Hoofdsponsor

1/12 French imperial Guard 1815 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Hallo,
Even vooruit lopen in de tijd en bijna 100 jaar terug gaan.

Vermits ik binnenkort voor enkele weken naar Normandië vertrek en de avonden toch al deftig korter beginnen te worden had ik gedacht wat modelbouw mee te nemen. Vermits ik niet wil sleuren met een ganse valies aan modellen en ik ook niet te veel "chimiek" wou meenemen dacht ik aan iets waar ik enkel de Vallejo range bij kon gebruiken.
Daarbij dacht ik aan een onlangs verkregen model op 1/12 van een French Imperial Guard 1815, een oud Airfix model dat al bijna zo lang bestaat als ik modelbouw doe. Altijd in geïnteresseerd geweest maar nooit gekocht want figurines en ik dat ging niet goed samen.
Nu, na enkele oefeningen met redelijk resultaat, wil ik toch een poging doen om deze 30+ jaar oude kit te maken. 8)
Hoe het zal aflopen zien we eind September wel.







Indien het een beetje zou vlotten wil ik mij ook eens wagen aan een ruiter te paard en meer bepaald aan een British 10th Hussar 1815 in 54mm schaal. Ook Airfix, ook altijd naar gekwijld maar nooit gedurfd. :ohmy:
Het zal ook mijn eerste paard zijn dat ik maak en verf en naar het schijnt is een paard verven niet gemakkellijk. :@







We zullen wel zien wat er van in huis komt maar verwacht geen foto's of verdere uitleg voor eind September. :8
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow,,,, dat is een mooi figuur. Daar kun je zeker wel even zoet mee zijn.

Dit ga ik zeker volgen. Ben zeer benieuwd wat je ervan gaat maken. :P
 
Mooie figuren, Erwin.
En inderdaad, volgens wat ik altijd al gehoord heb zijn paarden de moeilijkste om te doen.
Maar, 't is dus maar door te oefenen dat je er iets van bakt.
(wat me trouwens eraan herinnert dat mijn gladiator ook nog wat verf kan gebruiken)
 
Wel Erwin, dat zien er mooie figuren uit.
Zelf schilder ik deze "soort" (lees Napoleonitische figuren) in schaal 1/72 ;)
Maar ik wil deze wel volgen...

Wat je paard betreft, zelf heb ik ooit op 1/35 een paard geschilderd, en was er niet tevreden over, tot ik deze opnieuw geschilderd had met olieverf...
Dit geeft een mooie glans aan het paard, en is ook veel makkelijker te blenden..

Veel suk6.

Grtz,
Beyond
 
Daar kijk ik ook naar uit.
Voor dat paard...Op die schaal kan je misschien je airbrushkunsten eens bovenhalen.
Ik weet dat het moeilijk is, maar er is in onze club iemand die zelfs z'n paarden op 28mm daarmee een kleurtje keeft.

En anders kan ik Beyond wel bijtreden ivm olieverf.

Als je graag wat info wil over uniformen en zo (Napoleontisch), kijk hier eens:

Les Uniformes pendant la campagne des Cent Jours - Belgique 1815

Armées et Uniformes - Empire Histofig - Le site de jeu d'histoire

Napoleon's Infantry (Grenadiers, Carabiniers, Fusiliers, Chasseurs, Voltigeurs)

Veel plezier.
 
Hey Erwin, :)

Goeie keuze man, ben benieuwd naar het resultaat. ;)
Voor het schilderen van de paarden, kijk eens in onze clubblaadjes van enkele jaren geleden, Erik geeft dan een goeie demo gegeven met olieverf, beschrijving staat er helemaal in. 8):wub:
 
Hier zijn we dan terug na een heerlijk verlof van 2 weken in Normandië.
Ik had beide modellen meegenomen in de hoop er 's avonds iets aan te kunnen doen maar het is er zeker niet van gekomen om aan de Hussar te beginnen.
Na de opkuis van de stukken en het passen/aanpassen, lijmen, schuren en plamuren van de verschillende onderdelen er toch in geslaagd om iets degelijks te bekomen. In de kit steekt een voetstuk en daar staat het jaartal 1976 in gegoten dus vergelijk deze injection moulded kit aub niet met wat we heden ten dage kunnen kopen aan resin of multimedia kits.

Ben dan maar begonnen met het schilderen van het hoofd en de afzonderlijke handen van onze soldaat waarbij ik enkel Vallejo/Model Color verf gebruikt heb. Zoals reeds eerder gebruikt: Brown Sand, Basic Skin Tone, Cadmium Umber Red, German Camouflage Black Brown, wit en zwart.
Let bij de verdere foto's niet op het zwart van wenkbrauwen, snor en haar. Daar moet nog aan gewerkt worden.



Persoonlijk vind ik het resultaat niet slecht maar ik heb de pupillen van de ogen wel iets vergroot. Wanneer het hoofd op het lichaam werd geplaatst kreeg ik al vlug een idee van de grootte van het figuurtje.



Al vlug bleek dat niet de montage van de stukken maar de beschildering een probleem zou opleveren want, eens gemonteerd zou het onmogelijk zijn om sommige plaatsen te bereiken. Daarom toch maar enkele onderdelen op voorhand geschilderd mits gebruik van Vermillioen voor de vest en Silvergrey voor de broek. Dit silvergrey zal mij hopelijk toelaten om de broek te verbleken bij het verder afwerken.





Eens gemonteerd zag het er inderdaad goed uit.



Dan maar eens geprobeerd hoe het er zou uitzien met het hoofd er op en het geweer in aanslag. Voor hen die dit model ook zouden willen uitproberen deze raad: monteer de handen niet lukraak maar breng ze in positie rond het geweer alvorens ze te verlijmen. Op die manier kan je het geweer verwijderen tijdens het transport. Probeer de positie thuis zelf eens uit met een geweer of een borstelsteel in je handen.





Ben ondertussen ook reeds begonnen met het schilderen van de berenmuts. Deze is normaal gezien zwart maar ik had er graag een diep blauwe schijn in gekregen en daarom tracht ik eens de wereld op zijn kop te zetten door eerst een basislaag Pruisisch Blauw aan te brengen voordat ik verder ga met zwart. Lukt het niet dan kan ik het blauw gewoon overschilderen of verwijderen en opnieuw beginnen.

Voila, een deftige update in de hoop op een goed vervolg maar vanaf nu opnieuw voorrang aan de Hemtt truck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het kereltje ziet er goed uit

wat meer kleur gekregen:)

grtz

huge
 
Mooie start, Erwin....

Mijn attentie heb je in elk geval, want ik moet dringend ook eens mijn gladiator gaan afwerken.
 
Ik ben eens benieuwd naar je ervaringen met het blauw op de hoed.
Hoe ga je verder werken? Enkele filters zwart er op doen?

Grtz,
Beyond
 
Hier zijn we weer.
Na een pauze van enkele maanden waarbij alle aandacht naar de HEMTT ging, hebben we de bouw hervat.
Bouwen is niet zozeer het woord; eerder het schilderwerk en dit liep na enkele dagen reeds verkeerd af.
Ik heb geracht de jas in een mooi Pruisisch blauw te steken maar dit is jammer genoeg mislukt, ik kreeg het niet naar mijn goesting.
Verfje er dus weer van af en vanaf morgen herbeginnen we opnieuw.
De eerste foto's dus binnen enkele dagen.
 
Poging 2 lijkt beter te lukken.
Na de oude verf er afgehaald te hebben kreeg de Grenadier een nieuwe basiskleur.
Hierna het wit te schilderen deel mooi afgeplakt en de witte delen gespoten in Revell 5. Deze verfkeuze zal enkelen onder jullie waarschijnlijk als afschuwelijk in de oren klinken maar ik ben nu eenmaal geen olieverfschilder dus ik doe het met wat ik heb. Vermits de witte Vallejo bij de eerste poging tegengevallen was dan maar dit.
Hierna het wit afgeplakt en de vest gespoten in Vallejo 70899 Dark Prusia Blue. Nadat dit goed droog was ben ik daarna begonnen met het aanbrengen van een lichtere tint zijnde Pruisisch blauw + 963 Medium Blue.

Ook werd een aanvang genomen met schilderen van de bewapening en de bepakking. Ik vond het geweer er redelijk goed uitzien maar het vond weinig goedkeuring bij de betere figurinisten in mijn club. het geweer zal dus ook herschilderd worden.
Terzlfdertijd kwam het probleem van de bajonet ter sprake. Deze uit de kit lijkt veel te groot en op geen enkele afbeelding is de vorm van de bajonet uit de kit terug te vinden. Alles verwijst naar een eerder lange fijne bajonet. Ik heb dan ook besloten om de bajonet aan te pakken en deze bij te werken tot een fijn exemplaar.
Tevens zal de bajonethouder uitgeboord worden en geschilderd.









De figuur is dus verre van afgewerkt.
Ik denk dat ik ondertussen ook zal starten met iets totaal anders, kwestie van wat af te kicken tussendoor.
 
Laatst bewerkt:
Ook al heb ik er nog nooit eentje op die schaal gebouwd, ventjes (figurines) zijn mijn ding... dat weet je wel hé want ne vlieger of heli zonder piloot en/of crue kan voor mij gewoonweg niet. Zelfs bouwverslagen maken waar geen figuren in voorkomen lukt mij niet...
Op de laatste IPMS-ledenbijeenkomst heb ik bijgevolg staan kwijlen op dit in wording zijnde meesterwerk dat je veelzijdigheid als modelbouwer weer siert.

Heligroeten,

Nick
 
Ga je hier nog aan verderwerken Erwin ? Het ziet er best goed uit in elk geval.
 
Ga je hier nog aan verderwerken Erwin ? Het ziet er best goed uit in elk geval.

Tuurlijk, momenteel trekt het nog op niet veel.
Er moet nog veel verkleuring inkomen, de bepakking moet nog aangebracht worden alsook nog enkele (sier)stukken.
 
mooi gedaan hoor echt wel toch ietsje meer schaduw leggen hee
 
Tijd voor een nieuwe update.
Ik ontving enkele opmerkingen op het forum en in mijn club met betrekking tot het aanbrengen van meer schaduw (waarvoor dank) maar ik had voordien reeds gezegd dat hij verre van af was.
Heb verschillende tips gevolgd en zie hier het resultaat.
De handen moeten nog herschilderd worden en wanneer dat gedaan is gaan we de knopen schilderen.
Het geweer werd ook herschilderd en de bajonet werd herwerkt tot een lang fijn exemplaar dat meer representatief is wanneer vergeleken met tekeningen.











Het vervolg binnen enkele dagen.
 
nie slecht maar zou je de muts niet wat meer oplichten ,want volgens mijn eerste indruk( kan natuurlijk verkeerd zijn) is deze wel echt gewoon "zwart".
maar voor de rest ,subliem werk kerel.;)
 
nie slecht maar zou je de muts niet wat meer oplichten ,want volgens mijn eerste indruk( kan natuurlijk verkeerd zijn) is deze wel echt gewoon "zwart".
maar voor de rest ,subliem werk kerel.;)

Bedankt, goede tip.
Komt in orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan