Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/48 F-4F Phantom ll (Revell) [DONE]
Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 99

Discussie: F-4F Phantom ll (Revell) [DONE]

  1. #1

    Standaard F-4F Phantom ll (Revell) [DONE]

    Ik ben begonnen aan mijn derde project. Ik bouw niet dagelijks, zeker niet in de zomer.
    Na mijn revell f-14 in 1/72 (zie ander topic) heb ik een f-18 gemaakt van de diamond backs met 50th anniv. scheme. Bleek te hoog gegrepen, alles zelf spuiten ook die kleine diamantjes. Zou ik daar een "mislukt" topic over maken?

    Nu dus de F-4F.
    Ik ben nog maar een beginnend bouwer, dus ik wou niet dadelijk beginnen met die dure detailspullen van eduard etc...
    Maar van de andere kant wou ik toch wat meer leven in de brouwerij dan standaard.
    Via het internet kon ik de 5 boeken van verlinden kopen voor 30 euro. En dat heeft me op weg gezet tesamen met het boek F.a.q. about techniques used for constructing & painting aircraft van Villalba.

    Ik beweer niet dat ik een correct weergave maak van het echte voorbeeld. Ik wil alleen proberen om een mooier model te maken en ondertussen te leren. Want als ik een ding al geleerd heb, dan is het wel dat moet leren door te doen. Boekjes kijken alleen werkt niet.

    Het probleem begon al met de naden die je vaak hebt bij de cockpittubbe die niet goed past in de vliegtuigrompen.
    Ik wist niet goed of dat moet gedicht en zo ja, hoe je dat moet doen.

    Ik heb de cockpittubbe gekleefd aan één helft van de vliegtuigromp en daar heb ik die kieren gedicht met enkele lagen witte houtlijm. Dat werkt goed. Maar het verven en weatheren wordt er moeilijker door.
    De andere helft ook verlijmen en dan de gaten dichten, dat durfde ik niet, want dan kan ik nergens meer aan om te verven en weatheren.

    Als ik eerst alles verf en dan het geheel sluit, kan ik die kieren niet meer vullen want dan is het verfwerk om zeep.

    Afin, tips zijn dus welkom, want ik weet het niet.

    in ieder geval enkele foto's van de stand van zaken tot nu toe.
















    Afin, Ik zal alles nu in zijn basiskleur zetten.
    Dan moet ik gaan detailverven.

    Moet ik nu eerst een vernislaag zetten en dan beginnen drybrushen of mag dat onmiddellijk op de basislaag?

    De oilwash, mag die over enamel? Of moet ik er een acrylvernislaag opdoen en dan een oilwash met terpentijn verdund aanbrengen?

    Merci!
    Laatst gewijzigd door stpeeke; 01-09-09 om 14:52

  2. #2

    Standaard

    Eentje om op te volgen, ik ben gek op die scrach toestanden om alles mooier en echter te laten uitzien, blijf ik zeker opvolgen.

  3. #3

    Standaard

    inderdaad dirk en zeker als het zo klein is

  4. #4

    Standaard

    Alles is nu gespoten in de basiskleur. Daardoor zie je de details eigenlijk nog nauwelijks. Het komt hem dus nu aan op goed bijkleuren en weatheren.

    Ik hoop dat ik wat hulp krijg (zie problemen eerste bericht).

    De verf moet goed drogen. Daar laat ik me geen twee keer aan vangen.
    Dus begin ik een revell harrier gr7 1/48.
    Meerdere modellen tegelijkertijd zodat ik alles goed laat drogen.
    Anders kom ik toch maar in de verleiding om te vroeg verder te gaan (verf nog niet droog).

    Na een paar maal mijn verfpotje te hebben omgestoten, heb ik bovendien een verfhulpje gemaakt uit wat oude plankjes.
    In de blokker vond ik dan roestvrije maatlepeltjes in verschillende grootten. Ideaal om iets of wat de juiste hoeveelheid te mengen en niet teveel te knoeien of te verprutsen.
    Dan heb ik via het internet nog 6 verfmeng-lepeltjes van tamiya gekocht voor 12 euro en ik hoop dat dit me gaat helpen











    Laatst gewijzigd door stpeeke; 01-09-09 om 21:55

  5. #5

    Standaard

    Ennn,,,,, dat noemt zich even een beginner.

    Ziet er toch al heel profesioneel uit. Ik ken dan helemaal niets van vliegertjes maar dit is toch netjes en gedetaileerd gemaakt met al die toevoegingen zo. En zo heb je helemaal geen extra setjes nodig he. Gewoon lekker zelf bouwen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  6. #6

    Standaard

    Het is mijn derde vliegtuig. Het is niet allemaal juist want ik heb bemerkt dat ik onvoldoende referentie materiaal heb. Ach, ik wou eigenlijk geen F-4F bouwen, maar een amerikaanse F-4E. Maar omdat ik aan het leren bouwen ben, heb ik een goedkope revell gekocht om te leren. Toch wou ik proberen het een beetje extra te laten lijken. Maar kenners leid je niet om de tuin, die illusie maak ik me niet.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stpeeke Bekijk bericht

    Dan heb ik via het internet nog 6 verfmeng-lepeltjes van tamiya gekocht voor 12 euro en ik hoop dat dit me gaat helpen
    Kun je die eens tonen/demonstreren?

  8. #8

    Standaard



    Hieronder zie je het lepeltje. Aan het ene uiteinde een kant om verf mee op te roeren. Aan de andere kant een klein lepeltje waarmee je kleine hoeveelheden verf uit een smal potje kan nemen.

  9. #9

    Standaard

    Ennn,,,,, dat noemt zich even een beginner.
    Mijn gedacht!
    Man, ik heb net je verslag van de F-14 eens doorgelezen. Ik wilde met deze ook beginnen maar nu durf ik niet meer!

    Die Harrier van Revell lijkt me ook wel wat. Is de kit de moeite?
    Laatst gewijzigd door B-art; 02-09-09 om 20:55

  10. #10

    Standaard

    Hey,

    Reactie op uw vragen aan het begin van de topic.
    Leg altijd een beschermlaag over uw basislaag, of je nu vernis gebruikt of klir (P+).
    Daarna kan je beginnen met het verweren met olie of verf op waterbasis. Voor filters gebruik ik nog altijd olieverf, ge kunt beter corrigeren wanneer je verkeerd bent.

    Hopelijk heb je er iets aan.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B-art Bekijk bericht
    ...Man, ik heb net je verslag van de F-14 eens doorgelezen. Ik wilde met deze ook beginnen maar nu durf ik niet meer!

    Die Harrier van Revell lijkt me ook wel wat. Is de kit de moeite?
    Gewoon aan beginnen man. Wat kan je verliezen. Leergeld betalen we allemaal. En met een kit van REvell valt de leerprijs nog mee. Maar ik probeer er toch het maximale uit te halen, dus zoveel mogelijk technieken proberen. Ik heb er al een F-4c en een F18 a/f mee op zeep geholpen. Ah, ik realiseer me nu dat ik in mijn post heb gelogen. De F-4f is eigenlijk niet mijn derde maar mijn vierde probeersel. De F-4C hielp ik naar de knoppen omdat ik de SEA 3kleurenschema probeerde af te bakenen met Fasmask rubberen maskeervloeistof. Dat krijg je er niet meer fatsoenlijk af en daar ging mijn model dan.

    Je leert het toch alleen maar door te doen.
    De Harrier ga ik heel binnenkort mee beginnen. Onderdelen zien er goed uit.
    Ik heb veel goesting om er eens zo een speciale aftermarket cockpit voor te bestellen, maar mijn spuitvaardigheden zijn nog niet goed genoeg. Eerst nog wat oefenen.

    En @ Swaken: ik ben dankbaar voor iedere tip.
    Ik ben lid van een modelbouwvereniging, maar ik vind dat je op het forum meer tips krijgt wanneer je ze nodig hebt.

  12. #12

    Standaard

    Vandaag was ik in de legerstock. Ik zag er magnetische baren liggen voor gereedschap. +- 5 euro per stuk.

    Ik heb er eentje opgehangen in mijn spuitkabine en daaraan hangen mijn borsteltjes.
    Ze zijn natuurlijk niet magnetisch. Daarom heb ik in ieder borstelsteeltje twee gaatjes geboord van de overeenkomende maat van een ijzerdraad. Dan heb ik die draad bevestigd in het steeltje en alles hangt netjes op zonder in de weg te zitten.

    Verder heb ik op mijn werktafel er ook nog twee opgehangen.

    Ik hoop dat het zal functioneren zoals ik verwacht







    P.s.: de grote borstel is mijn afstofborstel. Niet dat jullie gekke ideeën krijgen hee ;-)

  13. #13

    Standaard

    Hoe, ik dacht dat dit uwen drybrush borstelke was....

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swaken Bekijk bericht
    Hoe, ik dacht dat dit uwen drybrush borstelke was....
    Dus zo doet gij uwen drybrush op 1/72ste vliegtuigjes Swake...

    stpeeke, schitterend werk op de stoelen. Voor je kieren kun je altijd een dryrun doen en kijken waar de kieren zich bevinden. Dan neem je eens tukje plastikcard (Evergreen of iets dergelijks) en maak je je eigenlijke stuk iets breder. De truuk hierbij is passen, passen, schuren en normaals passen.

    uiteindelijk kun je op die manier alles ok krijgen
    Mijn blog :http://jadefalconguard.wordpress.com/

    My Wallet is curled up in a corner, scared, lonely and wondering when the hurting will stop....
    the Wallets feels dirty, unkept fingers fondle it at all of his secret places...
    The screaming starts.......

  15. #15
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Mooi detail-werk aan de cockpit Vind ik altijd mooier dan die aftermarket setjes (en het is een heel stuk goedkoper ook)

    Voor de kieren in de cockpit : meestal moet ge bij een vliegtuigkit de cockpit aan één van de beide romphelften lijmen, de kleine kiertjes die daarbij ontstaan, kunt ge gewoon laten zitten. Als het een beetje meevalt, zijn die kiertjes aan beide kanten van de cockpit even groot, en zijn ze nog nauwelijks zichtbaar.

    Het makkelijkst is om eerst de cockpit te schilderen (eventueel al gelijmd aan één romphelft of los), dan de beide romphelften aan elkaar lijmen (wel effe checken of er nog iets in de romp moet komen, vb : de wielbak van het neuswiel). Als de lijm droog is, kunt ge dan de naden van de romphelften dicht smeren met plamuur. Ik gebruik hier de Epanol plamuur van de Action voor, grote tube, en heel goedkoop

    Succes, en als er vragen zijn, laat ze maar komen.

    Groeten, "Wet Sellery"

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. schaal 1/48 - Phantom FG MKI
    By markske in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 20-08-09, 21:11
  2. schaal 1/32 - RF-4E Phantom II 'Tigermeet 1991' (Revell)
    By wet sellery in forum Afgewerkt project militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 22-07-09, 16:00
  3. schaal 1/72 RF-4E Phantom (Revell) [DONE]
    By Avalon in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 11-11-08, 13:55
  4. Vliegend Militair - rf-4e phantom tigermeet afgewerkt
    By ruben in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 15-08-08, 07:16

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •