Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haai gasten ,
slecht nieuws !!......zandstrooikarretje is mislukt :@ een 12-tal uren werk zijn eraan!!Damned!!...(Ge mag hier toch eens een klein vloekje lanceren om je frustratie kwijt te kunnen hé ?)
De 2-de poging start over +- 10 minuten.
 
Heb je toevallig geen foto's van de mislukking??

Veel suk6 met je tweede poging ;)

Grtz,
Beyond
 
Hoezo mislukking, wat is er dan gebeurt??

Een mislukking zal toch niet zo snel? Ik denk dat je best een plaatje zou moeten posten. Misschien kunnen we jou tot hulp zijn.
 
Hey mede collega modelbouwers,
Ik zal morgen eens een fotootje plaatsen van wat er verkeerd gelopen was,
namelijk de zandbak stond schots en scheef gelast en de vloerplaat had ik gemaakt in plasticcard en dat kwam een beetje te kunstmatig over, kortweg het trok op niets en als je iets doet kan je het zowel goed doen, tis hetzelfde werk!
Het chassistje heb ik gerecupereerd maar ook weer aangepast
MAAAAAARRRRRRRR.......... ik ben er opnieuw aan begonnen op het aangekondigde tijdstip en ik moet zeggen "ik heb voldoening van mijn nieuw karretje", allez van hetgeen ik al heb é, ik ben halverwege. moet nog de details afwerken en een dissel maken. Ik zal er ook een fotootje van plaatsen, omdat jullie het zijn.
 
goeiemorgen,
vlug zeggen dat het voor dinsdagavond zal zijn ,moet weg vanavond.
Was het rats vergeten.
 
Tijdje hier niet geweest :$

Nu zit ik te kijken naar de spade en de bevestiging om hem omhoog te houden.
Dit kan nooit werken in de werkelijkheid en in het echt zat deze montage ook anders.

De lierkabel ging door de bodem van de achterbak, in de achterbak stond een simpele constructie van twee metalen staven (platte staven) met bovenin een rollertje om de kabel te geleiden naar de spade.
Hoe dit alles stond gemonteerd in de achterbak kan ik helaas niet vertellen omdat ik daar nooit wat van heb terug gevonden :(

Ron
 
hello everybody,
Eerst en vooral , Ron ik moet toegeven dat ik het ook een rare situatie vind met die spade en kabel . Ik heb ook al overal gezocht maar niets gevonden.
Een kerel die ik ken heeft info over het systeem en ging me daarover mailen, maar totnogtoe ,nog steeds niets vernomen. Dus heb ik maar gevolgd wat op de doos van de versie van de spade op 1/35 staat (Tamiya) 1_af1.jpg
en raar maar waar : op die manier trek je dus wel degelijk die spade omhoog tot in vertikale stand ,ik heb het geprobeerd. Maar je hebt een punt op wat je zegt, Ron

Bon, eerst even de mislukking tonen
1_vb1.jpg

algemeen zichtje van de zandbak


1_vb2.jpg

(foto onderkant zandbak)zoals je kan zien staat de schuine onderkant scheel gelast tov de vertikale bovenkant.

1_vb3.jpg

( foto voorkant ) horizontale naad staat rond door een lasfout die ik dan nog proberen weg te wrijven heb en dat is het resultaat.
De plaat waarop hij stond was gewoon een stukje plasticcard (levenloos).
Hoe meer ik er naar keek , hoe depressiever ik werd.


En nu de nieuwe.
Een totaal nieuw ontwerptje.

1_jb1.jpg

Het chassis.
Zoals gezegd heb ik dat van een flak 88 maar heb de asjes verbonden met een poutrailletje.


1_jb2.jpg

De vloerplaat is gemaakt uit een L-profieltje en fineerhout.
Het gaatje dat je ziet is om het afvoerkanaaltje van de zandbak te laten passeren

1_jb3.jpg
1_jb4.jpg

De zandbak.
Die heb ik kleiner gemaakt en voorzien van een schuin afvoerkanaaltje omdat ik anders steenvol uitkwam op de as van het chassis .

En als je alles samensteekt heb je voorlopig dit resultaat

1_jb5.jpg

1_jb6.jpg

1_jb7.jpg

Allez, er moet nog van alles aan gebeuren zoals je ziet (revetten, dissel enz...) maar dat zien we dan wel de volgende keer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, :)

Inderdaad, knap gedaan, ;)
Zeg, heb je daar desnoods historische info van, van dat karretje, kan me moeilijk voorstellen dat de Duitsers dit ( of iets anders) niet zouden gebruikt hebben tijdens oorlogstijd, het sneewde dan ook he...:P;)
 
Supermaf dit karretje, nee, ik vind het zelfs geniaal gebouwd en ontworpen. En nooit eerder gezien !
 
Yooo de mannen,

Bedankt voor de complimenten gasten, ik appricieer dat echt.
@ Swaken : het karretje is een fantasiekarretje . Ik heb er geen info,fotos of iets dergelijks van ,maar ik kan wel zeggen dat het een beetje gebaseerd is op een (nu komt het!) een " vettestrooier". Dat is zo'n bak die de boeren achteraan op hun tractor hangen en er dan kunstmest indoen en dan éénmaal op hun land steken ze dat ding in gang dmv een cardang en strooien ze zo hun lading uit op het land.

Hoe de duitsers hun sneeuwprobleem oplosten weet ik niet, maar ik kan je wel zeggen dat FAMO-MANNEN nooit koud hadden . DAT WAREN PAS MANNEN , Swaken :P:laugh:
 
@ Ron : ik had vertelt dat ik ging informatie krijgen over dat spade -ophaal-systeem van een kerel die ik ken , awel ik heb ze vandaag gekregen.
Dat systeem die je zegt is dat deze ?
1_fam1.jpg

1_fam2.jpg

Ik denk het wel hé.
Maar als je het kader, waarop de spade gemonteerd word, bekijkt zal je zien dat het een ander model is dan deze die ik gebruik.
Die op de foto heeft geen horizontaal tussenstuk en word opgetrokken aan het eind van het kader, terwijl degene die ik gebruik opgetrokken word aan een haak die gelast is op het tussenstuk , zie je ?
Met jouw systeem moest men wel een soort takelsysteem bouwen in de laadbak want ik denk dat men anders gewoon de boel kapotsleurde en indien men zonder dat takelsysteem het kader toch omhoog kreeg, hij bleef hangen onder een bepaalde hoek van 45° misschien ?
Terwijl met mijn systeem de spade kan opgetrokken zonder takelsysteem in de laadbak en dat tot meer dan 90 ° (geprobeerd op model) en als ze de kabel goed aanspanden spande het ganse gevaarte zichzelf op en kon niet vallen.
of wat denk je Ron ?:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerlijk gezegd is dat precies wat ik bedoelde Famo, deze tekening had ik dus al eerder gezien en er stond ook een dezelfde constructie in een boekje wat ik had over panzer berging tactieken (originele Duitse uitgave over panzer bergingen)

Altijd een beetje lastig uitleggen zonder tekeningen bij de hand om iets te laten zien.

Ron
 
Hey Ron ,kan je misschien een beetje meer info geven over dit boek?
lijkt me een interressant boek
 
Voila, de laatste hand gelegd aan de zandstrooier voordat we aan het AB- en schilderwerk beginnen

1_zk1.jpg
Zo ziet hij er uiteindelijk uit

1_zk2.jpg
Boutjes op de plankenvloer, de dissel gemaakt en de koppelbeugels van poutrailletjes met plankenvloer. Revetten voorzien bovenaan L-profielen (koppeling met zandbak).

1_zk3.jpg
Achterzicht van het strooisysteem.
Op de wielkasten waren er zeteltjes voorzien ,maar die heb ik verwijderd met als gevolg dat er openingen te voorschijn kwamen. Die heb ik afgedicht met een koperen plaatje en revetten. Zo'n grote gaten dichtplamuren zou een beetje van het goede teveel zijn vrees ik, althans wat mij betreft.
Hier kan je ook de koppelbeugels beter zien aan de achterkant.
Aan het schuin verbindingsstuk met de zandbak zijn revetten aangebracht en heb ik een schuif voorzien (met handvat) om het zand af te sluiten van het strooisysteem.

1_zk4.jpg
Onderzicht van strooisysteem.

1_zk5.jpg
En zo ziet het geheel eruit.

En nu alles weer demonteren om verder af te werken.
Dat zal voor volgende week zijn want ik zal hem eerst eens pur sang tentoonstellen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boink!!!

dsfgsddf
s
sg
sdfgsdfst bryu

Allee, ik zit weer op mijn stoel.
Man, wat jij hier toont op die petieterige schaal is werkelijk fenomenaal. Ga zo door!
 
Hey Ron ,kan je misschien een beetje meer info geven over dit boek?
lijkt me een interressant boek

De enigste info die ik kan geven is Famo dat dit een originele handboek is en dus niet echt makkelijk is aan te komen.

Ik geen idee of ik er een kopie van heb gemaakt, mocht ik hem vinden dan neem ik contact met je op.

on topic

Hartstikke mooi zandstrooiertje wat je gemaakt heeft heb.

Ron
 
Famo,:)

Inderdaad, knap werkje man. ;):wacko::wub:
Ben benieuwd naar de schilderwerken. :wub:
 
Hey gasten ,bedankt voor de waardering van mijn werk,dat doet deugd;)

@ Ron : bedankt op voorhand

@Swaken : De schilderwerken hé :$ , Ik ben er zelf nog een beetje niet uit!
Ik heb hier wel enkele fotos van famo's met en zonder (winter)camo maar weet nog niet juist welke ik zal nemen. We zullen nog wel zien. K'zal mijn vrouw haar gedacht eens vragen:O .
Nee seriues , als ik misschien nog een minuutje overheb zal ik ze hier eens plaatsen, dan kunnen jullie ook eens een keuze maken
 
De forumfeestdag is gepasseerd en dus is het weer bouwen en afwerken geblazen.
De voorbereidingen voor de schilderwerken.
1_was1.jpg

Eerst neem ik het model zo veel mogelijk weer uit elkaar zodat ik alle onderdeeltjes apart kan behandelen .
Dat gaat van afwassen tot met pigmenten bewerken.
Nu het is vanzelfsprekend dat tussen de bewerkingen door er al weer stukken geassembleerd worden, maar ja dat wisten jullie eigenlijk al:wub:

1_was2.jpg
1_was3.jpg

At the carwash !!
Het moet niet altijd mijn Kuga zijn die ik moet wassen, het mag ook eens een Famo zijn:laugh:
Nee serieus, ik was mijn modellen altijd af om zo ,zo weinig mogelijk stof en vet op mijn stukken te hebben en zodoende een goede hechting te krijgen van de verf op mijn stukken.
Een goed lauw zeepsopje en een tamelijke harde borstel volstaan voor mij.

1_was4.jpg

Goed afspoelen en het meeste al laten afdruipen op een stuk keukenpapier, daarna weer op de isomo rechtzetten en met een blad papier afdekken om zo geen nieuw stof te laten neer
dwarrelen terwijl de stukken verder drogen.
Tot hier deze update collega's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan