Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar.... dat rode bakje, dat lijkt me toch niet iets dat ze ten tijde van oorlog zouden gebruiken wegens de (te) opvallende kleur. Of zie ik iets over het hoofd?

Om eerlijk te zijn Dominique, ik heb serieus in twijfel gestaan welk kleur ik dat bakje zou geven.Grijs,groen,zandgeel of rood maar heb uiteindelijk voor rood gekozen.En dit voor de volgende redenen 1. Zoals Guy zegt ,het geeft een mooier kleurenpallet, anders is alles nogal monotoon. Nu ik weet ook dat het in tijd van oorlog niet de bedoeling is om met een " flashy" leger voor de dag te komen.
Als je een beetje doordenkt, denk ik niet dat men de wegen aan de frontlinies ging gaan bestrooien. Dus redeneerde ik : het mag eens een kleurtje zijn van bv. de brandweer of een onderhoudsploeg van de wegen.
Ik weet dat het misschien volgens de regels van de kunst niet kan, maar als je soms ziet welke kentekens er op de voertuigen stonden.... tja.
De duitsers : een wit balkankruis
De amerikaanse troepen : een witte cirkel met witte ster in of witte ster alleen
Dat waren nu eens ideale viziermikpunten voor de vijand, maar nadat er genoeg afgeschoten waren heeft men die tekens overschilderd of weggelaten.
Toch goed dat er een vraag over gesteld werd8).

Als de kleindochter haar middagdutje gedaan heeft zal ik nog een beetje verder werken aan mijn projectje.
 
Yoooo, hier zijn we terug met een updatetje.
Eerst wil ik mijn proefkonijnen eens tonen waaronder de jagdpanzer die laatst verdwenen was zoals ik vermeld had.

3_1.jpg

Bon, terug naar de sneeuwruimer.
De vloer van het karretje heb ik dan toch ook maar in het panzergrau gestoken inplaats van in houtkleur.
3_2.jpg

De reden daarvoor is dat ik het effect van afgebladerde verf wilde opzetten. Dus heb ik gechipt met oud houtkleur vermengt met een beetje wit.

3_3.jpg

Het rubber van de stuur- en loop- en trekwielen alsook de wielen van het karretje in semigloss black van tamiya geschilderd. De zetels in roodleder (goed verdund om de preshading te behouden) geschilderd en dan een vernislaagje erop.
Daarna was het moment om de wintercamo aan te brengen en daarvoor heb ik XF-2 wit van tamiya gebruikt.
De donkere tint van het panzergrau is eigenlijk wel ideaal om een witte camo op te zetten, je doet zogezegd weer aan preshading é.
Wel had ik een probleem op mijn proefstuk. Telkens toen ik de trekker van mijn AB-pistool indrukte kreeg ik een soort spettertjes. Na veel gesakker, gevloek en gezoek bleek het probleem eigenlijk mijn eigen schuld te zijn. Nadat ik mijn pistool terug in elkaar gestoken had na reiniging had ik de naald niet ver genoeg gestoken en kwam er eigenlijk al verf uit zonder dat ik iets deed. Toen ik de naald volledig ingeduwd had had ik het niet meer . Vreemd, niet ?
Enfin hier zijn de fotootjes.

3_5.jpg

2_6.jpg

2_7.jpg

2_8.jpg

2_10.jpg


Het is ook soms kommer en kwel, neem nu de zeilbeugels op de laadbak. Nog een beetje en er staat geen enkele meer op. telkens duw ik tegen eentje en krak hij ligt eraf, nu moest ik eigenlijk gaatjes geboord hebben om die dingetjes in te steken maar heb dat niet gedaan met alle gevolgen vandien. Dus dat zal ik toch moeten doen denk ik. Dat word weer prutsen gasten.

Nu heb ik ook nog een ander probleem en geen probleem tegelijk. Zoals je kan zien heb ik dat karrevloertje gechipt en dan een wit laagje opgezet. Daar zit ik te twijfelen. Had ik beter niet gewacht met te chippen tot na de witte laag ? Ik kan natuurlijk ook zeggen dat het vloertje al afbladerde voordat men een witte camo erop gezet heeft. Pfffff.... Ik weet het eigenlijk niet en ik vrees dat het gechip een beetje verloren gegaan is ,of niet soms ? Hebben jullie een mening ?:$

Enfin, dat was het weer een beetje. Tja het modelbouwen zit weer in een traag tempo , omdat ik de laatste tijd eigenlijk nogal weinig tijd heb. Maar als er dan eens een momentje is moet een mens ook nog eens het forum bekijken ;)

Allez, tot de volgende en benieuwd op de reacties
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit hoor, en die beugels die loslaten, ja vervelende zaak. zal inderdaad een prutswerkje worden maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt;)
 
Ik zie zo dat dit wel eens een heel knap stukje modelbouw zal kunnen worden. Blijven gaan ! GUnit.
 
Hey Famo een prachtig stukje ben je hier aan het maken. Applaus

Wat de planken vloer betreft ik vind het niet
slecht zo.
Het is precies of er een klein laagje
sneeuw op ligt.
En dat zou natuurlijk wel kunnen he
aangezien het een sneeuwruimer is :D ;)
 
Famo,

Een zeer knap stuk modelbouw, vooral op deze schaal. En troost je op schaal 1:35 breek ik dat soort zaken ook geregeld af. Its all in the game, zullen we maar zeggen zekers.

Groet,

Swa
 
Hey Famo, :)

Inderdaad, ik denk dat uw stelling goed was, geen witte verf op het karretje, ge hebt zo uw best gedaan om het hout te chippen, en daarna bedekt ge het terug met verf, zonde van uw schoon werk, want dat was het zeker. ;)

Ik had het karretje gelaten zoals het was, maar enkel wat natte sneeuw opgelegd en rond de wielen, zoiets als pas van stal gehaald en dat was een mooi contrast tegen de al 'vuile' famo. ;):wub:

Anders alles zeer mooi uitgevoerd, het blijft eentje om te volgen. 8)8):wub:;)

Great work m8. ;)
 
@ Swaken : jammer é :( maar ik heb eens nagedacht. Als ik nu eens waar ik eerst gechipt heb met houtkleur, nu weer eens zou over gaan met houtkleur en het grijs lichtjes er weer zou doen doorkomen door het wit dmv grijze chipping, denk ik dat het wel een goed resultaat zal hebben. Nu wat je zei i.v.m. recht uit de berging gehaald was wel goed gezien.

@DJs : jou stelling is ook goed gevonden

@ de andere reageerders : dankt u voor de complimentjes, we blijven ons best doen

Allez, ik zal nog een beetje verder mijn Famotje gaan chippen.
 
Hij word steeds mooier Famo, meer kan ik niet zeggen en iets nuttig bijdragen hoef ook niet ;)

Maar ik wil wel even mijn gedachtegang over zo`n project neerzetten.

Dit speciale soort voertuigen werden volgens mij alleen in stedelijke gebieden ingezet voor het ruimen van sneeuw (ik denk eerder aan puin dan sneeuw) om de weg
en vrij te houden.

Ten tweede denk ik niet dat deze machines gespoten werden in een witte kleur maar dat ze er vrolijk een bezem of iets in de trent erover heen gooien en dan dat zo`n vloertje gewoon niet gedaan werd, hetzelfde met de binnenzijdes van de voertuigen die je toch niet ziet?

Dan nog de vraag als ze alleen in steden werden ingezet hadden ze dan wel een camouflage?

Zoals we al eens eerder over hadden gesproken wat nu wel of niet kon is dit ook weer zo`n moeilijk geval :laugh:

Ron
 
Goh ik denk dat je niet te veel moet nadenken over het kleurengebruik toen. Hier bestond geen enkele regelgeving over bij mijn weten. Ik zelf ben van mening dat als iets er overtuigend uitziet, het altijd goed is. And this is goooooooooooood !
 
Goh ik denk dat je niet te veel moet nadenken over het kleurengebruik toen. Hier bestond geen enkele regelgeving over bij mijn weten. Ik zelf ben van mening dat als iets er overtuigend uitziet, het altijd goed is. And this is goooooooooooood !

Inderdaad GUnit als het goed eruit ziet is het ook goed uiteraard en dit model is gewoon geweldig.

Maar over het kleuren gebruik, dit waren gewoon mijn gedachten hierover buiten dit model om.

Ron
 
Aaaaaa de Ron ,
Awel eerlijk gezegd, ik dacht bij mezelf gaat er nu niemand beginnen over puinruimers in de steden ?
En kijk een fotootje van een model

3_12.jpg

Toen ik die doos zag liggen op de beurs in Zelzate laatstleden vroeg ik aan een collega om daar eens een foto van te trekken, want ik dacht dat die weleens van pas zou komen.

Over de gewone Famo,
Inderdaad Ron, deze voertuigen werden niet gespoten maar gewoon met de bezem of borstel gewit of overgoten met witte kalkverf. Wel moet ik zeggen dat ik fotoos heb van gecamoufleerde Famo's maar deze werden dan ook gebruikt buiten de steden of als het moest kwamen die ook wel eens de stad in voor één of ander karwei.
Nu, de Famo valt in de categorie APC's maar waren eigenlijk de werkpaarden van het ganse circus.

Eerlijk gezegd, de inspiratie voor mijn sneeuwruimer komt niet van een puinruimer maar uit mijn fantasie, want ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe het puin in de steden geruimd werd. Toen ik die doos zag staan, dacht ik bij mezelf : "Daar gaat mijn ontwerp:@"
Jaja het duiveltje "eergevoel" genaamd komt hier de kop opsteken :))

Enfin, het is toch plezant hier op het forum en alle reacties zijn welkom8)

Vlug nog een beetje gaan chippen ^^......

O ja, een leuk weetje : zelfs de Kriegsmarine had Famo's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aaaaaa de Ron ,
Awel eerlijk gezegd, ik dacht bij mezelf gaat er nu niemand beginnen over puinruimers in de steden ?

jawel ik dus ;)

de Famo valt in de categorie APC's maar waren eigenlijk de werkpaarden van het ganse circus.

APC is toch armoured personel carrier als ik me niet vergist???
Vreemd dat de Famo daar in valt want er zit niet echt bepantsering op :O
Als ikhet verkeerd heb dan hoor ik dat graag uiteraard.

Eerlijk gezegd, de inspiratie voor mijn sneeuwruimer komt niet van een puinruimer maar uit mijn fantasie, want ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe het puin in de steden geruimd werd. Toen ik die doos zag staan, dacht ik bij mezelf : "Daar gaat mijn ontwerp:@"[/qoute]

Ik had jou uitvoering verleden jaar al in 1/35 gezien op een forum dus er was een rakker je voor :) maar niet in 1/72 ;)

O ja, een leuk weetje : zelfs de Kriegsmarine had Famo's

Yep ook al weten vele dit niet dus weer een optie erbij met de juiste decals.

Even over Wespe, die staan wel bekend dat ze graag fantasie of proto types uitbrengen ;)

Ron die hier ook graag komt op het forum
 
@ Ron ; Wat die APC's betreft heb ik hier ergens in één of ander boek. Zal eens zien.
Kwam in een rapte eens kijken,heb nu niet veel tijd.:$
Tot dan.
 
@ Ron: ik kom nog wel terug over die APC's want wil toch een beetje uitleg geven aan zo'n brave kerel als gij :huh::laugh:

Bon, en dat er nog gemodelbouwd word is een feit !!

Ik was de wielen en de spade aan het chippen,nogal zwaar zelfs ! Een foto van de gechipte spade heb ik niet (vergeten).

4_1.jpg

Maar vond dat er nog iets tekort was. Je kent dat é, zo van ja ...... ja maar.... er is iets tekort maar weet niet juist wat. Ik vond het allemaal een beetje clean.
Plots schoot me te binnen dat er in het boek FAQ van Jiminez (Mig) een bewerking staat "Mapping" genaamd.
Wat is dat ? Awel , je neemt witte acryl verf, in mijn geval Vallejo, verdund dat goed met water en begint dat met een penseeltje aan te brengen op de overgebleven stukjes wintercamo. Laten drogen, en dan weer een beetje aanbrengen en dan krijg je als het ware een 3D-effect met je verf en een kleurschakkering in je wintercamo.

4_2.jpg

4_3.jpg

4_4.jpg

4_5.jpg

Allez het is wel een beetje werk, maar het loont de moeite.
Het is de eerste keer dat ik dat toepas en het lukt toch, dat is toch al iets é !?

Zoals je kan zien heb ik het blad van de spade ge drybrushd met oily steel (valleyo) , want het vuil komt op de weggesleten verf,dus op het blote ijzer van de spade te zitten.

Tja, en van mij preshading van mijn famotje zal ook niet veel meer overblijven denk ik :$ .
Het positieve is dat die preshading toch prettig was.

De binnenkant van de laadbak zal ik herspuiten in panzergrey, want ik ging het eerst niet "witten", deed het toch, twijfelde, dacht "het kan toch", toen kwam Ron met de niet gewitte binnenkanten en ik nam een besluit om de binnenkant te veranderen, waarom ? Awel, je eerste gedacht is meestal de beste en als iemand dan ook je eerste gedacht zegt ......is dat een reden, Voila, dankt u Ron,;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voila ,vanmorgen er eens ingevlogen om te herspuiten.
Van vooraf aan ,dus wit, dan preshading en basiskleur

5_1.jpg
De binnenkant van de laadbak

5_2.jpg
De zandbak heb ik ook herspoten. Ik had er ook een witte camolaag opgezet maar dat gaf een beetje mietjesachtig resultaat nl. een roze uitzicht. Nu je kan de duitsers wel van veel beschuldigen ,maar dat ze met een roze materiaal rondreden ,dat niet !! Ze lieten dat over aan de engelsen :laugh:

5_3.jpg
Vraagtekens ?????? niet speciaal.
Met hetgeen er voordien gezegd is(witte camo op vloertje) heb ik het karretje ook maar veranderd en een nieuw kleurtje gegeven. Groen.

5_4.jpg
En daarna de vloerplaat gechipt met houtkleur.

Nu, met de verdere bewerkingen zal dat groen en rood nog wel een beetje veranderen.

En nu taartjestijd mmmmmmmm......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Famo, :)

Heel geslaagd man. 8);)

Eet niet teveel van die taartjes, je wordt daar dik van en dan kan je niet gemakkelijk meer aan uw modellen (den buik zit dan in de weg) :laugh::laugh::D8);):nowink:
 
Eet niet teveel van die taartjes, je wordt daar dik van en dan kan je niet gemakkelijk meer aan uw modellen (den buik zit dan in de weg) :laugh::laugh::D8);):nowink:

En vanavond was er nog pizza ook, ge moest erbij geweest zijn :P
 
De sneeuwruimer heeft een kleine make over
ondergaan zie ik.
Ziet er zeker niet slecht uit.
Juist de houten vloer vind ik ietsjes te bruin.
Oud hout heeft ook een tintje grijs
Heb een foto bijgevoegd



Hopelijk heb je hier iets aan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan