Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Dio 1/72 "Feldmäuse !" [DONE]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 35

Discussie: Dio 1/72 "Feldmäuse !" [DONE]

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Post Dio 1/72 "Feldmäuse !" [DONE]

Hoi modelbouwers,

Een tijd geleden heb ik een dioramaatje gebouwd in 1/72, met de titel "Kein Weg Zurück !". Het was een zgn. 'what if' diorama, met een Maus en enkele infanteristen in een soort van Monschau straatje.

Omdat ik de tank en de figuren uiteindelijk liever in een andere setting zag, heb ik dit projectje opgezet.

In de Blokker kocht ik een lijstje van 5.99 euro, in taupékleurig hout, 10X15, genoeg om een modderveldje in te maken, een baggerende Maus en ploeterende infanteristen.

Een bodempje van hout werd in de kader gelijmd, voorzien van wat fijn zand in een bedje van houtlijm. Dit deed ik enkel om een goede grip op het hout te verkrijgen, om het risico op barsten in de volgende behandeling te verminderen.

Daarna maakte ik een mengsel aan van plaaster, water, houtlijm. Dit modelleerde ik met spatel en oude borstels tot ik tevreden was en zag wat ik voor ogen heb : een zompig grasveld, kapotgelopen door vee, enkele drekkerige plasjes, een prikkeldraadomheining die in de vernieling gereden werd...

Hier het inktzwarte begin (recht uit de spray can !) :

Morgen ga ik al het zwart van de lijst afplakken, zodat ik zonder prutserijen aan het dioramaatje zelf kan prullen.

Dit is een zijdeling projectje, om de zinnen te verzetten zeg maar.

Groeten van GUnit.

Senior Lid

Standaard

Zeer leuk project

Tja, zo'n Maus is echt wel een reusachtige tank hé, zelfs op schaal 1/72 lijkt met die heel groot.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten, Pascal

Standaard

Hoi Pascal, een tweede scenario voor dit diorama heeft zich aangediend. Ik ga naar de modelbouwwinkel volgende week. Als ik dit idee kan uitwerken, heb ik straks meer verhaal om te vertellen, iets meer humor erin ook...

Ondertussen kan ik wel rustig verder borduren aan dit grondje.

De Maus in z'n nieuwe battle ground.

Tot later ! GUnit.
    Laatst gewijzigd door GUnit; 04-07-09 om 20:52

Standaard

ik dacht dat er enkel een prototype van gemaakt was en ze nooit echt in batle was.

Standaard

Klopt, dit is dan ook een what if diorama. De Maus heeft nooit echte gevechtsacties gezien. Maar als ik me niet vergis hebben de Russen op één exemplaar een bombardementje uitgevoerd te Kummersdorf, om te zien hoe zwaar deze noot om kraken was. Ze hebben hem wel klein gekregen natuurlijk.

Ook kan de loop in twijfel getrokken worden, deze was immers niet in het rood geprimed, maar in een hittebestendige grijze primer. Ervan uitgaande dat de grijze primer op was...
    Eigenlijk was het puur voor het kleurenidee dat ik het zo gedaan heb.

Ik hoop dat ik morgen even kan werken aan het grondje, dit is er vandaag niet van gekomen.

Cheers van GUnit.

Standaard

Gelukkig heb ik vandaag even kunnen werken, de kids naar de grootouders, ons madam in het zonnetje, perfect !

Ik ben begonnen met het naar mekaar toe trekken van de tinten op de tank en het grondje. Met acrylverf in meerdere dunne laagjes en schakeringen heb ik geprobeerd wat eerste variatie aan te brengen. Omdat het geen totaal kapotgereden veld is, gaat er later tevens verspreid gras op komen.

Daarna heb ik me wat toegelegd op het maken van de plasjes water in de drek.

Begonnen met een mengsel van Revell gloss vernis/olieverf raw ocre.

Geen borrel dus !

Met dit mengsel heb ik, laagje na laagje met tussentijdse droging, de plassen gevuld.

Ik ben hier nog niet klaar mee, er volgen nog andere bewerkingen om meer variatie te beogen.

In deze lichtinval ziet het er al een beetje drekkerig uit denk ik.

Eigenlijk is modder niet zo simpel om te doen, want je hebt zowel droge als natte stukken. Mat en glanzend dus. Onder de tank heb ik het geheel wat donkerder gehouden, zodat het straks lijkt of de Maus een zachte schaduw afwerpt op de grond.

Het zompige vervolg binnenkort. Groeten uit het zonnige Noord-Antwerpen. GUnit.

Standaard

Hallo,

Prachtig werk, mooie 'modder' gemaakt. Ben benieuwd naar het vervolg.

Standaard

Dank u Swaken, troep maken heb ik altijd al goed gekund.

Het vervolg bestaat uit enkele foto's van het diorama waarop de dynamische figuren hun plaats gekregen hebben. De figuren zal ik nog een likje verf geven waar ik denk dat het nog beter kan. Petieterige touch ups dus. De derde van links ga ik denkelijk nog wat takkencamouflage op de helm meegeven. Dit alles gebeurt als laatste.

Ook heb ik met fijn strooigras een veldje bijeen gepriegeld. Dit is gewoon gras voor ondermeer de treinbaan, in een zakje, gereed om uit te strooien in een verdund houtlijmbedje. Toch ga ik zelf altijd met het pincet aan de slag, omdat ik zoveel als mogelijk variatie wil bekomen. Geen uniform gazonnetje...
    Het gras dat vanonder de tracks platgereden en gekneusd werd,geeft achteraan een beetje het gewicht van deze kolos weer, terwijl bij de randen ervan het gras nog rechtop staat. Zo krijg ik toch wat meer tekening in het kleine dragertje.
    De kleuren van het gras dat ik gebruikte vind ik niet om aan te zien. Toch gebruik ik dit steevast omdat het makkelijk bij te kleuren is naar eigen voorkeur.

Dit is dan ook het volgende deel van de operatie, het bijkleuren van het gras en de zand/modderbodem. Later volgen nog kleine gewasjes, kruiden, bloempjes etc.
    Ook dien ik nog een prikkeldraadje te spannen, de Maus heeft zonet dit draad in de bodem geperst, waarbij de paaltjes dus gedeeltelijk meegetrokken werden.

Hier lopen de infanteristen, nietig als veldmuizen naast hun Maus (ziet titel) :

Nog een foto van de onfortuinlijke soldaten :

Ik hou van beweging en wat actie in een diorama, hoe klein ook. En ik probeer het logisch te houden.
    De eerste hebben ze te pakken wanneer hij achter de tank uit komt en recht in een kogelregen verzeild geraakt, de tweede loopt naar voren met z'n MG 42, gedekt door de tank, de derde met karabijn K98 volgt. Een vierde klautert over het prikkeldraad...

Snel een nieuwe update ! Groeten GUnit (weer even helemaal in de ban van 1/72, met dank aan Beyond !).
    Laatst gewijzigd door GUnit; 06-07-09 om 22:02

Senior Lid

Standaard

Weer een leuk thema bij dit dio Guy

Ziet er schitterend uit, en mooie uitleg over het maken van de ondergrond.

Groeten, Pascal

Standaard

Dat ziet er idd goed uit.

Maar wel even een klein puntje. De modder ziet er nu uit alsof het dus erg nat is. Dat zou je ook verwachten op de tank en aan de kleding van de figuren. Die zijn nu echt helemaal sahara/kurkdroog. Dus daar zul je nog wel wat aan moeten doen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GUnit Bekijk bericht
    Groeten GUnit (weer even helemaal in de ban van 1/72, met dank aan Beyond !).
    Geen dank hoor, ik voel mij vereerd dat ik je heb aangestoken om deze schaal zijn eer terug te geven die het verdiend

Ziet er trouwens zeer mooi uit...

Grtz,
    Beyond

Standaard

Hoi Pascal : graag gedaan mate !

Hoi Rik : als het nu klaar zou zijn, zat het zeker nog niet helemaal in de haak (en zou ik er echt waar...niet van kunnen slapen). Daarom dat een en ander nog niet op compleet mekaar is afgestemd. Zopas heb ik het glanzende, veelkleurige (het artificiële straalt er telkens vanaf) gras met olieverf onder handen genomen en het naar eigen smaak gekleurd. Daardoor ziet het er al veel minder nat uit. De volgende stap is het verder afwerken van de zanderige vlakken en de drekkerige poel vooraan. Wederom met olieverfjes trouwens. Ik blijf de zaken herwerken tot ik er echt helemaal tevreden over ben.

Beyond, kan je geloven dat ik alweer uitkijk naar het volgende in deze schaal ?

GUnit.

Standaard

Een paar foto's van de eerste sessie die ik aan het gras heb gespendeerd.

Niets is af, integendeel.

GUnit.

Banned

Standaard

Dat is toch al een mooi graspleintje in wording

Misschien is het eens handig om uit te leggen hoe je dat gras plant (werkwoord planten)? Ikzelf ben zeer geïnteresseerd hoe je hier te werk gaat, maar dat zullen er wel meer zijn denk ik.

Standaard

Hey,

Dat ziet er verdomd heel goed uit.
    Lijkt me een winner aan het worden.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 10
    Laatste bericht: 02-08-08, 00:04

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten