Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mischien wel een aardig idee om dat zand karretje geen winter camo`tje te geven, dan spring hij er wel lekker uit in de combinatie.

Ron
 
Juist de houten vloer vind ik ietsjes te bruin.
Oud hout heeft ook een tintje grijs

Heel juist man, maar er komen nog filters en een wash op, dan veranderd die houtkleur wel.
Het is wel een foto waar ik iets kan mee aanvangen.
 
Famo man, dit is een prachtige topic, met veel leerzame updates.
En het resultaat mag er ook zijn, hoewel er wijzigingen aangebracht worden die alles veranderen...
Maar dat is juist het leerzame aan deze topic ;)

Ik vind het positief dat je het aanhangertje in een ander kleurtje hebt gestoken, zo krijg je een meer gevarieerd totaalbeeld...
Te vaak wordt gedacht dat een combinatie van meerdere voertuigen/aanhangers hetzelfde kleur moeten hebben, maar dit was niet zo...

Doe zo verder, dit is alweer een winnaar in de maak ;)

Grtz,
Beyond
 
@ Beyond ; Bedankt é , we doen ons best ;)
 
APC is toch armoured personel carrier als ik me niet vergist???
Vreemd dat de Famo daar in valt want er zit niet echt bepantsering op :O
Als ikhet verkeerd heb dan hoor ik dat graag uiteraard.

waarom ik denk dat een famo een APC is . De Famo was een trekker voor allerhande aanhangers en er werden ook kranen en luchtafweer opgebouwd.
Maar je had ook een type om troepen te vervoeren.Bovenste afbeelding.

1_14.jpg

Aangezien dat type een Famo is , (een troepentransporter voor artillerie) denk ik dat hij onder die categorie valt. wat mijn standpunt versterkt is dat er ook 2 gepantserde versies bestonden van het onderste type weliswaar met een kanon in de laadruimte .

Allez denk ik , want de info die ik terug gevonden heb is eigenlijk niet zo duidelijk moet ik eerlijkheidshalve toegeven.

Dus het kan gerust zijn dat ik me vergis :$:(

Toch bedankt dat je daar op reageerde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij was APC in die tijd nog geen gebruikte term..??
En als ik mij niet vergis was de famo een Schwere Artillerie Schlepper (of zoiets, mijn Duits is ein bitschen roestig ;) )
Maar het zal wel een soort (A)PC geweest zijn hoor...

Whatever, bouw maar gerust verder, ziet er heel erg goed uit :ohmy:

Grtz,
Beyond
 
Ik kijk weer uit naar een foto van het model hoor !
 
En hier zijn ze dan. het duurt misschien soms wel een beetje eer ik een updatetje geef, maar de trapleuning moest eerst geplaatst worden (had ik al 3 jaar beloofd aan mijn vrouw) en andere karweitjes moesten ook nog gedaan worden, enz...:$

Maar bon, ik heb eerst het karretje met de zandbak een beetje verder afgewerkt.

6_1.jpg 6_2.jpg

Eerst heb ik het groen gedrybrusht met cockpit green , want ik vond het allemaal nogal een beetje fel dat groen.
Met als gevolg dat ik opnieuw mocht beginnen met chippen.
Op de chipping heb ik dan nog een soort chipping aangebracht dat men positieve chipping noemt. Het is een blekere tint van de afgebladerde verf dat als het ware een 3-D effect geeft aan je chipping.
Daarop heb ik dan de nodige filters gezet en ook nog een wasch van burnt umber.

3_6.jpg 3_7.jpg

En hier de producten om alles te verwezenlijken

2_11.jpg

De zandbak heb ik gechipt op beide manieren en filters opgezet maar geen wasch ,daar ik vond dat hij al donker genoeg uitvalt
6_3.jpg 6_4.jpg 5_5.jpg

Ondertussen heb ik ook de staketsels verder afgewerkt.
Eerst gedrybrusht met grey bleue, daarna lichtjes gedrybrusht met dark sea grey. Dat geeft zo een effect van een blauw grijze schijn. Soms moet men een hersenspinsel uitproberen é ;)
Daarop heb ik dan gechipt met de basiskleur en bijgechipt met dark sea grey opgelicht met wit (wegens geen lichtgrijs in de collectie)

3_8.jpg 3_9.jpg 3_10.jpg

Intussen heb ik nog in de rapte (tussen de soep en de patatten) nog filters en wasch gezet op die staketsels en de zandbak verfijnd met grafietpotlood om de randen een metaalglans te geven,maar die fotos volgen nog.

Nu eens iets anders. Sommigen onder jullie denken waarschijnlijk soms bij het lezen van mijn activiteiten ;" waar heb ik die bepaalde bewerking nog gezien". Awel, ik heb het FAQ van MIG en sommige bewerkingen probeer ik dan uit en slaat dat mee dan pas ik ze ook toe.
Voorbeeld : mapping,de filters,die positieve chipping of is het nu negatief...?? ik twijfel, zal het nog weten te zeggen. (als ik het niet vergeet).
Andere bewerkingen zoals werken met pastels, oliverf, chippen ,grafietpotlood,wash enz.. zijn de handelingen die ik geleerd heb in de loop van de tijd.
Met andere woorden de afwerking die ik doe is een combinatie van eigen denkwerk en eigen uitprobeersels en het denkwerk en uitprobeersels van anderen, waarvoor dank aan de anderen.
Moest alles door mezelf bedacht zijn .... hoho!! dat zou pas hypocriet zijn !!!!!!
Voila, dat mocht ook eens gezegd worden.

Tot de volgende (t'zal nie lang duren hoop ik)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er zeer overtuigend uit :ohmy: :O

Heb er eigenlijk geen woorden voor :ph34r:

Grtz,
Beyond
 
Een nieuw updatetje

Om het blank metaal na te bootsen heb ik de randen gekleurd met een grafietpotlood en de grotere vlakken ingewreven met grafietpoeder. Dat grafietpoeder en potlood heb ik alleen aangebracht op sommige van de gechipte delen.

7_3.jpg 7_2.jpg

Daarna heb ik roest aangebracht (en deftig zelfs).
Olieverf (burnt sienna) op een vel wc papier gelegd om de olie er goed te laten uittrekken (ik laat dat zeker 1 nacht uittrekken) om dan met een fijn penseel aan te brengen op het model. Zit er nog teveel olie in de verf dan is de kans groot dat je vlekken krijg in je pigmentschakering.
Daarna breng ik op die olieverf pigmentpoeder aan (vietnam earth) .Valt het te donker uit kan je een lichter roestpigment op of rond zetten. Wil je de kern een beetje donkerder dan ga je op de kern met een donkerder pigment. Het hangt zo een beetje af wat je zelf wilt é .

4_6.jpg 7_4.jpg 6_5.jpg

Ook het chassis van het karretje heeft zo een behandeling gekregen, maar die fotoos volgen nog (vergeten te nemen.....:@)

De Famo himself dan maar eens onder handen genomen.
Eerst een chipping gegeven met zijn basis kleur en daarna een witte mapping opgezet, het is dan net alsof er verschillende lagen witte kalkverf op elkaar liggen. Een beetje 3-D achtig.
Om het verschil te laten zien heb ik de chippingfoto links gezet en de fotoos met de mapping erop rechts.

3_11.jpg 2_14.jpg

4_9.jpg 2_13.jpg

Dan nog enkele mappingfotoos

4_10.jpg 4_12.jpg

De lichtbruine lijn die je ziet tussen de motorkap en stuurcabine is de rubberen of lederen dichting die daar tussenzit . Uit welk materiaal dat bestaat weet ik niet juist maar daar. Nu ja dichting het is meer een flap die de naad afdicht. Jammer dat sommige fotoos niet zo duidelijk zijn, met het blote oog zie je de effecten soms veel beter :$

En als je denk dat er alleen maar Famo sneeuwruimers bestaan wat denk je dan van de volgende foto

7_1.jpg

;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hahahahahahaha
Wat een grappige foto, niet te doen, je bent er serieus je werk van aan het maken Famo, ga zo verder.
 
En als ik mij niet vergis was de famo een Schwere Artillerie Schlepper

Hier gaat een belletje rinkelen bij mij, dus even checken voor ik iets zeg.
Een momentje aub...
En hier zijn we terug.
De Famo trok en sleurde alles dat het een lieve lust was maar over SAS vind ik niets terug, waarmee ik NIET bedoel dat je verkeerd bent é Beyond, maar ik denk dat je verward met de SWS "Schwerer Wehrmachtsschlepper".
Deze werd gebouwd ter vervanging van de 5- en 8-tons halfrupsvoertuig. Dit type kon zwaardere lasten trekken en dragen.
Je had gewone en gepantserde versies en ze werden ook voor verschillende doeleinden gebruikt. hier enkele fotoos

1_21.jpg 1_22.jpg 1_20.jpg 1_24.jpg

Die foto heb ik afgehaald van de site schwerer Wehrmacht Schleper sWS omdat ik mijn boek over de SWS uitgeleend heb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ter informatie:


Voor de volledige beschrijving van alle Sd. Kfz. kijk eens op de (Duitstalige) Wikipedia:

http://de.wikipedia.org/wiki/Sd.Kfz.

Daar kan je lezen dat :
Sd.Kfz. 9 een "Schwerer Zugkraftwagen" van 18 t was(is), de 7.2 die ik aan het bouwen ben is een 8 tonner dus..

Groetjes,

PatrickR
 
De Famo was natuurlijk wel voor het trekken van zwaar geschut ontwikkeld met uitzondering van de types met allerlei geschut erop.
En uiteraard ontwikkelde Duitsland nog meer zware trekkers om het nog leuker te maken :nowink:

Enne het is nog steeds geen APC type ^^ weinig pantser voor de troepen te beschermen.

Het model zelf ziet er goed uit dus weinig op aan te merken :)

Ron
 
Ziehier de beloofde fotoos van het chassis en ik heb er maar de zandbak opgezet ook, zo zien we een beetje vorderingen ook é ;)

8_3.jpg 8_2.jpg 8_4.jpg

Allez vlug een beetje voort gaan doen , want terwijl ik nog congé heb moet ik ervan profiteren.

chowchowkes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Famo was natuurlijk wel voor het trekken van zwaar geschut ontwikkeld.....

Dat is één van de dingen die ik bedoelde met van alles trekken en sleuren.^^
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan