Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit zijn de twee schotten waaraan nu de beide inwendige buizen zijn gemonteerd.Later vallen deze helemaal weg in de romp.

1_P8280003_goed.jpg

De openingen zitten aan de onderkant.

Het is natuurlijk wel een beetje "ovedone",maar zo weet ik dat ze nooit enige zwakte krijgen.

1_P8280002_goed.jpg

De bedoeling is dat de dunnere buis,later,in deze gemonteerde buizen schuiven.De romp ligt hier op haar kop.

1_P8280005_goed.jpg

En deze dunnere buizen worden dan in een houten afgewerkt paneel bevestigd.

Een dryfit laat zien hoe ze ongeveer komen te zitten.

1_P8280012_goed.jpg

De bovenzijde.

1_P8280006_goed.jpg

En de 4 geleide rails,waarvan er twee extra zijn ter versteviging.

1_P8280013_goed.jpg

1_P8280012_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben niet helemaal mee waartoe deze buisjes dienen Ron??
 
Ik vermoed om de standaard te vervangen.
2 rechtstaande buizen die vastzitten binnenin en dan onderaan op een sokkel vastgemaakt zijn.
Ben ik juist, Ron?
 
Dit zal inderdaad een mooie standaard opleveren Ron. En iets te stevig maken kan nooit kwaad ;)
 
Ik vermoed om de standaard te vervangen.
2 rechtstaande buizen die vastzitten binnenin en dan onderaan op een sokkel vastgemaakt zijn.
Ben ik juist, Ron?

Juist Dominiek, kijk maar, ik heb er over gelezen.

homegost zei:
En nu bij de Typhoon ga ik een buizen standaard gebruiken.Dat wil zeggen dat de standaard de duikboot gaat ondersteunen alleen op twee plaatsen onder de kiel op buizen.Ik heb dat wel eens gezien bij prof.modellen.En omdat ik dat vele malen mooier en stabieler vind heb ik er nu bij de Typhoon voor gekozen.Rik(Modelengeneer)heeft mij daarover ook al eens getipt.

Deze wijze houd wel in,dat je al in een vroeg stadium met de standaard ophanging moet beginnen.En dat houd weer in,dat je aan twee schotten buizen moet monteren in de romp aan deze schotten.

Is inderdaad een zeer goed systeem Ron om je schepen te doen pronken, zal ik onthouden voor een van mijn volgende projecten ook, kun je in feite in alles voorzien, zelf als men een vliegtuigje maakt kan men zoiets voorzien.Goed gezien ;)
 
Ik vermoed om de standaard te vervangen.
2 rechtstaande buizen die vastzitten binnenin en dan onderaan op een sokkel vastgemaakt zijn.
Ben ik juist, Ron?

Precies,je hebt het zo heel goed verwoord.Ik wist even niet hoe het goed uit te leggen,maar dit is een prima verwoording voor dit systeem.Alleen met de toevoeging dat het inschuifbaar wordt,dus aan de sokkel zitten de twee binnenste buizen vast,net zoals de iets dikkere in de romp.

Maar de romp(of het model)zelf kun je er vanaf halen.Het schuift gewoon in elkaar.

Gelukkig wat input,ik vreesde al dat het duikboot gebeuren een beetje eentonig zou gaan worden..

Ron.
 
Gelukkig wat input,ik vreesde al dat het duikboot gebeuren een beetje eentonig zou gaan worden..

Ron, ik lees werkelijk alles, maar kan niet overal op antwoorden wegens ontbreken van tijd of kennis van een bepaald onderwerp.
En daarnaast heb je cigarillos, maar ook Havana sigaren.... :8
 
Ron, ik lees werkelijk alles, maar kan niet overal op antwoorden wegens ontbreken van tijd of kennis van een bepaald onderwerp.
En daarnaast heb je cigarillos, maar ook Havana sigaren.... :8

In mijn ogen is de Typhoon dan de Havanna:P.

Ron.
 
haha dat heb je als je juist achter elkaar 2 op dezelvde manier een sub maakt denk ik.

maar dan het inschuif sisteem is weer niew en daar komen de meeste tog voor om iets bij te leren en wat opte steken. want je zult nu wel weten wat je doed ron en wij kunnen waarschijnlijk ook alleen maar toe kijken hoe je het weer tot een goed eind gaat brengen.

maar we blijven je zeker volgen al maak je nu 20 subs achter elkaar want het blijft smullen natuurlijk. :D
 
Ja,de basis in de bouw is hetzelfde en ik was/ben eerlijk geschreven daar ook een beetje bang voor.
Maar de standaard en ook,later,het achterschip is dan weer vernieuwend.

Doch met de Typhoon ga ik een hoofdstuk afsluiten voor een langere periode.Dit wordt de laatste sub die ik bouw.Ik heb er nu 4 op een rij bijna gebouwd en daarmee is de uitdaging er voor mij als leerschool volledig mee ingevuld.De opgedane ervaring en kennis ga ik daarna hopelijk verder aanvullen met een boven de waterlijn project.

Wel wil ik ooit nog eens een VII C bouwen,en dan de "winter garden".Maar dan spreek ik wel over een langere periode.Maar eerst eens nu de Typhoon:)

Ron.
 
Ron,

Zoals we van je gewend zijn heb je weer duidelijk uitgelegd hoe je de standaard gaat maken. Het is een methode om te onthouden.
 
En zo ben ik begonnen aan de "sneeuw werkzaamheden".

Dit zijn de tussen liggende modules.Later komen tussen deze modules ook nog tempex blokken te zitten.Maar dat pas als de romp wordt samengesteld.

1_P8300001_goed.jpg

Op ieder blok zit ook een schot reeds gemonteerd.Alles natuurlijk met montagekit.
Erbovenop ligt het schot voor de andere kant.Deze moet ik monteren met de geleiderails erbij om ze goed te kunnen uitlijnen.Anders komen ze ten opzichte van elkaar scheef te zitten.

1_P8300003_goed.jpg


Hier is alles al definitief gedroogd.

1_P8300002_goed.jpg

Als het schot aan de andere zijde is gemonteerd,kan ik beginnen gaan met het in vorm brengen van deze modules.Hierbij gebruik ik dan een zaagblad zonder beugel en een rasp.En dat geeft dan de welbekende sneeuw:P.

1_P8300004_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De winter valt dit jaar vroeg in :D
Dat ziet er weer indrukwekkend uit Ron!

Groeten, Rinie
 
He, he, he, kinderen blij,,,,,, leuk weer met die piepschuim. ;)

Je gaat wel hard Ron. :ohmy:
 
Ja,ik weet het...maar ja het is routine geworden he^^...

Daarom ook dat dit mijn voorlopig laatste sub is.
Eerst eens maar weer een project hierna wat een nieuwe uitdaging geeft.

Ron.
 
Hey Ron,

Knap bedacht, die onderste van de 4 geleide rails zorgt er ook nog eens voor dat ge grijze plastic buisjes niet verder naar boven kunnen schuiven, ze zitten dus perfect vast ^^

Persoonlijk vind ik een dergelijke manier om een schip op te zetten erg mooi, vaak gebruikt men voor kleinere scheepjes messing buisjes die voor tafel- en staanlampen gebruikt worden.

Heb enkele jaren geleden dit boek aangeschaft :

9780890243725.jpg

Bron : amazon.com

Hierin staan enkele zeer mooie (weliswaar plastic) scheepsmodellen en onderzeeërs, en de meeste staan op messing "voetjes".

Groeten, "Wet Sellery"
 
Hey Ron,

Knap bedacht, die onderste van de 4 geleide rails zorgt er ook nog eens voor dat ge grijze plastic buisjes niet verder naar boven kunnen schuiven, ze zitten dus perfect vast ^^

Een dikke 10 met een griffel,Pascal.

Je bent de enige die dit is opgevallen.Alhoewel ik het niet nodig vond om te vermelden vind ik het knap dat dit jou is opgevallen.Het is inderdaad mooi meegenomen dat de onderste geleide rail precies boven de opening zit van het inschuif buisje.

Ron.
 
Zo ziet de start eruit bij mij met het maken van een module.Ongeacht het formaat en de grootte blijft de werkwijze hetzelfde.

We zien een grove houtrasp,een schuurblok,een rasp en een afgeknipt zaagblad zonder handvat.Eronder ligt het eerste blok waar aan de boven en onderzijde dus nu een schot zit gemonteerd met montage kit.

1_P8310001_goed_1.jpg

Bij de eerste stap zaag ik zoveel als mogelijk al weg met het zaagblad.Daarom zaag ik ook altijd vanuit het grootste schot(alle schotten bij de boeg en het achterschip zijn op en aflopend in formaat).

1_P8310002_goed_1.jpg

Vanuit het grootste schot zagen,voorkomt dat ik er per ongeluk teveel af zaag,waardoor je dan onder de zaaglijn kunt komen en teveel materiaal eraf haalt.Zaag je nu vanuit het grootste schot,kun je nooit teveel eruit zagen.

En dan daarna met de rasp het overtollige tempex materiaal eraf schrapen.Dat gaat heel gemakkelijk,je hoeft nauwelijks te drukken erop.
Ik maak altijd grote bewegingen hierbij,zodat de rasp zowel het ene als ook het andere schot raakt.Zo is de schraaplijn mooi recht en krijg ik er geen holle lijn in.

1_P8310003_goed_1a.jpg

De rasp van dichtbij.Dit is mijn beste stuk gereedschap bij deze bewerking.Je ziet de gaten erin zitten waaruit het tempex komt.De sneeuw hoort er gewoon bij.

1_P8310004_goed_1.jpg

Schrapen doe ik het meest met de rasp.De andere rasp(met houten handvat)gebruik ik alleen bij erg grote stukken omdat deze er meer materiaal af schraaps als de rode rasp.

Schrapen ermee is ook de ruwe stap in het vrijmaken van de modules.Hiermee maak ik alleen de ruwe vorm erin.Als dat gedaan is,snijd ik met een scherp mesje de vrijgekomen montage kit bladen weg.Deze zijn erg hard en zullen later(als je ze niet weg haalt)voor een onregelmatige oppervlakte zorgen in de hout beplanking met balsa hout.

1_P8310005_goed_1.jpg

Als dat gedaan is,is het zaak om alles mooi strak en glad te gaan maken.Dat doe je met een schuurblokje en schuurpapier.De korrel grootte doet er niet toe.Je mag zelfs niet erop drukken.Het tempex laat zich heel gewillig effen maken.Hiermee is deze bewerking dan ook klaar.Wel let ik erop dat de oppervlakte mooi recht is en goed gevormd is naar het verloop van de schottenlijn.

1_P8310006_goed_1.jpg

Je ziet nog op sommige plaatsen iets zitten van de montage kit bladen.Dat mag,want de beplanking wordt door deze lage bladen niet beinvloed omdat er ook nog een kitlaag overheen komt bij die bewerking.

En dan is deze tweede in rij van de modules klaar.Deze komt na de boegkegel en de eerste module(module A-B)in rij.

De foto is ietwat onhandig genomen.Je ziet hierin helaas niet goed de lijn erin.Daarom de groene lijnen erbij.

1_P8310007_goed_1.jpg

In de volgende foto is de lijn beter erin te zien.Let ook op de groene lijnen.Deze geven het begin aan van het platte voordek.Later wordt dit horizontale vlak plat.

1_P8310009_goed_1.jpg

Voor je het weet,heb je al twee modules klaar.Totale werktijd ca. een uurtje ervoor.

1_P8310012_goed_1.jpg

En daar moet nog materiaal tussen komen later bij het samenstellen van de romp.

1_P8310013_goed_1.jpg

En het restmateriaal ervan.

1_P8310015_goed_1.jpg

Daarom ook hier weer geld "Do not try this in your living room".Niet doen dus in de huiskamer.............



Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:D het blijft een mooi zicht ron hoe dikwijls je het ook doet. en voor een sub is dit tog wel de beste manier van werken . ge schiet goed op moet ik zeggen had je nog verlof staan :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan