Hoofdsponsor

1/35 BR52 Kriegslok [wip]

Eindelijk tijd gevonden om eens iets te posten.
Kleine vorderingen en aanpassingen.

Onderstel min één spant.
PB081065.jpg

Putty gesmeerd, beetje dik (is al mooi geschuurd), om hier PE aan te brengen.
PB081066.jpg

Lengtefoto (beetje wazig)
PB081067.jpg

Spant 1, één zijde geschilderd want hier moeten enkele onderdelen beweegbaar blijven, dus monteren en airbrushen was hier geen optie.
PB081068.jpg

Kant met PE.
PB081069.jpg

Kant zonder PE.
PB081070.jpg

Zonder PE.
PB081071.jpg

Met PE.
PB081072.jpg

Dryfit.
PB081073.jpg

Word vervolgd.

Erik
 
Erik, is dat met de hand geschilderd? Zo ja, lekker strak hoor.
 
Handgeschilderd.
De rest word geairbrushd.
Maar zoals gezegd, doordat ze beweegbaar moeten blijven, moesten deze onderdelen al van een kleurtje voorzien worden.
Ik ga zoals je kan zien dus voor een (mat)zwart onderstel.

Erik.
 
Hoi Erik, dat gaat hier goed man. Waarom moet een en ander beweegbaar blijven ?
 
Als ik de handleiding goed heb doorgenomen worden deze onderdelen later met een ander stuk gekoppeld.
Indien niet beweegbaar krijg je nooit een mooie passing.
En dan nog aanpassen, dat gaat nooit.

Erik.
 
Deze nacht me een beetje geamusseerd op het werk. ;) :8
En dit leidde tot dit resultaat.

Het onderstel matzwart gespoten. Grijze stukken zijn later ingebouwd, dus straks nog eens de airbrush bovenhalen, ha ja, op het werk natuurlijk.
PB101074.jpg

Ander kant.
PB101075.jpg

Beweegbaar onderdeeltje. Heb ergens een lok gezien waar dit ijzerkleurig was. Dus twijfel nu nog even in welke kleur ik het ga doen.
PB101076.jpg

Beweegbaar dus.
PB101079.jpg

En het word nog groter.
PB101080.jpg

Volgende update is voor mij het einde van "fase 3" en dan mag ik even wachten op de rest ^^ ^^
Heb al gezien, dan volgen er twee heel makkelijke fazen en dan komt de PE aan bod in "fase 6". De ganse cabine.
Zit nog te denken om verlichting in te bouwen. SnOOzerman, graag advies.

Erik.
 
Erik, ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij is dat laatste bewegend stuk een onderdeel van het remhangwerk, meer bepaald om de remkracht aan te passen (manueel) in funktie van de slijtage van het remblok. In dat geval zal dat echt niet zilverkleurig zijn, maar juist heel wat aanslag hebben omdat het in de volle "vuurlinie" van de gensters bij het aansluiten van de remmen.
 
Je zit in de buurt Dany.
Maar het heeft te maken met de aandrijving.
Het word de "schaar" genoemd en is met stangen verbonden met de stoomschuif, het dient om de beweging van de aandrijfstangen te controleren.
Door de stang te verplaatsen rijdt de lok voor- of achteruit.
Summier uitgelegd, want het is iets ingewikkelder.
Indien ijzerkleurig was ik wel van plan de nodige verwering aan te brengen natuurlijk.

Erik.
 
Knappe progress Erik, en de airbrush wordt duchtig gebruikt : yesss !
 
In American English, this part is simply called the link. It is part of the steam valve control gear, in this case a walschaerts valve gear, invented by Edige Walschaerts of the Belgian state railways. The link is rocked by the eccentric rod, driven by the eccentric. It transmits this motion to the radius rod, which, via further monkey motion, drives the steam valve. The end of the radius rod can slide up or down on the arc shaped faces of the link, and its position is determined by the engineer, using the reversing handwheel. In exteme up or down position, the cylinder gets maximum steam for full power ahead or reverse. Centered, the radius rod does not move at all, neither does the locomotive. The reason for this little treatise on steam engineering is to answer your paint question. The link should be painted the same color as the rods and valve gear, except that the faces that the radius rod slides on are polished steel, well greased.
 
Nice information we receive from Nortley.

Thank you. I didn't know at all what this was.
 
Het is verzonden heeft men mij gezegd.
Via E-Bay nieuwe decals besteld voor de BR52 (de bijgevoegde zijn een klein beetje aangepast en dat vind ik niet gepast:tongue:) en ook nog PE.
Was een koopje, bij Peddinghaus Decals - Beschriftung fuer Trumpeter Lok BR 52 kost deze 11,90€ zonder verzending en nu slechts 10€ met verzending. Bij diezelfde Peddinghaus.
Scheelt niet veel, maar toch. Wie het kleine enzo....

Erik.
 
Mooi hoor, ik wist dat de originele decals niet zo denderend waren....

En misschien in de loop van volgende week nog iets extra's voor die van mij, maar dat laat ik nog weten.
 
Bijgeleverde decals zijn ook mismeesterd.
Geschiedkundig vervalst zullen we maar zeggen.
Maar als je gaat voor de Belgische uitvoering, moet jij dan ook geen decals vinden voor uw model?

Erik.
 
uh, ja zeker, nog niet bij stil gestaan.... of die wel bestaan????
 
Erik,

Goed bezig :-)
Qua verlichting, ik zit nog te wachten op mijn BR52 (nogsteeds niet toegekomen).
Ik zou zowieso wel ineens voor SMD LEDs gaan in de juiste kleur.
In m'n WR360 heb ik witte LEDs ingebouwd, en de lichtkappen geschilderd met transparante verf, persoonlijk denk ik dat het "effect" véél beter is met LEDs in de juiste kleur.
Vooraan dus gele of warmwitte SMD LEDs, en aan het drijfwerk zelf, gele/oranje LEDs ...

Je kan ze alvast plaatsen en bedraden, de weerstandjes enzo kan je nadien altijd nog plaatsen, buiten de loc, bij je stroomvoorziening.
Bij m'n WR360 heb ik elke LED afzonderlijk van bedrading voorzien.
(is nadien ook het simpelste om aan te sluiten)

Ik zou zowieso geen 3mm LEDs ofzo nemen, maar echt voor SMD gaan.
Ziehier een foto van een model met "gewone" LEDs, persoonlijk vind ik het op niks trekken:
http://images.google.be/imgres?imgurl=http://farm1.static.flickr.com/49/178363430_701f750113.jpg%3Fv%3D0&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/miller_crab/178363430/&usg=__7iNBFVxnZpwc_fru74PI-aiA22g=&h=375&w=500&sz=158&hl=nl&start=106&um=1&tbnid=5AH5P1yZx4KHNM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dbr52%26ndsp%3D21%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26start%3D105%26um%3D1

Die gewone witte LEDs als verlichting vind ik ook maar niks, zeker gaan voor warmwitte of licht-gele :-)

groeten,
Kris
 
Ik zou zowieso wel ineens voor SMD LEDs gaan in de juiste kleur.

Bedankt voor de reactie Kris.
Zijn dat kleine LED's?
Want ik heb de voorziene plaatsen, lichtkappen enzo, eens bekeken en er is niet veel plaats.

uh, ja zeker, nog niet bij stil gestaan.... of die wel bestaan????

Anders zelf maken Dominiek, weer een mooie uitdaging.

Erik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan