Hoofdsponsor

1/72 F-105D Thunderchief (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Hallo,

Omdat het voor mij de laatste tijd niet echt meer wil vlotten wat het bouwen van 1/24 auto's betreft en omdat ik nood had aan wat anders ben ik onlangs begonnen aan een de bouw van een jet: de F105 D Thunderchief.
Het modelletje zelf heb ik lang geleden eens op de kop kunnen tikken in de Blokker en blijkt achteraf nog een goede investering geweest te zij ook nog :)

Lang lang héél lang geleden heb ik mij wel eens gewaagd aan het bouwen van wat vliegtuigjes maar echt ervaring heb ik er niet in. Mijn kennis op dit vlak heb ik dan ook vooral uit magazines en bouwverslagen op allerhande fora.

Tijd voor wat foto's:

De doos met het modelletje bijeengeplakt d.m.v. wat Tamiya-tape.
Ik denk er trouwens aan om wat aandelen te kopen in het bedrijf, als je ziet hoeveel meters van dat spul elke modelbouwer gebruikt :D

1_be1.jpg

1_be2.jpg

Een beeld van de cockpit: de schietstoel heb ik terug verwijderd omdat ik die toch iets donkerder wil maken (het grijs overweegt te fel in deze cockpit vind ik) en moest ik nu nog kunnen zou ik de rest van het interieur ook in het zwart spuiten en dry-brushen met een lichtere kleur. Dat lijkt me achteraf gezien mooier.

1_be9.jpg

Voor de onderkant heb ik de paneellijnen eerst gepré-shade (is dat een wel woord?) met mat zwart en vervolgens gespoten met heel licht grijs en dit nog lichter gemaakt met wit. Binnen de paneellijnen heb ik de lak wat trachten te verweren door verder in te kleuren met een iets lichtere variant van de basiskleur.
Ik ben vrij tevreden over het resultaat:

1_be3.jpg 1_be4.jpg

Voor de camo wil ik gaan voor een redelijk verweerd / verouderd effect.
Ik weet niet 100% hoe ik hier tewerk moet gaan dus tips zijn altijd welkom.
Tot dusver heb ik de camo gespoten en de afscheidingen gedaan d.m.v. Maskol. Dit werkte vrij goed al vind ik het resultaat iets te hard. Alhoewel je op verschillende referentiefoto's wel kan zien dat dit in het echt ook gebruikt werd. Toch: voor een verweerd effect vond ik het iets té.
De panelen heb ik ook telkens weer ingekleurd met de basiskleur met daarbij een drupje wit toegevoegd om een wat verweerde lak te vekrijgen.
Het geheel heeft dan een laagje gekregen van zeer fel verdund licht bruin / beige om de kleuren wat meer te "mengen". Ik heb geen idee hoe ik dit anders moet verwoorden :wub:

1_be8.jpg 1_be5.jpg 1_be6.jpg1_be7.jpg
Nu zit ik een beetje vast. Het is te zeggen: ik weet niet goed hoe ik nu verder moet.

Ik vind de lak nog te nieuw ogen maar ik weet niet goed wat te doen.

Ik heb eens een artikel gelezen waarin de auteur, om de lak echt verweerd te laten lijken, de panelen aan de rand lichtjes spoot met zijn lichte basiskleur. (in dit geval het bruine) Op die manier leek het of de donkerder delen al wat slijtage vertoonden en zodoende kwam de onderkleur er aan de randen al terug wat door.
Ik ben er evhter niet gerust op om dit in deze schaal met de airbrush te doen. Het effect moet subtiel zijn en ik vrees dat dit niet makkelijk zal zijn en ik ben bang om het te vern**ken.

Wie heeft er tips of advies over hoe ik deze lak nog verder kan verweren?
Ik weet dat ik achteraf nog kan chippen e.d. maar wat kan ik nu nog doen?
Is het misschien beter eerst een glanslaag te spuiten voor de decals zodat die achteraf niet te nieuw gaan lijken?
Welke stappen kan ik achtereenvolgens zetten?

Veel vragen maar ik hoop op antwoorden. ..

Grtz...
 
Laatst bewerkt:
Hey B-art, ziet er al zeer mooi uit. Mijn vliegtuigtijden zijn al lang geleden, maar wat je best nu doet is eerst je decals aanbrengen, dan sealen met vernis. Dan ben je klaar voor de verwering aan te vatten door met een wash te gaan werken (verdunde verf) die je paneellijnen gaan accentueren en bovendien een filter gaan nalaten boven je verschillende kleuren, waardoor het model er ouder zal uit zien.

Anderzijds zou je ook kunnen opteren om bepaalde vlakken af te tapen (wacht nog even tot ik mijn aandelen heb gekocht bij Tamiya :): ) en die overspuiten met zeer sterk verdund grijs. op deze manier accentueer je eerst een bepaald aantal panelen en dan pas washen. Op die manier lijkt het alsof er al wat herstellingen zijn gedaan.

Er zijn wellicht mensen die nog meer hands on hebben met vliegtuigfen en je zeker een aantal tips kunnen geven.

groeten,

J.
 
He bart, je met eens de projecten lezen van vliegtuigen van andere mensen hier op het forum, staan zeer veel tips in verband met verweren en dergelijke, maar inderdaad eerst een laagje vernis als je denk dat de kleuren goed zijn, dan de decals aanbrengen en terug een vernis laagje er over om ze te beschermen en kun je inderdaad aan verwering beginnen dan, dit is 1 mogelijkheid, je hebt er vele hoor maar lees een paar andere topics van de mensen door zal je veel uit leren ;)
 
Mooie camo man ^^

Persoonlijk vind ik het inkleuren van de panelen met een wat lichter kleur, heel geslaagd. Om het geheel een wat meer verouderde look te geven, zou ik het model een wash geven (hangt af met welk soort verf ge de camo hebt gespoten), waardoor het model een beetje vuiler wordt. En daarna eventueel de kleuren wat verder afzwakken met pastels.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Aha,, dus is het moment aangebroken om een laagje vernis aan te brengen.
Lijkt simpel, maar ook hierover heb ik een paar vragen.
Voor de volldigheid: de camo is gespoten met Revell enamels.
Nu lees je op diverse fora veel over Future en Parket Plus. Dit zou perfect te gebruiken zijn i.p.v. vernis.
Nu heb ik in de winkel een bus Pledge Parket Plus gekocht maar toto dusver heb ik dit spul enkel nog maar gebruikt om raampjes mee te laten blinken.
Is het mogelijk om eerst de Thud te voorzien van een laag P+ met de airbrush, vervolgens de decals te plaatsen en die dan op hun beurt te sealen mat P+?
Is de verf dan afdoende beschermd om aan de slag te gaan met washes e.d.?
Mag hierover dan achteraf bv. nog een laag (matte) vernis gespoten worden en moet dit dan watergedragen (bv Mr Hobby) zijn of mag het ook Tamiya zijn of nog een ander merk?
Ik weet uit ervaring dat je geen solvent gedragen verf (enamels) mag gebruiken over watergedragen (bv Tamiya) maar andersom kan het wel.Maar hoe zit het dan met verschillende soorten vernis over P+ en omgekeerd?

Ik weet het: ik stel veel vragen maar ik stel liever veel vragen dan dat ik een hoop fouten maak.
 
Wat die parket plus betreft, ik zou eerst eens proberen op een proefstuk want het is beter een proefstuk in de vuilbak dan een model in de vuilbak !!
Wat de verwering betreft gebruik ik meestal wasches of filters (MIG) ,maar ik spreek nu wel over pantsers en zou dat ook wel proberen indien ik een vliegtuig zou maken.
Op mijn verven (acryl of solvent) plaats ik altijd een acryl vernis. Dan ben ik zeker dat mijn verven en decals beschermt zijn tegen de wasches en filters, want die bevatten solventen.
En wat het model betreft : het ziet er al goed uit
 
Hey B-art, :)

Ik gebruik altijd P+ over mijn acrylverven. Gaat goed om decals op te zetten en heb daar geen problemen mee. Decals wel zegelen met sol en set van Microscale, of gebruik P+ om ze te zetten.
 
Even een schriftelijke update:

Omdat ik het zaakje met de P+ niet goed vertrouwde heb ik er voor gekozen om een glanslaag aan te brengen met Tamiya TS-13 gloss clear.

Ik gebruikte deze NOOIT over decals omwille van de gekende problemen maar ik dacht dat het nu wel zou kunnen. (Normaal gebruik ik vernis van Mr Hobby op waterbasis.) Neen dus!

Vrijwel onmiddellijk begon de vernis kleine barstjes te vertonen :angry::angry: en ik heb zelfs de indruk dat de pres-hading nu feller doorkomt dan voorheen.
Dit zou betekenen dat de verflaag (Revell) dunner is geworden?!

Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot de onderkant van de Thud. Met wat licht opschuren en een beetje bijwerken met de airbrush komt het wel weer goed maar het is wel de laatste keer geweest dat ik geld uitgeef aan die rommel.:@

Ik had beter geëxperimenteerd met de P+!
 
B-art,

de ondergrond, was dat Revell Aquacolor of enamel?
Je moet rekenen dat Tamiya geen echte acrylverf of -lak is. Daarentegen is P+ dat wel.
 
ziet er al mooi uit, ik heb dezelfde doos hier ook liggen.
kzou er ook eens moeten aan beginnen :)

ziet er al goed uit B)
 
de ondergrond, was dat Revell Aquacolor of enamel?
Je moet rekenen dat Tamiya geen echte acrylverf of -lak is. Daarentegen is P+ dat wel.

De ondergrond was Revell enamel. Jij denkt (of weet zeker) dat ik de P+ wel zonder risico kan gebruiken over deze lak?
Ik twijfel nog een beetje aangezien ik het spul nog nooit gespoten heb over een model; ofwel lak ik 'm af met Mr hobby vernis.
Het liefst gebruik ik de P+ omdat dit véél makkelijker te verkrijgen is hier in de buurt en bovendien kost het een pak minder.

Dan blijft er nog eens wat over voor één of andere bouwdoos ;)
 
Normaal gezien gaat de P+ niet reageren met enamel, maar ik zou het voor alle zekerheid eerst eens op een afvalstukje proberen.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Even een schriftelijke update:

Omdat ik het zaakje met de P+ niet goed vertrouwde heb ik er voor gekozen om een glanslaag aan te brengen met Tamiya TS-13 gloss clear.

Vrijwel onmiddellijk begon de vernis kleine barstjes te vertonen :angry::angry: en ik heb zelfs de indruk dat de pres-hading nu feller doorkomt dan voorheen.
Dit zou betekenen dat de verflaag (Revell) dunner is geworden?!

Ik had beter geëxperimenteerd met de P+!

Kan gebeuren wanneer je twee soorten verf over elkaar brengt. Er bestaan heel wat discussies over het een over het andere gaat wel. Ik heb al verschillende keren Revell over Tamiya aangebracht qua kleuren en omgekeerd en nog nooit een probleem gehad. Reden, ik wacht steevast minstens 4 dagen zodat de eerste laag goed kan uitharden.

Wellicht heeft je Tamiya solvent gereageerd met de Revell (onderste laag laatst aangebracht ?)

Wat betreft verdonkeren, is een typische eigenschap wanneer je gloss vernis legt, zal alles beter accentureren :)

P+ over Revell : mag normaal geen enkel probleem geven, wel iets voorzichtiger aanbrengen wegens heel snel teveel :)
 
De ondergrond van enamel mag geen probleem zijn om de Sols+ erop te zetten. Sols+ is op waterbasis.

DUS: ALTIJD DE ONDERGROND ZEER GOED LATEN UITHARDEN ALVORENS TE VERANDEREN VAN SOORT LAK/VERF!!!
 
Ook hier een kleine update:

Nadat ik min of meer tevreden was over de paint job (het moet wat vooruit gaan anders verlies ik interesse in mijn model) heb ik wat P+ in mijn oude Revell airbrush gedaan en het geheel een laagje gegeven. Wat ruikt dat lekker! :)

Na een dagje drogen heb ik de (weinige) decals geplaatst en deze ook weer vastgezet met een laagje P+.

Nadat dit gedroogd was heb ik de weinige ingegraveerde paneellijnen ingekleurd met een wash van waterverf/water en een druppel afwasmiddel. Dit was voor mij ook de eerste keer en ik ga dit voortaan denk ik blijven doen.
We jammer dat deze kit bijne allemaal opliggende paneellijnen heeft, daardoor is het effect toch wel wat minder.
Zeker iets om op te letten bij de aanschaf van volgende kits.

Ook deze stap werd weer afgesloten met een laagje P+.

Omdat ik wilde gaan voor een verweerde paintjob heb ik achteraf nog een zeer dunne mix Tamiya buff, verdund met Isoprophyl alcool over het model gespoten.
Op de foto's is het effect wat minder goed te zien maar dit heeft de pailtjob echt wel ouder doen lijken.

2_a3.jpg 2_a1.jpg 1_a4.jpg 1_a7.jpg 1_a8.jpg

Op de foto's lijkt het effect van de wash op sommige plaatsen ( bovenop de vleugels) misschien een beetje te veel van het goede maar in't echt valt het nog wel mee.
Het belangrijkste voor mij is dat ik veel kan leren uit deze kit en tegelijk wil je natuurlijk wel een mooi resultaat behalen.
 
Laatst bewerkt:
Schitterend vliegtuig. Ik heb vandaag ook voor het eerst geëxperimenteerd met Sols plus. Morgen ga ik decals kleven.
Succes met je model.
 
Jawel, ik heb eindelijk nog eens wat tijd kunnen vrijmaken om de Thud af te werken.
Het kwam er vooral op aan om kleine onderdelen af te werken en te plaatsen.
Uiteindelijk heb ik besloten om over de laag P+ alsnog een laagje Mr Hobby matte vernis te spuiten. Naar mijn gevoel blinkte de P+ veel te hard voor het oude verweerde effect dat ik wilde bereiken.

Wat de kit en de bouw betreft:

Het is een leuke kit om te bouwen, ondanks de opliggende paneellijnen. Je merkt dat dit al een "oudje" is maar ik heb er toch veel plezier aan beleefd.
Het was ontzettend lang geleden dat ik nog eens iets militair had gebouwd maar deze kit heeft wat dat betreft mijn interesse weer aangewakkerd. De kast puilt al weer uit van de kits ;)

Tijd voor wat foto's:

1_IMG_1922.jpg 1_IMG_1923.jpg 1_hb.jpg 1_IMG_1908.jpg 1_IMG_1910.jpg 1_IMG_1912.jpg 1_IMG_1916.jpg 1_IMG_1919.jpg1_IMG_1913ok.jpg

Ik moet eerlijk zeggen dat de foto's echt wel vleiend zijn voor het resultaat, al ben ik er wel een beetje trots op.
Het belangrijkste is dat ik er weer veel van geleerd heb en die bagage nemen we weer mee naar het volgende model!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zeer fraai uit, proficiat.
Wat is je volgende project ?? ;)
 
Dat is een heel mooie Thud, knap gedaan ApplausApplausApplausApplaus

PS : Als ge 10 foto's naar mij in een PB stuurt, zet ik ze in de gallerij ^^

Groeten

"Wet Sellery"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan