Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooie inleiding in het inzicht en bouwkundig vermogen van de scheepswerf.
 
En de laatste stap in de voorbereiding is het plakken van de schot tekeningen op de MDF platen.Deze uitgeknipte tekeningen heb ik alleen langs de randjes erop gelijmd.Dat omdat ik later deze tekeningen makkelijk eraf wil krijgen.Want lijmen op papier,in dit geval,is niet erg stevig en stabiel.

1_P8220001_goed.jpg

1_P8220002_goed.jpg

In totaal 19 schotten zijn benodigd.Eerst worden deze er ruw uitgezaagd en daarna pas langs de lijntjes.

En zo is de start fase bereikt in dit project alweer.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik,er even tussendoor,de schotten uit gezaagd.Nu gaat dat wel lekker met een elektrische figuurzaag,en ook nog eens snel.

Het grote voordeel bij het scratchen van een sub is,dat je bijna altijd na het uitzagen een automatische controle hebt.Dat wil zeggen omdat ik bij de Typhoon hetzelfde systeem ga toepassen als de twee vorige,er dus ook weer twee geleiderails in de romp moeten komen.

En dus is de eerste stap na het uitzagen van de schotten het boren van de twee gaten waar de rails later doorheen komen.

1_P8230001_goed_1.jpg

Ook dat gaat lekker met een kolomboormachine.

Door deze gaten plaats ik dan altijd meteen een bout en moer,zodat de schotten niet meer ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven.Daarom ook de middellijn in kruisvorm erop(horizontaal en verticaal).

1_P8230005_goed.jpg

Het boeg gedeelte komt er redelijk goed vanaf(gelukkig).We zien duidelijk dat de overgangen redelijk op dezelfde afstand aflopen.Erg belangrijk,want anders brengt het meer werk met zich mee om het vloeiend te verkrijgen.Een blokkerige romp ziet niet echt realistisch uit.

Boegschot A moet ik apart boren.De maat is te klein voor de geleide rails tijdens het boren.Dat is geen probleem verder.

1_P8230006_goed.jpg

Daarna vol goede moed verder met de schotten voor het achterdek en de aandrijving.En hier zien we al dat het niet altijd zo gaat als je zou willen...

1_P8230003_goed_1.jpg

Op de een of andere wijze is het hier wat verkeerd gegaan.Tijdens het positioneren van de schotten voor het boren,blijkt als snel dat het mis is.

De overgangen tussen de schotten onderling liggen erg ver uit elkaar.
Dat wordt een erg hobbelige romp.......

1_P8230004_goed_1.jpg

Heel goed te zien.Dat is niet echt zo als ik het wil.Hier moet ik dus flink wat werk gaan verzetten.Gelukkig hebben we de schuurmachine en de zaag.De eerste zet is het aanpassen van de schotten in formaat.

Schot N en schot O alsmede schot J(net nog onderaan te zien)Moet ik kleiner in formaat gaan maken.Waarschijnlijk is dit gebeurd tijdens het vergroten denk ik van de schot tekeningen.Het is niets ernstigs,maar wel even om aandacht vragend..

Dit ziet er niet vrolijk uit.

1_P8230007_goed_1.jpg

En dit is afval...

1_P8230008_goed_1.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:O

Ron je flikt het toch weer he. En wederom een schitterende foto reportage van de bouw van het begin. Dit is voor zoveel mensen zo handig. Ook zo leren wij allemaal weer bij. En blijven doorgaan he.

Alleen jammer dat ik nu nog even geen kritiek heb. Zit op het randje van mijn stoel te kijken. En met arends ogen natuurlijk. ;)
 
Ron,

Gelukkig kom je er met jouw ervaring op tijd achter.

Verder netjes hoor!
 
:O

Ron je flikt het toch weer he. En wederom een schitterende foto reportage van de bouw van het begin. Dit is voor zoveel mensen zo handig. Ook zo leren wij allemaal weer bij. En blijven doorgaan he.

Alleen jammer dat ik nu nog even geen kritiek heb. Zit op het randje van mijn stoel te kijken. En met arends ogen natuurlijk. ;)

Toch is er een kleine misser ingeslopen.Doch deze is gelukkig op te lossen,teveel materiaal is altijd beter als te weinig:8.

Ron.
 
De schotten zijn nu bijgewerkt.
En dan zien we hier de Typhoon liggen tot nu toe:laugh:...

1_P8240001_goed.jpg

De boeg schotten.

1_P8240003_goed.jpg

En het achterschip.

1_P8240002_goed.jpg

Bij de groene strepen liggende hoogte verschillen duidelijk hoger als bij de overige schotten.
Ook is duidelijk en goed te zien,dat de rompvorm zeer afwijkend is.Geen saaie sigaarvorm,maar meer een wulpse vorm erin.De romp loopt omhoog en conisch.Daarom vind ik de Russische duikboten nu eenmaal de mooiste van de gehele wereld,Ze hebben altijd van die afwijkende vormen erin.

Nog een stap te gaan bij de schotten en dat is de boorgaten vierkant maken.Daar moeten immers de geleide rails doorheen komen.

En bij de Typhoon moet ik de geleide rails van het voorschip en het achterschip tegenovergesteld monteren gaan.Doodsimpel omdat het achterschip te smal in hoogte is om ze op dezelfde wijze door te voeren als bij het voorschip.

En ook omdat de rompsterkte zo optimaal wordt ondersteund.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom moeten die geleide rails vierkant zijn? Met een ronde vorm en de juiste diameter zou dit toch ook moeten lukken?
 
Waarom moeten die geleide rails vierkant zijn? Met een ronde vorm en de juiste diameter zou dit toch ook moeten lukken?

Ja dat klopt,maar ik wil proberen om het verdraaien t.o.v.elkaar te voorkomen.Met een ronde rail is daar geen garantie voor.Bij een vierkant is de torsie nihil.Tijdens de montage,later,van de modules kunnen ze dan niet scheef gaan staan,vooral tijdens het opschuiven.

De hartlijn van alle schotten ligt dan gelijk.

Ron.
 
Mooi werk Ron, je hebt het tempo er weer stevig in ;)
Wordt het niet te warm in je klus kelder?

Groeten, Rinie
 
Mooi werk Ron, je hebt het tempo er weer stevig in ;)
Wordt het niet te warm in je klus kelder?

Groeten, Rinie


Nee,in de kelder is het net alsof er airco draait.Het is daar altijd lekker koel in de zomer.

Ron.
 
Хеы Рон, ге гаат гоуд вооруит. Де спантен зиен ер хеел моои уит !!

Of te wel :

Hey Ron, ge gaat goed vooruit. De spanten zien er heel mooi uit !! ^^

дасвиданя, "Wet Sellery"
 
Zo,na een korte afwezigheid zal ik binnenkort een update plaatsen gaan.
In de tussentijd heb ik alle schotten voorzien van hun vierkante openingen voor de geleide rails.Ook heb ik het systeem uitgewerkt voor het nieuwe standaard bevestigings systeem.

Omdat de Typhoon voor mij,voor voorlopig,de laatste sub wordt heb ik enkele nieuwe innovaties in deze sub toegepast.In dit project is de standaard er een van.

Bij de U82 had ik een plexiglas standaard.Bij de KURSK had ik een houten mini standaard om een droogdok te simuleren.

En nu bij de Typhoon ga ik een buizen standaard gebruiken.Dat wil zeggen dat de standaard de duikboot gaat ondersteunen alleen op twee plaatsen onder de kiel op buizen.Ik heb dat wel eens gezien bij prof.modellen.En omdat ik dat vele malen mooier en stabieler vind heb ik er nu bij de Typhoon voor gekozen.Rik(Modelengeneer)heeft mij daarover ook al eens getipt.

Deze wijze houd wel in,dat je al in een vroeg stadium met de standaard ophanging moet beginnen.En dat houd weer in,dat je aan twee schotten buizen moet monteren in de romp aan deze schotten.

En omdat het gehele rompgewicht dan op deze twee schotten gaat steunen moet je deze schotten dan ook nog eens gaan verstevigen met extra houten latten.

Erg constructief en heel erg leuk om uit te denken en te maken.Deze buizen heb ik ook inmiddels aan twee schotten aangebracht met bouten en moeren.

Kortom weer veel om te leren en heel leuk om te zien..

Oh ja....ik heb intussen ook een dryfit gedaan om eens te kijken hoe groot(lang)ze wordt.. :$

Ook is intussen mijn primaire HD gesneuveld( :( )en heb ik deze vervangen door een nieuwe 320 GB SATA II schijf.Windows 7 erop gezet en mijn geheugen vervangen door DDR II 800 (2 GB).

Maar de Typhoon is in ieder geval mijn laatste en beste leerproject voor het grote project,

Ron.
 
Ik hoop ze morgen te kunnen plaatsen,maar we hebben morgen een barbecue,dus weet het niet zeker,anders plaats ik ze a.s. Zondag.

Ron.
 
Хеы Рон, ге гаат гоуд вооруит. Де спантен зиен ер хеел моои уит !!

Of te wel :

Hey Ron, ge gaat goed vooruit. De spanten zien er heel mooi uit !! ^^

дасвиданя, "Wet Sellery"

Dank je wel,maar in deze foto`s moesten de vierkante gaten er nog in gemaakt worden.
Dat is nu inmiddels wel klaar.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan