Hoofdsponsor

1/72 SA365 Dauphin OO-NHV [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
vanwege dat ik nogal weinig motivatie heb voor mijn andere projecten die op stapel staan (Lissette Hanley, Dingo MPPV,....) heb ik besloten om een klein projectje tussenin te bouwen.

in tegenstelling tot wat ik gewoon ben, is het deze keer een civiel model, met name een Eurocopter SA365 Dauphin, opgemaakt in de kleuren van het Oostendse helikopterbedrijf NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen).

voor diegenen die het niet kennen, dat zijn de gele helikopters die op zee gebruikt worden voor het loodswezen, inspectie van het windmolenpark op zee, SAR,.....

hier een foto:

ps070223%20OO-NHV(2).JPG


het model dat ik zal gebruiken is de Revell 1/72 SA365 Dauphin2 (HH-65, oude matchbox kit) ik ben al begonnen met wat extra verzinkingen te maken vanwege dat de kit nogal wat detail ontbreekt.
heb nog voldoende walkaround foto's liggen van mn bezoek aan het bedrijf 2 jaar terug.

hieronder enkele eerste foto's van de bouw 8)

de doos:
007.png

de inhoud:
004.png

de decals (zelfgemaakt)
005.png

eerste detailwerken aan de staart
006.png
 
Veel succes met het project! Je ziet ze wel eens vliegen, als ik aan de kust ben.
 
Hey Nils,

eindelijk nog eens iemand die een wentelwiek gaat maken... jippieééé...
Dit draadje ga ik zeker volgen. 'k Heb al een abonnementje genomen.

Toen je schreef dat de Revellkit eigenlijk een oude Matchboxkit is ben ik ne keer op mijne helikopterkitcollectiezolder gaan zien en kijk eens wat ik daar vond...



Bij deze stel ik voor dat we er een duobouw van maken...cute

Het is wel dik 10 jaar geleden da'k nog ne keer een plastiek kit heb gebouwd.
Maar dit wordt dan een kleine training in aanloop naar de Buck Danny groepsbouw.

Heligroeten,

Nick
 
Nils:
Dit is inderdaad een mooie heli en ik ken ze zeer zeker. Dit als werknemer van het loodswezen en als buurtbewoner van de luchthaven Oostende. Wat die extra detaillering betreft, heb je die lijnen dan met een scriber er zelf opgezet of.... iets anders wat ik niet heb gezien?

Nick:
Drukke tijden man! Research voor dat nieuwe 1/6 speeltje, en nu een statisch plasticje. Dat laatste had ik niet van jou verwacht. :P
 
@ bleu Bird: dat vind ik een leuk idee, zo'n duobouw :)

@ExSerCo: de lijnen heb ik er heel voorzichtig met een klein breekmesje erin gegraveerd, de klinknagels heb ik voorzichtig erin gezet met een duimspijker.

UPDATE:

Eergisteren heb ik nog een klein beetje voortgewerkt aan de dauphin, voornamelijk het schilderwerk, cockpit was erdelijk snel in elkaar gestopt en heb ik vervolgens zwart geverft. dan als het droog was met en tandestoker de instrumenten ingekleurd.

de zitplaatsen heb nadien een klein beetje moeten herschilderen, voornamelijk het witgrijs.

008.png

009.png

het rode plastiek komt toch verborgen te zitten onder de ramen, kan nadien altijd met een fijn penseeltje een beetje bijwerken :)

012.png

het binnenwerk.

011.png

in mijn eerste post had ik gezegt dat ik een en ander ging toevoegen, de meest opvallende ervan is de 3 extra zitplaatsen vanachter, heb dit eens gezien tijdens het bezoek an NHV 2 jaar terug. zetels zijn restanten van een revell NH90.

010.png

VANDAAG:

in mijn reserve onderdelen heb ik een oude winch van een 1/72 chinook terug gevonden, deze ben ik momenteel aan het aanpassen om op de dauphin te plaatsen.

005-1.png

de voorruit is er vandaag ook al op gezet, eveneens als het dak en (na wat schuurwerk, de motorgondel, de zetels van de cockpit zijn nog steeds niet goed gedekt aan de zijkanten, zal eens proberen om met een klein penceeltje nog eens te overschilderen.

voor de kleuren van het interieur hab ik nagegaan op eigen walkaround foto's van de OO-NHC (zelfde type).

007-1.png

006-1.png
 
na veel zoek, plamuur, dremel en schuurwerk is er eindelijk wat detail, de grote witte plaat die aan de zijkant is aangebracht is ook terug te vinden op de echte heli, zoals op de foto.

010-1.png

gescratchte details op de neus, inclusief de 3de pitot en de kleine inlaat voor het raam.

013.png

hier te zien is de "box" die onderaan de heli ook te vinden is, ik zal ook moeten kijken om de spatborden van het achterste landingsgestel ook te scratchen, want de Dauphins van NHV hebben geen wieldeuren.

015.png

de winchkabel heeft ook al een eeste onderlaag gekregen.

008-1.png

de rotor zit ook al in elkaar, en het schelderwerk is al begonnen.

018.png
 
na een paar dagen zit er eindelijk weer schot in de zaak 8)
de verf is al angebracht en de OO-NHV registratie staat er ook al op, alleen op de andere kant staat de registratie iets lager op de staart omdat de plaat op het model veel lager uitkomt dan ik had gedacht.

bijna de hele helikopter heeft al 2 lagen gehad, het gedeelte met de staart-rotor heeft enkel nog maar 1 laag (grondlaag) gehad, er zijn her en der plaatsen waar nog een 3de laag of kleine aanpassingen vereist is.

de wielen een uitlaten zijn ook al in de verf gestopt en staan nu te drogen, als het zwart van de wielen droog is, worden de wieldeksels wit/grijs geschilderd. de uitstootplaatsen (zwart op de motorgondel) is al bij al goed uitgekomen, ondanks problemen dat de verf lichtjes door de afplaktape is gekomen :dry:.

al bij al ziet het er al goed uit, de foto's zien er een beetje anders uit omdat ik mijn andere heb moeten nemen (mn spotters camera) omdat mijn kleiner toestel (die meer geschikt is) momenteel bij mijn broer is :nowink:

002.png

004-1.png

008-2.png
 
KLAAR

na een tijdje rustig voortwerken is het model eindelijk klaar 8)

het schilderen heeft iets langer geduurd of dat ik eerst had gedacht, grotendeels omdat geel echt een k*tkleur is om aan te brengen op een rode ondergrond, maar na 1 grondlaag en 2 bovenlagen is het eindelijk dan toch gelukt, de ruitenwissers heb ik eraf gelaten, want die bleken veel te groot te zijn voor 1/72, ze lijken meer op 1/48 :8

al bij al is het nog redelijk vlot gegaan, hoewel ik toch beter had verwacht :sleep:
maar misschien ooit, als er een nieuwere accurate versie uitkomt dat ik het nogeens bouw :D

003.png

005-2.png

006-2.png

007-2.png

008-3.png

009-1.png

011-2.png
 
:ph34r: euu myn god ik dacht die nils is nog aan het dry fitten en dan kom je hier kijken en het is al klaar. heb je ijgelijk wel gaan slapen nils? wat een tempo man. ziet er goed uit maar kun je nog eens naar de wiek kijken want die hangt presies op half7. mischien een kleine ingreep om deze trug recht te krijgen.

op naar de volgende :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan