Hoofdsponsor

1/24 Slotcars 1/24 the Resin Part

Schaal 1/24 - 1/25

Disturbed Angel

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2008
Berichten
138
Dit alles zijn de fundamenten om toekomstige slotcars te produceren, daarom post ik het hier.

Begin jaren 90 poogde ik een dikke bumper (voorste) van een volkswagen golf II na te bootsen op 1/24 door middel van plaatjes styreen op elkaar te plakken en in drie delen te werken nam ik genoegen met het eindresultaat, daarna volgde de achterste. De bedoeling was om de bumper te laten diennen voor zowel de golf II als de golf I van fujimi.
De onderdelen moesten gekopieerd dmv een mal om een goed bewerkbaar master te bekomen om passend te maken en daar dan weer een mal van te maken omdat ik meerdere fujimi kits van de golfjes heb.
De mal : er is wat gexperimenteer over heen gegaan. De eerste was eentje uit silicone die ik dan vulde met autoplamuur, maar nooit met een goed eindresultaat. Het zaakje heeft dan meer dan 15 jaar in een sigarenkistje gerijpt. Tegenwoordig zijn er produckten op de markt waar je als particulier aangeraakt. En het zijn nu die produckten die ik nodig had.
RTV silicone die je kan gieten (na mengen met verharder) waarna die opstijft om de mallen te maken en Polyurethaanhars om het model te gieten. Diverse merken wil ik nog wel eens uitproberen....
Afgelopen zaterdag me weer eens beziggehouden ermee...

De 1/1, mijn eerste auto ooit, heb em niet meer helaas.

Golf_Voor.jpg

De goed bewaarde prototypes van de bumpers, de masters :D

picture.php


picture.php


de resultaten waren nooit echt super naar mijn zin...

STP65243.jpg

STP65241.jpg

De 2e mal voor de bumpers,2 componenten kneedrubber, de eerste ooit gemaakt uit pure silicone. Het werkte op zich wel maar had een lange uithardtijd nodig toen.

STP65585.jpg

De mal van de Golf II :

STP65582.jpg

en de resultaten met de Polyurethaanhars :

STP65586.jpg

STP65587.jpg

STP65589.jpg

en niet onbelangrijk; het gewicht
Ik had eerst gexperimenteerd met resin polyster maar dat was enorm breekbaar en vooral zeer zwaar en ik kreeg geen mooi glad oppervlak, met deze hars wel dus

STP65593.jpg

Heb zelfs een accidentje gemaakt ongewild, had em te snel uit de mal gehaald en voila... :D

STP65595.jpg

Dus de toekomst heeft nieuwe perspectieven gebracht, internet de knowledge
Ik kan nu verschillende bodys gebruiken op hetzelfde chassis bijvoorbeeld

Golf_achter.jpg

Word Vervolgd !​
 
Mooie uitleg.

Kun je eens precies beschrijven hoe je te werk gaat met Polyurethaanhars?
 
Mooie uitleg.

Kun je eens precies beschrijven hoe je te werk gaat met Polyurethaanhars?

Aanmaken hars/ verhader 50/50 , in mal gieten en dan de mal ik alle richtingen bewegen tot de hars overal verdeeld is. Ik werk met 2 lagen wegens de redelijke snelle opstijving vd hars eerste keer ongeveer 12 a 13 gram, na uitharding, duurt ongeveer 15 a 20 min. een tweede laag van 12 a 13 gram.
Het enige waar ik nu nog een beetje een oplossing voor zoek, is de vlakheid aan de raamranden aan de binnen zijde, teneinde er toch deftig ruiten in te kunnen zetten.
Desnoods zal ik zoals ik al vreesde een binnenmal moeten gieten, maar dan moet je tussen 2 mallen kunnen gieten, desnoods enkel ter hoogte vd ruiten.
Dus dat word weer geexperimenteer, eens dat op punt ben ik voldaan en kunnen de volgende mallen gemaakt worden, heb nog wel wat in petto :) voor ongeveer 200 jaar denk ik

Grts
 
Ziet er heel goed uit, nu kunt ge inderdaad zoveel body's maken als ge maar wilt ^^

Kunt ge eens uitleggen hoe ge die mal voor de body hebt gemaakt ? En waar ge de benodigde materialen vandaan hebt ?

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Ziet er heel goed uit, nu kunt ge inderdaad zoveel body's maken als ge maar wilt ^^

Kunt ge eens uitleggen hoe ge die mal voor de body hebt gemaakt ? En waar ge de benodigde materialen vandaan hebt ?

Groeten, Pascal "Wet Sellery"

Je vertrekt van een bestaande body, die je ondoet van alle onefenheden zoals gietbramen ed, dat bespaart je een hoop werk achteraf.
Dan maak je de vensters en alle kieren en gaten dicht met plasticine; de hele body vol, niet de hard duwen zodat de body niet vervormt.
Ik gebruik legoblokjes om een bakje te maken, het grote voordeel daarvan is dat je de bodem en body zo perfect kunt dicht maken met plasticine omdat je er gemakkelijk bijkunt, wat bij een vast bakje minder makkelijk is. Het kleinste gaatje loopt anders vol met de RTV silicone (gietrubber) en kan in het ergste geval je mal doen mislukken. Eens dat lekvrij is meng je 5/100 verharder met de rvt, dan ze ik het mengsel bij mijn slijpmolen op mn werkbank, die veroorzaakt trillingen, die doe ik om de luchtbellen naar de opervlakte te krijgen, na 10 a 15 min,(5 u droogtijd, dus je hoeft niet overhaast snel te werk te gaan, tijd genoeg dus) dan kan je gieten. Beginnen in een hoekje om zo weining mogelijk luchtbellen te krijgen, eens de hele body volledig onder de silicone zit (in dit geval 500 a 600 gr) opnieuw slijpmolen 15 a 30 min laten trillen weer om die luchtbellen eruit te krijgen.
na 5 uur kan je de body eruit halen, maar ik liet hem zeker 12 u drogen (ben geduldig) er bestaan toevoegingen om het drogen te versnellen eventueel, maar die heb ik niet gebruikt.
In de toekomst ga ik nog mallen gieten, zal er dan aan denken om fotos te nemen en te posten, dan word het wat duidelijker
Ik haalde alles bij schleiper in antwerpen, zowel de rtv siliconerubber als de Polyurethaanhars. Maar ik veronderstel als je googlet dat je dat bij jou in de buurt ook wel vind. Hobbywinkels die materiaal hebben voor beeldhouw/gietkunsten, zelfs bij kaarsgieten word het gebruikt
Merk : Pascal Rosier RTV hoge weerstand silicone - 800gr+40gr
Pascal Rosier reactief polyuretaanhars - 500gr
En ik zie juist dat er in Hasselt ook een www.Schleiper.com is, misschien interesant voor je.
Eens op de site, ga dan naar tablad van "merken" en ga naar "pascal rosier" dan krijg je de produckten in een wip te zien.
Het enige kleine minpuntje aan pascal rosier is de handleiding in engels/frans :D maar belgen zijn plantrekkers !
De blauwe mal is gemaakt met het merk "gedeo", die hebben ook leuke dingen, maar vooral voor kleinigheden, geeft een iets minder goed eindresultaat. Ook verkrijgbaar bij schleiper.

Grts
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg ^^

Zo'n mal maken wil ik ooit ook wel eens proberen. Ik kijk alvast uit naar de foto's van het maken van uw volgende mallen.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
8) cool en die ligt presies erg baan vast mooi.

heb je al iets voor de raampjes kunnen maken ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan