Hoofdsponsor

1/35 Ford GPA Jeep [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Erwin
Dat is het forum van de site waarvan jij me de link hebt gegeven. Ik heb er al even doorheen gebladerd. Leuk dat er belangstelling voor is. De foto's van het echte voertuig zijn allemaal al bekeken/verslonden.
Mijn "probleem" is dat ik niet in het bezit van een airbrush ben (wel op het verlanglijstje) en afhankelijk ben van een penseel. De onderdelen zijn wel ontvet in een sopje van afwasmiddel, de verf (verdund met wasbenzine) houdt zich prima. De volgende stap is te experimenteren met shading.

@GUnit
Bedankt voor de tip om het eens met matzwart te proberen.
Zoals ik Erwin al geantwoord hebt moet ik het zonder luchtspuit doen.

Dit gaat voor de toekomst wellicht wel het model worden om de nog aan te schaffen airbrush uit te proberen :laugh:
In feite is dit model ook al een experiment, maar natuurlijk wel proberen het zo goed mogelijk te doen.
 
Wat aan experimenteren geweest met nog 2 dunne laagjes verf. Het was mijn bedoeling er geen glad gelakt voertuig van te maken en dat lijkt al te lukken.
Op de foto even alles droog in elkaar gezet.
Nu er voor zorgen dat ik zoveel mogelijk in elkaar kan gaan zetten voordat ik verder ga met de verf.

1_GPA9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker komen er vorderingen.
Aan de hand van de foto's van de link van Erwin een poging gedaan om het instrumentenpaneel er wat realistisch te laten uitzien.

1_GPA10.jpg


Volgens de BB hoeft het meegeleverde raampje niet geschilderd te worden, maar op de foto's is toch duidelijk te zien dat er verf zit, dus netjes met tape afgeplakt en van een verfje voorzien. Dat afplakken kost dus veel meer tijd dan het verven. Alleen het ruitenwissertje gaat nog wel een probleem worden vrees ik, ik heb nog geen idee hoe ik dat ga aanpakken.

1_GPA11.jpg


En dan nog een overzichtje van de overige delen.

1_GPA12.jpg


Het zal allemaal nog niet perfect zijn, maar ik doe het wel met veel plezier. Met andere woorden, dit zal niet mijn laatste kit zijn :nowink:
 
Laatst bewerkt:
ziet er heel goed uit wim;)

Dank je Kurt.


Inmiddels de hele ruitenwisser in de verf gezet :)
Van een cocktailprikker heb ik een heel klein stukje van het eind afgesneden, in de verf gedoopt en het lijntje van de ruitenwisser gevolgd (in de hoop dat ik voor een aantal seconden een vaste hand zou houden :) ).
Eerst op een proefstukje geprobeerd te doen zonder er een stukje af te snijden en dan komt er geen verf af.

Die vaste hand is met de foto niet helemaal gelukt (of gewoon verkeerd ingezoomd). Foto is wel wazig meer het is nog net te zien.

1_GPA13.jpg


Als het raampje droog is, kan ik verder met de opbouw.
 
Laatst bewerkt:
Mooi aangepakt, dat probleem.

Dominiek, ik zocht naar iets puntigs en de oplossing stond eigenlijk al voor me, want ik gebruik dit houtjes ook om onderdelen vast te houden met posterbuddies.


We gaan gewoon verder met een kleine update, momenteel heb ik daar nog even de tijd voor.

Het raampje gedryfit en de banden een verfbeurtje gegeven.
De verf van de banden is nog een beetje nat. Niet geheel met zwart gedaan, maar zwart (mat) met een beetje roestbruin er door gemengd. Dat had ik gelukkig al eens in een van de verslagen gelezen. Dan lijken het inderdaad geen geheel nieuwe banden.

1_GPA14.jpg


1_GPA15.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het zal allemaal nog niet perfect zijn, maar ik doe het wel met veel plezier. Met andere woorden, dit zal niet mijn laatste kit zijn :nowink:

Juist plezier is het belangrijkste van deze hobbie ;)
Dat alles de eerste keer niet echt naar wens is kan gebeuren he, zo zijn de meeste bouwers hier begonnen.

Over de banden, je kan ze nog een drybrusch geven met een bruine kleur zoals bijvoorbeeld Earth van Tamiya.

Maar het projectje ziet er in ieder geval goed uit.

Ron
 
Hey al knap gedaan

Ik ben geen expert maar dit had ik wel al geleerd :
zeg voor dien banden, ik schilder de zijkant van de band (boven de velg)
altijd emt een lichtere tint, zo zie je dat ze al gebruikt zijn, dit in combinatie met die zwart + bruin combinatie
Hier zie je bv dat die tint idd lichter is.
http://www.go2newport.com/newsletter/2007/images/tire_dump.jpg
http://www.charityguide.org/images/makeadifference/used-tires.jpg

Hopelijk heb ik ook een beetje geholpen :$

Ratticus, je helpt me zeker. Alle tips zijn meer dan welkom en als ik ze deze keer niet kan gebruiken dan wel een volgende keer. Bedankt voor de links.

Dat alles de eerste keer niet echt naar wens is kan gebeuren he, zo zijn de meeste bouwers hier begonnen.

Over de banden, je kan ze nog een drybrusch geven met een bruine kleur zoals bijvoorbeeld Earth van Tamiya.

Maar het projectje ziet er in ieder geval goed uit.

Ron

Dank je Ron, dit is voor mij ook een projectje met probeersels.
Eén van die probeersels kan dus ook een drybrush gaan worden.


Ga eens nadenken hoe ik beide tips kan gaan verwerken.
 
Mag ik zo vrij zijn er enkele foto's bij te lappen ? :ohmy:
Die spreken voor zich:







Een lichte dry brush met een grijze tint zal veel voldoening brengen. :D
 
Erwin,

Geweldig die foto's, die zie ik graag verschijnen. Naast de banden valt me nu ook de uitlaat op!! Daar ga ik dus ook iets mee doen. Is dat wel de uitlaat voor de rechtervoorband?? het is een amfibievoertuig en dan verwacht je hem hoger.

Vanavond al een drybrush met bruin gedaan op de banden en om het af te maken gaat er binnenkort dus een drybrush met grijs op. Op de foto is het bruin niet echt goed te zien :@

1_GPA16.jpg


En nog een overzichtje:

1_GPA17.jpg
 
Laatst bewerkt:
Uitlaat ? U vraagt, wij draaien! :D

De uitlaat aan de zijkant was blijkbaar afsluitbaar als het voertuig het water in ging. In tegenstelling tot de Duitse Schwimmwagen zat de uitlaat van de GPA aan de voorzijde waar hij in feite de bestuurder hindert met zijn gassen.
Vandaar dus de reden dat deze wanneer het voertuig op de weg reed via de zijkant uitkwam.
Hier nog enkele foto's van de bovenste uitlaat.







Zoals je ziet is deze roest en dit is normaal want die kan zeer warm worden en staat altijd blootgesteld aan de weersomstandigheden.
 
Mooi referentie om op verder te werken, wat mooi om zo samen te werken, doet ons deugd ;)
 
@Erwin
Bedankt voor de foto's, hier kan ik van het weekeinde weer verder mee. In feite twee uitlaten dus, dat wist ik nog niet. In de bouwkit zit voor de uitlaat bovenop nog een extra onderdeel die ik op de foto's niet tegen kom, eens verder spitten.
Verder zie ik nog wat mogelijkheden, zoals een touw en een antenne.

@pantani
Dirk, en ik ben er blij mee, want op internet is best veel te vinden, maar foto's uit de eerste hand van Erwin zijn helemaal subliem!
 
Update 26-07-2009

Dit weekeinde aan de gang gegaan met het referentiemateriaal van de uitlaat en de banden.

De uitlaat bovenop heb ik roestig gemaakt door eerst met een cocktailprikker wat puntjes roestbruin te zetten en uit te vegen met een watje van een oorstokje (!), vervolgens een paar stipjes oranje en daarna nogmaals met roestbruin bewerkt.

1_GPA18.jpg


De banden heb ik een drybrush met grijs gegeven. Dit soort dingen zijn lastig op een foto te zien, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

1_GPA19.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit hoor :)
Wat de uitlaten betreft, met pigmenten is hier een mooi resultaat te verkrijgen...
Heb je geen pigmenten in huis? Probeer eens met wat oogschaduw van je vrouw... (best wel eerst vragen ;) )
En natuurlijk goed kijken of de kleuren een beetje die richting uitgaan :laugh:

Grtz,
Beyond
 
Ziet er goed uit hoor :)
Wat de uitlaten betreft, met pigmenten is hier een mooi resultaat te verkrijgen...
Heb je geen pigmenten in huis? Probeer eens met wat oogschaduw van je vrouw... (best wel eerst vragen ;) )
En natuurlijk goed kijken of de kleuren een beetje die richting uitgaan :laugh:

Grtz,
Beyond

Dank je, pigmenten uh :ohmy: dan ga ik eerst eens bijlezen in de how to's hoe ik daar een beetje mee om kan gaan en op welk moment. Pigmenten heb ik (nog) niet, maar net één kik gegeven en ik kreeg zo'n beetje de halve voorraad oogschaduw die toch niet meer gebruikt werd. Nu nog kijken of er een beetje kleur bij zit.


Leuke ontwikkeling zo, dacht na jaren stilstand weer eens een kitje gewoon in elkaar te zetten en te painten. Inmiddels ga ik al denken aan een aantal technieken waarvan ik enkel nog durfde te dromen ;)

knap werk wim;)

Dank je Kurt, soms ook meer geluk dan wijsheid hoor :laugh:
 
Jah ik droom ook altijd om oogschaduw te gebruiken wim :P

Toch al mooi werk, trouwens een modelbouwer is nooit snel tevreden :D
 
Dag Wim500,

Om pigmenten te gebruiken zijn er verschillende mogelijkheden...
Wat ik doe voor roest is het volgende:
1* ondergrond schilderen in roodbruin.
2* pigmenten droog opborstelen, soms zelfs kleine klontertjes laten.
3* verfverdunner met een penseel zachtjes laten indringen en laten intrekken via capilaire werking, dus NIET schilderen....
4* stap 2 nog eens herhalen met een feller kleur van roest, echter wat spaarzamer.
5* nogmaals fixeren met verfverdunner (ik gebruik die van revell)

Best eens op een stukje sprue proberen, zodat je geen problemen krijgt op je model als het niet zou lukken...

Suk6,
Beyond
 
Ziet er al goed uit. De werkwijze die Beyond aanhaalt is een veel gebruikte en geeft dus quasi garantie op succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan