Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
SA 365N Aerospatiale DAUPHIN 2 [!]
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 48

Discussie: SA 365N Aerospatiale DAUPHIN 2 [!]

Standaard SA 365N Aerospatiale DAUPHIN 2 [!]

Ik heb vandaag de onstuitbare drang om te beginnen aan een plastiek modelleke. En dit na zeker dik 10 jaar inactiviteit op dit vlak.

Toen Nils, hier in dit subforum aankondigde, om een Dauphin te bouwen meende ik mij vaag te herinneren dat ik dat toestelletje in een ver verleden ooit zelf had gekocht, maar dan van het gezegende merk "Matchbox"...

Op sommige van mijn "geheime" voorraaddoosjes hield ik vroeger de gekste gegevens bij. Ondermeer dat ik het kitje in november 1997 gekocht heb bij de terziele gegaane Gentse modelbouwzaak "Hobby Verborgh".
    De prijs: 169, ook ter ziele gegane, oude Belgische Franken.

Bij deze een prentje van dit stukje nostalgie...

Daar ik Nils heb voorgesteld om er een duobouw van te maken en ik merk dat die kerel goed opschiet ga ik de RC-helis een beetje aan de kant schuiven en eraan beginnen gasten.

Heligroeten en tot gauw met prentjes van de bouw,

Nick
    Laatst gewijzigd door pantani; 01-03-10 om 00:38

Senior Lid

Standaard

Schitterend !! Na 10 jaar nog eens een plastiek modelleke, een echte Matchbox, en dan nog op de priegelschaal 1/72

Ben benieuwd wat ge ervan gaat maken Nick.

Groeten, "Wet Sellery"

Standaard

leuk om te zien dat er hier nog een Dauphin gebouwd gaat worden
    veel succes

Standaard Info over de machine...

Omdat we zouden weten wat we bouwen een beetje info over de machine...

De tweemotorige Dauphins worden op drie continenten gebouwd en vliegen over de gehele wereld voor civiele en militaire gebruikers.
    Doordat deze helikopters tot 13 passagiers of ruim 3000 kg. vracht intern of aan een vrachthaak kan vervoeren, lenen ze zich voor veelsoortige taken bij brandweerkorpsen, politie en andere organisaties zoals luchtreddingsdiensten.
    Commerciële exploitanten gebruiken Dauphins ondermeer ter ondersteuning van de offshore olieindustrie en voor zakenreizen.
    Er bestaat ook een militaire variant, de Panther. Deze is operationeel bij de Franse en Braziliaanse legers.

Kenmerkend aan de Dauphins is de speciale staartrotor. Deze is geïntegreerd in de staart wat de hoeveelheid lawaai enorm reduceert.
    Een dergelijke staarrotor noemt eigenlijk een fenestron. En bij mijn weten betekend dit in het Frans, een rond gat in een muur...

Het toestel op de boxart van het Matchboxdoosje is het exemplaar dat de verbindingsstaf van de Franse Luchtmacht gebruikt.
    Een burgerheli in militaire dienst...

Heligroeten,

Nick

Standaard

hmm nu vind ik 300 kg niet echt veel hoor maar daar zal hij ook niet echt voor gebruikt worden.

Banned

Standaard

Amazone, kijk eens goed:

3000 kg

Standaard

Het verplichte prentje van de sprues...

Het ziet er allemaal nogal lomp en grof uit... en nergens, maar dan ook nergens is er ook maar één pannelline te bespeuren

Morgen ga 'k ne keer naar Modelbattalion in Gent bellen en aan Stefaan vragen of hij scribers in stock heeft.

Heligroeten,

Nick
    Laatst gewijzigd door pantani; 01-03-10 om 00:39

Senior Lid

Standaard

Ziet er een leuke kit uit Nick

Voor de panellines, hier vind ge een walkaround met 322 (!!) foto's : http://www.primeportal.net/hangar/pi...dex.php?Page=1

Groeten, "Wet Sellery"

Standaard

Thx voor de prachtige link Pascal.

En nu tijd voor het sopje van de sprues...

Mopy en Joe drongen erop aan om bij dit karweitje te mogen assisteren.
    Een sfeerprentje...

En nee... ge moet er niet naar vragen, want meer foto's van deze wasbeurt komen er niet

Heligroeten,

Nick

liftmaster
    Gast

Standaard

Veel succes met het project!

Standaard

ik weet dat de Matchbox Dauphin veel detail ontbreekt, vooral de panellines.
    mijn revell versie is eigenlijk een heruitgave ervan, heb er ook een paar kunnen aanbrengen met een klein breekmesje en dan met een duimspijker de klinknagels erin gezet.

je hebt nog een geluk dat jou dauphin in wit plastic is, de mijne was in rood gegoten, en als je dat ding geel moet schilderen is het een nachtmerie.

veel succes, maar als Joe je helpt zal dat geen probleem zijn denk ik

Standaard

he nick tijt om je pruses uit bat te halen man jij bent nog aan het ontvetten en die van de nick heeft al enkele uren vliegwerk er op zitten

maar ik kan je geen ongelijk geven als je met zo n knap ding in de pompbak mag zitten dan vergeet een mens al eens iets

Standaard

Zeg Nickske...da's hier bijna 18+ jong
    Mijn blog :http://jadefalconguard.wordpress.com/

My Wallet is curled up in a corner, scared, lonely and wondering when the hurting will stop....
    the Wallets feels dirty, unkept fingers fondle it at all of his secret places...
    The screaming starts.......

Standaard

Zeg Nickske...da's hier bijna 18+ jong
    Ja Geertje, 'k kan 'k ik toch maar enkel weergegeven wa'k hier meemaak met die Action figures hé

Trouwens, de moraal van het prentje is: dadde het aangename aan het functionele moet koppelen. Bovendien toont het de ideale manier om water en energie te besparen... "save water, take a shower with two" was trouwens een slogan die op Engelse affisches stond tijdens of na WOII.

Heligroeten,

Nick

Standaard

Het gure herfstweer heeft het bouwseizoen vervroegd op gang geschoten.
    Tijd dus om alle truuken en technieken die ik hier en elders het voorbije jaar gelezen en bekeken hebben ne keer uit te proberen...

Maar, jullie kijken allemaal graag ne keer binnen bij een ander, dus eerst maar een prentje van de volledige bouwtafel.

Het ruitenwerk van de versie die 'k ga proberen samenfoefelen is blauwgetint.
    Aclad 2 erbij gehaald en erop gesproeierd.
    Vervolgens de tovertruuk van Droop uitgeprobeerd en alle venstertjes in de naam van .... (ja just)... gedoopt in de Sols Plus. 'k Ben echt ne keer benieuwd naar het rezultaat + effect hiervan.
    Mijn bouwspot ruikt voor éne keer nie naar verfverdunner, maar naar zeep.
    Precies of het is hier vers gekuist.

Swaken, het is toch ook dit spul dat jij gebruikt om je verflagen te verzegelen hé?

Verder ben ik een uur of 4-5 bezig geweest met het losmaken van de meeste onderdeeltjes van de sprues en met het wegschuren van alle gietnaden...
    De meeste van de priegelstukjes ('t is 1/72ste hé) hebben ook al een beetje kleur.

Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. SA365 Dauphin OO-NHV [DONE]
    By Nils in forum Civiele vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 01-09-09, 13:58

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten