Hoofdsponsor

Anders / onbekend sampan de zwarte draak blz 30

Status
Niet open voor verdere reacties.
allee ik heb het eerste voorsteven weg gesmeten wegens tog niet goed en ben vandaag trug aan het werk gegaan om een goe voorsteven te maken. het was tog niet zomakkelijk dan het er uitziet op papier :D

voor dit stukje hout heb ik 6 uur aan moeten werken om het goed te krijgen maar het eind rezultaat is wel goed.

ik moest dus een sponning maken waar de huid planken in moesten vallen en tog een oplopende kiel behouden van onder. ook moest dit allemaal schuin oplopen en trapezium achtig naar boven op lopen.

somige plaatjes zie je echt niet wat het moet voor stellen :D maar het is allemaal van het zelvde stukje getrokken.

dit is de voorkant van onder gezien



en de zij aanzichtjes hier zie je ook waar het rabat zit en hoe de vorm er uit ziet



en deze 2 zie je hoe de huidplankjes in het rabat vallen zodat het voorsteven en de huidplanken netjes doorlopen zonder dat er een vepronging gemaakt word van de hoogte :8



en de oplopende kiel blijft mooi in het zicht.

dit ziet er allemaal wat raar uit moet ik zelf ook toegeven maar eenmaal dat het beplankt is zal het veel beter zichbaar zijn .

@ rik/ een sponning en rabbat is het zelvde als een sleuf enkel andere woorden voor het zelvde ding .
 
Laatst bewerkt:
Je zit er bijna in de buurt.

Ik heb hier een plaatje van mij zelf. Een Knorr is dit. Een klein vracht scheepje. Dat eigenlijk de zelfde bouwijze heeft als een sampan. Dit door den eenvoud van het scheepje.

1_Foto-733U3GYN.jpg

Even om een idee te krijgen van wat het soort scheepje het is.

1_Foto-U4MNPZMO.jpg
Dit is zoals een originele kiel en boeg gemaakt moet worden. ;)
 
bedankt voor de mooie foto s rik

een hele opluchting dat het tog in mijn ogen nu goed is.
want dichter bij de waarhijd geraak ik tog niet :D

dus de voorkant ga ik zo laten omdat ik daar geen verbetering in kan brengen en omdat ik halvelings wist dat het goed ging zijn omdat ik ook van den ouwe stempel ben :laugh: heb ik het al gelijmt

en ik dacht dat de voorkant mooielijk was dan moet ge den achter kant is bekijken dat is pas echt denkwerk. ik moest er talloze foto s bij halen en uitprinten want ik kreeg er eerst geen zicht op :nowink:

nu heb ik de hekbalk vast geklemt hoe ik dacht dat hij goed staat.



nu volgens de prentjes en tekeningen die ik heb moet de huidplank boven op dit hek komen zie hier onder de zwarte krommelijnen. waar de pijlen bij staan zijn de huidplanken die op deze wijze zouden moeten komen



ik hoop dat het duidelijk is anders loop ik straks nog wel eens naar men kot voor meer foto s .;)
 
Laatst bewerkt:
Nie te doen ingewikkeld...
'k Heb er nog langs geen kanten een idee van wat het allemaal wordt, maar ik blijf dit vol ver- en bewondering volgen.

Heligroeten,

Nick
 
Inderdaad moeilijke vormen Dirk! Het leek me op het eerste zicht een eenvoudiger bootje om te maken dan het eigenlijk is.

Ik kan je geen tips geven want je tovert meer uit je mouw dan dat mijn kennis rijkt :laugh:

Doe zo verder ;)
 
:D er is inderdaat wel heel wat denkwerk aan . en het zo uit de losse hand te maken daar ben ik ook nog te plat voor ,ik moet de prentjes er naast hebben liggen en dan nog moet je alles eens goed door de molen laten draaien voor je iets doed. maar leren doe ik hier in iedergeval wel van.

en heb me dus nog geen seconde verveeld met dit bootje :nowink:
 
Indrukwekkend :ohmy:

Deze soort van modelbouw gaat echt mijn petje te boven :wacko:

Echt wel bewonderenswaardig, en interessant om te volgen ;)

Grtz,
Beyond
 
Zit hier in stilte te volgen.
Met mijn mond vol tanden (gelukkig), wat een kunst.
Zo bouwen is weinig gegeven.
Schitterend, doe zo verder.

Erik.
 
jongens erg hard bedankt maar nu ook niet overdrijven he .
als ik zie wat hier allemaal op het forum gemaakt word voel ik me maar heel klein hoor. maar dat is mischien omdat ik ook nog niet met plastic kids gewerkt heb nu jullie zullen het zelvde gevoel hebben bij hout bouw. wat ik best kan begrijpen. maar het is echt niet zo heel mooilijk hoor gewoon het kopje er goed bij houden en dan kom je al een heel eind.

en met een man als rik kan er tog helemaal niets fout gaan. en als het dan tog niet gaat zoals het moet kan je hier van iedereen hulp verwachten.

allee tot de volgende update :-D en thx voor jullie lieve woordjes :laugh: ;)
 
Ja en ook ik sta toch wederom versteld van die houtbouwkunsten hoor.
En zoiets opbouwen uit niets da's nog het strafste. Het ziet er ook heel onderlegd uit, met kennis van zaken. Ik weet zelf geen bal over boten, maar het fascineert me wel.

Succes !
 
het ingewikelde stukje met al die lijnen bij getekend zal nu hopelijk een beetje zigbaarder worden nu alle spanvijzen en klemmen er af zijn

hier kijk je op het zelvde stukje van de boot nu zie je ook dat de huidplanken boven op het hek zitten zoals op de foto van buck danny. tussen deze plankjes moet nog wel een vloertje komen dat oploopt naar boven waar men het roer kan bedienen. ( maar dit komt later )


dan een foto van achter genomen het ziet er niet alleen raar uit maar het heeft ook een vreemde vorm tegen over andere schepen. wat maakt dat deze bootjes tog uniek zijn in hun bouwwijze.



en dan een overzicht foto van voor naar achter genomen zodat je ziet waar alles zit ;)



nu dit werkje er op zit kunnen we stilletjes aan gaan beplanken. omdat ik maar 1 huidlaag ga leggen zal dit wel wat tijt in beslag nemen omdat het direkt van de eerste keer helemaal juist moet zijn. dus wacht ik samen met jullie af naar de volgende foto :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Ik zit hier vol bewondering te kijken naar je vooruitgang; met uitdrukkingen zoals deze => :ohmy::O:huh::wacko: maar altijd gevolgd door :)
 
thx thx

gisteren de eerste plankjes gedaan en vandaag ook nog wat ge daan



alles verliep goed tot het laatste plankje er tegen ging.
er zit tog heel wat spanning op de huidlatjes daar verschoot ik tog wel van. het laatste latje was gelijmt en na 1.30 hr deed ik de klemmen er af en toen gebeurde het :@ miljaar miljaar. van vege de spanning brook de achterste spant tog wel af zeker langs 1 kant. nu heb ik dus voor een oplossing moeten zoeken waar je later niets van ziet. en heb nu tog gekozen voor een niewe spant te maken uit triplix en deze juist voor de kapotte spant te zetten. daarna alles met een koord bij elkaar gedraait zodat alles weer mooi in lijn stond en de kapotte spant trug gelijmt. nu staat er van achter wel een dikke spant laat maar zeggen 2x zo dik als het moest zijn maar dit leek me tog de vijligste oplossing. later komt de beplanking er over en ga je er niets van zien natuurlijk.
maar het was wel ff schrikken

hier het niewe spant dat tegen het originele gelijmt is. en nu maar hopen dat alles houd als het allemaal droog is ;)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm dat is idd balen als dat gebeurt. Gespleten door de houtnerf? Of de lijmvlakken los gelaten?

Verder ben ik nu toch wel heel benieuwd naar hoe je het beneden dek gaat afwerken langs de spanten. Dus ik wacht nog met spanning.
 
Dirk, waarom heb je in het steven geen sleuf gemaakt waar de huidlatten in passen? Dit is toch steviger dan er enkel tegenaan te lijmen.

Ge je de lijmresten niet blijven zien na het beitsen?
 
rik het was inderdaad de verbinding die los liet. maar ik had dit tog niet verwacht. mischien volgende keer tog maar eens met een verbinding proberen ;)

michel de lijm resten gaan nog weg ,die schraap ik er af met een bijtel en daar komen ook nog planken op dus je ziet er niets van. de sleuv had gekunt maar wat is een sleufje van 1 a 2 mm waard en als het niet juist staat sta je daar ook met de gebakken peren :laugh:

een klein foutje van de bouwer , ijgen schuld dikke buld :8
maar elke keer worden we iets slimmer
 
omdat ik niet nog eens zoon frats wil mee maken en dit eerder had moeten doen ( maar aldoende leert men ) heb ik een stuk van het hek vloerplanken opgelegt. dit geeft als voordeel dat de kracht die op de spanten komt opgevangen word. er is een gedeelte beplankt want het moet nog hoger worden zoals je in de foto van buck danny kunt zien.
het is gewoon uit voorzorg dat ik dit nu doe, beter voorkomen dan genezen zoals al het geval is geweest met de laatste spant.

dit is het zicht naar achter let wel hier komt nog een schuine beplanking op tot ongeveer halverwege . dat kun je op het bouwplan trug vinden.


en zo ziet het er uit van achter


en verder met beplanken van de romp. nu komt tog wel het mooielijkste gedeelte vooral omdat ik geen nages of duimspijkers kan gebruiken ( spant in eik barst dan 0.5 cm breed ) moet ik met koortjes en spiekes werken. de spieén drukken de plank tegen de spant terwijl de spanvijzen de plankjes tegen elkaar trekken.

hier enkele fotos om te tonen hoe het in zen werk gaat


plankje per plankje gaan we zo door tot het dicht is ;)
 
Laatst bewerkt:
Jawadde, secuur werkje precies :O
 
Hoi Dirk,

ik ben even een kijkje komen nemen.:laugh:
Ik vind het tof dat je deze metode hebt laten zien.;)
Ga vooral zo door hé, het is een prachtig project zeg!!!ApplausApplaus

Ps: foutje gebeuren nauw eenmaal maar daar leer je toch van!;)
nog even een vraagje voor je:het hout is toch goed droog, om zeker geen spleten te krijgen! Of ga je het nog behandelen?:unsure:
 
het hout is allemaal gedroogt john maar hout werkt altijt als het vocht opneemt zet het tog altijt een beetje uit.

maar ik ga het zeker wel behandelen met iets ;)

en foutjes horen er bij niemand is perfect :nowink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan