Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]
Pagina 1 van 44 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 654

Discussie: Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

    En dit wordt mijn nieuw project.De (nog)op dit moment grootste onderzeeër ter wereld. Dit is ook een opdracht en ook wederom voor Bart.

    Dit wordt alweer mijn vierde onderboot,waarvan er drie in full scratch zijn.
    Ik ga haar in 1:72 bouwen,waardoor ze een lengte gaat krijgen van ca. 243 cm lang(2 meter en 43 centimeter).Dus is dit wederom een record voor mij die nu gebroken gaat worden.Ook wordt dit voor voorlopig de laatste duikboot,alhoewel ik de VII C ook nog eens ga bouwen maar dat is pas voor veel later....Na dit enorme grote project ga ik weer een project maken voor boven de zeespiegel,maar ook dat is voor later....



    De Akula is onder de NAVO landen beter bekend als de "Typhoon" en heeft deze naam gekregen nadat Leonid Brezhnev hem zo noemde bij het omschrijven van deze nieuwe onderzeeër tijdens zijn speech in 1974.
    De ontwikkeling van de project 941 grote strategische onderzeeër begon in december 1972 en op december 1973 gaf de regering officieel de opdracht om het ontwerp en de bouw van de Typhoon te realiseren. De ontwikkelaar was de Leningrad design bureau, deze gaat vandaag onder de naam Central Design Bureau voor Marine Engineering "Rubin" door het leven. Na intensieve tests was de 941-”TK-208” in september 1980 in de vaart genomen en op 12 december 1981 geïntroduceerd in de Noordelijke floot. Tussen 1981 en 1989 zijn er zes Typhoons in de vaart genomen. Er was een zevende Typhoon in aanbouw maar is door o.a. de val van de Sovjet Unie nooit afgemaakt.



    Lengte: 171m - 175m;
    Breedte: 23m;
    Diepgang: 12m;
    Test diepte: 400 meter;
    Bemanning: 163 - 180 man;

    Waterverplaatsing:
    23,200 - 24,500 ton (aan het oppervlak);
    33,800 - 48,000 ton (onder water);

    Voortstuwing/krachtbron:
    2 OK-650 kernreactoren goed voor 190 megawatt;
    2 VV-type stoomturbines met elk 50.000pk;
    2 assen met 7 bladige afgeschermde schroeven;

    Snelheid:
    12 knopen (~22km/u) aan het oppervlak;
    25 - 27 knopen (~46 - 50 km/u) onder water;



    De Typhoon is een multi-romp ontwerp - vijf binnen-rompen zitten in twee druk-rompen. De druk-rompen hebben een diameter van 7,2m en lopen parallel met de bovenbouw/buitenkant van de onderzeeër. De bovenbouw/buitenkant is bedekt met geluid-absorberende tegels voor een stillere vaart, alles is ontworpen om zo min mogelijk geluid te produceren of geluid door te geven naar buiten. De Typhoon behoort daardoor tot één van de stilste onderzeeërs. Er zijn 19 compartimenten inclusief een versterkte module waar Command & Control zit en het compartiment voor de elektrische apparatuur. Deze bevindt zich boven de twee druk-rompen achter de raketinstallatie, onder de toren. De toren heeft een verstevigde 'kraag' om makkelijker door het ijs te breken. De Typhoon kan daardoor door 2,5 meter dik ijs breken.



    Doordat de Typhoon zo groot is heeft het meer ruimte voor de bemanning dan op andere onderzeeërs. Zo is er een zwembad, een sauna, een lounge/relax ruimte, een fitness gedeelte en een rook kamer (roken is alleen daar toegestaan i.v.m. brandgevaar). De bemanning slaapt met vier man in aparte kamertjes. De bemanning leeft onder dezelfde omstandigheden, de kapitein/commandant heeft geen speciale kamer die luxer is ingericht of zoiets dergelijks. Dit is omdat volgens de visie iedereen net zo belangrijk is en iedereen zijn werk goed moet doen. Er zijn geen bevoorrechte posities op een Typhoon onderzeeër de hele bemanning moet als één werken om te overleven in de diepte.





    Ook dit project ga ik weer als sandwich bouw wijze voltooien.

    Ik hoop dat jullie dit ook weer een uitdagend project vinden,binnenkort start ik met de bouw.Ik zal omdat dit het laatste sub project van mij voor voorlopig is,beginnen met het plaatsen van de tekeningen en ontwerpen.Dat doe ik omdat mij is gebleken dat er vrijwel geen bouw tekeningen bestaan om deze redelijk te kunnen nabouwen.Ik heb een eigen spanten plan getekend welke ik ook zal plaatsen in de hoop er ook andere mensen een plezier mee te kunnen doen...

    Ron.


    bronnen;

    Typhoon submarine, the World's Largest Nuclear Submarine! - Pakistan Defence Forum
    Typhoon class submarine - Wikipedia, the free encyclopedia
    941 TYPHOON - Russian and Soviet Nuclear Forces
    TonyRogers.com | Russian Typhoon Class Sub
    SSBN Typhoon Class (Type 941) Strategic Missile Submarine - Naval Technology
    Typhoon submarines decommissioned - Blog - Russian strategic nuclear forces
    Soviet Typhoon class, Project 941, the largest submarines ever built
    How Does the World's Largest Nuclear Submarine Work? - The most feared weapon of all - Softpedia
    Typhoon submarines may sail again
    - "Russian Typhoon class, the world's biggest submarine"
    941 Typhoon class | Russian Arms, Military Technology, Analysis of Russia's Military Forces
    NTI: Submarine: Russia Capabilities
    Navy News: Russian Typhoons Coming Back!
    The Typhoon Class Submarine
    The largest submarine in the world (89 pics) » Izismile.com - In fun we trust! Pictures, photos, videos, flash, games, celebs, hot stuff ……aanrader voor te bekijken.
    Typhoon class submarine | pictures and videos
    LiveLeak.com - Typhoon class submarine
    -= R U B I N =- ontwerper bureau
    Typhoon Class Images
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 27-02-10 om 18:07

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Wow..... daar gaat hij weer.
    Maar je bedoeld waarschijnljk 243 ipv 2043 cm?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ExSerCo Bekijk bericht
    Wow..... daar gaat hij weer.
    Maar je bedoeld waarschijnljk 243 ipv 2043 cm?
    .....Ik heb het aangepast.......

    Ron.

  4. #4
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.228

    Standaard

    Zeer mooie intro Ron! Veel plezier met de bouw van deze grote dame.

  5. #5
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Mooie intro en een prachtig project Ron

    Gaat het een specifieke Typhoon worden ? En indien ja, welke van de 6 ? Hebben ze eigenlijk ook namen ?

    Sorry voor de vele vragen, ben niet nieuwgierig hoor, ik weet alleen graag veel

    Groeten, "Wet Sellery"

  6. #6
    liftmaster
    Gast

    Standaard

    Veel succes met het project. Dat gaat een kanjer worden!

    De Typhoon is ook bekend geworden met de film: The hunt for Red October. Een goede film met Sean Connery in de hoofdrol.

  7. #7

    Standaard

    Mooi, het begint weer!
    Leuning rechtop, voetenbankje even op zijn plaats zetten en de voorstelling kan beginnen

    Heel veel plezier met dit mega project Ron!

    Groeten, Rinie

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pascal Bekijk bericht
    Mooie intro en een prachtig project Ron

    Gaat het een specifieke Typhoon worden ? En indien ja, welke van de 6 ? Hebben ze eigenlijk ook namen ?

    Sorry voor de vele vragen, ben niet nieuwgierig hoor, ik weet alleen graag veel

    Groeten, "Wet Sellery"
    Van de uiteindelijk 6 gebouwde akula`s hebben ze er 4 een naam gegeven;

    1.TK-208 Dmitriy Donskoy
    2.TK-12 Simbirsk
    3.TK-17 Arkhangelsk
    4.TK-20 Severstal
    5.TK-202
    6.TK-13

    De TK-210 is tijdens de bouw geannuleerd.

    Onderling zitten er enige verschillen,zo hebben er enkele een experimentele "stille"aandrijving onder de romp zitten.Welke ik ga bouwen weet ik nu nog niet.Maar de Dmitriy maakt een goede kans

    Ron,

  9. #9

    Standaard

    Dank jullie wel allemaal voor de leuke teksten.

    Ron.

  10. #10

    Standaard

    Heel veel succes met de bouw van deze sub.
    Zo te zien zijn er weer veel interessante onderdelen te scratchen, maar dat is jou wel toevertrouwd.
    Voor zover mogelijk ga ik het weer helemaal volgen!

  11. #11

    Standaard

    veel suxses ron met je niewe sub we kijken er rijkhalzend naar uit

  12. #12

    Standaard

    De uitdaging in dit project zit in het achterschip.Dus een uitstekende leerschool voor ons.

    Ron.

  13. #13

    Standaard

    He, he, he, weer een sandwichbouw??

    Mooie fotoś en bronnen, ben ik wel even zoet mee.

    En natuurlijk weer een geweldig intro.

    Hoe ga je nu de schaal bepalen. Of heb je tekeningen?
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelengeneer Bekijk bericht
    He, he, he, weer een sandwichbouw??

    Mooie fotoś en bronnen, ben ik wel even zoet mee.

    En natuurlijk weer een geweldig intro.

    Hoe ga je nu de schaal bepalen. Of heb je tekeningen?
    Ja,de sandwich bouwwijze is mij ideaal gebleken.

    Ik heb maar een bruikbare werk tekening gevonden op internet.Doch deze was niet voldoende.
    Ik heb daarom deze tekening uit elkaar gehaald en zelf aangepast en uitgebreid.

    De maten omzetten op schaal is een klusje die ik(zoals altijd)lekker overlaat aan de drukkerij.
    Na ca.10 minuutjes heb ik een uiterst precies omgezet en werkbaar schottenplan.

    En laten we eerlijk zijn,dit kost € 8,00.Om daarom enkele avonden zelf te gaan rekenen en tekenen?.

    Ik heb hiervoor alle schotten kant en klaar op A2 vellen.Kwestie van uitsnijden en op de basis MDF plaat plakken en uitzagen...

    Ik moet natuurlijk wel zelf de aangeleverde A4 tekeningen netjes en strak uit tekenen.Deze hoeven niet op maat te zijn.Ik weet de diameter van het origineel en voila...de drukker doet de rest.

    Ik moet wel erbij vermelden dat deze drukker erg professionele apparatuur in huis heeft.

    En hij vind het leuk om te doen..

    Daarmee heb ik dan de schotten uitstekend op de juiste diameter,meer niet uiteraard.
    Daarna rest het mij om de juiste dikte te bepalen van de tussen liggende tempex blokken om op de juiste lengte uit te komen,inclusief de boeg en het achterschip.

    De tekeningen plaats ik ook in dit topic,zodat ik ook anderen daarmee hopelijk kan helpen.

    Ron.

  15. #15

    Standaard

    Hoi Ron,

    Ook van mijn heel veel bouwplezier .
    Zal je hele bouw zeker van begin volgen.
    Suc6 man!!!!!!!
    grtjes John
    -------------

    varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

    schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Pagina 1 van 44 1234511 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]
    By homeghost in forum Houten Schepen
    Reacties: 963
    Laatste bericht: 16-02-14, 16:06
  2. Vliegend Militair - HAWKER TYPHOON Mk 1b (1/32 Revell) !! 1973 !!
    By Lucske in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 28-12-09, 16:21

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •