Hoofdsponsor

Anders / onbekend sampan de zwarte draak blz 30

Status
Niet open voor verdere reacties.
8) rik bedankt nu heb ik een goed overzicht van hoe het moet.

nog gewoon voor de zekerhijd onder de waterlijn zwart en boven de waterlijn bruin als ik dit goed gelezen heb ?

dan ga ik de romp eerst helemaal afwerken zoals berghouten plaatsen het vloertje van achter op het hek bij plaatsen enz.
ik hou jullie wel op de hoogte ;)
 
Yep, onder de waterlijn zwart.... daarboven tot het berghout bruin, daarna zal ik toch naar de kleuren moeten kijken voor de rest.... normaal is dit ook bruin.... Maar het gaat hier om de strip tekening.... ;)

Ben zeer benieuwd..
 
nu ik weet hoe het verder moet kan ik ook weer aan de slag :D

de valse kiel is in vorm gebracht en dan de kiel plank er op gedaan deze plank beschemt de valsekiel tegen beschadiging. moest er op een rots gevaren worden dan kan men deze redelijk makelijk vervangen.



ook van achter aan het hek is versteviging aan gebracht, dit is niet te zien op de buck danny foto maar als ik naar andere sampans kijk is dit tog wel bij het groten deel gebeurt.


het berghout. is een bescherming van de bootromp aan de zijkanten. het is in prinsipe een dikke balk die langs over de spanten loopt en dikker is dan de huidplanken. het geeft dus exstra bescherming moest men tegen de wal aanvaren ,
op de foto zijn ze halfrond gemaakt dus doen we hier het zelvde. met een kleine guts steek ik de kanten af zodat ze een ronding krijgen.



en daarna kunnen ze geplaatst worden.

 
Laatst bewerkt:
hier nog een ditaai tekening van het boek de rode pijlen zijn het berghout

 
Laatst bewerkt:
Window´s Vista.... blehhh..

Maar goed,,,, ik zie dat de sampan in deze tekening geheel bruin is geschilderd. Klinkt raar, maar daar zul je niets aan kunnen doen. Het onderwaterschip onder de waterlijn zou ik wel zwart houden. Eigen interpretatie omdat dit niet afgebeeld is.... :P
 
Hoi Dirk,

wauuw wat je hier lat zien is een waar genot voor het oog zeg!!!-fck--fck--foto--fck--fck-
Word echt een waar een pronk stuk en ik denk dat ik niet de enige ben die dat denkt!!!ApplausApplausApplaus
 
:D dan zal het waarschijnlijk wel zwart worden rik .

ik moet ook nog eens bij ron gaan kijken hoe hij zijn groene rand aan zijn sub had gedaan want dat vond ik wel heel mooi en zouw hier denk ook wel kunnen zo halverwege het onderste berghout.

thx john ik ga er natuurlijk wel iets mooi van proberen te maken ;) wel spijtig dat je nergens bouwverslagen van een sampan kunt vinden op andere fora dat zou natuurlijk wel wat geholpen hebben. ik voel me een beetje een sampan pioneer :laugh::laugh:
 
wauuw wat je hier lat zien is een waar genot voor het oog zeg!!!

Volledig mee eens... en wat een bouwtempo.

ik zie dat de sampan in deze tekening geheel bruin is geschilderd.

Opletten jongens... de sampan is op de albumtekening idd. bruin van kleur. Maar in de Buck Danny albums, en zeker in de oudere" zijn de gebruikte kleuren eerder beperkt (waarschijnlijk omwille van druktechnische beperkingen in die tijd). Ik heb gemerkt dat het gedrukte bruin wordt gebruikt als alternatief voor een hele resem dingen die in het echt varieren van bruin tot groen. Dit is ook zo voor de P-38 Lightning die Modelbouwerke aan het maken is. In het album zijn deze toestellen in hetzelfde bruin gedrukt als de sampan, daar waar de P-38's die toen in die regio werden gebruikt een soort olijfgroen waren.
Indien ik de sampan zou bouwen (wat onmogelijk omdat ik geen verstand heb van botenbouw), dan zou ik opzoeken hoe die dingen er in die tijd op die plaats in het echt uitzagen en mij voor de kleurstelling daar dan op bazeren.
Idereen doet natuurlijk wat hij wil hé, ik geef hier enkel mijn persoonlijk idee. Wil je echt gaan bouwen naar de albumtekening, dan is dat bruin de te kiezen optie...

Iddem voor de P-38.
De coverversie van de verzameledities zijn veel recenter gemaakt, meer gedetailleerd en de drukkleuren benaderen de realiteit heel wat dichter. Daarop is bijvoorbeeld duidelijk te zien dat de P-38's olijfgroen waren... helaas komt de sampan op geen enkele cover van de verzamelalbums voor.

Heligroeten,

Nick
 
8) thx voor de toeligting nick. en het komt ook uit album nr 5. dus één van de eerste albums, alhoewel ik tomas zijn strip vlieger gewaagt en geslaagt vond, wil ik me tog niet aan deze uitdaging wagen, vooral omdat op de tekening alles de zelvde kleur heeft buiten de schaduw lijnen. en ga ik rik zijn kleuren scema wel volgen . wel wil ik hem verouderen dit ook puur om wat technieken te proberen die ik niet ken of nog niet gedaan heb. klinkt het niet dan botst het maar :8

wat het bouwtempo betreft dit zal wel een beetje gaan afnemen eens de hull helemaal klaar is , zoals ik al uitgelegt had heeft dit een beetje met het weer te maken en de soort lijm die ik gebruikte. maar nu kan ik ook op men 2 oortjes slapen zonder me zorgen te maken dat ze nog krom trekt 8).
 
Opletten jongens... de sampan is op de albumtekening idd. bruin van kleur. Maar in de Buck Danny albums, en zeker in de oudere" zijn de gebruikte kleuren eerder beperkt (waarschijnlijk omwille van druktechnische beperkingen in die tijd). Ik heb gemerkt dat het gedrukte bruin wordt gebruikt als alternatief voor een hele resem dingen die in het echt varieren van bruin tot groen. Dit is ook zo voor de P-38 Lightning die Modelbouwerke aan het maken is. In het album zijn deze toestellen in hetzelfde bruin gedrukt als de sampan, daar waar de P-38's die toen in die regio werden gebruikt een soort olijfgroen waren.
Indien ik de sampan zou bouwen (wat onmogelijk omdat ik geen verstand heb van botenbouw), dan zou ik opzoeken hoe die dingen er in die tijd op die plaats in het echt uitzagen en mij voor de kleurstelling daar dan op bazeren.
Idereen doet natuurlijk wat hij wil hé, ik geef hier enkel mijn persoonlijk idee. Wil je echt gaan bouwen naar de albumtekening, dan is dat bruin de te kiezen optie...

Iddem voor de P-38.
De coverversie van de verzameledities zijn veel recenter gemaakt, meer gedetailleerd en de drukkleuren benaderen de realiteit heel wat dichter. Daarop is bijvoorbeeld duidelijk te zien dat de P-38's olijfgroen waren... helaas komt de sampan op geen enkele cover van de verzamelalbums voor.

Heligroeten,

Nick

Eigenlijke een lange Quote, maar kom.
Wat Nick hier aanhaalt klopt wel, toen die tijd was het nog maar een vierkleurendruk zoals dat gebruikelijk was.
Zie eender welk stripverhaal uit die tijd.
Maar bouwen volgens een stripverhaal heeft zijn charme en zijn nadeel soms.
Maar een P-38 olijfgroen heeft wel wat:P:laugh:

Erik.
 
vraagje aan rik. je hebt eens gevraagt hoe ik de binnen kant ging afwerken rik en eerlijk gezegt had ik nog geen idee.

eerst wou ik de spanten langs binnen ook beplanken. dus nog eens wat gegoogle t en naar foto s gaan kijken.
de meeste die ik gezien heb zijn beplankt tussen de spanten gewoon horizontaal. maar ook deze kwam ik tegen wel raar natuurlijk maar zo staat de mijne er nu ook bij :D



kijk naar het vloertje het stopt gewoon tegen de spanten.
 
Laatst bewerkt:
vandaag veel gedaan.

het onderste berghout zit er op maar voor ik het bovenste berghout kan zetten moest ik eerst nog een ander werkje doen. op de foto van de brghouten van buck danny zien we dat boven op de spanten een plank ligt.

en tussen het benste berghout en deze plank zitten ook nog vertikale houten. dus heb ik eerst de plank gelegt. een heel werkje en niet echt makelijk. ze is breed en redlijk dik en dan nog eens in eik. onmogelijk om dit te krommen met water of met iets anders. dus heb ik ze half rond uitgezaagt met de lijn van de boot. ook heb ik een paar stukken tegen elkaar moeten lijmen omdat de ronding zo groot was . anders hat ik een plank van 8cm breed nodig. hier de plank boven op de spanten.



nu mijn bootje zo stond heb ik ook zo verder gewerkt aan de voorboeg. de slaapkamer is ingericht en van voor zit de boven kant er ook op. het is allemaal nog dry fit en er is nog niet veel gelijmt. de duertjes van de slaapkamer kan ik als ik wil laten werken ( oen en dicht laten gaan ) ook kunnen de planken voor de slaapplaats er ook nog uitgepakt worden. dit is nog een mooie ruimte voor wat in te steken . de punt van de sampan is ook een beetje bijgewerkt


nu voor de binnen zijkanten dicht te maken had ik zoiets in gedachten vertikale plankjes wel effen gemaakt van boven natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
vraagje aan rik. je hebt eens gevraagt hoe ik de binnen kant ging afwerken rik en eerlijk gezegt had ik nog geen idee.

eerst wou ik de spanten langs binnen ook beplanken. dus nog eens wat gegoogle t en naar foto s gaan kijken.
de meeste die ik gezien heb zijn beplankt tussen de spanten gewoon horizontaal. maar ook deze kwam ik tegen wel raar natuurlijk maar zo staat de mijne er nu ook bij

He, he, he, snap je nu waarom ik deze vraag stelde?? Klinkt raar, maar iedereen die hierop leeft repareerd deze vaak en richt zo´n scheepje in zoals het voor zich zelf het makkelijkst is. Meestal in het midden een open ruimte, de rest volgepakt. Vaak zijn het varende warenhuizen. Je gelooft niet wat er allemaal in past....

Ik zou zeggen leef je uit. ;)
 
:D dus het mag naar ijgen denken en het is altijt goed als ik het goed begrijp
 
yep.... Zo is het idd, Sommige zijn echt al heeeeel oud. Reparatie op reparatie, maar ook verandering na verandering, je moest eens weten.. Er is er niet één het zelde. ;)
 
Knap hoe je dit verwezenlijkt, ik zou het niet kunnen ( geen geduld voor ;) )
 
thx tomas, ik heb ff moeten nadenken hoe ik het onder de luif ging maken maar ben er uit hoor , morgen doen we weer verder. ik zit een beetje in tijt nood deze maand dus kan ik ook niet zo snel bouwen.
 
de binnen kant bigint aardig vorm te krijgen.
de voorste helft met de slaapplaats is klaar buiten het beslag van de deurtjes die open kunnen geschoven worden om in de slaapplaats te komen,en de geleidinglatjes moeten er ook nog op.



ook heb ik er een opstapje aangemaakt omdat de oude visser niet goed uit de voeten kon :laugh:

dan onder de luifel staan langs de twee kanten 3 schapjes waar nog wat potten en pannen in moeten komen. de middelste steken een beetje naar voor hier kun je dan ook op gaan zitten, dus ze dienen als schap maar ook als een zit bankje



ook nog een plank moeten lijmen aan de zijkant bovenaan de schappen


en dan hier de benamingen waar alles zig bevind maar ik denk dat jullie nu al een goed idee gaan hebben hoe de boot er uit gaat worden zien


alles ziet er nog een beetje ruw uit maar dat komt allemaal in orde als het bij gewerkt en geschuurt is 8)
 
Laatst bewerkt:
ben vandaag naar de vroegmart in wieze geweest :laugh:

want ik had wat proviant nodig voor in mijn sampan te zetten.

de bananen en paren waren in de uitverkoop dus heb ik maar een hele mand megenomen. ook de broodjes zagen er wel lekker uit en natuurlijk wat sace in de daarvoor geschikte kruik en fles.


op de laatste foto goed te zien dat er een hoop rommel onder de mandjes hangt die er niet hoort dus dat zal vijlen en schuren worden :( tog heb ik de beste mandjes er uitgehaalt .
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan