Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo ron ik zie dat het bij jou sneeuwt het ziet er koud uit :D:):

Succes met de bouw

gr ron
 
Mijn dank voor de reacties.Koud is het niet,eerder voelt het warm aan^^.
In de laatste foto is goed te zien,dat het statisch is,het plakt zelfs onder je schoenzolen.
Het gaat op zich inderdaad snel,maar dat komt voornamelijk omdat ik deze bewerking al enige malen heb gedaan(U82,Pershing 72 en de KURSK).

Eigenlijk is het opruimen daarna intensiever als het "moduleren".

Ron.
 
En zo zijn de 7 basis modules klaar.Dit zijn allemaal verschillende formaten.
Er komen tussen deze modules andere in,tijdens de montage.

1_P9030001_goed.jpg

Bij sommige modules is nu wel goed te zien,dat eraan de bovenkanten(dekken)deze plat zijn.Dat is de eerste variant t.o.v.de KURSK.Daar is het dek smaller en ietwat ronder.Bij de Typhoon is het echt vlak.

1_P9030004_goed.jpg

De twee hoofd modules( :8 ..noem het maar zo).Duidelijk zijn de openingen te zien,waar later de steun buizen in komen.Ik heb de ruimtes eromheen flink moeten uitsnijden in het tempex.Daarna heb ik de moeren geborgd met montage kit en de ruimte weer opgevuld met stukken tempex.

En zo komen er nu weer spannende tijden aan.Vanaf nu wordt de romp samengesteld.Hierbij komen er nu steeds nieuwe modules tussen deze "basic"modules in.Doch aan het achterschip en bij de boeg komen er zelfs meerdere modules bij.Dat kan pas bij het samenstellen omdat deze vormen te afwijkend zijn om vooraf te maken.Ze moeten een mooi en vloeiend verloop krijgen in samenstelling met de romp.

1_P9030002_goed.jpg


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit ron maar niet vergeten dat de moeren tegen de andere module komt en dat je deze ook nog moet uitboren ;)

en ik zie dat de sneeuw ruimer ook is langs geweest :D
 
ziet er goed uit ron maar niet vergeten dat de moeren tegen de andere module komt en dat je deze ook nog moet uitboren ;)

en ik zie dat de sneeuw ruimer ook is langs geweest :D

Ja,inderdaad moet er nog in de andere module plaats worden gemaakt voorde bouten.
De sneeuw opruimer is alleen maar in de grote kelder geweest.In mijn hobby kelder nog niet.Het blijft toch aan de zolen hangen,daarom dat ik de vloer in de hobby kelder pas ga zuigen als al het raspwerk gedaan is:8

Ron.
 
Tjongejonge, heb je even een paar dagen geen tijd om op het forum te kijken, heeft Ron alweer een halve sub romp in elkaar gebouwd.
Mooi werk!

Groeten, Rinie
 
Het is nu louter de ervaring geworden:sleep:.....

Daarom gaat het steeds sneller.

Ron.
 
Het blijft heel knap om te zien, die delen van de romp in piepschuim ^^

Nog even een vraag : hoe krijgt ge de vierkante geleide rails door het piepschuim heen ? De geleide rails zijn vierkant, maar een vierkant gat is niet te maken met een boor hé ?

Groeten, "Wet Sellery"
 
Het blijft heel knap om te zien, die delen van de romp in piepschuim ^^

Nog even een vraag : hoe krijgt ge de vierkante geleide rails door het piepschuim heen ? De geleide rails zijn vierkant, maar een vierkant gat is niet te maken met een boor hé ?

Groeten, "Wet Sellery"

Goed opgemerkt,Pasal.
De gaten in het tempex(tussen de schotten)zijn inderdaad rond en zelfs even groot in diameter als de vierkante gaten in het MDF materiaal van de schotten.

Doch doordat ik de geleider rails erdoorheen druk met ietwat kracht gaan ze er prima doorheen zonder kleerscheuren.Belangrijk is wel,dat de vierkante gaten juist in formaat zijn en ook dat ze op een lijn liggen.Anders gaan de geleide rails er niet doorheen bij het tegenover liggend schot.

Ron.
 
Ziet er allemaal weer indrukwekkend uit!
Blijf het volgen.
 
Gisteren had ik module a/b en c/d samengesteld.nadat het droog was allemaal wilde ik het in vorm gaan raspen tot ik erachter kwam dat ik een hele grote fout had gemaakt.Ik heb(hoe het is gebeurd weet ik niet)de schotten a en b helemaal verkeerd getekend.Sterker nog,deze hoorden er niet thuis.

En dus bleef mij niets anders over,als deze hele samengestelde module(5 lagen tempex met drie schotten)opnieuw te maken.De maten waren gewwoon niet juist en veel te klein in diameter..

En dat is nu weer het nadeel van full scratch...het gaat heel vlug verkeerd.

Dus ik heb nu een hele boeg te koop liggen:laugh:...voor de verzamelaar.

En zo heb ik de boeg inmiddels al weer bijna opnieuw gemaakt.Nu wel in de juiste maat voering.
Natuurlijk heb ik hier foto`s van gemaakt,deze zal ik binnenkort plaatsen.

Ron.
 
ja ron dat kan inderdaat wel eens gebeuren.

maar ik hoor dat je u al herpakt hebt en aan een nieuw stuk bezig bent .
 
Ja,het is erg jammer dat het mij zo gelukt is.Maar gelukkig is het inmiddels hersteld.

Dit is de boeg sectie welke verkeerd is.

1_P9050001_goed.jpg

In deze foto is dus al te zien dat ik het stuk eraf heb gezaagd.

En zo zag het eruit.....mmmm lijkt wel op de Apollo raket :P
Maar duidelijk te zien dat het niet juist is,te smal en te spits.Ik heb het deel er hier los opgezet voor de foto,daarom zit het wat scheef erop.

1_P9050005_goed.jpg

En in de onderste foto is het wel juist.Ook is goed te zien dat het voordek lekker plat is.Bij de KURSK was dat niet zo.

1_P9050004_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof niet dat ik het helemaal snap Ron, die onderste foto is toch de romp zonder de twee voorste boeg delen? Komen er nu twee nieuwe boeg delen?

Groeten, Rinie
 
Ik geloof niet dat ik het helemaal snap Ron, die onderste foto is toch de romp zonder de twee voorste boeg delen? Komen er nu twee nieuwe boeg delen?

Groeten, Rinie

Nee,de twee boegdelen,welke ik eraf heb gezaagd,waren verkeerd en komen niet meer erop.Daarvoor in plaats zijn er nu twee andere modules gekomen,met een grotere diameter zoals het moet.Dus de twee verwijderde modules zijn in de onderste foto al vervangen door grotere,welke er al op zijn gemonteerd in de onderste foto.

Ron.
 
Het verschil is goed te zien, de breedte heeft toch wel iets meer.

Ach fouten maken we allemaal toch..... Net weer een ruitje van de Ferrari laten barsten. :O Stom ruitje.... :@
 
Nee,de twee boegdelen,welke ik eraf heb gezaagd,waren verkeerd en komen niet meer erop.Daarvoor in plaats zijn er nu twee andere modules gekomen,met een grotere diameter zoals het moet.Dus de twee verwijderde modules zijn in de onderste foto al vervangen door grotere,welke er al op zijn gemonteerd in de onderste foto.

Ron.

Ah, ok, ik heb hem ;)
Ziet er in ieder geval een stuk beter uit.

Groeten, Rinie
 
Inmiddels ben ik verder gegaan met alweer de G modules.Dus we schieten al aardig op ermee.Voor deze tweede G module(er zijn er enkele omdat de maatvoering daarvan hetzelfde is)zit de eerst gemonteerde G module waarin de buis zit voor de standaard.

Daarom zitten in deze G modules 4 geleide rails i.p.v. 2 in de overige romp ruimte ter versteviging.

1_P9060004_goed.jpg

In de bovenste foto wordt het nog ruwe tempex blok over de geleide rails geschoven ter montage tegen de voorgaande module G.


De nu 4 geleide rails.welke in deze "draag constructie"zitten.

1_P9060002_goed.jpg

En hier zijn de twee modules ver genoeg van elkaar af geschoven om de montage kit er tussen te kunnen aanbrengen.

1_P9060001_goed.jpg

Belangrijk is dat de modules goed tegen elkaar sluiten om een scheve rompt te voorkomen.

1_P9030005_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan