Hoofdsponsor

1/72 "Feldmäuse !" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hoi modelbouwers,

Een tijd geleden heb ik een dioramaatje gebouwd in 1/72, met de titel "Kein Weg Zurück !". Het was een zgn. 'what if' diorama, met een Maus en enkele infanteristen in een soort van Monschau straatje.

Omdat ik de tank en de figuren uiteindelijk liever in een andere setting zag, heb ik dit projectje opgezet.

In de Blokker kocht ik een lijstje van 5.99 euro, in taupékleurig hout, 10X15, genoeg om een modderveldje in te maken, een baggerende Maus en ploeterende infanteristen.

Een bodempje van hout werd in de kader gelijmd, voorzien van wat fijn zand in een bedje van houtlijm. Dit deed ik enkel om een goede grip op het hout te verkrijgen, om het risico op barsten in de volgende behandeling te verminderen.

Daarna maakte ik een mengsel aan van plaaster, water, houtlijm. Dit modelleerde ik met spatel en oude borstels tot ik tevreden was en zag wat ik voor ogen heb : een zompig grasveld, kapotgelopen door vee, enkele drekkerige plasjes, een prikkeldraadomheining die in de vernieling gereden werd...

Hier het inktzwarte begin (recht uit de spray can !) :
Feldmuse.jpg

Morgen ga ik al het zwart van de lijst afplakken, zodat ik zonder prutserijen aan het dioramaatje zelf kan prullen.

Dit is een zijdeling projectje, om de zinnen te verzetten zeg maar.

Groeten van GUnit.
 
Zeer leuk project :)

Tja, zo'n Maus is echt wel een reusachtige tank hé, zelfs op schaal 1/72 lijkt met die heel groot.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten, Pascal
 
Hoi Pascal, een tweede scenario voor dit diorama heeft zich aangediend. Ik ga naar de modelbouwwinkel volgende week. Als ik dit idee kan uitwerken, heb ik straks meer verhaal om te vertellen, iets meer humor erin ook...

Ondertussen kan ik wel rustig verder borduren aan dit grondje.

De Maus in z'n nieuwe battle ground.

2-4.jpg

Tot later ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat er enkel een prototype van gemaakt was en ze nooit echt in batle was.
 
Klopt, dit is dan ook een what if diorama. De Maus heeft nooit echte gevechtsacties gezien. Maar als ik me niet vergis hebben de Russen op één exemplaar een bombardementje uitgevoerd te Kummersdorf, om te zien hoe zwaar deze noot om kraken was. Ze hebben hem wel klein gekregen natuurlijk.

Ook kan de loop in twijfel getrokken worden, deze was immers niet in het rood geprimed, maar in een hittebestendige grijze primer. Ervan uitgaande dat de grijze primer op was...
Eigenlijk was het puur voor het kleurenidee dat ik het zo gedaan heb.

Ik hoop dat ik morgen even kan werken aan het grondje, dit is er vandaag niet van gekomen.

Cheers van GUnit.
 
Gelukkig heb ik vandaag even kunnen werken, de kids naar de grootouders, ons madam in het zonnetje, perfect !

Ik ben begonnen met het naar mekaar toe trekken van de tinten op de tank en het grondje. Met acrylverf in meerdere dunne laagjes en schakeringen heb ik geprobeerd wat eerste variatie aan te brengen. Omdat het geen totaal kapotgereden veld is, gaat er later tevens verspreid gras op komen.

Daarna heb ik me wat toegelegd op het maken van de plasjes water in de drek.

Begonnen met een mengsel van Revell gloss vernis/olieverf raw ocre.

Geen borrel dus !
3-4.jpg

Met dit mengsel heb ik, laagje na laagje met tussentijdse droging, de plassen gevuld.
4-3.jpg

Ik ben hier nog niet klaar mee, er volgen nog andere bewerkingen om meer variatie te beogen.
5-4.jpg

In deze lichtinval ziet het er al een beetje drekkerig uit denk ik.
6-2.jpg

Eigenlijk is modder niet zo simpel om te doen, want je hebt zowel droge als natte stukken. Mat en glanzend dus. Onder de tank heb ik het geheel wat donkerder gehouden, zodat het straks lijkt of de Maus een zachte schaduw afwerpt op de grond.

Het zompige vervolg binnenkort. Groeten uit het zonnige Noord-Antwerpen. GUnit.
 
Hallo, :)

Prachtig werk, mooie 'modder' gemaakt. Ben benieuwd naar het vervolg. :wub:
 
Dank u Swaken, troep maken heb ik altijd al goed gekund.

Het vervolg bestaat uit enkele foto's van het diorama waarop de dynamische figuren hun plaats gekregen hebben. De figuren zal ik nog een likje verf geven waar ik denk dat het nog beter kan. Petieterige touch ups dus. De derde van links ga ik denkelijk nog wat takkencamouflage op de helm meegeven. Dit alles gebeurt als laatste.

Ook heb ik met fijn strooigras een veldje bijeen gepriegeld. Dit is gewoon gras voor ondermeer de treinbaan, in een zakje, gereed om uit te strooien in een verdund houtlijmbedje. Toch ga ik zelf altijd met het pincet aan de slag, omdat ik zoveel als mogelijk variatie wil bekomen. Geen uniform gazonnetje...
Het gras dat vanonder de tracks platgereden en gekneusd werd,geeft achteraan een beetje het gewicht van deze kolos weer, terwijl bij de randen ervan het gras nog rechtop staat. Zo krijg ik toch wat meer tekening in het kleine dragertje.
De kleuren van het gras dat ik gebruikte vind ik niet om aan te zien. Toch gebruik ik dit steevast omdat het makkelijk bij te kleuren is naar eigen voorkeur.

Dit is dan ook het volgende deel van de operatie, het bijkleuren van het gras en de zand/modderbodem. Later volgen nog kleine gewasjes, kruiden, bloempjes etc.
Ook dien ik nog een prikkeldraadje te spannen, de Maus heeft zonet dit draad in de bodem geperst, waarbij de paaltjes dus gedeeltelijk meegetrokken werden.

Hier lopen de infanteristen, nietig als veldmuizen naast hun Maus (ziet titel) :
10-3.jpg

Nog een foto van de onfortuinlijke soldaten :
11-2.jpg
Ik hou van beweging en wat actie in een diorama, hoe klein ook. En ik probeer het logisch te houden.
De eerste hebben ze te pakken wanneer hij achter de tank uit komt en recht in een kogelregen verzeild geraakt, de tweede loopt naar voren met z'n MG 42, gedekt door de tank, de derde met karabijn K98 volgt. Een vierde klautert over het prikkeldraad...

Snel een nieuwe update ! Groeten GUnit (weer even helemaal in de ban van 1/72, met dank aan Beyond !).
 
Laatst bewerkt:
Weer een leuk thema bij dit dio Guy ^^

Ziet er schitterend uit, en mooie uitleg over het maken van de ondergrond.

Groeten, Pascal
 
Dat ziet er idd goed uit.

Maar wel even een klein puntje. De modder ziet er nu uit alsof het dus erg nat is. Dat zou je ook verwachten op de tank en aan de kleding van de figuren. Die zijn nu echt helemaal sahara/kurkdroog. Dus daar zul je nog wel wat aan moeten doen. ;)
 
Groeten GUnit (weer even helemaal in de ban van 1/72, met dank aan Beyond !).

Geen dank hoor, ik voel mij vereerd dat ik je heb aangestoken om deze schaal zijn eer terug te geven die het verdiend ;)

Ziet er trouwens zeer mooi uit...

Grtz,
Beyond
 
Hoi Pascal : graag gedaan mate !

Hoi Rik : als het nu klaar zou zijn, zat het zeker nog niet helemaal in de haak (en zou ik er echt waar...niet van kunnen slapen). Daarom dat een en ander nog niet op compleet mekaar is afgestemd. Zopas heb ik het glanzende, veelkleurige (het artificiële straalt er telkens vanaf) gras met olieverf onder handen genomen en het naar eigen smaak gekleurd. Daardoor ziet het er al veel minder nat uit. De volgende stap is het verder afwerken van de zanderige vlakken en de drekkerige poel vooraan. Wederom met olieverfjes trouwens. Ik blijf de zaken herwerken tot ik er echt helemaal tevreden over ben.

Beyond, kan je geloven dat ik alweer uitkijk naar het volgende in deze schaal ?

GUnit.
 
Een paar foto's van de eerste sessie die ik aan het gras heb gespendeerd.

12a.jpg

13-1.jpg

14-3.jpg

Niets is af, integendeel.

GUnit.
 
Dat is toch al een mooi graspleintje in wording 8)

Misschien is het eens handig om uit te leggen hoe je dat gras plant (werkwoord planten)? Ikzelf ben zeer geïnteresseerd hoe je hier te werk gaat, maar dat zullen er wel meer zijn denk ik.
 
Hey, :)

Dat ziet er verdomd heel goed uit. 8)
Lijkt me een winner aan het worden. ;)
 
Bedankt jongens, ik moet jullie wel zeggen dat ik opnieuw begonnen ben. Ik wil toch nog net wat meer uit dit gebeuren halen.

Ik hou jullie wel op de hoogte en het voorgaande heb ik gewoon herhaald, met uitzondering van het inplanten van het gras. Het wordt maw. net iets grassiger...de rest van het opzet blijft wel behouden.

GUnit.
 
Hier volgt, op aanvraag van Excerco, mijn manier om een weide te maken met divers materiaal voor ondermeer de treintafel. Vanzelfsprekend zijn er meerdere technieken mogelijk.

Ik toon jullie graag wat courant verkrijgbaar "strooimateriaal".

Hoge grassen in diverse tinten :
http://i112.photobucket.com/albums/n168/guygantic
/HPIM1227-800.jpg

Kort strooigras in meerder kleurtjes :
HPIM1230-800.jpg

Middellang gras :
HPIM1233-800-1.jpg

Gekleurd zagemeel (dit gebruik ik nooit eigenlijk) :
HPIM1234-800.jpg

Fijne snippertjes houtkrul oid. (zo ziet het er toch uit) :
HPIM1237-800.jpg

Grove sponsige foliage :
HPIM1238-800.jpg

Fijnere sponsige foliage :
Mengsel van grasjes en sponsige foliage :
HPIM1240-800-1.jpg

Fijne sponsige foliage in diverse groene/gele tinten :
HPIM1244-800.jpg

Grove 'bezemharige" aren :
HPIM1249-800.jpg

Chemisch behandeld rendiermos en zeegras (dacht ik) :
HPIM1250-800.jpg

Verwerkingsmogelijkheden op een bed van verdunde houtlijm :

Met het pincet een hoeveelheid nemen en losjes verdelen :
HPIM1259-800.jpg

Kleinere pollen maken met het pincet (detaillering) :
HPIM1260-800.jpg

Tussen de vingers een aantal vezels in de zelfde richting schikken en in het lijmbed drukken :
HPIM1261-800.jpg

Je kan ook strooien met een theezeef, maar dit doe ik enkel in het begin, om de ruwe basis te maken.

Dit is het resultaat van de ruwbouwwerken :
HPIM1263-800.jpg

Er zitten storende kleuren in de grasvezels, dus de hele handel dient nog met verf behandeld te worden, dit doe ik met meerdere tinten om de realiteit zoveel mogelijk te benaderen, in dunne verf :
HPIM1265-800.jpg

De werken ter plekke, ik ga van globale tonen naar meer karakteristieke, in dit geval van groenen naar de lichtere okertonen van het langere gras :
HPIM1266-800.jpg

Je kan werken met verschillende borstels natuurlijk :
HPIM1270-800.jpg

Het komt erop neer van je grassen zeer zachtjes te "strelen", niet te borstelen alsof je een deur aan het schilderen bent :
HPIM1270-800.jpg

De voorlopige resultaten na een volle dag schilderen, drogen, uitharden, schilderen...:

HPIM1282-800.jpg

HPIM1284-800.jpg

HPIM1316-800.jpg

De plassen en de pap heb ik gedaan met Revell gloss varnish 1, bijgekleurd met olieverf, er komen meerdere dunne laagjes die goed moeten drogen :
HPIM1322-800.jpg

Het trackspoor met gekneusd gras en drab :
HPIM1329-800.jpg


Hopelijk hebben jullie er wat aan, en als jullie tips hebben mbt. het planten van grassen, please doe het hier gerust !

Vriendelijke groeten van GUnit.:D
 
Hopelijk hebben jullie er wat aan, en als jullie tips hebben mbt. het planten van grassen, please doe het hier gerust !

Ben je helemaal ...... ???

Bedankt om dit eens mooi uit te leggen, Guy.
Ik ben er voor 200% van overtuigd dat je hiermee vééééél mensen hebt geholpen.
 
Hey GUnit,

Ik kan niets opmerken aan je manier van werken ivm het gras... het ziet er zeer mooi uit.

Enkel een vraagje.
Is het de bedoeling dat de Maus over de prikkeldraad gereden is?
Zoja, dan zou ik het paaltje dat het dichtst bij de tank staat wat schuiner naar de tank toe plaatsen, want het paaltje zal waarschijnlijk de kracht van dit monstermuisje niet kunnen weerstaan...
Als de tank de draad meesleurt, dan zal het paaltje toch een beetje volgen denk ik??


HPIM1284-800.jpg


Grtz,
Beyond
 
Hoi Beyond, het paaltje zit maar losjes even in het gaatje geprikt, het komt net zoals op het vorige dragertje, schuingetrokken in de aarde te zitten.
Dit geeft de illusie een beetje dat het beest veel weegt en in beweging is.

Tx mate ! GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan