Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]
Pagina 1 van 13 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 188

Discussie: Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

Lightbulb Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

De Sd.Kfz.9 Famo Sneeuwruimer is het projectje waar ik momenteel mee bezig ben.
    Nu heb ik al opgemerkt dat er bij sommigen onder jullie soms een stukje geschiedenis staat over de pantser, vliegtuig,auto enz.. voordat men over de beschrijving van het model begint en wat meestal zeer goed gedaan is trouwens.
    Over de Famo zou ik dat ook kunnen doen. maar als ik de introductie gelezen heb van SWA zijn Famo met trailer vraag ik mij af wat moet ik meer schrijven over de geschiedenis van deze machine ?
    Het zou lijken op plagiaat en dat doe ik niet.
    Het enige dat ik er nog kan aan toevoegen is dat het mijn favoriet voertuig uit WO II is en het moet de moeite geweest zijn om er mee te rijden.
    Het is eigenlijk de eerste keer dat ik een Famo in elkaar steek en wilde er niet een gewone van maken dus hebben we er maar eens een sneeuwruimer van gemaakt. Nu, papierplannen worden er niet gemaakt ,we zien wel waar mijn fantasie mij brengt en ja, het kan wel eens gebeuren dat er bij al dat gescratch en gefantaseer er weer moet afgebroken worden. Maar ja ,dan is dat maar zo.

De kit is van Revell en zag er op het eerste gezicht goed uit en het plannetje dat erbij zit is klaar en duidelijk maar er ontbreekt een stuk. (zie verder)

De stukjes pasten goed in elkaar ,wat niet altijd evident is bij Revell.
    De spade achteraan ,zit standaard in de doos maar niet het plannetje ervan die is tekort in de doos (een minpunt) maar gelukkig heb ik deze spade op 1/35 liggen in voorraad met een plan en heb ik mij daar mee verholpen.

Het is de bedoeling dat zogezegd in werkelijkheid men het sneeuwruimblad kan optrekken als men niet aan het ruimen is.
    Dus heb ik een handbediend systeem bedacht waar de nog te vervaardigen kabel vertrekt van de windas over het kleine staketseltje in de laadbak, naar het grotere staketsel op de voorbumper en zo naar het ruimblad .

Er moeten wel nog boutjes op die stukjes komen alsook op het bumperstaketsel.

Om al dat gescratch te doen is dat mijn meest gebruikte materiaal. koperdraadjes en plaatjes, een koperen isolatieschild (rolletje op de foto) uit een zware elektrische kabel,kowakskabel,plasticcard en profieltjes in koper en pvc.
    Die card en profieltjes zijn eigenlijk wel duur voor hetgeen het eigenlijk maar is !
    Voila ,dat is het voorlopig een beetje, verdere ontwikkelingen volgen.....

Greetings
    Famo
    Laatst gewijzigd door pantani; 06-03-10 om 18:19

Banned

Standaard

Knap gedaan, zeker op die priegelschaal!

Hoe heb je de hoek van die sneeuwruimer berekend?
    Hoe heb je die sneeuwruimer aan elkaar gezet? Solderen, denk ik.

Standaard

Ik kan me enkel maar aansluiten bij de heren hier boven.
    Knap en zeker op 1/72

Mark(ske)

Standaard

Zeer mooi gemaakt hoor, eentje om op te volgen, je soldeer werk is ook knap gedaan, heb je soldeer tin gebruikt die op lage temperaturen smelt, of de gewone tin, omdat het niet simpel is om zo'n stukken aan elkaar te doen smelten.

Standaard

Met zo'n Nickname moest het ervan komen, een Famo.
    En dan nog niet zo maar één, neen er moet gescratcht worden.
    Met een leuke uitleg erbij, dito werk.
    Maw, goed bezig man.
    En dat in schaal 1/72ste.
    Blijf volgen.

Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

Standaard

Knap werk en lekker klein

Standaard

Dit ziet er echt heel mooi uit!
    Ben benieuwd naar de antwoorden die de vorige posters gesteld hebben.

Standaard

Haai collega's,
    Was me dat even schrikken (in positieve zin!!) van jullie reactie's, alvast bedankt é !! dat geeft courage.
    @ ExSerCo, de hoek van dat ruimblad heb ik berekend met de natte vinger en een gezonde dosis fantasie .
    Alhoewel het niets met mijn beroep te maken heeft, hebben allerhande grondverzetters en aanverwanten mij al van kindsaf sterk geboeid, vandaar dat ik ongeveer een beetje de hoek van zulk tuig weet.

@ ExCerSo, goed gezien ,dat ruimblad is gedeeltelijk gesoldeerd en ook gedeeltelijk geplakt met secondelijm (zie verder)en de staketsels in koper zijn volledig gesoldeerd.
    @Pantani, het soort tin,flux en soldeerbout staan hierboven afgebeeld.
    De temperatuur zet ik op +-400°.
    Ik moet toegeven dat zulke profieltjes niet gemakkelijk lassen maar ja, het leven van een modelbouwer is niet altijd rozegeur en maneschijn hé.
    Alle koper eerst goed opwrijven en zuiver zetten eer je soldeerd, zo hecht alles beter

Intussen heb ik een beetje verder gedaan , er moesten hier en daar nog boutjes gemaakt en geplaatst worden op sommige stukken, en deze maak ik met mijn punch en die-setje en fijn koper ,toch voor dat modelletje.
    Grotere modellen (1/35 en < ) krijgen soms dikkere revettjes.
    De geslegen boutjes of revettjes, zoals je wil , plak ik met secondelijm van Zap-A-Cap (de groene busjes) .
    De lijm breng ik aan met een koperdraadje dat ik rond de steel van een oud penseel draai en doe er dan een plakker rond.
    Na een tijdje komt er aan het uiteinde van dat koperdraadje een bolletje van opgedroogde lijm te zitten.
    Dat snij ik af en trek een klein beetje aan het koperdraadje en zo heb ik weer een draadje met de lengte van voordien.
    Uiteraard gebruik ik ook dat lijmpenseeltje als ik ander koper lijm en gebruik het soms ook als ik Revell-lijm uit het flesje nodig heb.
    De soorten lijm doe ik eerst op een boterpotdekseltje.

Zoals gezegd heb ik een beetje voortgedaan.
    Op het ophaalsysteem heb ik boutjes geplaatst.
    Op het ruimblad heb ik boven- en onderaan verstevigingen aangebracht aan de voorkant ,want wat ligt er allemaal niet in de sneeuw in oorlogstijden ? Jaja , ge moet er maar aan denken é !
    Daarop nog enkele boutjes gezet alsook aan de achterkant van het ruimblad en aan de binnen en buitenkant van draagconstructie.
    En dat ist voorlopig , maar...... I'll be back.

Greetings,
    Famo

PS: vragen en tips aan het gekende adres

[mod mode]Ik heb even een paar keer op enter gedrukt in je tekst om de leesbaarheid iets te verbeteren Ron[/mod mode]
    Laatst gewijzigd door pantani; 06-03-10 om 18:20

Ron
    Gast

Standaard

Famo dat is een mooi stukje werk wat je hier laat zien en respect voor de kleine schaal waarin dit alles gebeurd.

Ron

Standaard

Jij hebt ook geen last van "den bibber" zeker?

Standaard

Haai ,
    @ Ron, geen enkel probleem voor de verbetering van de tekststruktuur man ,bedankt
    @ Tomas, bibberen doe ik alleen in de winter als het zeer koud is

Bedankt voor de reacties,
    Greetings,
    Famo

Standaard

Hey,

Inderdaad, een schoon ding aan het worden. Ik heb er zo twee liggen om te maken, maar dat komt wel er den tijd.....

Ik volg in stilte den draad, gewoon een prachtidee om daar een dozeblad voor te maken.

Schitterend gewoon.

Standaard

Wel wel wel, ben ik even enkele dagen afwezig, en wat zie ik hier allemaal??
    Prachtig hoor Famo, origineel projectje, zeker in 1/72..

Vanf nu zit ik op je hielen om dit te volgen

Grtz,
    Beyond

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

FAMOus ! Niet te doen, wat een topwerk hier ! Na Beyond nog zo'n tovenaar.

Standaard

Hey Famo, goe bezig jong, zeggen ze bij ons.
    Variatie op een thema dat ik waar ik van hou en ik denk dat ik hier nog iets ga bijleren over dat laswerk.
    Doe zo verder.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Pagina 1 van 13 1234511 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. schaal 1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer"
    By Beyond in forum Afgewerkt project militair rollend materiaal
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 06-12-09, 16:53
  2. Reacties: 10
    Laatste bericht: 02-08-08, 00:04

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten