Hoofdsponsor

Anders / onbekend sampan de zwarte draak blz 30

Status
Niet open voor verdere reacties.
hmm de groeps bouw komt maar traag op gang :sleep:

da spanten moesten in vorm gebracht worden.
een heel makelijke manier van werken en dit past dan ook iedereen toe is de uitgeknipte cheet gewoon op de spant plakken met lijm, en dan zagen en vijlen to ze de juiste vorm hebben 8)

en hier liggen ze dan
 
Laatst bewerkt:
thx kurt ik probeer elke dag 1 uurtje vrij te maken voor de sampan als dat lukt. anders ga ik in tijt nood geraken en hem niet afkrijgen tegen het ijnde van de gb.

want er zullen zeker nog dagen komen dat ik niet kan bouwen :laugh:
 
Ben zeer benieuwd naar het vervolg in deze originele keuze :)
 
Hoi Dirk,

wel een beetje laat maar Suc 6 met de bouw hé!!
de spanten krijgen al vorm. Het begin is gemaakt!!
 
thx john en tomas 8)

verder met de bouw.

het volgende stapje is de kiel , dat is het onderste stuk hout waar heel de boot opgemaakt word.

tog zat hier al een aardige verassing in voor mij :D

bij de oude boten zien we dat de kiel recht is +/- en dan het voor en achtersteven naar omhoog gaan ( voorsteven = de voorboeg van het schip.

bij de sampan is dit wel ff anders en dus moest er wel een oplossing gevonden worden om tog goed te kunnen bouwen.
de kiel loopt alleen recht bij de 2 groot spanten en daarna gaan ze al schuin omhoog zie foto



ik heb dit opgelost door de hele kiel heel hoog te maken zodat ik tog goed kan werken.

nu kan de kiel ook op een bouw helling gezet worden voor de bouw. ( bouwhelling = de plaat die van onder ligt met de gleuf in ,voor de kiel zoals je kan zien op de foto.

nu heb ik een goede bazis om op verder te gaan zonder dat ik schrik moet hebben dat de kiel gaat kromtrekken.

ook voor de eerste keer heb ik een bak gemaakt waar het schip in moet vallen ( bak = ik ken niet het juiste woord maar rik zal zeker meer weten ;) )

het word veel toegepast bij spanten schepen ( scrats bouw )

deze bak heeft dus de vorm van de boot de hoogte - brete en de lengte. ook de zeeg zit hier bij. ( de zeeg is de kromming die het schip maakt , het dek op deze sampan dus.



zowel boven als van onder zijn de spanten afgeschreven zodat we goed haaks kunnen bouwen.

omdat de kiel dus te hoog was moest er hier gezaagt worden om de spanten op de juiste hoogte te krijgen , later word het overige hout van boven er afgehaalt na dat alle spanten zijn gezet.

en hier zie je hoe de spanten worden gezet op de kiel.
een plankje van boven loopt op de zelvde lijn van het spant , dit plankje is genageld en dan kan ik met klemmetjes het spant goed vast zetten.



natuurlijk is de kiel van onder nog recht wat niet de bedoeling is maar deze word helemaal op het laatst mooi in vorm geschaaft maar dan zijn we weral een paar maanden verder.

als er iets niet duidelijk is vraag maar raak maar ook niet te mooilijk he :nowink: :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Ben eigenlijk benieuwd waarom je dit zo omslachtig doet. :O
 
een mens wil zo eens van alles geprobeert hebben :D

jij kan natuurlijk op je jaren ervaring bouwen rik voor mij is alles nog niew en dus probeert een mens al eens het één en het ander uit. en dit bakje is echt niet zo mooielijk te maken als je het plan hebt.

ook kan ik er nu zeker van zijn dat alles juist zit dus laat maar zeggen uit eigenbelang .
 
Word zeker een knappe schuit hoor en zeker met de spanten in eik :ohmy:
Dat zal je ook wel een paar zaagbladen gekost hebben neem ik aan??
 
:D thx dirk maar eik zaagt even makkelijk als welke andere houtsoort hoor je moet gewoon wat harder duwen om er door te raken. alleen voor het schuren is het wel wat hard maar dat word je gewoon :laugh:
 
vandaag heel de dag tijt gehad voor aan de sampan te bouwen dus is er heel wat gebeurt.

na het zetten van de spanten heb ik besloten eerst het vloertje er in te leggen zodat de construktie een beetje stijfheid krijgt voor we verder gaan.

op het zij aanzicht van het plan zien we dat de vloer van voor naar achter helemaal doorloopt en echt helemaal op het einde naar boven verspringt , deze verspringing ga ik later doen voor het gemak.

het dek loopt dus van spant 2 tot spant 7 op gelijke hoogte dus heb ik hier wat aangepast zodat dit allemaal gelijk was daarna een bodemplaat gemaakt in triplex uit 1 stuk en die is dan beplankt met plankjes.

ook heb ik spant 1 nog gelijmt zodat dit kan uitharden voor de volgende bewerking.

het dekje moet nog wel een beetje geschraapt worden en geschuurt .

 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit met open mond.... Hout ligt me niet maar van anderen ermee aan de slag te zien kan ik genieten :)
 
Hey Dirk,

Dat gaat goed vooruit zeg :O Heel knap bedacht, én heel knap gemaakt ^^

Groeten, "Wet Sellery"
 
Dirk, je laat het mij wel kriebelen om ook mee te doen, met een sampan. :O

Dit is niet grappig, ik heb nog zo veel af te maken. :ohmy:
 
Schitterend.
Dit is modelbouwen ten voete uit.
Blijf volgen.

Erik
 
Schitterend werk...imposant. hoe ga je dit eigenlijk verven ? Komt dit in de olie of wordt dit echt geverfd ?
 
Houtbouw, altijd weer leerrijk om naar te kijken. Succes met deze !
 
:) thx mannen . het verven moet ik nog bekijken hoe ik dat ga doen zo ver heb ik ijgelijk nog niet gekeken met de bouw. ik heb vandaag de voorboeg gemaakt maar ben niet 100% zeker of deze juist is het plan is niet zo duidelijk hier.

vandaag ook de huidlatjes gezaagt.

ik zal een foto van de voorboeg trekken moest deze niet goed zijn dan moet ze natuurlijk nog veranderd worden. want het was een redelijk ingewikkeld ding om te maken ;)
 
ik heb de boot ff uit de mal gehaalt zodat je het beter kunt zien. 1 ste foto is het voor aanzicht hier zie je dat ze van boven breed is en dan schuin uitloopt niaar onder. hier twijfel ik dus over of dit wel goed is , ik kon op het plan niets trug vinden maar ik kan moelijk geloven dat ze boven en onder even breed moet zijn omdat je dan ten éérste niet kunt beplanken en het zou ook niet goed varen. de rest van de foto s ben ik rond gegaan zoals je ziet. van boven moet er nog wel een hoop af gezaagt worden maar je ziet de lijn staan tot waar het moet komen, dit ga ik later doen als ze beplankt is dan staat alles er een hoop steviger bij.



bekijk het maar eens en laat maar weten of het goed is of niet 8)
 
Laatst bewerkt:
omdat ik vermoed dat het wel goed is stel ik ook maar mijn 2 de vraag over het beplanken. rik / ron allee ge weet wel de houtsnuivers hier :D zou ik de beplanking gewoon tegen de blok lijmen of zou daar een rabat zitten waar de planken tegen komen te zitten ?

ik kan op het plan en op andere foto s geen rabat vinden maar de planken worden presies overal koud tegen deze blok gespijkert.



zoals je ziet is het onderste deel open dit zal de brete van de kiel zijn zodat het presies is dat hij doorloopt tot helemaal bovenkant. en ook de onderkant heeft de zelvde brete van de kiel.
 
Laatst bewerkt:
He, he,. he, ik weet nu eindelijk wat een rabbat is.

Wij noemen dit een sleuf. :P

Ja ik zou hier een mooie sleuf in zetten om daar het in te zetten.

Wacht ik maak even een plaatje van een echte. ;)

Tot zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan