1_DSCN0956.JPG


1_DSCN0957.JPG


1_DSCN0959.JPG


Nadat ik het RUWE sjabloon met touw op het model plaatste, ging ik met potlood over het verhoogde touw en sneed ik daarna met een mes het sjabloon dus uit. Helaas heb ik daarbij mijn onderste verfkant geraakt.
De volgende keer ga ik gewoon boven op het touw doorsnijden zodat ik zeker geen plastic meer raak.
Nu nog ergens humbrol 145 gaan halen. Maar verdorie hier in de buurt heeft niemand dat. Wordt dus bestellen en wachten.
Groeten.
 
knap gevonden hoor, zal ik onthouden voor een van mijn projecten.Ziet er goed uit ook trouwens ;)
 
Knap gevonden toch hoor die wasborstel en dat verfstation ;)

Wat de kleur van de onderkant betreft, vertrek jij van je basiskleur die je dan geleidelijk aan wat verdonkert of heb jij een volledige nieuwe kleur genomen? Ik vraag dit omdat ik het kleurverschil nogal opmerkelijk hard vind, natuurlijk zal een wash deze kleuren wat met elkaar vermengen!

De lijn vind ik dan weer héél erg geslaagd!
Altijd leuk om jou projecten te volgen Stpeeke ;) je vindingrijkheid kent geen grenzen lol :)
 
Ik heb de kleuren genomen die volgens humbrol overeenkomen met de fs kleuren die op het revell schema zijn aangeduid. Hopelijk brengt het verweren soelaas en als dat niet is, dan volgende keer beter rekening mee houden. Al doende leert men.

En wat mijn vindingrijkheid betreft: ik moet wel want ik heb het juiste materiaal niet. En de grenzen van mijn vindingrijkheid zijn bereikt bij mijn belastingsbrief. Tegen die strooptocht heb ik namelijk nog niks op gevonden.
 
Joepie ik heb toch nog een potje humbrol 145 dus ik kan de bovenkant spuiten.

Dezelfde methode gebruikt, dus met dat metseltouw.

Het resultaat is veel beter dan ik verwachtte.
Ik mag wel zeggen dat ik zeer tevreden ben ermee.

De foto's:
1_DSCN0966.JPG


1_DSCN0965.JPG


1_DSCN0967.JPG


1_DSCN0971.JPG


1_DSCN0970.JPG


1_DSCN0969.JPG


1_DSCN0972.JPG


HEEL BELANGRIJK: touwtjes NIET hergebruiken. Er zit verf op en ik bevuilde een reeds gespoten oppervlak. Dat heb ik een beetje laten drogen en dan met licht met verdunner bevochtigde doek weggehaald.
 
Laatst bewerkt:
Hey, :)

Inderdaad, knap werk.8);)
Lijkt me goed gelukt met dat "touw", wat is dat eigenlijk en waar haal je het??:unsure::huh:
 
Dit is gewoon metstouw. De tape is erg dunne dubbelzijdige tape die ik in de afslagbak van de hubo vond. lukt erg goed. Ik heb het geprobeerd met tamiya tape, maar die is te stug. Misschien probeer ik nog eens met touw die ik met stukjes tamiya tape vastmaak op het model. Misschien probeer ik ook eens een iets dikker touw zodat ik misschien een ander effect krijg in de overgang.
 
Ben niet zo´n vliegtuigbouwer, maar ik zit hier toch vaak met open mond te kijken,

Ik moet zeggen, dit is denk ik toch wel een van de meest inovatieve bouwmethode´s die ik heb gezien.

Keep up coming the good ideas.... :laugh::laugh:
 
Ik heb de ijzerkleur aangebracht aan de staart.
Dat ging niet goed. Ik gebruikte iron H212 van mr metal color.
Het spuiten ging moeizaam. Ook was ik te snel met opblinken, gevolg strepen. Dan wou ik nog een beetje extra aanbrengen met de borstel op de rechter onderkant van het roer. Neem ik toch niet mijn borstel waarmee ik zuiver maak zekers. Stom, want daarin zaten nog resten cellulosetinner met als gevolg dat die de verf aanviel.
Dus laten drogen, opschuren, opnieuw aanbrengen van iron.
Ik ga toch die alclad proberen.

Verder nog de neus zwart gespoten en de wheel bays wit. Daarvoor heb ik in de hoeken eerst zwart gespoten en dan niet te dekkend wit erop. Mooie schaduw erin.

Dat spuiten deed ik deze morgen.
Verder heb ik dan heden avond ook nog glanslak gespoten. Ik nam humbrol gloss cote.
Ik zoek een goede glansvernis.

Foto's:

1_DSCN0978.JPG


1_DSCN0988.JPG


1_DSCN0986.JPG


1_DSCN0985.JPG


1_DSCN0983.JPG


1_DSCN0977.JPG


En nu ben ik op het internet aan het zoeken naar foto's van 37+34 van 1.JG Westfalen 2002.
Honderden foto's van F-4f's, maar nog geen van het toestel dat ik maak. Dus wordt het qua weatheren een ander toestel nabootsen.

Maar wat te doen: zo een sterk verweerde? of een iets beter exemplaar? Want de luftwaffe heeft me toch mottige phantoms gehad zeg.
 
Ziet er al goed uit.
Maar toch een vraagje.
Waarom heb je geen preshading gepruikt?
Dit maakt het al iets verweerd eens je de andere kleuren spuit.
En een F-4 dient er verweerd uit te zien deze beestjes hebben al een mooie leeftijd dus je kan je eens laten gaan.
Natuurlijk dat is mijn mening erover.
Jij beslist namelijk zelf hoe vuil je hem gaat maken natuurlijk.
Nog veel plezier er mee.

PS ik heb de indruk dat je grijs tinten enorm verschillen.
Heb zelf ook een F-4 van duitsland en daar zie je het verschil van de grijs tinten minder hard.
Zal eens kijken of ik er een foto van kan plaatsen morgen.

Mark
 
Ik de kleuren gebruikt die volgens de FS nummering overeenkomen met hetgeen revell voorschrijft.
De ijzerkleur is tegengevallen. Moet je dat nu spuiten of niet? Die verf van mr metal color valt me tegen.
Had ik beter revel of humbrol genomen of dat Alclad gedoe? Zal ik nog uitzoeken.
Ik ga ook niet herspuiten.
Wat het preshaden betreft. Ik heb gelezen dat je ofwel op voorhand of wel naderhand kan verweren en dat laatste wou ik nu eens proberen.
Ik ben nog maar aan het leren hee
 
Ik de kleuren gebruikt die volgens de FS nummering overeenkomen met hetgeen revell voorschrijft.
De ijzerkleur is tegengevallen. Moet je dat nu spuiten of niet? Die verf van mr metal color valt me tegen.
Had ik beter revel of humbrol genomen of dat Alclad gedoe? Zal ik nog uitzoeken.
Ik ga ook niet herspuiten.
Wat het preshaden betreft. Ik heb gelezen dat je ofwel op voorhand of wel naderhand kan verweren en dat laatste wou ik nu eens proberen.
Ik ben nog maar aan het leren hee

Hey Makker,

Wat je kleuren betreft zou ik eens kijken naar een comparison chart (ik heb er zo eentje liggen van Vallejo). Op zo'n chart zie je goed welke kleuren bij elkaar gaan, welke base coat, undercoat en high light goed samen gaan.

Meestal vertrek ik van een 1 soort grijs dat ik dan gelijdelijk aan verdonker of verlichter naargelang het effect dat ik zoek maar de basis is dezelfde verf.

Ik zou mij niet te hard vastklampen aan wat ze in zo'n plan zeggen maar werk liever met referentiemateriaal. De kleuren die zogezegd worden aanbevolen hebben soms een kunstmatig effect.

Wat het metaalschilderen betreft kan ik je niet helpen ik ben dit ook volop aan't leren :)!

Happy building!
 
Allee dan zal ik maar zo ne "mottige bak" maken zekers? Tjonge hebben die duitsers plakkaatverf gebruikt of waren ze te groen om nog eens te schilderen?
We gaan proberen er nog iet van te maken.
 
Het beste is inderdaad om die metaalkleur te spuiten.
Ga bij het verweren rustig te werk zodat je optijd stopt dat hij niet overdone is.
Je kan natuurlijk je panelen inkleuren met het zelfde grijs maar een paar druppels wit erbij.
Zo krijg je een meer afgeschenen kleur.

Deze grijs camo is nog de vroege kleur stelling zeker?

Mark
 
Allee dan zal ik maar zo ne "mottige bak" maken zekers? Tjonge hebben die duitsers plakkaatverf gebruikt of waren ze te groen om nog eens te schilderen?
We gaan proberen er nog iet van te maken.

Lol,

bij het herlezen van de laatste berichten wou ik je toch nog even een hart onder de riem steken, want hij is weldegelijk héél mooi gemaakt.

Our main concern was dat het kleureverschil mss (door het plan te volgen) iets te opvallend was. Ik mis de subtiele overgang van kleur zoals bij je F-14!

Mijn commentaar is zeker constructief bedoeld en ik hoop dat ik jou niveau ooit kan benaderen want ik ben zelf een (her)beginner :)!

Succes nog met de bouw!
 
Ik denk het wel. Ik heb foto's gezocht op het internet, maar kan die kleuren eigenlijk niet zo goed beoordelen. Ik heb betere foto's nodig.

Zoals ik eerder al zei: ik verwacht niet dat hij gaat lukken want je moet toch leergeld betalen. Maar ik ben niet defaitistisch of zo, ik heb alweer veel geleerd door te doen.

De kleuren die revel voorschrijft zijn FS36320 als lichtste kleur, dan fs36375 , zijnde de donkere kleur voor de onderkant en FS 35237 als donkere kleur voor de bovenkant.

Volgens mijn kaart komt dat met volgende humbrol verven overeen: fs36320=Hu128, fs 35237=Hu145 en fs36375=Hu127.

En nu ga ik dus toch hem verweren en daarmee leren hoe je die kleuren beter benadert.
En al zou ik hem in de prullenmand moeten gooien, ik leer toch alleen door te doen, dus vooruit met de geit (rhino).
 
Alclad is spuitwerk. En dan nog een beetje speciaal ook. Niet zo heel eenvoudig om tot het juiste resultaat te komen. Maar met enige oefening ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan