Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Vliegend Militair RF-84F van Italeri 1/72
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: RF-84F van Italeri 1/72

filip_k
    Gast

Standaard RF-84F van Italeri 1/72

Dit is een vliegtuig die tussen 1951 en 1972 gediend heeft bij de Belgische luchtmacht. En door de bijhorende decals van daco kon het gemaakt worden in de Belgische kleuren.

Het gaat hier om een kit van Italeri op een schaal van 1/72.

Ik was toch nogal teleurgesteld door de geleverde kwaliteit. Er kwam nogal wat schuur- en vijlwerk aan te pas om toch alles min of meer te laten passen. Het grootste probleem waren de beglazing waarvan uitstekende randen om te plakken. Deze overlapten bijna allemaal met een hoop werk tot gevolg.

Ik heb wel nog drie vraagjes
    (1) Voor m’n volgend model ga ik de naden wel opvullen met plasto of iets dergelijks, maar hoe breng je dat aan zonder dat je model volhangt?

(2) Ik heb hier waterverdunbare Revell verf gebruikt om te airbrushen, met druppelvorming op het model, als chemicus had ik dit ook wel mogen verwachten. Welke verf geeft de beste airbrush resultaten?

(3) Hoe werk je met een decal-vloeistof? Loopt je verf dan niet uit als dat op solventbasis is?

Alvast bedankt Filip

Standaard

Moderator-mode aan :

Ik heb uw bericht naar hier verplaatst omdat het over een afgewerkt vliegtuig gaat. Het topic militaire vliegtuigen is voor bouwverslagen.

Moderator-mode uit.

Hey Filip,

Dat ziet er een mooi toestel uit

Om een antwoord te geven op uw vragen :

Ik gebruik een stukje soepel afvalplastic (bijvoorbeeld van een plastic bakje waar voedsel in heeft gezeten) om plamuur aan te brengen. Wat ge ook kunt doen is plakband rond de naad plakken, zodat enkel de naad overblijft, en dan plamuren. Als ge dan gaat schuren blijft de rest van het plastic beschermd onder de plakband. Als plamuur gebruik ik de Epanol plamuur van de Action, grote tube en heel goedkoop.

Welke verf het best is voor de airbrush, is voor veel bouwers verschillend. Ik gebruikt meestal Humbrol, verdund met thinner of wasbenzine. En acrylverf (vb Tamiya) verdund met isoprophyl-alcohol.

Decalvloeistof tast de verf niet aan. Er zijn 2 soorten : de eerste soort (vb Micro set) geeft onder andere extra kleefkracht aan een decal :

"Micro Set is a very versatile decal setting solution that does several things to the Microscale Decals to improve application. Micro Set should be applied to the surface of the model where you will be sliding off the decal. Micro Set prepares the surface with special wetting agents that cuts the oils in new paint and converts the adhesive on the back of the decal to a stronger and more lasting one. And finally, Micro Set slightly softens the decals film to make it more flexible so that it can conform better to the model's surface. Better adhesion by the decal to the model prevents tiny air bells from occurring and results in an invisible carrier film or the so called 'painted on look'. "

De tweede soort (vb Micro sol) maakt de decal zachter zodat hij zich over opliggende of gegraveerde details "legt" :

"Micro Sol setting solution is for the most difficult irregular surfaces you find on models. It completely softens the Microscale Decal allowing it to drape down onto the surface of the model conforming perfectly and without distortion. You can get the most amazing results in seemingly impossible places, because Micro Sol actually makes the decal part of the paint. For that reason you should coat Micro Sol on for only a few seconds and then leave it alone, it does the work. Do not touch until dry as the decal is very soft at this stage and could be easily damaged. "
    Bron : Micro-Sol Decal Solvent: Microscale Decals

Groeten, Pascal "Wet Sellery"

Standaard

Mooi modelletje. M.i. heeft Pascal al de meeste info gegeven, dus ga ik hier en daar wat aanvullen :

Verf : zelf gebruik ik alleen Tamiya verdund met Isoprop. alcohol. Werkt voor mij persoonlijk het beste. De Revell verf kun je perfect via een AB aanbrengen, maar dien je wel op te letten met je verdunning.

Druppelvorming en waterverf houden niet noodzakelijk verband met elkaar. Heet kan perfect zijn dat er bijv. wat condens in je AB leiding zat met druppelverming tot gevolg.

Plamuren : 'my worst nightmare' Ik haat het om te plamuren en dan te schuren. Wat ik vaak durf doen is gebruik maken van milliput (twee componenten). Als voordeel is dat je dan met gewoon water de putty kan afvegen terwijl hij aan het harden is. Milliput is daarvoor eigenlijk niet bedoeld (en is vrij prijzig) maar het werkt wel iets vlotter vind ik persoonlijk. De manier van Pascal is de meest gebruikte om eerlijk te zijn.

Decals : 'nough said door Pascal.

Wat ik nog eventueel zou extra doen aan je model is afwerken met een laag vernis.

voor de rest, laa ons meegenieten van je bouwwerken.

groeten,

G.
    Mijn blog :http://jadefalconguard.wordpress.com/

My Wallet is curled up in a corner, scared, lonely and wondering when the hurting will stop....
    the Wallets feels dirty, unkept fingers fondle it at all of his secret places...
    The screaming starts.......

filip_k
    Gast

Standaard

Bedankt voor de tips, ik zal er zeker eens naar kijken. Weeral een hoop bijgeleerd om uit te testen op het volgende modelletje . Ik ga dan zeker proberen om de naden weg te werken, de decals bewerken en op het einde een laklaag aan te brengen. Hier lag dat nogal moeilijk door de grote hoeveelheid aan raampjes in de neus.

Maja volgende keer kan het enkel maar beter gaan.

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Ook nog eventjes dit: ik merk dat je decals last hebben van silvering.
    Dit kan je vermijden door eerst je model in een hoogglans vernisje of Sols Plus te spuiten.
    Eens dit droog is dan daar de decals op aanbrengen en bewerken met micro sol. Je zal merken dat de decals zullen gaan rimpelen maar dat is zeer normaal. Tijdens het droogproces zullen die rimpels verdwijnen en zullen de decals zeer strak op het model zitten.
    Als laatste alles nog eens overspuiten met een vernisjeom de decals te verzegelen. Naargelang je smaak kan je dit met mat, satijn of hoogglans doen.

Vervolgens kan ik je nog enkel de raad geven hier enkele bouwverslagen te volgen/ te lezen. Dan zal alles veel duidelijker worden.

Veel plezier.

Droop
    Laatst gewijzigd door Droop; 14-07-09 om 19:37

Soortgelijke discussies

1. schaal 1/48 - AH-1Z (Italeri) [DONE]
    By Jadefalconguard in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 49
    Laatste bericht: 05-02-11, 13:59
  2. schaal 1/24 of 1/25 - 1/24 Ferrari Spyder 348 TS (Italeri 671) [DONE]
    By Beyond in forum Auto's
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 15-10-08, 02:36