Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
En dit wordt mijn nieuw project.De (nog)op dit moment grootste onderzeeër ter wereld. Dit is ook een opdracht en ook wederom voor Bart.

Dit wordt alweer mijn vierde onderboot,waarvan er drie in full scratch zijn.
Ik ga haar in 1:72 bouwen,waardoor ze een lengte gaat krijgen van ca. 243 cm lang(2 meter en 43 centimeter).Dus is dit wederom een record voor mij die nu gebroken gaat worden.Ook wordt dit voor voorlopig de laatste duikboot,alhoewel ik de VII C ook nog eens ga bouwen maar dat is pas voor veel later....Na dit enorme grote project ga ik weer een project maken voor boven de zeespiegel,maar ook dat is voor later....

1_typh3_BE_1.jpg

De Akula is onder de NAVO landen beter bekend als de "Typhoon" en heeft deze naam gekregen nadat Leonid Brezhnev hem zo noemde bij het omschrijven van deze nieuwe onderzeeër tijdens zijn speech in 1974.
De ontwikkeling van de project 941 grote strategische onderzeeër begon in december 1972 en op december 1973 gaf de regering officieel de opdracht om het ontwerp en de bouw van de Typhoon te realiseren. De ontwikkelaar was de Leningrad design bureau, deze gaat vandaag onder de naam Central Design Bureau voor Marine Engineering "Rubin" door het leven. Na intensieve tests was de 941-”TK-208” in september 1980 in de vaart genomen en op 12 december 1981 geïntroduceerd in de Noordelijke floot. Tussen 1981 en 1989 zijn er zes Typhoons in de vaart genomen. Er was een zevende Typhoon in aanbouw maar is door o.a. de val van de Sovjet Unie nooit afgemaakt.

1_Typhoon3_BE_1.jpg

Lengte: 171m - 175m;
Breedte: 23m;
Diepgang: 12m;
Test diepte: 400 meter;
Bemanning: 163 - 180 man;

Waterverplaatsing:
23,200 - 24,500 ton (aan het oppervlak);
33,800 - 48,000 ton (onder water);

Voortstuwing/krachtbron:
2 OK-650 kernreactoren goed voor 190 megawatt;
2 VV-type stoomturbines met elk 50.000pk;
2 assen met 7 bladige afgeschermde schroeven;

Snelheid:
12 knopen (~22km/u) aan het oppervlak;
25 - 27 knopen (~46 - 50 km/u) onder water;

1_droogdok_BE_1.jpg

De Typhoon is een multi-romp ontwerp - vijf binnen-rompen zitten in twee druk-rompen. De druk-rompen hebben een diameter van 7,2m en lopen parallel met de bovenbouw/buitenkant van de onderzeeër. De bovenbouw/buitenkant is bedekt met geluid-absorberende tegels voor een stillere vaart, alles is ontworpen om zo min mogelijk geluid te produceren of geluid door te geven naar buiten. De Typhoon behoort daardoor tot één van de stilste onderzeeërs. Er zijn 19 compartimenten inclusief een versterkte module waar Command & Control zit en het compartiment voor de elektrische apparatuur. Deze bevindt zich boven de twee druk-rompen achter de raketinstallatie, onder de toren. De toren heeft een verstevigde 'kraag' om makkelijker door het ijs te breken. De Typhoon kan daardoor door 2,5 meter dik ijs breken.

1_typhoon-901_goed_BE_1.jpg

Doordat de Typhoon zo groot is heeft het meer ruimte voor de bemanning dan op andere onderzeeërs. Zo is er een zwembad, een sauna, een lounge/relax ruimte, een fitness gedeelte en een rook kamer (roken is alleen daar toegestaan i.v.m. brandgevaar). De bemanning slaapt met vier man in aparte kamertjes. De bemanning leeft onder dezelfde omstandigheden, de kapitein/commandant heeft geen speciale kamer die luxer is ingericht of zoiets dergelijks. Dit is omdat volgens de visie iedereen net zo belangrijk is en iedereen zijn werk goed moet doen. Er zijn geen bevoorrechte posities op een Typhoon onderzeeër de hele bemanning moet als één werken om te overleven in de diepte.

1_001g8d63_goed_BE_1.jpg

1_ak2_BE_1.jpg

Ook dit project ga ik weer als sandwich bouw wijze voltooien.

Ik hoop dat jullie dit ook weer een uitdagend project vinden,binnenkort start ik met de bouw.Ik zal omdat dit het laatste sub project van mij voor voorlopig is,beginnen met het plaatsen van de tekeningen en ontwerpen.Dat doe ik omdat mij is gebleken dat er vrijwel geen bouw tekeningen bestaan om deze redelijk te kunnen nabouwen.Ik heb een eigen spanten plan getekend welke ik ook zal plaatsen in de hoop er ook andere mensen een plezier mee te kunnen doen...

Ron.


bronnen;

Typhoon submarine, the World's Largest Nuclear Submarine! - Pakistan Defence Forum
Typhoon class submarine - Wikipedia, the free encyclopedia
941 TYPHOON - Russian and Soviet Nuclear Forces
TonyRogers.com | Russian Typhoon Class Sub
SSBN Typhoon Class (Type 941) Strategic Missile Submarine - Naval Technology
Typhoon submarines decommissioned - Blog - Russian strategic nuclear forces
Soviet Typhoon class, Project 941, the largest submarines ever built
How Does the World's Largest Nuclear Submarine Work? - The most feared weapon of all - Softpedia
Typhoon submarines may sail again
- "Russian Typhoon class, the world's biggest submarine"
941 Typhoon class | Russian Arms, Military Technology, Analysis of Russia's Military Forces
NTI: Submarine: Russia Capabilities
Navy News: Russian Typhoons Coming Back!
The Typhoon Class Submarine
The largest submarine in the world (89 pics) » Izismile.com - In fun we trust! Pictures, photos, videos, flash, games, celebs, hot stuff ……aanrader voor te bekijken.
Typhoon class submarine | pictures and videos
LiveLeak.com - Typhoon class submarine
-= R U B I N =- ontwerper bureau
Typhoon Class Images
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow..... daar gaat hij weer.
Maar je bedoeld waarschijnljk 243 ipv 2043 cm?
 
Zeer mooie intro Ron! Veel plezier met de bouw van deze grote dame.
 
Mooie intro en een prachtig project Ron ^^

Gaat het een specifieke Typhoon worden ? En indien ja, welke van de 6 ? Hebben ze eigenlijk ook namen ?

Sorry voor de vele vragen, ben niet nieuwgierig hoor, ik weet alleen graag veel :nowink:

Groeten, "Wet Sellery"
 
Veel succes met het project. Dat gaat een kanjer worden!

De Typhoon is ook bekend geworden met de film: The hunt for Red October. Een goede film met Sean Connery in de hoofdrol.
 
Mooi, het begint weer!
Leuning rechtop, voetenbankje even op zijn plaats zetten en de voorstelling kan beginnen :D

Heel veel plezier met dit mega project Ron!

Groeten, Rinie
 
Mooie intro en een prachtig project Ron ^^

Gaat het een specifieke Typhoon worden ? En indien ja, welke van de 6 ? Hebben ze eigenlijk ook namen ?

Sorry voor de vele vragen, ben niet nieuwgierig hoor, ik weet alleen graag veel :nowink:

Groeten, "Wet Sellery"

Van de uiteindelijk 6 gebouwde akula`s hebben ze er 4 een naam gegeven;

1.TK-208 Dmitriy Donskoy
2.TK-12 Simbirsk
3.TK-17 Arkhangelsk
4.TK-20 Severstal
5.TK-202
6.TK-13

De TK-210 is tijdens de bouw geannuleerd.

Onderling zitten er enige verschillen,zo hebben er enkele een experimentele "stille"aandrijving onder de romp zitten.Welke ik ga bouwen weet ik nu nog niet.Maar de Dmitriy maakt een goede kans:P

Ron,
 
Dank jullie wel allemaal voor de leuke teksten.

Ron.
 
Heel veel succes met de bouw van deze sub.
Zo te zien zijn er weer veel interessante onderdelen te scratchen, maar dat is jou wel toevertrouwd.
Voor zover mogelijk ga ik het weer helemaal volgen!
 
veel suxses ron met je niewe sub we kijken er rijkhalzend naar uit 8)
 
De uitdaging in dit project zit in het achterschip.Dus een uitstekende leerschool voor ons.

Ron.
 
He, he, he, weer een sandwichbouw??

Mooie fotoś en bronnen, ben ik wel even zoet mee. :P

En natuurlijk weer een geweldig intro.

Hoe ga je nu de schaal bepalen. Of heb je tekeningen?
 
He, he, he, weer een sandwichbouw??

Mooie fotoś en bronnen, ben ik wel even zoet mee. :P

En natuurlijk weer een geweldig intro.

Hoe ga je nu de schaal bepalen. Of heb je tekeningen?

Ja,de sandwich bouwwijze is mij ideaal gebleken.

Ik heb maar een bruikbare werk tekening gevonden op internet.Doch deze was niet voldoende.
Ik heb daarom deze tekening uit elkaar gehaald en zelf aangepast en uitgebreid.

De maten omzetten op schaal is een klusje die ik(zoals altijd)lekker overlaat aan de drukkerij.
Na ca.10 minuutjes heb ik een uiterst precies omgezet en werkbaar schottenplan.

En laten we eerlijk zijn,dit kost € 8,00.Om daarom enkele avonden zelf te gaan rekenen en tekenen?.

Ik heb hiervoor alle schotten kant en klaar op A2 vellen.Kwestie van uitsnijden en op de basis MDF plaat plakken en uitzagen...

Ik moet natuurlijk wel zelf de aangeleverde A4 tekeningen netjes en strak uit tekenen.Deze hoeven niet op maat te zijn.Ik weet de diameter van het origineel en voila...de drukker doet de rest.

Ik moet wel erbij vermelden dat deze drukker erg professionele apparatuur in huis heeft.

En hij vind het leuk om te doen..:)

Daarmee heb ik dan de schotten uitstekend op de juiste diameter,meer niet uiteraard.
Daarna rest het mij om de juiste dikte te bepalen van de tussen liggende tempex blokken om op de juiste lengte uit te komen,inclusief de boeg en het achterschip.

De tekeningen plaats ik ook in dit topic,zodat ik ook anderen daarmee hopelijk kan helpen.

Ron.
 
Hoi Ron,

Ook van mijn heel veel bouwplezier .
Zal je hele bouw zeker van begin volgen.
Suc6 man!!!!!!!
 
Zoals altijd is het bij full scratchbouw belangrijk om een goede info te verkrijgen.Dat in zowel technische informatie alsmede in foto`s en vooral ook tekeningen en schetsen.

En daar wringt altijd de schoen,als je een model wilt nabouwen waar er geen tekeningen van zijn te verkrijgen.Dan zul je je moeten richten op google en vooral op je doorzettingsvermogen....

Ik trek gemiddeld een maand of twee uit voor intensieve zoek tochten.Daarna blijf ik ook altijd researchen tijdens de bouw ervan.
Soms vind je nog achteraf info welke je dan ineens voorruit kunnen helpen.

Van de Typhoon heb ik in ieder geval slechts twee tekeningen kunnen vinden die enigzins te gebruiken zijn.En hiervan is er maar een "echt"bruikbaar.De andere is slechts als leidraad voldoende.


En dan komt het aan op je fantasie en teken kunsten.Ik heb van die ene bruikbare tekening een werk tekening kunnen maken,en van de andere heb ik het spantenplan gemaakt.Zo heb ik nu twee tekeningen aan mijn bord hangen waarvan ik een als spantenplan gebruik en de andere als leidraad voor de verdere ruwe afwerking daarna.

De details e.d.zijn alleen af te leiden uit de vele foto`s die ik heb kunnen vinden.De technische info is dan weer handig om onderdelen te maken waar je geen foto`s van hebt.Of althans detail foto`s.Dan kun je bijv.ermee rekening houden dat je weet dat er twee nucleaire reactors aan boord zijn,die ieder aan de bovenzijde een ingang moeten hebben waar de brandstof staven moeten doorheen kunnen.Dat geeft weer dat er twee luiken moeten komen met de rood en witte strepen erop.

En zo moet je dan werken als scratchbouwer.... :P


Als eerste laat ik mijn werkbord zien,waar er nu enkele eerste tekeningen hangen.In de loop van het project komen er meestal nog enkele bij die ik dan nog alsnog heb gevonden en die bruikbaar zijn..

2_P8210002_goed_BE.jpg

De bovenste tekening is dan de ruwe detail tekening waar ik alleen de eerste ruwe vormen uit kan halen voor het plaatsen van bepaalde gezichts punten die belangrijk zijn,zoals de tower en de aandrijvings tunnels alsmede de andere onderdelen.Niet een geschikte tekening om daarop alleen de Typhoon te kunnen bouwen.


Daaronder is het door mij getekende spantenplan.Daarmee is de romp un ruwbouw prima te maken.Ik heb aan het achterschip zelf de grote "3"ontworpen.Dit is de plaatsing waar later de stuur organen,de aandrijvings onderdelen en de verticale stuurvin op komt.Deze drie vormige "plaat"is door mij terug gebracht tot deze vorm om zo prima dit allemaal te kunnen maken.De ronde en ovale aflopende rompvormen worden later middels balsa blokken erop gemonteerd en geschuurd.

Aan de rechter zijde zien we verder enkele eerste detail plaatjes.Helaas niet helemaal correct,maar dat geeft niet.Middels de foto`s kan ik dat prima uitwerken.

Gisteren bij de drukker heb ik de schotten op schaal 1:1(voor het model)laten maken.Let op de aansteker...geeft een indicatie van de grootte ervan

1_P8210001_goed_BE.jpg

Deze vlakken snijd ik hieruit en plak ik op de MDF platen om deze er zo uit te zagen.

De eerste ruwe detail tekeningen ervan.

1_toren_boeg_en_achterschip_details_goed_BE.jpg

Met dank aan;HEISWOLF

De tekening voor de ruwe details.

1_nog_inkleuren_goed_be.jpg

Het spantenplan van mijzelf.

1_spantenplan_goed_BE.jpg

Dit is dus de basis waar ik dit project mee ga beginnen.Gedurende de verdere loop van het project blijkt meestal dat er nog materiaal bij komt.

Maar hier kan ik een start mee maken.


Nog een kleine toevoeging overigens is dat de action nu ook ineens met witte houtlijm komt.Deze kost een ongeveer € 1,60 en is van Henkel.Dus gewoon kopen.De action wordt steeds meer een winkel voor de modelbouwer..

1_P8210004_goede_BE.jpg

En de bouw standaard die nu nog leeg is...hierop heb ikde U82,de Pershing 72 en de KURSK reeds gebouwd.

1_P8210005_goed_BE.jpg


Dus erg belangrijk bij full scratchbouw....zoveel als mogelijk tekeningen,schetsen en foto`s verzamelen.Technische info is ook heel erg belangrijk.En blijven zoeken,ook tijdens de bouw ervan...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wacht alvast op het uitgebreide verslag :-)
 
Hey Ron,

Zoals steeds zijn de voorbereidingen weer heel interessant om te volgen ^^ Heel knap om te zien hoeveel tijd ge in dit project steekt alvorens met de bouw te beginnen.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Een goede voorbereiding kan soms voorkomen dat er achteraf fouten worden gemaakt.
En het werkt ook lekker als je genoeg info ter beschikking hebt.

Ron.
 
Ik ben geen duikbotenman, maar verdorie dit is weer zo verleidelijk he !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan