Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met 12 modules nu aan elkaar gemonteerd,is haar lengte nu gegroeid tot precies twee meter.Met nog drie modules te gaan is de eerste stap in de ruwbouw van de Typhoon nu bijna voor elkaar.

Het zal nog een dag of drie duren voordat de volle lengte (bijna)zal worden bereikt.Haar volle lengte is bereikt als de boeg kegel en het aandrijf gedeelte er volledig aan zijn gemonteerd.

Maar deze kegel en het aandrijf gedeelte komen er pas tegenaan als de romp volledig is beplankt.Dus haar uiteindelijke lengte wordt pas over enige tijd bereikt.

Nadat alle modules zijn gemonteerd zal ik er foto`s van plaatsen.

Ron.
 
Nu de module montage bijna op haar einde gaat komen,lijkt het mij wel leuk om enkele foto`s daarvan te plaatsen.Ze is nog niet geheel klaar met deze fase,maar het nadert het einde.

De boeg,nog zonder kegel uiteraard.

1_P9120003_goed.jpg

De overgangen zijn nog niet geheel vloeiend,dat is de volgende klus.

De nu ontstane romp,helaas krijg ik haar nu niet volledig op de foto.

1_P9120004_goed.jpg

1_P9120005_goed.jpg

Een van de laatste modules welke ik nog moet raspen.

1_P9120002_goed.jpg

En dit zijn de laatste schotten.Hiervan heb ik geen modules gemaakt,omdat ik,bij het uitzagen,nog niet exact de lengte kon bepalen.
Dus worden de tempex platen er los tussen gemonteerd.

1_P9120001_goed.jpg

De Duck tape zit er zolang op om de onderlinge stevigheid te garanderen.Immers zolang de beplanking er nog niet omheen zit,is het flexibel en dus gevaarlijk om te breken.De tape zit er niet recht op,dus kan het een verkeerde indruk geven.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een ongelofelijk grote dame wordt dat Ron! Schitterend.

De nu ontstane romp,helaas krijg ik haar nu niet volledig op de foto.
Krijg je haar de kelder nog wel uit :D

Groeten, Rinie
 
Ja gelukkig gaat dat wel lukken.De modules heb ik er steeds verticaal buiten erop geschoven.Hierbij kon ik haar buiten mooi rechtop zetten.

Daar moest ik dus steeds voor naar buiten.

Ron.
 
Dat is weer een indrukwekend schip zo heb ik wel vliegtuigen gemaakt.:wub: mooi werk zo als we van je gewent zijn succes met de verdere bouw 8)


Gr ron
 
He, he, he, dat krijg je met die grote modellen, he. Dan past het niet meer op de foto.... :nowink:

Verder wel weer strak zo. Misschien eens een foto buiten nemen als het wat mooier weer is. Met jou erbij. Dan kunnen we de lente eens goed inschatten. :D
 
He, he, he, dat krijg je met die grote modellen, he. Dan past het niet meer op de foto.... :nowink:

Verder wel weer strak zo. Misschien eens een foto buiten nemen als het wat mooier weer is. Met jou erbij. Dan kunnen we de lente eens goed inschatten. :D


Dat durf ik pas te doen,als de romp beplankt is.Hoewel de onderlinge verbinding,middels de geleide rails,sterk is is het erg flexibel.Dat geeft er het risico aan dat het kan breken.

Maar gelukkig heb ik vandaag de tempex module fase helemaal klaar en heb,om er weer in te komen,het eerste balsa plankje erop gemonteerd met de kleuren spelden.

Ron.
 
hopelijk is dit beestje niet om in je living te zetten , want met zo een lengte:wacko:

wel mooi om te zien hoe dit tot stand komt


grtz

huge
 
hopelijk is dit beestje niet om in je living te zetten , want met zo een lengte:wacko:

wel mooi om te zien hoe dit tot stand komt


grtz

huge

Ha,nee ze komt later in een winkel te staan,samen met de KURSK en de U82.Er wordt daarvoor een muur gemetseld,waar aan de voorkant en de beide zijkanten glas komt.Zo zijn ze alle drie samen uitstekend te bekijken.Wellicht ten overvloede,dat deze drie projecten in opdracht waren/zijn voor een klant.Dus bij mij worden ze niet geplaatst.Daar heb ik de plaats niet voor.

Ron.
 
En vandaag heb ik de eerste twee planken gemonteerd.

En op een speciale plaats ben ik ermee begonnen.

1_P9130001_goed.jpg

Dit is de plaats voor de toekomstige tower.Ik ben daarom ook hier begonnen omdat ik later hier een platform moet gaan maken.Beter dan een volle balsaplank om dit erop te monteren dan op een scheidingslijn van de beplanking te gaan werken

1_P9130002_goed.jpg

De groene lijnen geven aan waar het platform moet verrijzen.Op dit platform komt later dan de tower.Doordat de tower zo fors is,is dit platform er om de mogelijk te hebben om erlangs te kunnen lopen.

Het gaat lekker,dit is gewoon een heerlijke klus om te doen.
Je kunt zoveel vormen maken met tempex en 1,5 mm balsa planken.Bijna niet voor te stellen.

1_P9130003_goed.jpg

1_P9130004_goed.jpg

En in bovenstaande foto is het achterschip te zien.Erg breed en fors overkomend.In tegenstelling tot de KURSK loopt het achterschip bij de Typhoon niet taps toe.Het blijft gewoon breed.Wel loopt het taps af in de diepte.

Kortom ze is echt wel het grootste project wat ik kan maken in mijn hobby kelder.Groter gaat niet meer....

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft mooi om die gevormde balsa planken met de speldjes te zien Ron.

Groeten, Rinie
 
Een kleine update.

Inmiddels ben ik al bezig met het bekleden van de romp.
Dat gaat erg snel nu.En het blijft hartstikke leuk werk om te doen.

De boeg bovenzijde.Hier wel nog in de spelden cyclus.

1_P9150001_goed.jpg

Helaas ben ik hier moeten gaan afwijken van het juiste patroon.Het is uiteraard de bedoeling dat de breuklijnen(dus de overgangen tussen de tempex blokken onderling evenals de overgangen tussen de blokken en de schotten,overbrugd worden met de beplanking,dat vanwege de stevigheid ervan.

Helaas is de kromming van de aankomende boeg hier zo geneigd dat het niet lukt om dit met een volle plank te bekleden.Ik moet daarom de onderzijde,later,wel op die plaatsen bekleden met een volle plank om dit gemis op te vangen.

Uiteraard moet ook later alles mooi geschuurd worden voor de tegels weer...

1_P9150002_goed.jpg

In de bovenste foto is te zien,dat de zijkanten van de romp reeds bekleed zijn,wel alleen bovenlangs nog.Dat geeft de romp nu een volkomen structurele stevigheid.NU is de flexibiliteit van de tempex romp geheel verdwenen.Het is nu een stevig geheel geworden.

Natuurlijk is het altijd weer verrassend als je zoon van 16 jaar ineens laat blijken ook wel voor een lolletje in te zijn.Even niet opletten....en dan komen dit soort teksten tevoorschijn....

En wie kan mij vertellen uit welke science fiction film het stukje tekst "BRINKA"komt?.Welke mijn zoon ook in het tempex heeft geschreven.Dit is een van mijn lievelings films..

Richting het achterschip komen de welvingen al snel tevoorschijn.Dit is de bekleding voor de aandrijf tunnels bij het origineel.Erg leuk om te maken,er zit een aparte welving in.Lang en dun uitlopend.


1_P9150004_goed.jpg

Hier nog eenmaal zichtbaar onder een ander perspectief.

1_P9150005_goed.jpg

En nog een keer,ik laat dit wat vaker zien,omdat dit de aanloop is naar het moeilijkste gedeelte van de Typhoon.

1_P9150006_goed.jpg

Dus mensen...met tempex en balsa kun je veel moeilijke vormen maken...niet moeilijk...wel wat fantasie erbij nodig.

1_P9150007_goed.jpg

Enorm breed ook het achterschip.En het geeft een forse impact.

1_P9150008_goed.jpg


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit blijft gewoon leuk om naar te kijken....
Maar toevoegingen, verbeteringen of kritiek ga je hier niet horen van me.
 
Wow, dat gaat snel zeg !!

Ziet er prima uit Ron, heel leuk om te zien dat ge met het balsa zulke complexe vormen kunt maken, zelfs op grote oppervlakken.

Groeten, "Wet Sellery"
 
Hij zegt doen? :O

Maar ziet er wel weer Homie waardig uit.

Helaas geen kritieken voor je. ^^
 
Je gaat er weer als een speer van door hé.:O:O
Ik blijf zeker weer van op de zijlijn toekijken naar deze meesterwerk.:P
Sus6 man!!!^^^^
 
Terug goed op weg Ron, en sneller en sneler :)

Vraagje: eenmaal dit hout op zijn plaats hangt en je begint te schuren of te zagen aan de stukjes hout die nog teveel zijn, komt het dan nooit en beetje los???
Want zelf met hout kom ik wel eens tegen dat een plank of stuk dek als ik iets teveel kracht zet durft los te komen en soms is dit zo balen.

Dan had ik een vraag op mijn project: waarom ik geen piepschuim gebruik ipv balsa hout om men verstevigingen in de boeg of achtersteven plaats om dan de beplanking te vergemakkelijken, zoals Ron gebruikt met zijn projecten.
Dan nog een vraag aan u Ron, sorry, als ik piepschuim gebruik om het opvullen van de boeg of achtersteven, dan zal ik ook het zelfde soort lijm moeten gebruiken zoals jij gebruikt denk ik, of zou dat ook kunnen met hout lijm??
Of wat is uw opinie daarover.

Dank u en sorry voor de vragen ^^
 
Terug goed op weg Ron, en sneller en sneler :)

Vraagje: eenmaal dit hout op zijn plaats hangt en je begint te schuren of te zagen aan de stukjes hout die nog teveel zijn, komt het dan nooit en beetje los???
Want zelf met hout kom ik wel eens tegen dat een plank of stuk dek als ik iets teveel kracht zet durft los te komen en soms is dit zo balen.

Dan had ik een vraag op mijn project: waarom ik geen piepschuim gebruik ipv balsa hout om men verstevigingen in de boeg of achtersteven plaats om dan de beplanking te vergemakkelijken, zoals Ron gebruikt met zijn projecten.
Dan nog een vraag aan u Ron, sorry, als ik piepschuim gebruik om het opvullen van de boeg of achtersteven, dan zal ik ook het zelfde soort lijm moeten gebruiken zoals jij gebruikt denk ik, of zou dat ook kunnen met hout lijm??
Of wat is uw opinie daarover.

Dank u en sorry voor de vragen ^^

Ik vind het heerlijk om vragen te krijgen^^....

Ik heb dit fenomeen inderdaad ook al meegemaakt,dus dat er soms een stukje los gaat langs de rand.Als dat gebeurt dan maak ik eerst het schuurwerk voorzichtig af en dan druk ik er nieuwe kit tussen in.

Ikzelf lijm het tempex met montage kit.Maar witte houtlijm gaat ook,maar heeft wel meer druk nodig om de delen aan elkaar te houden tijdens het drogen.Of de sterkte van witte houtlijm en montage kit hetzelfde is weet ik niet omdat ik altijd montage kit gebruik ervoor.

Ook is er speciale tempex lijm in tubes verkrijgbaar,deze is alleen,vind ik,in verhouding duur als je grotere oppervlaktes ermee moet lijmen zoals mijn projecten.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar montage kit omdat het lekker kleeft tijdens het samenvoegen en eventuele onregelmatigheden van de lijm oppervlakte mooi direct opvult en nauwelijks krimpt tijdens het drogen.

Ron.
 
Bedankt voor uw antwoord Ron

Ik zal eens zo'n tempex plaat kopen en eens een test doen op ongeveer dezelfde vorm als een boeg of hek van het schip zou meten voorstellen, en dan dus proberen een paar latjes te beplanken en zien wat het uiteindelijke resultaat zou zijn en de sterkte ervan.

Wanneer weet ik niet, eerst eens aan die tempex zien te geraken en dan natuurlijk een klein verslagje hierover ;)
 
Nu de eerste volle laag beplanking aan beide zijden van de romp erop zit,kan ik de rest gaan bekleden met balsa hout.De romp kan nu niet meer scheef gaan trekken erdoor.

En de start heb ik gemaakt vanaf het achterschip.

We kijken hier tegen de bovenkant aan.

1_P9170003_goed.jpg

Waarschijnlijk doordat ik per ongeluk aan het plankje heb getrokken,tijdens het aanbrengen van de spelden,is het plankje een beetje verschoven.Daardoor is er nu een spleetje.Gelukkig is dit mooi dicht te plamuren.

1_P9170002_goed.jpg

En met ducktape houd ik de ronde vorm er mooi in tijdens het drogen.

1_P9170001_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan