Hoofdsponsor

Anders / onbekend sampan de zwarte draak blz 30

Status
Niet open voor verdere reacties.

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
eerst en vooral iedereen die mee doed aan de groeps bouw wil ik veel sukses wensen met hun model en natuurlijk op een goede afloop.

als boten bouwer heb ik hier niet veel te zoeken denk je maar ik heb er tog wel eentje uit kunnen pikken die ik ga proberen te schratsen. dus geen foto s van een bouwdoos .

de sampan die ik ga proberen te maken staat in nr 5 de zwarte draak op blz 30.




ik heb dus wel wat zoek werk moeten doen om alles en beetje bij elkaar te krijgen en dat is ook redelijk goed gelukt. een plan is er gevonden dat redelijk hard op deze in de tekening lijkt, en ik zal dan ook de nodige aanpassingen doen om hem op de foto te laten lijken.

de sampan is een vissers bootje dat ook gebruikt word als woonst waar het hele gezin in leefde .




zoals je ziet is er een aparte slaapruimte een keuken en een woonkamer onder de luif.

en hier het plan dat ik als lijdraad ga gebruiken voor de bouw



je zal zien dat het plan niet helemaal overeen stemt met de foto van buckdany maar daar zullen de nodige stappen voor genomen worden.het plan is van hier afkomstig Cranks with Planks en er staat ook een hele uitleg over de sampan . moest je eens tijt hebben kan je dit eens doorlezen
 
Laatst bewerkt:
Deze zal ik met plezier volgen. Een zeer originele keuze ! Suc6
 
thx mannen morgen begin ik er aan in kleine stapjes wel
 
Leuk dat je hier ook aan begint, ben zeer benieuwd naar dit scheepje en wat je ervan gaat maken. ;)
 
Prachtige boot Dirk ^^,

Ben heel benieuwd hoe ge die gaat maken, veel plezier en succes.

Groeten, "Wet Sellery"
 
jongens ik weet dat de meeste hier niet echt boten bouwers zijn op deze groeps bouw. dus zal ik zoveel ik kan uitleggen in stappen hoe het in zen werk gaat. vooral het spante plan wat tog wel de basis is voor een boot te bouwen, is voor veel mensen die niets van boten kennen chinees ( dat was bij mij 6 maanden ook het geval :laugh: ) ik ben er zeker van dat rik of andere boten bouwers me wel zullen corigeren als ik het fout zeg of uit leg want ik ben hier ook belange geen spesialist in.

tog wil ik het wel proberen op een zo menselijke mogelijke manier uit te leggen dat jullie ook kunnen volgen ;)


dus hebben we een spanten plan nodig een doorsnede en een boven aanzicht
op deze tekening staan ze alle drie op.

het spanten plan is het kleinste tekeningetje waarvan de linkerkant vooraanzicht is en de rechter helft een achter aanzicht.

dit is mischien nu mooilijk te begrijpen maar ik loots jullie er wel door heen tijdens de bouw.

ik heb voor het gemak bij elke spant een nr gezet en deze vind je op het boven en zij aanzicht ook terug. zo zie je welke spant waar moet komen zodat je geen vergissingen maakt.

 
Laatst bewerkt:
nog geen hout vandaag want eerst moeten we de spanten van de boot uit het plan halen voor we ze kunnen maken. ik ben maar een simpele ziel en je zult zien ik hou dus alles redelijk simpel :D

er zullen waarschijnlijk veel manieren zijn om het spanten plan om te zetten naar de echte spanten die voor je boot moeten dienen , ik geloof zelfs dat er pc programmes en al voor bestaan. die ga ik dus niet gebruiken :ph34r:


zoals ik al uitgelegt heb de rechter kant van het spanten plan is het voor aanzicht, ook had ik de spanten genummert zodat er geen vergissingen zijn later met de spanten.

hoe ga ik te werk/

1/tel eerst hoeveel spanten je nodig hebt in totaal.
2/dan kopieer ik het spanten plan zo dikwijls als er spanten zijn, papier kost tog bijna niets
3/ vouw het spanten plan op de middellijn van de kiel dubbel
4/ knip nu 1 spant uit en als je het papier dan trug vouwt heb je de juiste spant
5/ doe dit met elke spant

om het een beetje duidelijk te maken heb ik hier een voorbeeld van spant 2



ik hoop dat het een beetje duidelijk is moest dit niet zo zijn vraag gerust wat je wil weten , en als ik de vraag niet kan beantwoorden dan schakel ik rik als hulp lijn in :laugh:
 
Laatst bewerkt:
is duidelijk

ben wel geen houtsnuiver,maar kan hier wel iets van leren

grtz

huge
 
1_32_008.jpg

Okee even voor de informatie.
De linkse kant geeft de boegdelen aan. De eerste spant, ds nr1 geeft de boeg. Vandaar uit tellen we dan naar het midden toe. Dat is dan de breedspant genoemd. We zien vaak dat het breedspant twee keer voorkomt. De rechterkant heeft ook zo´n breedspant. Deze zit dan aan de meest rechtse kant. Hiervandaan gaan we verder met tellen van de spanten tot aan de spiegel, welke ook weer in het midden van de tekening zit.

kort om we tellen van buiten naar binnen.

Dan de rode lijnen, dit zijn meetlijnen waarop je je spant kruislings kunt meten, de snijlijn moet dan gelijk zijn. Echter hebben we hier met de modelbouw niets mee te maken, dus die mogen we vergeten. Ook kunnen we hier de bolling van de romp mee berekenen. Dat weer doormiddel van een passer. Hiervoor is uitleg ook niet nodig omdat dit met modelbouw niet echt heel nodig is, maar meer voor de ontwikkelaars van een romp.

De groene lijn geeft het center aan. Deze hoort bij dit soort schepen ook zo te zitten, echter op elk één derde deel hoort er eetje te zitten. Dus hier zit er ééntje te weinig. Dat betekend dat je er nog een bij moet maken en dus herberekenen. Daarmee kun je de romplijnen aangeven zodat je de beplanking goed kan aanbrengen. Zo blijf je de vorm van het schip in het oog houden, is een hulpmiddel voor het recht houden van de spanten, en omdat je ook je rei is. Een hulplijn.
 
Hey Amazone,

Origineel item dat je wil maken.

Ik ken wel niets van botenbouw, maar ik ga je toch volgen vanop de zijlijn ;)

Ben wel benieuwd hoe je de achterste spanten berekend om uit te tekenen...

Grtz,
Beyond
 
Oops, nu pas heb ik door dat de linkerkant de voorkant is en de rechterkant de achterzijde... :O :8

;)
Beyond
 
Hey Dirk,

dit wordt een schitterend project.
En jij maar beweren dat heli's ingewikkelde dingen zijn...
Wat ben ik blij dat er in een helikopter geen spanten zitten... 'k wacht je bouwfoto's dan maar af om te zien wat het wordt.
Veel plezier met de spanten alvast...

Heligroeten,

Nick
 
thx mannen en rik bedankt voor de verdere uitleg van het spanten plan;)

nick eens je snapt hoe het in elkaar zit valt het nogal mee daarom ook dat ik het een beetje uitgelegt heb zodat niet houtsnuivers ook kunnen volgen

en ik vind een heli nog altijt een ding dat ik niet snap :D
 
ik zit 8 uur in mijn kot te bouwen en te genieten en tog is de dag nog te kort :laugh:

de spanten / als ze uit geknipt zijn kunnen ze gemaakt worden. meestal word hier triplex ( 5mm ) voorgebruikt. maar ik ben een stijf kop en wil eiken spanten die niet rotten :laugh:

vandaag heb ik de spanten ruim genoeg uitgezaagt en verlijmt zo dat dit goed kan uitharden tegen de volgende waar ik ze in vorm kan maken

ze zijn gewoon koud tegen elkaar gelijmt wat sterk genoeg is, een verbinding maken op deze schaal is tog niet haalbaar en je doet er meer kwaad dan goed aan.

ook ze je dat ik 3 delen heb en niet 1 groot stuk dat uitgezaagt is.
dit heeft natuurlijk wel een reden, als je de spant uit 1 plank zou zagen dan zijn de opwaatse stukken van de spant kopshout en dit zou zondermeer afbreken door de spanning van de huidplanken ( huidplanken ) zijn de planken die langs de buitenkant tegen de spanten komen maar hier later meer over.



en zo zijn we vertrokken :D
 
Laatst bewerkt:
Hey Dirk, veel succes met deze schuit.

Is het niet nodig om de dikte van de huidplanken af te trekken van de spanten? Anders wordt de romp toch breder dan het spantenplan of heb ik het hier mis...
 
thx michel.

ja ik dacht het wel want dit is de hele brete van de boot .

als het niet zo is zal rik dit zeker bevestigen .
 
He,he, he, de spanten in deze schaal namaken is zeker goed mogelijk, hier wil ik nog wel eens wat uitleg in geven, maar die komt nog.... bij een ander schip. Eerst de schepen afmaken die nog op stapel staan. ;)

Verder ik zie die spanten uitgezaagd, maar je moet wel de huiddikte er nog van af halen, dit is getekend van een werf tekening, die geeft de uiteindelijke maat aan. Nu kun je hier wel in smokkelen omdat er geen schip het zelfde is. Maar op deze schaal berekend is een halve mm toch al een aardig stuk. Zeker als dus bijvoorbeeld twee mm neem aan weerskanten. Dat is 4 mm. En dus op schaal.... :unsure: maar wat is je schaal eigenlijk???? :ohmy::ohmy:
 
schaal is 1/10 ze gaat in het geheel zo n dikke 70 cm lang zijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan