Hoofdsponsor

1/72 SA 365N Aerospatiale DAUPHIN 2

B

Blue Bird

Guest
Ik heb vandaag de onstuitbare drang om te beginnen aan een plastiek modelleke. En dit na zeker dik 10 jaar inactiviteit op dit vlak.

Toen Nils, hier in dit subforum aankondigde, om een Dauphin te bouwen meende ik mij vaag te herinneren dat ik dat toestelletje in een ver verleden ooit zelf had gekocht, maar dan van het gezegende merk "Matchbox"...

Op sommige van mijn "geheime" voorraaddoosjes hield ik vroeger de gekste gegevens bij. Ondermeer dat ik het kitje in november 1997 gekocht heb bij de terziele gegaane Gentse modelbouwzaak "Hobby Verborgh".
De prijs: 169, ook ter ziele gegane, oude Belgische Franken.

Bij deze een prentje van dit stukje nostalgie...



Daar ik Nils heb voorgesteld om er een duobouw van te maken en ik merk dat die kerel goed opschiet ga ik de RC-helis een beetje aan de kant schuiven en eraan beginnen gasten.

Heligroeten en tot gauw met prentjes van de bouw,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend !! Na 10 jaar nog eens een plastiek modelleke, een echte Matchbox, en dan nog op de priegelschaal 1/72 ^^

Ben benieuwd wat ge ervan gaat maken Nick.

Groeten, "Wet Sellery"
 
leuk om te zien dat er hier nog een Dauphin gebouwd gaat worden :)
veel succes ;)
 
Info over de machine...

Omdat we zouden weten wat we bouwen een beetje info over de machine...

De tweemotorige Dauphins worden op drie continenten gebouwd en vliegen over de gehele wereld voor civiele en militaire gebruikers.
Doordat deze helikopters tot 13 passagiers of ruim 3000 kg. vracht intern of aan een vrachthaak kan vervoeren, lenen ze zich voor veelsoortige taken bij brandweerkorpsen, politie en andere organisaties zoals luchtreddingsdiensten.
Commerciële exploitanten gebruiken Dauphins ondermeer ter ondersteuning van de offshore olieindustrie en voor zakenreizen.
Er bestaat ook een militaire variant, de Panther. Deze is operationeel bij de Franse en Braziliaanse legers.

Kenmerkend aan de Dauphins is de speciale staartrotor. Deze is geïntegreerd in de staart wat de hoeveelheid lawaai enorm reduceert.
Een dergelijke staarrotor noemt eigenlijk een fenestron. En bij mijn weten betekend dit in het Frans, een rond gat in een muur...

Het toestel op de boxart van het Matchboxdoosje is het exemplaar dat de verbindingsstaf van de Franse Luchtmacht gebruikt.
Een burgerheli in militaire dienst...


Heligroeten,

Nick
 
hmm nu vind ik 300 kg niet echt veel hoor maar daar zal hij ook niet echt voor gebruikt worden.
 
Het verplichte prentje van de sprues...

Het ziet er allemaal nogal lomp en grof uit... en nergens, maar dan ook nergens is er ook maar één pannelline te bespeuren>(

Morgen ga 'k ne keer naar Modelbattalion in Gent bellen en aan Stefaan vragen of hij scribers in stock heeft.



Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thx voor de prachtige link Pascal.

En nu tijd voor het sopje van de sprues...

Mopy en Joe drongen erop aan om bij dit karweitje te mogen assisteren.
Een sfeerprentje...



En nee... ge moet er niet naar vragen, want meer foto's van deze wasbeurt komen er niet :tongue:

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet dat de Matchbox Dauphin veel detail ontbreekt, vooral de panellines.
mijn revell versie is eigenlijk een heruitgave ervan, heb er ook een paar kunnen aanbrengen met een klein breekmesje en dan met een duimspijker de klinknagels erin gezet.

je hebt nog een geluk dat jou dauphin in wit plastic is, de mijne was in rood gegoten, en als je dat ding geel moet schilderen is het een nachtmerie.

veel succes, maar als Joe je helpt zal dat geen probleem zijn denk ik :D
 
he nick tijt om je pruses uit bat te halen man jij bent nog aan het ontvetten en die van de nick heeft al enkele uren vliegwerk er op zitten :laugh:

maar ik kan je geen ongelijk geven als je met zo n knap ding in de pompbak mag zitten dan vergeet een mens al eens iets 8)
 
Zeg Nickske...da's hier bijna 18+ jong

Ja Geertje, 'k kan 'k ik toch maar enkel weergegeven wa'k hier meemaak met die Action figures hé :$

Trouwens, de moraal van het prentje is: dadde het aangename aan het functionele moet koppelen. Bovendien toont het de ideale manier om water en energie te besparen... "save water, take a shower with two" was trouwens een slogan die op Engelse affisches stond tijdens of na WOII.

Heligroeten,

Nick
 
Het gure herfstweer heeft het bouwseizoen vervroegd op gang geschoten.
Tijd dus om alle truuken en technieken die ik hier en elders het voorbije jaar gelezen en bekeken hebben ne keer uit te proberen...

Maar, jullie kijken allemaal graag ne keer binnen bij een ander, dus eerst maar een prentje van de volledige bouwtafel.




Het ruitenwerk van de versie die 'k ga proberen samenfoefelen is blauwgetint.
Aclad 2 erbij gehaald en erop gesproeierd.
Vervolgens de tovertruuk van Droop uitgeprobeerd en alle venstertjes in de naam van .... (ja just)... gedoopt in de Sols Plus. 'k Ben echt ne keer benieuwd naar het rezultaat + effect hiervan.
Mijn bouwspot ruikt voor éne keer nie naar verfverdunner, maar naar zeep.
Precies of het is hier vers gekuist.



Swaken, het is toch ook dit spul dat jij gebruikt om je verflagen te verzegelen hé?

Verder ben ik een uur of 4-5 bezig geweest met het losmaken van de meeste onderdeeltjes van de sprues en met het wegschuren van alle gietnaden...
De meeste van de priegelstukjes ('t is 1/72ste hé) hebben ook al een beetje kleur.



Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Nick,

Leuk hé dat gepruts met die kleine stukjes op schaal 1/72 :tongue: Het resultaat van de P+ (Sols plus) op plastic venstertjes is heel mooi, dat gaat ge zeker zien als het droog is.
Hoe hebt ge de P+ aangebracht ?

Groeten, "Wet Sellery"
 
Hoe hebt ge de P+ aangebracht ?

Hihi, zoals ik als schreef... gedoopt. Dus gewoon ondergedompeld in een voor de gelegenheid tot badje omgedoopte soepkom en dan laten uitlekken op een keukenpapierke. Just gelijk Droop het hier reeds een aantal keren heeft uitgelegd.

Code:
zeer schoon

ja, al die onderdeeltjes op stokskes zien er hééél schoon uit...:P


Heligroeten,

Nick
 
Hihi, zoals ik als schreef... gedoopt. Dus gewoon ondergedompeld in een voor de gelegenheid tot badje omgedoopte soepkom en dan laten uitlekken op een keukenpapierke. Just gelijk Droop het hier reeds een aantal keren heeft uitgelegd.

Dit is idd de juiste manier van werken met Sols+.
Ik gebruik dit ook altijd op mijn wagentjes.
 
Dit is idd de juiste manier van werken met Sols+.

Thx voor de bevestiging Dominiek.
Voor mij is het ook de eerste keer da'k deze manier van werken toepas.
Ook al heb ik al wat modelbouwervaring, deze manier van werken en bijhorende technieken zijn compleet nieuw, maar enorm wijs om te doen.
'k Heb de plastiek modelbouwgoesting weer compleet te pakken... enne... die dooskes in mijn voorraad zullen dan toch nog ne keer gebouwd geraken...
Waarvoor dit forum allemaal nie goe is.

Heligroeten,

Nick
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan