Hoofdsponsor

Een eigen track...

koekie

V.I.P.
Registered
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
728
Tijdens een van onze clubavonden bij TSA kwam op een gegeven ogenblik het onderwerp slotracing naar boven.

Blijkbaar zitten er in onze club een aantal liefhebbers (waaronder ikzelf) van deze hobby.

Blijkt nu ook nog eens dat we met z'n drieen allemaal nog wat van dat spul op zolder hebben liggen, en laat dat dan ook nog allemaal Ninco zijn.

Vermits mijn huis momenteel nog enkel door mijzelf word bewoond, kan ik het mij veroorloven om de zolder als speelkamer in te richten.

Zo is dus het idee gegroeid om daar een racetrack aan te leggen.

Kan iemand mij hieromtrend raad geven.

De bedoeling is om een 4 baans track aan te leggen.
De beschikbare plaats is ongeveer 6 x 4 meter, maar er moet natuurlijk nog de mogelijkheid zijn om rond de tafel te lopen, dus dacht ik aan 5 x 3 meter voor de tafel zelf.

Ik schafte mij al de DVD van Ninco aan, om een track te ontwerpen, maar ik denk dat er nog veel meer bij komt kijken.

Help
 
Stuur eens een pb naar Disturbed Angel.
Hij lijkt me hiervoor de aangewezen man.
 
Wauw 6x4 :D daar ben ik jaloers op !
Lukt het zoal een beetje koekie ? Nu zal je moeten tellen hoeveel baanstukken in totaal jullie hebben, maar waarschijnlijk zal geen van de drie de stukken bezitten om een 4 baans te maken vrees ik, want die zijn in de bochten ruimer en langer.
Een aanrader en uitdaging omwille van de maximale mogelijkheden is echter zelf een slot frezen in MDF en die bekleden met kopertape, tape kost zo 6 € per rol van 33 meter. Moest ik de plaats hebben ervoor...

Grts
 
Ik heb vorige week de zolder volledig leeg kunnen maken.

Dan heb ik een proefbaan op de grond uitgelegd, en die moet een paar keer worden getest en eventueel aangepast.

Zodra ik iets zinnigs op foto kan zetten, zet ik het hier te kijk.
 
Wij wachten uiteraard vol ongeduld.
Wat had je gedacht?
 
Ik heb de baan even uitgetekend met de PC, en dit is ongeveer wat er nu ligt:


Het klopt niet helemaal, maar het geeft een idee.
Het rechte stuk is 12 lengtes (Scalextric lengtes zijn ong 36cm), daarmee heb je een referentie qua grootte van de baan.

Nu speel ik met het idee om er een 6 track van te maken, en dan zou ik dit kunnen leggen:


Maar daarvoor moeten we, denk ik, nog wat stukken bijkopen.

Word ongetwijfelt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Kookie,

Het eerste plan ziet er mij wel mooier uit, en is waarschijnlijk ook een grotere uitdaging voor de "chauffeurs"....

Benieuwd naar foto's ;)

Grtz,
Beyond
 
Het eerste ziet er ook natuurlijker uit, realistischer
 
Zo, vakantie bijna achter de rug, en wat werk kunnen maken van de racebaan...

Mijn bedoeling is eigenlijk niet om een permanente baan te leggen, want op den duur wil je toch wel eens iets anders.
Dus de baanstukken worden niet volledig vastgemaakt en de tafel wordt niet in de vorm van de baan gezaagd, zoals je wel eens ziet.

Ik ben begonnen met het maken van een aantal "modulaire" panelen.



Gestart vanaf panelen van 2,44m x 1,22m, die in delen gezaagd zodat ik stukken had van 0,60m, 1,20m, 1,80m en 2,40m lang, allemaal met een breedte van 0,60m.

Dit doe ik om verschillende redenen.

1: Ik moet met alles naar de zolderverdieping, en de trap is heel smal en draait nog ook. Dus grotere panelen kan ik zowiezo niet boven krijgen.

2: Met die modules kan ik een tafel samenstellen in een vorm die het beste uitkomt voor de baan en de plaats die ik heb.

3: Als er ooit een dag komt dat ik de boel beu ben, kan ik de panelen gebruiken om een wargametafel van te maken, of iets van dien aard.

De panelen zijn gemaakt van multiplex 8mm dik, en panlatten van 45mm x 25mm.

Op die manier is alles redelijk stevig en heel licht.

Voor de rest ga ik niet verder in detail treden, de foto's zullen genoeg zeggen, denk ik.
Hou er wel rekening mee dat dit (alweer) een proefopstelling is.

Voor de duidelijkheid een tekening van de baan die nu op tafel ligt:


De opbouw van de tafels en de baan is ongeveer samen gebeurd, om de tafel te kunnen aanpassen aan de plaats van de sporen. (min of meer)




Voeding en aansluitingen voor de controllers worden later ook nog in de tafel ingewerkt.

En de brug moet natuurlijk ook in hout worden aangelegd.

Dat is het voorlopig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er al een serieus baantje uit.
Daar zullen wel enige leuke uurtjes gespeeld worden ;)

Wordt er ook nog scenery aangebracht? Zoals bomen, huizen,...

Grtz,
Beyond
 
Ziet er idd de moeite uit.
Ik had nooit gedacht dat alle stukken dubbel konden gelegd worden om een 4-baans te krijgen. Maar ik zie dat het in de bochten dus toch geen probleem is.
 
Dat is een pittige baan om op te rijden. Maar ziet er wel super uit.

Ben zeer benieuwd naar de brug die er in komt. Hoe je dit gaat afwerken. :P
 
Bedankt jongens,

@Beyond: Tja, we zijn hier allemaal modelbouwers en wargamers...Dan kan wat scenery geen probleem zijn he.

@ExSerCo: Natuurlijk kan je een 4-baans track leggen, je hebt er alleen wel de juiste bochtstukken voor nodig.
Als je wil kan je (met Scalextric Sport) tot 8 sporen leggen.

@Modelengeneer: Ik ben er nog niet helemaal uit, maar zal op tijd en stond een fotootje plaatsen.

En nu begint het zware werk...Testrijden :D
 
Na wat testrijden is de baan zoals ze nu ligt goedgekeurd (voor mij toch, de anderen zijn nog niet langsgeweest).

Nu kan ik beginnen met de aankleding (de brug moet ook nog, maar een van de mannen is een schrijnwerker, dus...)

Ik heb een stuk MDF gehaald en een PVC L-profiel.
De bedoeling is om daarmee curbstones en zijmuren te maken.

Het L-profiel snijd ik in de lengte door in de hoek, zodat ik twee platte latten overhoud.
Die zijn blijkbaar niet in de winkel te vinden, dus moet het zo maar.

Met papier maak ik een mal van de bocht die ik wil voorzien van een curb, en die mal gebruik ik dan om de MDF af te tekenen.

Aan de achterkant schroef ik een stuk PVC en dan ziet dat er ongeveer zo uit:



Daarna gaat er witte primer overheen en terwijl dit droogt effe langs het WWW om wat afbeeldingen van sponsors te vinden.
Die worden met Coreldraw op maat gemaakt, afgedrukt en op de PVC lat gelijmd met verdunde houtlijm.

Wat Tamiya tape en wat rode verf en de boel ziet er goed uit.

Het zijn wel proefstukken, dus de teksten en het schilderwerk zal nog aangepast worden (lees: een beetje minder slordig)

En dit is dan het (voorlopige) resultaat:


Zeg maar wat jullie ervan vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou,,,,, als je dat zelf gemaakt hebt met die logo´s enzo. Erg netjes. Kan niet anders vermelden man. ;)
 
Yep, ik vind dit concecpt ook geslaagd.
 
Ziet er een erg mooi begin uit...
Je maakt me benieuwd naar het vervolg ;)

Grtz,
Beyond
 
Bedank jongens, ik moest jullie deze nog ff laten zien.

Nieuwe curbs moeten natuurlijk getest worden:



Fun fun fun.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap man, ik wist niet dat die racebanen zo boeiend konden zijn, ik had vroeger eentje met en brugje :-)
 
Wel, afgelopen zondag de maten bij elkaar geroepen om de lay-out van de baan te bekijken.




Blijkbaar was alles naar hun zin, want van 2 tot 7 hebben we bijna constant gereden.
Ik heb ze bijna buiten moeten duwen.











Dus, goedgekeurd, en dat betekent dat er verder kan gewerkt worden aan van alles en nog wat (elektriciteit, brug, afwerking)

Heel belangrijk is natuurlijk ook een telsysteem.

Op een ander forum zag ik een goed werkende zelfbouwversie die ook nog eens heel goedkoop is.

Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde IR sluisjes, die je in de baan moet bouwen.
Met een eenvoudig schakelingetje en een pc met de juiste software, kan je dan wedstrijden en zelfs hele kampioenschappen inrichten.

Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan