Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pascal...Pascal toch.........zoveel overdenkingen...zoveel mooie voorstellen.
En dan kom jij even zo op de proppen met een super idee^^.

Mijn zoon zit op de MTS.Tjonge jonge......dat ik daar niet aan heb gedacht.
Ik geef a.s.Donderdag de twee pvc stukken mee met mijn zoon.Hij zal dan kontakt opnemen met de afdeling metaal.Daat staan draaibanken.

Pascal...ik kan je wel kussen...:laugh:

Waarschijnlijk zou dit wel eens de oplossing kunnen worden...

Dank je wel Pascal...

Of het gaat lukken weten we na Donderdag.

SUPER Pascal.

Ron.
 
Graag gedaan hoor, het meedenken.

Mooie tip Pascal. We maken het soms moeilijker dan het is hé.
 
Ja,ongeloofelijk he.Van alles passeert de revue en komt Pascal daar even met misschien wel de gouden tip:laugh:.....

Ron.
 
Vandaag is het gehele draagschot ingekleed met tempex blokken.Dat is nu nodig om ook de sterkte van het gehele complex later te waarborgen.Immers de blokken dragen ook bij aan stevigheid.

En morgen gaan de twee straalbuizen dus mee naar de MTS om daar(hopelijk)te worden afgedraaid.

Ron.
 
En dan even een update ertussen door.

Inmiddels is het achterschot rondom bekleed met tempex.Daar is de bedoeling van dat ik daarmee de afrondende rompvorm ga maken.

De stukken zijn allemaal erop gekit met montage kit.

1_PA220001_goed.jpg

Het tussenschot is hier op dit moment bijna niet meer te zien.

1_PA220003_goed.jpg

Omdat het toch wel een vrij moeilijk gedeelte is,leek het mij handiger om alles in fases te gaan doen.Zo is de eerste stap geweest om rondom het schot de vorm erin te raspen.het is nog niet geschuurd.Dat doe ik pas nadat alles in de juiste vorm is geraspt.

1_PA220005_goed.jpg


En in bovenstaande foto is dat reeds te zien.

1_PA220006_goed.jpg


Het schot komt weer langzaam te voorschijn.

Maar het is nog steeds een flink blok tempex.

1_PA220007_goed.jpg


Zo ongeveer moet het komen...

1_PA220008_goed.jpg

De volgende fase is het gaan afschuinen van de boven en onderzijde ervan.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de update voor vandaag beheerst het leven van de Typhoon.

De tip van Pascal was hartstikke goed.Hierbij kwam hij met het idee om de twee buizen te laten draaien op een school.En zo had ik de twee buizen meegegeven met mijn zoon om af te laten draaien op zijn school.

Gisteren zijn ze meegenomen door mijn zoon.

En zo zijn ze terug gekomen....

1_PA230001_goed.jpg

1_PA230004_goed.jpg

Het is dus op een volledig fiasco uitgelopen helaas :(


PVC is dus erg moeilijk te draaien.Het vervormde zelfs zo erg dat een stuk uit de klauw is geschoten.Deze is te zien in de eerste afbeelding.

Dus bijft er toch helaas maar een mogelijkheid open en dat is om ze zo te laten.En dat ga ik ook nu doen.Ik heb het geprobeerd,maar helaas is het niet gelukt.


Inmiddels heb ik twee nieuwe pvc buizen gezaagd.Nu moet ik alleen gaan uitdokteren hoe ik de bevestigingspunten er op dezelfde plaats in krijg.Maar dat zal wel gaan lukken...

Dus einde verhaal?....ik denk het nu wel.Beter dan twee buizen waar de afschuining niet in is te zien,dan weer opnieuw zoiets gaan proberen...

1_PA230002_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mja Ron, waarom neem je dan ook geen houten ( buizen ).
Als je uit massief hout zulke stukken laat draaien, of planken op elkaar lijmen en er een gat laten in boren of zelf boren, kun je toch lekker zelf afschuinen zoveel je wil??

Is maar een ander idee hoor, zal niet makkelijk zijn, maar voor u zeker niet onmogelijk ;)
 
Dirk,ik heb bij de voorbereidingen van dit project inderdaad ook erover gedacht om de buizen zelf van hout te maken.Doch als je er dieper over nadenkt,kom je erachterdat met hout het erg moeilijk gaat worden.De binnen en buitenkant zou ik dan moeten gaan plamuren.Dat is in een holle buis niet te doen.

Ik ben voorlopig nog even zoet met het achterschip voordat ik de buizen moet gaan monteren.
Als dat klaar is,moeten de buizen worden gemonteerd.

Ron.
 
hmm hout zou mischien gaan maar een volle blok zo uit boren :( daar vrees ik tog voor. eerst een volle blok maken die langs buiten goed is dus conis. dan plakband opdoen en beplanken met een paar lagen fineer zou mischien wel gaan

dus zoals ze de romp van de 7 provin.. gemaakt hebben.
maar dan ga je zeker een laag of 6 fineer moeten leggen om iets of wat dikte te hebben.

ron ik laat het aan jou over :D je hebt het in iedergeval geprobeert en meer kan je echt niet doen denk ik.
 
Euuhhh.....

Het was niet de bedoeling dat men die PVC buizen op de draaibank zou zetten, maar om de buizen uit een rond stuk aluminium te draaien.
Ik zou het toch nog een keertje vragen Ron, en ze kunnen die PVC proefstukken als voorbeeld gebruiken ;)

"Wet Sellery"
 
hoi Ron,

Ik volg deze bouw vanaf het begin in alle stilte.

Als je de kunstof buizen langer zou laten (10 cm erbij) zodoende dat je ze kan opspannen in een draaibank.
Vooraleer je ze opspant in de draaibank steek je een metalen of kunstof staaf in je buis.
Zo krijg je in feite een volle staaf.
Als je de buis dan opspant kan ze niet vervormen tijdens het
conisch draaien aan beide zijden
Je tekent vervolgens de lengte van je stuk af die moet bewerkt worden.
Je kan ze dan in één bewerking aan beide zijden conisch draaien en de overtollige lengte er afzagen.
Zo moet je twee stukjes buis kunnen verkrijgen die niet beschadigd zijn zoals ik hierboven heb gezien.



mvg
Dikkie dik
 
Inderdaad is dat een voorstel.Op de school van mijn zoon is dat in iets gewijzigde vorm voorgesteld.
Dan wordt er een "prop"gemaakt,waar de pvc buizen overheen worden gespannen.Dan wordt alles afgedraaid.Dus eigenlijk zoals Dikkie dik voorstelde.

Doch dan wordt dit onderdeel zo een groot vraagstuk.En ook een buis maken van aluminium is heel goed mogelijk.Doch daar moet ik helaas al direkt van afhaken wegens de hoge kosten.Een blok aluminium kost wel wat..En een alu buis is niet in die maat voorradig.

Ach...wie weet misschien komt er nog een oplossing uiteindelijk.Anders gaan ze er zo op gemonteerd worden.
Zal toch niet zo erg opvallen als alles eenmaal zwart is.

Time will tell....

Ron.
 
Spijtig van de buizen Ron.

Ik vind dit toch wel raar hoor. Bij modelbouw Flevoland kan je PVC straalbuizen laten draaien.
Ze zijn er wel veel te duur maar dit komt omdat je de werkuren moet betalen want het materiaal is zeer goedkoop.

Droop heeft er zo een gemonteerd op zijn EV05. Dus het draaien van PVC buizen moet gewoonweg lukken..

Ik ken zelf niets van draaibanken maar als de ene het kan moet iemand anders het toch ook kunnen...
 
Spijtig van de buizen Ron.

Ik vind dit toch wel raar hoor. Bij modelbouw Flevoland kan je PVC straalbuizen laten draaien.
Ze zijn er wel veel te duur maar dit komt omdat je de werkuren moet betalen want het materiaal is zeer goedkoop.

Droop heeft er zo een gemonteerd op zijn EV05. Dus het draaien van PVC buizen moet gewoonweg lukken..

Ik ken zelf niets van draaibanken maar als de ene het kan moet iemand anders het toch ook kunnen...

Momenteel ben ik nog met een optie bezig,er heeft zich iemand aangemeld die het misschien nog kan proberen.
Als dat ook niet lukt,dan laat ik het zo.

Ergens moet je je nederlaag toegeven:wub:

Ron.
 
Een schets waar het probleem ligt.
Althans dat is de bedoeling.

1_schets_goed.jpg

Een kleine overdenking geeft waar de moeilijkheidsgraad ligt.
Tijdens het afdraaien wordt de pvc warm door de wrijving.Hierdoor gaat de wand iets slingeren omdat deze zachter wordt.Door de kracht van de beitel slaat het stuk dan aan het slingeren(niet direkt te zien met het blote oog)En daar ligt de moeilijkheid volgens mij.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je kan altijd een drinkbekertje bekleden met glasvezel....?
die zijn mooi schuin, makkenlijk te snijden en het glasvezel kan je zo dik maken als je zelf wil
 
En als je de pvc buis over een houten cilinder schuift om te gaan draaien ? Dan kan het plastic niet meer gaan dwalen in mijn opinie.
 
je kan altijd een drinkbekertje bekleden met glasvezel....?
die zijn mooi schuin, makkenlijk te snijden en het glasvezel kan je zo dik maken als je zelf wil

Het drinkbekertje heeft helaas een hoek(conisch)erin zitten,die en te groot is en op de verkeerde plaats zit.
De buis zelf moet recht blijven,alleen op de buitenste randen moet er een afschuining komen,die ook nog eens beide verschillend in maat zijn.

Met glasvezel is het inderdaad erg sterk.

Ron.
 
En als je de pvc buis over een houten cilinder schuift om te gaan draaien ? Dan kan het plastic niet meer gaan dwalen in mijn opinie.

Inderaad is dit een juiste oplossing.Een soort "prop"of as erin plaatsen.
Maar achter de schermen wordt er hard gewerkt aan een mogelijke oplossing.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan