Hoofdsponsor

Anders / onbekend sampan de zwarte draak blz 30

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Dirk,

Dat lijkt mij een serieus ingewikkelde romp en constructie, maar het ziet er wel heel mooi uit ^^

Blijft dat achterste spant zichtbaar langs de buitenkant of komt hier nog iets overheen ?

Groeten, "Wet Sellery"
 
hoi pascal de spanten ga je niets meer van zien deze komen vol te liggen met huidplankjes. maar het hek die grote U vorm van achter blijft wel zigbaar. hier komen later nog wel een paar dwars balken onder om het ding te verstevigen, later hier meer over.;)
 
Voor mij is dit toch wel speciaal om eens te volgen hoor, als plastic-bouwer....

Ziet er al mooi uit, doe zo verder Amazone, dit wordt een mooi bootje ;)

Grtz,
Beyond
 
thx ik kan niet meer doen dan mijn best. en dat gevoel heb ik ook bij plastic bouw als ik zie wat jullie in mekaar zetten ,petje af hoor. maar ieder zijn ding wat hij graag doed zeker 8)

en bij mij zijn dat nog steets boten :D daarom nog een klijn tussendoortje nog een dag of 2 mischien 1 we zullen zien hoe het gaat maar ik ben er bijna door heen. wel spijtig want elkekeer als je huidplankjes legt leer je tog o zoveel bij.

zoals je ziet nog een klein gaatje te dichten :)



daarna komt het opkeuswerk van de beplanking maar dat is nog niet voor nu eerst nog een beetje verder timmeren tot hij dicht is .
 
Laatst bewerkt:
??
Nog 1 of twee dagen?? :O

Hoe ga je dat voor elkaar krijgen....

Ben zeer benieuwd...
 
ik bedoel de huid plankjes rik niet de voledige boot ;)
 
:( hmm het weer is omgeslagen en dat is niet zo goed nu.
ik ben aan het lijmen met beenderlijm en als het te vochtig is is dit niet zo goed voor deze lijm. het duurt veel langer voor hij uitgehard is .

niet dat dit een ramp is maar het gaat een beetje langer duren dan ik had verwacht :wub:

en de laatste plankjes zijn ook weer niet de makelijkste om te leggen.
 
Als je gaat lijmen met beenderlijm is het handig om een vocht vreter van bijvoorbeeld alabastine ernaast te zetten. Deze trekt het omgevingsvocht weg, dat is wat de beenderlijm trager doet drogen.

Vraagje. Waarom gebruik je beenderlijm, ik gebruik dit voor mijn instrumenten, maar ook voor de autentieke bouw van schepen..... zie de Marseille, hoe kom jij hierop??
 
rik ik had nog een halv potje staan van vorig jaar . en nu ik geen gitaren meer aan het maken ben kan ik hem beter opwerken. anders word hij tog maar slecht. dat was ook de reden warom ik nu de romp wou beplanken nu het nog goed weer was. want ik ken de problemen van beenderlijm goed genoeg van toen ik nog acoestise gitaren maakte.

maar nu zit er wel heel veel vochtigheid in de lucht :angry: mischien ga ik de laatste plankjes dus met gewone houtlijm doen. ik zal morgen het weer nog ff afwachten want ik moet ijgelijk nog maar 4 plankjes doen.

dus hoop ik morgen op een zonnige dag :D ;)
 
hoi plopertjes :laugh:
zoals je ziet ben ik er bijna 8)
nu speelt wel het gedacht in mijn hooft om deze sampan te verweren en oud te maken, deze sampan was van een visser die er al 80 uitzag dus zijn bootje zal ook niet meer zo niew geweest zijn.

het probleem is dat ik niet weet hoe ik er het best aan kan beginnen :wub:

dus alle sugesties zijn zeer welkom.

dan voor de naden die er tog wel een paar inzitten (lijmnaden tussen de huidplankjes ) zou ik deze wel dicht maken met kneedbaar hout ? of zo laten wat de ouderdom wel versterkt.
het gaat maar om een paar sleetjes en dan nog onderaan de boot.
voor het verweren van de romp had ik de zwartelijm in gedachten die ik al eens gebruikt heb bij mijn ander schip voor de vloerbeplanking, dit gaf wel een soort oudersdom effect voor een goede bazis en dan zijn de sleetjes ook dicht.

 
Laatst bewerkt:
Als het toch een scheepje word die gaat verweerd worden zou ik inderdaad niet echt om die spleetjes kijken en zo verschrikkelijk groot zijn ze nu ook weer niet.

Die 2 verticale plaatjes tussen je valse kiel en de huidplankjes is om dezelfde afstand te krijgen BB en SB??
Of om de huidplankjes tegen elkaar te doen aansluiten??
1 van de 2 zal het wel zijn maar ben niet zeker dewelke :nowink:
 
hoi dirk inderdaat dit was om het huidplankje te laten aansluiten op het andere.

en de spleetjes zijn ook maar heel kleinhoor en dan nog onderaan de boot je ziet er zelvs niets van als je hem gewoon recht houd
 
Heel strak beplankt Dirk! Je hebt dit duidelijk heel goed in de vingers.
 
Bedankt voor reactie.
Wat ik nog vergeten te zeggen heb, is dat je beplanking inderdaad zeer mooi gedaan is, bij de mijne is het wat ruwer omdat de romp volledig geschilderd word en met plamuur behandeld word, ik hoop dat ik ooit mijn Bounty zo zal kunnen beplanken ^^
 
thx michel & dirk. het viel inderdaad best mee maar er is nog altijd verbetering mogelijk
 
Hey hey, ik kijk er mij suf op hoe je het allemaal doet... maar je kunstwerk begint waarlijk op een sampan te gelijken.

Gaat hij ook echt kunnen varen als hij af is?

Heligroeten,

Nick
 
als dat echt moet nick zal dat wel gaan :D
maar ik ga hem houden voor op de tafel te ztten ( als fruitmandje :laugh::laugh::laugh: )

lol nee dat is niet de bedoeling hoor gewoon decoratie en een mooi aandenken van de groepsbouw .
 
Yep,, is een leuk fruitmandje aan het worden.

Verder zou ik nu willen zeggen als het een statisch model is. Schrapen en niet schuren. Dan in de beenderlijm smeren, rondom.... dan met water gedragen verf dun schilderen. Alleen dan krijg je mooi de lijnen van de planken te zien. En oogt dit volgens mij toch erg mooi.
 
8) thx rik dat is de info die ik nodig heb .

natuurlijk heb ik daar nog een paar vragen bij te stellen.

1/ moet dit gewoon bruin zijn en word het later gedrybrucht

2/kan ik het berghout best zetten voor het geschilderd word ( zie tekening buck dany )

3/ hoe zit het met de binnen kant ( vloertje )

4/ komt hier later nog een laagje matte vernis over.

5/hoe zit het met het hek ( dat vloertje ) moet dit ook zo gedaan worden langs onder en of van boven.

6/ moet dit gedaan worden voor ik voort ga met de bouw of moet dit helemaal op het laatst als alles af is

een hele hoop vragen waar ik niet direkt een antwoord op weet. :nowink: alvast bedankt voor de tips 8)
 
oempffff...

Nu ja, bij het begin beginnen.

1. Je bent nu bezig met het nabouwen van een tekening uit eens strip. Dus ik denk dat je hier je fantasie met schilderen op moet laten gaan. Dus bruin zou al goed zijn. Dan kun je later doormiddel van drybruschen de nerf laten uitkomen door een lichtere kleur te nemen. De onderkant is meestal zwart bij een sampan.... Deze drybruschen met licht grijs... Zo krijg je een verwering. Er zijn ook vele andere methoden. Maar niet voor mij gebruikelijk, dus kunnen misschien anderen deze beter uitleggen.

2. Yep. Eerst berghout plaatsen en alles gewoon opbouwen. Totdat de romp helemaal klaar is.... Dan schilderen. Let wel op onderdelen waar je dan later echt niet meer bij kan, denk maar onder de boeg en bij het dek onder het hek.... Daar zul je toch moeten smokkelen en eerst afwerken. Of gewoon dicht maken.....

3. Zie vraag 2....

4. Een dek is ook bij de Sampan gewoon kaal. Maar dat zal bij een model gaan verschieten van kleur en stof gaan vangen. Dus daarin het beste idd een matte lak gebruiken. Zo ook bij het hek...

5. De delen van het hek die je niet kunt zien, gewoon niet lakken of schilderen. De rest wel.

6. Gouden regel is dat je niet met gelakt hout kunt werken met lijmen. Dus alleen op kaal hout. Dat geld dus ook hier, dan dus eerst alles netjes bouwen, zoveel als het lukt opbouwen en verlijmen. Dan daarna gaan lakken. Soms is het onoverkomelijk dat je eerst moet lakken. Denk aan kleine delen die geschilderd moeten worden of delen van tuig enz.... Dan moet je toch een stukje hout kaal maken om zo weer tot een goede hechting te komen van je hout en lijm.....

Ik hoop dat ik het zo wel een beetje goed heb kunnen verwoorden. Al is het in een noten dop.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan