Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
De Sd.Kfz.9 Famo Sneeuwruimer is het projectje waar ik momenteel mee bezig ben.
Nu heb ik al opgemerkt dat er bij sommigen onder jullie soms een stukje geschiedenis staat over de pantser, vliegtuig,auto enz.. voordat men over de beschrijving van het model begint en wat meestal zeer goed gedaan is trouwens.
Over de Famo zou ik dat ook kunnen doen. maar als ik de introductie gelezen heb van SWA zijn Famo met trailer vraag ik mij af wat moet ik meer schrijven over de geschiedenis van deze machine ?
Het zou lijken op plagiaat en dat doe ik niet.
Het enige dat ik er nog kan aan toevoegen is dat het mijn favoriet voertuig uit WO II is en het moet de moeite geweest zijn om er mee te rijden.
Het is eigenlijk de eerste keer dat ik een Famo in elkaar steek en wilde er niet een gewone van maken dus hebben we er maar eens een sneeuwruimer van gemaakt. Nu, papierplannen worden er niet gemaakt ,we zien wel waar mijn fantasie mij brengt en ja, het kan wel eens gebeuren dat er bij al dat gescratch en gefantaseer er weer moet afgebroken worden. Maar ja ,dan is dat maar zo.
1_vers1.jpg
De kit is van Revell en zag er op het eerste gezicht goed uit en het plannetje dat erbij zit is klaar en duidelijk maar er ontbreekt een stuk. (zie verder)
1_vers2.jpg
1_vers3.jpg
De stukjes pasten goed in elkaar ,wat niet altijd evident is bij Revell.
De spade achteraan ,zit standaard in de doos maar niet het plannetje ervan die is tekort in de doos (een minpunt) maar gelukkig heb ik deze spade op 1/35 liggen in voorraad met een plan en heb ik mij daar mee verholpen.
1_vers5.jpg
Het is de bedoeling dat zogezegd in werkelijkheid men het sneeuwruimblad kan optrekken als men niet aan het ruimen is.
Dus heb ik een handbediend systeem bedacht waar de nog te vervaardigen kabel vertrekt van de windas over het kleine staketseltje in de laadbak, naar het grotere staketsel op de voorbumper en zo naar het ruimblad .
1_vers6.jpg
1_vers7.jpg
1_vers9.jpg
1_vers8.jpg
Er moeten wel nog boutjes op die stukjes komen alsook op het bumperstaketsel.
1_vers10.jpg
Om al dat gescratch te doen is dat mijn meest gebruikte materiaal. koperdraadjes en plaatjes, een koperen isolatieschild (rolletje op de foto) uit een zware elektrische kabel,kowakskabel,plasticcard en profieltjes in koper en pvc.
Die card en profieltjes zijn eigenlijk wel duur voor hetgeen het eigenlijk maar is !
Voila ,dat is het voorlopig een beetje, verdere ontwikkelingen volgen.....

Greetings
Famo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap gedaan, zeker op die priegelschaal!

Hoe heb je de hoek van die sneeuwruimer berekend?
Hoe heb je die sneeuwruimer aan elkaar gezet? Solderen, denk ik.
 
Ik kan me enkel maar aansluiten bij de heren hier boven.
Knap en zeker op 1/72

Mark(ske)
 
Zeer mooi gemaakt hoor, eentje om op te volgen, je soldeer werk is ook knap gedaan, heb je soldeer tin gebruikt die op lage temperaturen smelt, of de gewone tin, omdat het niet simpel is om zo'n stukken aan elkaar te doen smelten.
 
Met zo'n Nickname moest het ervan komen, een Famo.:laugh:
En dan nog niet zo maar één, neen er moet gescratcht worden.
Met een leuke uitleg erbij, dito werk.
Maw, goed bezig man.
En dat in schaal 1/72ste.
Blijf volgen.

Erik.
 
Knap werk en lekker klein :D
 
Dit ziet er echt heel mooi uit!
Ben benieuwd naar de antwoorden die de vorige posters gesteld hebben.
 
Haai collega's,
Was me dat even schrikken (in positieve zin!!) van jullie reactie's, alvast bedankt é !! dat geeft courage.
@ ExSerCo, de hoek van dat ruimblad heb ik berekend met de natte vinger en een gezonde dosis fantasie :P.
Alhoewel het niets met mijn beroep te maken heeft, hebben allerhande grondverzetters en aanverwanten mij al van kindsaf sterk geboeid, vandaar dat ik ongeveer een beetje de hoek van zulk tuig weet.
1_ve1.jpg
1_ve2.jpg
@ ExCerSo, goed gezien ,dat ruimblad is gedeeltelijk gesoldeerd en ook gedeeltelijk geplakt met secondelijm (zie verder)en de staketsels in koper zijn volledig gesoldeerd.
@Pantani, het soort tin,flux en soldeerbout staan hierboven afgebeeld.
De temperatuur zet ik op +-400°.
Ik moet toegeven dat zulke profieltjes niet gemakkelijk lassen maar ja, het leven van een modelbouwer is niet altijd rozegeur en maneschijn hé.:nowink:
Alle koper eerst goed opwrijven en zuiver zetten eer je soldeerd, zo hecht alles beter
1_ve7.jpg
1_ve8.jpg
Intussen heb ik een beetje verder gedaan , er moesten hier en daar nog boutjes gemaakt en geplaatst worden op sommige stukken, en deze maak ik met mijn punch en die-setje en fijn koper ,toch voor dat modelletje.
Grotere modellen (1/35 en < ) krijgen soms dikkere revettjes.
De geslegen boutjes of revettjes, zoals je wil , plak ik met secondelijm van Zap-A-Cap (de groene busjes) .
De lijm breng ik aan met een koperdraadje dat ik rond de steel van een oud penseel draai en doe er dan een plakker rond.
Na een tijdje komt er aan het uiteinde van dat koperdraadje een bolletje van opgedroogde lijm te zitten.
Dat snij ik af en trek een klein beetje aan het koperdraadje en zo heb ik weer een draadje met de lengte van voordien.
Uiteraard gebruik ik ook dat lijmpenseeltje als ik ander koper lijm en gebruik het soms ook als ik Revell-lijm uit het flesje nodig heb.
De soorten lijm doe ik eerst op een boterpotdekseltje.
1_ve3.jpg
1_ve4.jpg
1_ve5.jpg
1_ve6.jpg
Zoals gezegd heb ik een beetje voortgedaan.
Op het ophaalsysteem heb ik boutjes geplaatst.
Op het ruimblad heb ik boven- en onderaan verstevigingen aangebracht aan de voorkant ,want wat ligt er allemaal niet in de sneeuw in oorlogstijden ? Jaja , ge moet er maar aan denken é !
Daarop nog enkele boutjes gezet alsook aan de achterkant van het ruimblad en aan de binnen en buitenkant van draagconstructie.
En dat ist voorlopig , maar...... I'll be back.

Greetings,
Famo

PS: vragen en tips aan het gekende adres

[mod mode]Ik heb even een paar keer op enter gedrukt in je tekst om de leesbaarheid iets te verbeteren ;)Ron[/mod mode]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Famo dat is een mooi stukje werk wat je hier laat zien en respect voor de kleine schaal waarin dit alles gebeurd.

Ron
 
Jij hebt ook geen last van "den bibber" zeker? :O
 
Haai ,
@ Ron, geen enkel probleem voor de verbetering van de tekststruktuur man ,bedankt:)
@ Tomas, bibberen doe ik alleen in de winter als het zeer koud is :laugh::laugh::laugh:

Bedankt voor de reacties,
Greetings,
Famo
 
Hey, :)

Inderdaad, een schoon ding aan het worden. Ik heb er zo twee liggen om te maken, maar dat komt wel er den tijd..... :O:$

Ik volg in stilte den draad, gewoon een prachtidee om daar een dozeblad voor te maken. ;)

Schitterend gewoon. ;)8)
 
Wel wel wel, ben ik even enkele dagen afwezig, en wat zie ik hier allemaal??
Prachtig hoor Famo, origineel projectje, zeker in 1/72..

Vanf nu zit ik op je hielen om dit te volgen ;)

Grtz,
Beyond
 
FAMOus ! Niet te doen, wat een topwerk hier ! Na Beyond nog zo'n tovenaar.
 
Hey Famo, goe bezig jong, zeggen ze bij ons.
Variatie op een thema dat ik waar ik van hou en ik denk dat ik hier nog iets ga bijleren over dat laswerk. :$
Doe zo verder.
 
Bedankt voor de complimenten mannen,
Intussen ben ik weer een beetje verder geraakt en is hij eigenlijk klaar om een schilderbeurt te krijgen , want het valt best mee zoals hij erbij staat.
Men mag nu ook niet gaan overdrijven hé, want dan kan de boel wel eens tegenslaan !
Nu nog enkele fotootjes om de puntjes op de " i " te zetten.

1_430.jpg
Voila, hier staat hij dan in vol ornaat



Een detailfoto van dozerblade-kabels, koplamp met elek. voedingskabel

1_434.jpg
detailfoto van zoeklicht met elek. voedingskabel en handgrepen op de zijkant en vertikale handgreep voor de bemanning op achterste bank


1_431.jpg
Detailfoto van sleepkabel die de schop ophoud en ook gebruikt word om vastgelopen of defekte tanks en aanverwanten te takelen.
Ook het achterlichtje aan de rechter kant gezien ?


Alle details die er te zien zijn in koperplaat of draad zijn scratch en heb ik verwerkt met stukken die uit de doos of uit andere reservedozen komen.
Deze laatst vernoemde dozen zijn er die ik aangeschaft heb voor wissel en reservedelen.
Op het zoeklicht en koplamp op staketsel worden er na het schilderen (spuiten) nog lenzen gekleeft (Azimut)


Intussen heb ik zo een beetje zitten denken dat er nog iets tekort is om de wegen sneeuw en ijsvrij te houden.
Dus dacht ik : "moest ik nu nog eens een zoutstrooi- karretje maken om achter mijn Famotje te hangen" !!
Allez , ik wist dat er nog een deel van een chassis van een flak 88 ergens ronddoolde in mijn kast en ziehier de stukjes en het nodige scratchmateriaal dat ik nodig heb om het te proberen tot een goed eind te brengen.

1_437.jpg

Man man, I love it.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel Famo,

Zeer mooi machien hoor, en origineel op de koop toe...

Voor je karretje, als je er vulling in doet, geen zout of namaakzout erin doen, wel zand...
Zelfs op de dag van vandaag wordt er in Duitsland enkel zand gebruikt voor het bestrooien van de wegen tijdens de winter... (millieuvriendelijker..)

Grtz,
Beyond
 
Yooo Beyond,
Awel,bedankt voor de tip, ik had er helemaal niet aan gedacht om eerlijk te zijn, ge hebt gelijk !!
Dus laten we er een " zandstrooi- karretje " van maken.
En zo geschiedde...... door toedoen van Beyond:D
 
Graag gedaan hoor ;), als ik kan helpen....^^

Grtz,
Beyond
 
Wat een REUZE topic is dit, en nu ook nog een zelfgescratched karretje ! Dit is Modelbouwen met hoofdletter, toch ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan