Hoofdsponsor

1/24 Scratchbuilding Lunar module ( LM ) [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo Luitjes ,

De hubble loopt naar zijn einde en ik heb nog niet alles kompleet tav de pragned guppy om te bouwen , dus die schuif ik de koelkast in voor een tijdje ....
Er is mij wel eens medegedeelt door iemand of ik en waarom niet aan Scratch building deed iplv semi Scratchbuilding , nou daar moet je denk ik naar toe groeien en een keer gewoon doen ..... en dat wil ik nu eens proberen te doen met een Lm maanlander .
De standaart kit is schaal 1/48 , ik probeer dubbel zo groot te maken , en meschien later nog een slagje groter , eerst maar eens deze , kijken of ik niet tegen de muur aan loop ....

Ja De Lm Lunar module van de maanlandingen wie kent um niet , hier overzicht info van de Lm Via wikipedia ,

Maanlander - Wikipedia

Er namelijk veel over te zeggen , wat ik er aan kan toevoegen is dat het een zeer fragil high tech apperaat was , en als er op de maan windkracht 6 a 7 zou zijn dat zou ie al kapot waaien , zo dun is ie op verschillende plaatsen ......
Maar morgen eens flink partijtje styreen platen morgen ophalen ....

lm1.jpg


voor en achterkant van de LM

zaplemev.jpg


van eerst ontwerp naar uiteindelijk model

Manned_Moon_landers_LK_vs_LM_-_to_scale_drawing.jpg


Het USSR model en Amerikaans model .....

Tot zover
 
WOW, mooie project en ook nog eens scratch !!!!!

Deze ga ik zeker volgen. ^^

Veel succes en plezier Bubble.

PS : laatst was er op TV een interview met een astronaut (weet niet meer welke) en die vertelde een mooi verhaal over de Lunar module :

Toen de astronauten - na de maanwandeling - terug in de Lunar module stapten, en de "take-off" checklist overliepen, bleek er een knopje of hendeltje op het instrumentenbord afgebroken !!. Dit was waarschijnlijk gebeurd door er tijdens het uitstappen tegen aan te lopen. Zij melden dit aan Houston (Houston, we have a problem :laugh:), en kregen de opdracht om het knopje constant ingedrukt te houden. Maar dit ging niet omdat het te klein was om met een vinger in te duwen. De astronaut kreeg toen een schitterend idee : hij had een balpen op zak, en daarmee kon het knopje wel ingedrukt worden. Dus ondanks alle technologie was het aan een simpele balpen te danken dat de astronauten de maan konden verlaten.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Intressant verhaal , bij welk programma was dat toevallig ? , zo zie je maar zo high tech en dan zo,n simpele oplossing ... , er was ook iets eens keer met de space shuttle ( je kunt wel noemen een nasa afgang ) de shuttle deur moest gesloten of geopent worden op de lanceerplaats , en dat ging niet handmatig ?? en wat denk je , maar er moest een accu boormachine aan tepas komen , moet je voorstellen een miljarden $ dollar machine en dan accu boormachine , wie weet van hitachi , maar goed die gasten gingen dat ding op halen bij het VAB ( montageplaats space shuttle ) gebouw en kwamen terug na 6 a 7 km rijden en toe boven lukte het weer niet , en wat dacht je , accu leeg !!!! .....
 
:D lol die amerikanen . vlede week was er op dicovery channel ook nog een demo.... op die heb ik ook gezien. ze kregen heel de tijt toen ze op de maan wouden landen een eror dit bleek zo dat de pc de gegevens niet kon verwerken hij moest constant gegevens naar het moederschip sturen zodat ze de trug weg wisten en ook moest de pc de landing sturen. dus hebben ze er één moeten uitzetten :)

btw. dit lijkt me een mooi project en niet al te makkelijk zoals je zelf al schrijft. maar er is voor alles een eerste keer en met jou skils moet dit een makkie zijn hoor
 
Joepie,,,, Hij gaat dus wel lekker scratschen. :P:P

Ga je zeker volgen. Dat is zeker iets voor jou dit model.
 
Hey Bubble,

Intressant verhaal , bij welk programma was dat toevallig ?

Het was op discovery channel.

Hier staat het verhaal nog eens beschreven, het was Buzz Aldrin :

"Neil Armstrong, the first man on the Moon, and Buzz Aldrin, his fellow astronaut, accidentally snapped off the switch of a circuit breaker, and found they could not take off without it.

Aldrin then jammed a ballpoint pen into the hole where the switch had been, allowing the astronauts' lunar module Eagle to leave the surface of the Moon.

According to the documentary "Apollo 11: The Untold Story", to be aired Monday on Britain's Channel Five television, the US was so eager to beat the Soviet Union to putting a man on the Moon, it launched its historic 1969 mission before it was completely prepared.

Then-president Richard Nixon even prepared an address to the nation announcing the deaths of Armstrong, Aldrin and Michael Collins.

"In looking around at some of the lunar dust on the floor, I discovered something that really didn't belong there -- a broken end of a circuit breaker," Aldrin told Channel Five in excerpts printed in the Daily Mirror.

"In the countdown procedure I used a pen, one of several that we had on board that didn't have metal on the end, and we used that to push the circuit breaker in."

Bron : First Men On Moon Used Pen To Fix Lander

En ook : Discovery Channel :: News - Space :: Aldrin Fixed Moon Lander with Pen

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Ik zal eens kijken pascal , ik heb een hele hoop afleveringen de laatse tijd opgenomen ............

Nou bouwers ,

Vandaag de styreen platen opgehaald en een start gemaakt , na tekenen op de de styreen platen kon ik de delen eruit snijden .
Ik heb aan dikte 2 mm styreen platen en voor de buigdelen 1 mm .
Ik ben begonnen zoals het aangegeven in het groene gedeelte , het middensectie van de bovenste Lm oftewel de Ascent Stage , ik moet zeggen de styreen platen vliegen er door heen en de lijm .....
Morgen ga ik ermee verder ...... de zijkanten dicht maken .....

lm_2.jpg


Afbeelding_022%7E1.jpg

Afbeelding_025%7E1.jpg

Afbeelding_023%7E1.jpg

Afbeelding_028%7E0.jpg

Afbeelding_030%7E1.jpg


Afbeelding_032%7E1.jpg


Afbeelding_035%7E1.jpg

Afbeelding_036%7E1.jpg


Afbeelding_038%7E0.jpg


Tot zover ...............
 
Pfff, nog een hele klus he. Maar zoals ik dit zo zie, denk ik dat je goed in richting zit.

Keep on going.... zou ik zeggen. :P
 
Dit wordt wel een groot stuk hé?

Daar zal wel een vracht aan plasticcard inkruipen ;)

Ziet er wel veelbelovend uit...

Grtz,
Beyond
 
Hey Bubble,

Dat zijn ingewikkelde vormen en hoeken zeg :O Een heel werk om dat uit plasticard te snijden en buigen, maar het ziet er heel goed uit. ^^

Wat voor afmeting is die plaat styreen op uw eerste foto ? En waar bestelt ge dat ?

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Ja luitjes er gaat inderdaad in vracht van styreen erdoor heen , de afmetingen van de platen zijn 40 cm bij 30 cm , ik koop ze arnhem of soms op ebay com als ze aantrekkelijk geprijst zijn voor een stapel tegelijk ......
 
Hallo Jos ..euh ik bedoel Bubble. Ziet er een imposant project uit. Ben benieuwd
 
Nou de vorderingen gaan zijn gangetje , het is net de uitspraak uit de pijenenburg reklame ( HAPPEN MAAR ) de stukken styreen vliegen erdoor heen , ik heb um netjes dicht en vandaag de naden bewerkt .
Nu komen links en rechs de bollen vlak delen die als puzzels in elkaar moet vallen en zo wordt ie verder opgebouwd ......

vv.jpg


uu%7E0.jpg

Afbeelding_006%7E0.jpg

Afbeelding_007%7E1.jpg


mm.jpg

Afbeelding.jpg


Tot zover .............
 
Alle dagen sta ik hier toch wel van iets verwondert te gapen naar mijn scherm.

Ik blijf je in elk geval volgen, zeker omdat dit weer geen alledaags projectje is.

Succes!
 
Mooi projectje.
Waar al je de afmetingen.
Gewoon de 1/48 kit verdubbelen?

Erik.
 
Bubble, is het deel dat je in de handen hebt. Het rood gemarkeerde deel?

Dan de vraag, hoe groot word dit geheel straks?
 
Dankje luitjes .

Ja Modelengeneer , ik had me vergist in het begin het wordt een 1/12 iplv 1/24 , klein foutje ...... hoop styreen .... Maar

Een zijde zit nu dicht ,

Yslem_1b.jpg


de andere zijde is op 50 % , morgen maak ik die ook dicht en dan wordt het goed schuren voor de zij kant een eerste dunne primer laag .
Als verglijking staat de 1/48 standaart Lm ernaast en er zitten toch wat fouten als je foto,s nakijk bij nasa , dus kan ik het in een keer goed ....
Nog anderhalf plaatje styreen en ik kan weer bij bestellen .....

Afbeelding_040%7E0.jpg


Afbeelding_041%7E0.jpg


Afbeelding_042.jpg


Afbeelding_043%7E0.jpg


Afbeelding_044%7E0.jpg


Afbeelding_045%7E0.jpg

Afbeelding_046%7E1.jpg

Afbeelding_047%7E1.jpg


Tot zover ............
 
He, he, he, Dat is idd een behoorlijk groot apparaat aan het worden. Ik weet wel dat dit idd verslindend is in styreen. Ik denk dat je hier nu straks spreekt over een model dat uiteindelijk een meter hoog word. :O
 
Nou geen meter hoog modelengeneer dat is 1/7 , hij wordt 60 cm hoog als ik het goed heb omgerekent van de 1/48 schaal ........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan