Hoofdsponsor

1/35 Ford GPA Jeep [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Beste bouwers,

Deze botenbouwer gaat ook weer eens een poging met het plastic doen.
Momenteel is er veel wachttijd bij de Bon Retour, dus een mooie gelegenheid wat te doen met deze kit die ik een paar weken geleden gekocht heb toen het koopspook toesloeg. :P
In het verre verleden uiteraard wel eens plastic gebouwd, maar begrippen als weatheren, chippen, PE, P+ en noem maar op waren mij toen helemaal niet bekend. Nu zijn de begrippen mij dan wel een beetje bekend, maar het uitvoeren nog in het geheel niet.

Deze Ford GPA Jeep is een model van Tamiya in de schaal 1/35 en het oogt best klein eigenlijk.

Mijn doelstelling is in de eerste plaats om dit voertuig netjes in elkaar te zetten en van een redelijk ogend verfje te voorzien, evt een keer P+ gebruiken en een beetje te weatheren.

Tijdens mijn voorverkenning op het www zag ik dat er een PE-setje te bestellen is - dit lijkt me voor de eerste keer weer wat te hoog gegrepen, dat komt later misschien nog wel eens.

Dit voertuig gewoon gekozen omdat ik het er leuk uit vond zien.

Foto's van de kit met inhoud:
(zal de volgende keer beter op de belichting letten, plastic reflecteert meer als hout :().

De kit:
1_GPA1.jpg


Sprues:
1_GPA2.jpg


Sprues:
1_GPA3.jpg


Decals/raam/lampen:
1_GPA4.jpg


De mogelijkheden (wordt nog over nagedacht):
1_GPA5.jpg


Even een dryfit:
1_GPA6.jpg


De assen zitten er nog los in, ze konden geklikt worden. Ben van plan ze straks gewoon vast te zetten.

Mijn vorderingen van de bouw (zal niet de snelste zijn) zal ik hier bijhouden.
 
Laatst bewerkt:
Veel succes met deze zijsprong toegewenst.

Nu denk ik even luid: P+ op je model spuiten......waarom...... want ik heb eigenlijk nog niet veel legervoertuigen gezien die blinken als een spiegel
 
Veel succes met deze zijsprong toegewenst.

Nu denk ik even luid: P+ op je model spuiten......waarom...... want ik heb eigenlijk nog niet veel legervoertuigen gezien die blinken als een spiegel

Dank je, ik had begrepen dat P+ mat opdroogt en een mooie tussenlaag kan vormen voor overige werkzaamheden. Laat ik er eerst maar voor zorgen dat mijn eerste doelstellingen gehaald worden, beetje netjes in elkaar en een verfje. Het is inderdaad niet mijn bedoeling dit voertuig te laten blinken.
 
P+, ook wel Sols Plus of Vloeren Plus genoemd in België, droogt wel degelijk glanzend op.
Ik heb het al gebruikt in plaat van blinkende blanke lak.
 
Wim,

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt voor je poging.
Ga je zeker volgen hoe het gaat bevallen, en heb je vragen dan kun je bij de nodige mensen terecht. Veel succes met de bouw.

Groet,
Swa
 
Deze ga ik volgen :)

En wat die P+ betreft, het is een amfibievoertuig, dus als deze pas het water heeft verlaten, dan zullen en wel delen nat geweest zijn hé ;).
Misschien een ideetje voor een klein dioramatje...

Grtz,
Beyond
 
P+, ook wel Sols Plus of Vloeren Plus genoemd in België, droogt wel degelijk glanzend op.
Ik heb het al gebruikt in plaat van blinkende blanke lak.

Dominiek, dan ga ik de P+ vooralsnog niet gebruiken, bedankt voor de info.

Wim,

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt voor je poging.
Ga je zeker volgen hoe het gaat bevallen, en heb je vragen dan kun je bij de nodige mensen terecht. Veel succes met de bouw.

Groet,
Swa

Dank je Swa, vragen zullen er waarschijnlijk best wel komen en dat weet ik het forum te vinden ;).

Deze ga ik volgen :)

En wat die P+ betreft, het is een amfibievoertuig, dus als deze pas het water heeft verlaten, dan zullen en wel delen nat geweest zijn hé ;).
Misschien een ideetje voor een klein dioramatje...

Grtz,
Beyond

Fijn dat je het gaat volgen, kun je me wellicht voor fouten behoeden.
Als botenbouwer kon het eigenlijk niet missen dat het een amfibievoertuig moest worden :laugh:
En een diorama is waar ik nog van droom 8)
 
Hey Wim, dit is misschien een beetje een gedateerde kit, het is een erg leuke om te doen. De fit van de onderdelen is goed, de details zo recht uit de doos zijn een haalbare kaart. Met wat geduldige afwerking is er een mooi amfibietje van te maken. Een paar kratjes, een scheepskoord, een machinegeweer etc. kan de boel nog leuker maken. Ik heb deze reeds gebouwd en ooit cadeau gedaan aan een kennis met modelbouwwinkel.

Veel plezier ermee.

GUnit.
 
veel succes met de bouw wim, ik volg ook;)het is eens leuk om een zijsprong te maken.


Dank je Kurt, zal het nodig hebben ;), want het is allemaal best klein.

Hey Wim, dit is misschien een beetje een gedateerde kit, het is een erg leuke om te doen. De fit van de onderdelen is goed, de details zo recht uit de doos zijn een haalbare kaart. Met wat geduldige afwerking is er een mooi amfibietje van te maken. Een paar kratjes, een scheepskoord, een machinegeweer etc. kan de boel nog leuker maken. Ik heb deze reeds gebouwd en ooit cadeau gedaan aan een kennis met modelbouwwinkel.

Veel plezier ermee.

GUnit.

Zal mijn best doen er iets leuks van te maken, ga eens op zoek naar onderdelen die er bij zouden kunnen passen. Ga wel op zoek naar oude bouwdoosjes op het www, zelf heb ik nog geen voorraad.

Als vanouds zal hij met een penseel in de verf gaan, een airbrush staat als het allemaal blijft bevallen wel op het verlanglijstje.
 
Eerste vorderingen

Het begin is er, de eerste zaken geplaatst. De achterbank en de stoelen zijn gedryfit, omdat die een afwijkende kleur gaan krijgen.
Ik probeer zoveel mogelijk alvast te plaatsen, zodat ik het straks in één keer in de primer kan zetten.
Maar wat zijn de onderdelen klein !!! Echt weer even wennen.
Verder ben ik ook van plan met enige regelmaat foto's te plaatsen in de hoop dat ik nog teruggefloten kan worden als ik fouten maak :laugh:


1_GPA7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie kit van een mooi voertuig.
Als je details wil kan ik je wel foto's bezorgen.
Heb er een serie gemaakt van dit voertuig in Bayeux ter gelegenheid van D-Day. Iets om super te detailleren.
 
Mooie kit van een mooi voertuig.
Als je details wil kan ik je wel foto's bezorgen.
Heb er een serie gemaakt van dit voertuig in Bayeux ter gelegenheid van D-Day. Iets om super te detailleren.

Erwin, lijkt me leuk die foto's, heb er op internet ook al een aantal gevonden.
Ik hou me zeker aanbevolen, maar als ik eerlijk ben naar mezelf moet ik er eerst maar voor zorgen dat ik het netjes in elkaar ga zetten. Het is allemaal best klein.
 
Klein ????? :D:D:D
Je werkt op 1/35, dan moet je toch eens 1/72 proberen !!!! :laugh::laugh:
Je roept maar als je ze wil, ik wil ze gerust posten op de site.
 
Hoi Erwin,

Voor mij is dit superklein :) :) pincettenwerk :laugh:
Hoewel ik nog niet weet hoever ik kom met detailleren zijn een paar foto's van de buitenzijde en dan voornamelijk de voor- en achterzijde altijd welkom. Van het interieur heb ik al een paar foto's van het internet kunnen plukken. Ook wel van de buitenzijde, maar dat waren van die nette opgepoetste voertuigen.
 
Heb ze eens nagekeken en ik heb er 40 die ik dien te verkleinen om te kunnen posten.
Ik ben ze aan het verkleinen en zal ze posten op een andere site waarna ik de link zal posten.
Tenzij de modo's ergens een plaatsje weten op dit forum waar ik ze mag posten want ik denk niet dat ze deze graag in deze topic zien.
En als je ze graag in groot formaat wil moet je mij maar je e-mail adres eens overmaken via pb.
 
Hier toch reeds een link met foto's van de motor.

New Page 1

ga naar "equipment" aan de linkerzijde, zoek Ford GPA en klik.
Mijn foto's zullen in tweede instantie bijgevoegd worden aan deze link, zo heb je een niet gerestaureerd voertuig en eentje dat rijd en aan evenementen meedoet.
Deze in Bayeux is eigendom van een Italiaanse verzamelaar.
 
Erwin,
Bedankt voor de link naar deze mooie foto's, hier was ik naar op zoek.
Deze is niet gerestaureerd en geeft precies weer wat ik wilde weten.
 
Vorderingen 13-7-2009

Toch weer een beetje vordering gemaakt met dit voertuig.
Een aantal zaken zaten al in elkaar, nu ook het onderstel voor een deel.
De stoeltjes moesten geplamuurd worden, daar zaten van die mooie ronde gaatjes in.
Alles door een sopje gehaald om te ontvetten en laten drogen.
De stoeltjes en de achterzitting een eerste laagje verdunde khaki gegeven. De overige delen in een dun laagje verdunde olive drab. Ik heb bewust geen primer gebruikt, omdat ik bang was dat alle lagen dan te dik zouden worden en er details weg zouden vallen. Op de foto is de verf nog een beetje nat.
Even afwachten hoe het opdroogt.

1_GPA8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wim, geloof het of niet, maar je topic wordt gevolgd tot in Zuid-Afrika.
Graeme (de man van de site waar je de foto's vond) heeft gelezen dat je bang bent om primer te gebruiken omdat je vreest dat je te veel detail zou verliezen.
Hij geeft je hierbij de raad om Tamiya witte primer te spuiten in een recipient en dit dan een weinig te verdunnen. Deze verdunning doe je in je verfpistool en je spuit een lichte nevel op je model.
Ben je niet blij met het resultaat, herhaal dan deze aktie tot het goed dekkend is maar in toch een fijne laag zodat je geen details verliest. Heus, het werkt.
Je kan ook de in het recipient opgevangen verf spuiten zonder deze te verdunnen, je moet het maar eens proberen op een oud model.
 
Een primer is niet echt nodig. Als je goed hebt ontvet, kan je net zo goed een matzwarte uniform over de hele body en de subonderdelen spuiten. Doe dit in enkele fijne vernevelingen met de airbrush. Hier kan geen primer tegenop, je hebt geen detailverlies én je hebt een prima basis om als preshade te gebruiken. GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan