Hoofdsponsor

1/35 BR52 Kriegslok [wip]

Als je voorzichtig bent je neemt een goed ledje kan je daar best wel wat mee maken. Zie maar bij mijn Tirpiz. Die heeft een aantal trekkers op het dek staan. Deze heb ik gemaakt van ledjes. Je kunt tot op zekere hoogte de vorm aanpassen. Als je maar niet te diep gaat. Dan met schilderen kom je een heel eind.
 
Hoi Eric,

je bent ook al goed bezig.ApplausApplaus
Mag ook zeker gezien worden hoor!!!;)
Ik kom zeker een paar keer meer mijn neus eens binnen steken.;);)
Suc 6 man!!
 
SMD LEDs zijn maar een paar mm breed :-)
De LEDjes die ik in m'n WR360 heb gebruikt, zijn SMD LEDjes.

021.jpg


Je moet eens links op de foto kijken, daar zie je een "geel iets" zitten, in de lampekap van dat licht, dat is een SMD LEDje, is zeker voldoende klein hé :-)
Ik heb met een hete naald een gaatje gemaakt in de achterkant van die lampekap, maar waarschijnlijk kan je het ook naar beneden toe maken. De draadjes die ik gebruik, zijn dunner dan naaidraad, dus die kan je echt wel "verbergen" onder/in de loc, zodat ze niet meer zichtbaar zijn.
Misschien kan je best rode & zwarte draad nemen, zodoende heb je een onderscheid wat de + en wat de - is.
Op de achterzijde van zo'n SMD LED staat een symbool,
wat lijkt op volgende tekening:
o >| o
die 2 rondjes zijn de plaatsen waar je draadjes moet solderen.
Het meest linkse rondje is de + (rode draad), en het rechtse rondje
is de -
(dat symbool geeft eigenlijk aan in welke richting de stroom door de LED loopt)
Bij een gewone 3 mm of 5 mm LED, is het ene beentje langer dan het andere, het lange beentje is daar de +.

Verder moet er ook nog een weerstand aan, maar die hoeft niet bij de LED zelf te zitten, die kan je bij je "stroombron/voeding" plaatsen, tussen één draad en de eigenlijke stroomaansluiting. (maakt niet uit of je die aan de +zijde of -zijde plaatst)

Om de juiste waarde van de weerstand uit te rekenen, kan je volgende website gebruiken: LED calculator for single LEDs

Source voltage is het voltage dat je als voeding gebruikt.
12V bevoorbeeld (alhoewel dit wat veel is).
Je kan eventueel een lader van een oude GSM hiervoor gebruiken,
er zijn laders die 5V geven, dat lijkt me voo zo'n Loc wel voldoende.

diode forward voltage is het voltage waarop de LED "brandt". meestal 2.1V (als je LEDs besteld, zorg dan zeker dat je deze info krijgt)

diode forward current (mA) is het aantal milliAmpere dat je LED nodig heeft (meestal 20 mA), vraag dit ook even na als je LEDs koopt.

Vervolgens krijg je de waarde te zien van de weerstand die je nodig hebt, die dingen kan je in elke electronica-shop wel vinden. (of koop je voor een paar euro ineens een setje met veelgebruikte waardes, als je van plan bent om regelmatig LEDjes ergens in te bouwen)



groeten,
Kris
 
Wow Kris, wat een info.
Daar kan ik mee verder.
Nu eens zien waar ik aan die LED's geraak.
Misschien gewoon online bestellen.
Ik heb nog even tijd.

Erik.

P.S. Fase 3 is gedaan.
Foto's volgen.
 
Einde fase 3

Hiermee beeindig ik fase 3 van het bouwplan.

PB181102.jpg

PB181103.jpg

En nu even wachten op de andere groepbouwers ^^
Ondertussen nog genoeg te doen aan de andere projecten.

Erik.
 
Voor zover ik dit zie is het onderstel mat. Ik weet eigenlijk niet goed of dit mat of glanzend moet zijn?
Is het al vernist?
 
Er is nog geen vernis aan te pas gekomen Dominiek.
Weet eigenlijk ook niet of het glanzend moet zijn of niet.
Vind daar weinig info over.
Meeste foto's zijn zwart-wit en geven geen goede weergave.
Eens het onderstel volledig af, na fase 5 ongeveer, kan ik nog steeds de boel vernissen.
Mijn persoonlijke indruk is dat satijnglans hier het beste tot zijn recht komt.
We zien wel wat de toekomst brengt.

Erik.
 
Ik denk ook dat het "een beetje glanst".
Dus mat zeker niet, glanzend is overdreven, dus satijn zou wel eens de juiste keuze kunnen zijn. Maar welk merk zou je dan gaan gebruiken?
Ik gebruik Revell en Vallejo in acrylversie om te schilderen, en geen van beide heeft (volgens mijn weten) satijn in hun gamma zitten.
 
Maar welk merk zou je dan gaan gebruiken?

Daar zit inderdaad een probleem.
Niet veel merken hebben satijnvernis in het gamma.
Heb wel ergens iets gelezen dat glans en matte lak in de juiste verhouding gemengd satijnglans geeft.
Maar waar stond dat weer???
We komen er wel uit.

Erik.
 
ik doe een paar druppels glansvernis in mijn matte kleuren en dat geeft een mooie satijnglans.;)
 
Kurt, werkt dit ook met glanslak en matte lak.
Maw, als ik enkele druppels glansvernis bij mijn matte vernis doe, heb ik dan satijnvernis?
Speelt de verhouding geen rol, dus gewoon uittesten?

Erik.

P.S. Vallejo Air zou satijnvernis in zijn gamma hebben. Gaat deze samen met Revell Aqua?
 
ik doe een paar druppels glansvernis in mijn matte kleuren en dat geeft een mooie satijnglans.;)

Ik denk dat dit hier niet zo simpel ligt..... we moeten in verschillende stappen gaan spuiten, omdat we anders ergens niet meer bij kunnen. Soms is dat veel verf, andere keren minder die we nodig hebben. Dus om telkens de juiste verhoudingen te vinden om overal dezelfde kleur te krijgen....
 
ja dat is wel zo, misschien altijd een potje nemen met dezelfde inhoud en steeds de zelfde verhouding gebruiken.
 
Denk dat we voor een kleine kookpot gaan mogen gaan, gezien het formaat en aantal keren dat we zullen mogen herbeginnennadat we iets hebben bijgewerkt.
 
Ik denk dat dit hier niet zo simpel ligt..... we moeten in verschillende stappen gaan spuiten, omdat we anders ergens niet meer bij kunnen. Soms is dat veel verf, andere keren minder die we nodig hebben. Dus om telkens de juiste verhoudingen te vinden om overal dezelfde kleur te krijgen....

Okee maar dit breng wel weer wat meer leven in een model, want tenslotte is het in het echt ook niet alles een en dezelfde kleur als het voertuig een tijdje in gebruik is.
Maar dat zijn keuzes die de bouwer maakt uiteraard.

Ron
 
Jongens, voor dit project (uitermate geschikt !!!) moeten jullie je eens informeren over de Modulation techniek van Adam Wilder. Concreet komt het erop neer om diverse panelen/subonderdelen in lichtjes verschillende tonaliteiten te gaan schilderen, zodat diversiteit ontstaat in het model. Als je hierbij dan ook nog de logica van het invallende licht op een voertuig volgt en ervan uitgaat dat op de horizontale delen net iets meer licht valt dan op de verticale, krijg je nog meer ruimtelijkheid. Van onder alles wat donkerder houden naar boven toe steeds helderder tonaliteiten aanbrengen dmv. maskeren met tape of een stukje stijf papier of plastic sheet.
 
Medebouwers, gaan jullie er mee akkoord dat we doorbouwen tot einde fase 5?
Door het gebruik van PE staan sommigen al een beetje verder dan fase 3 en zullen zij op termijn langer moeten wachten op mij omdat ik gestopt ben bij 3.
Nu heb ik ook nog een PE-setje ontvangen en zou ik dus gewoon even willen bijbenen bij Dominiek en snOOzerman.
Maw, ook nog een beetje koper plooien en zo van die dinges.

Ook nog even een vraagje herhalen; Vallejo Air zou satijnvernis in zijn gamma hebben. Gaat deze samen met Revell Aqua?

Erik.
 
Geen probleem voor mij maatje.... ik moet voor de moment zoveel werken, datik niet aan modelbouwen toekom.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan