Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind dit gewoon prachtig.

En ook hoe de mensen samen werken aan sommige projecten zoals homeghost nu Rik helpt met dit soort roosters vind ik grandioos.
Ook ik heb al hulp gekregen van de Ronny en ook dit is zeer mooi, hopelijk kan ik ook eens iemand een helpende hand toesteken in zijn of haar werk.

Pracht werk Rik echt waar ;)
 
Dag Dirk ,

dat is toch de bedoeling van zo forums , nee ?

er zijn mensen die dat gebruiken om te pronken , er zijn andere die het gebruiken om materiaal , plannen , en weet ik wat nog , allemaal te delen , ik vind dat heel goed .

Ik heb vijftien dagen geleden geëtse stukken gekregen , van iemand vanuit Duitsland , die mijn werken op de "Zinnia" goed vindt . Die heeft dat allemaal gratis voor niets gestuurd . Ik had 12 standjes gevraagd op schaal 1/100 , om een reling te maken , die heeft mij ongeveer er 400 gestuurd , plus andere stukken :D

hierbij wat ik kon van maken :

Clipboard01%7E14.jpg

Clipboard02%7E11.jpg

IMGP1224.jpg


de groetjes ,

laurent
 
Is dat 1/100 :eek:

Had ik nooit verwacht. Dacht dat de schaal kleiner zou zijn. Voordat ik het vergeet. Pracht van een schip. Heb uw bouwbeschrijving gezien. Helemaal gelezen. Jammer is alleen dat ik dit spul nog niet heb kunnen vinden. Hier kennen ze het niet eens. :eek: Als ik dan uitleg wat het is. Staan ze een beetje appelig te kijken. :eek:

Samen bouwen is toch het leukst he. Op zo'n forum is dat zo'n soort van. Teminste zo ervaar ik dat. We kunnen elkaar helpen met tips maar ook ruilen/gunnen enz. :D Wordt iedereen beter van. Bij mij heeft het altijd zo gewerkt dat wanneer ik iets op voorraad heb en niet gebruikt. Dan kan iemand die dat hard nodig heeft altijd overnemen. Geen probleem. Zo heb ik dat bij een aantal vrienden hier in de buurt ook altijd en andersom bij hun ook. Meestal vraag ik eerst om mij heen. Dan pas naar de winkel. :D
 
heren,
zoals laurent en rik het verwoord,de kracht van het forum zit in het elkaar met raad en eventueel ook daat by staan,
en wil er iemand pronken,laat hem maar doen zo is die mens ook tevreden.
en laurent,nog maals bedankt voor de plans.
groetjes,ronny
 
Laatst bewerkt:
Mooi gesproken Ronny, we gaan nu weer naar een updatje toe. Maar ik had op het Nederlandse forum al een keer een belofte gemaakt dat ik nacht foto's zou maken. Het heeft even geduurt maar ze zijn er. Dus begin ik daar maar eerst mee. :D

1_SANY1502.jpg

1_SANY1503.jpg

1_SANY1504.jpg

1_SANY1506.jpg

1_SANY1510.jpg

1_SANY1511.jpg

1_SANY1513.jpg

1_SANY1514.jpg

1_SANY1515.jpg

Op het Nederlands forum heb ik dit een verhaalvorm gezet. Nu weet ik niet of dit hier ook gewaardeerd word. Dus Laat ik eerst de mening even aan jullie. Vinden jullie dit leuk dan maak ik dit alsnog hier ook. ;)

1_tekstfoto_j.jpg
Voor de liefhebbers een foto van het orgineel. Hierop zien we de kleuren van het licht best goed. Dat ga ik doen doormiddel van kleuren cellefaan en lampjes verf. Maar dat kan pas wanneer het dek klaar is. En dat duurt nog even.



Maar zoals ik al bij aanhef schreef een updatje.

Een totaal plaatje van de bouw. Aan de stuurboord zijde zitten nu alle plateaus er op en kan dus netjes strak gemaakt worden. Dan kan de afwerking er op. De lijsten en pijpen kabels enz.

1_SANY1516.jpg

1_SANY1517.jpg
En de boeg zoals deze er nu uitziet.

1_SANY1518.jpg
En dan de achterzijde van het dek aan de stuurboordzijde.


1_SANY1516.jpg

Al redelijk strak. Dus kan ik straks de detail verder uitwerken, hier komt nog een lijst omheen. Maar ik heb nog een aantal dingetjes gezien die ik eerst wil bijwerken alvorens dit te gaan doen. Ook heb ik mijzelf voorgenomen om de verdere details uit tevoeren wanneer de bakboorzijde klaar is. Dus ga ik mij daar nu eerst maar eens op consentreren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Rik, kan niets anders zeggen, ook met die nacht foto's vind ik het schitterend.

Hij ziet er idd al redelijk strak uit op uw totaal plaatje, ga zo verder het word een NR 1 schip in mijn ogen, niets dan lof voor uw schitterend werk.
 
dag,rik
knap man die verlichting,net echt.
maar net zoals by ons begind het moniken werk nu pas.
maar gezien uw kenis betrefende het bouwen,word dit zeker een hoogstaand model.
groetjes,ronny
 
Wat hebben we gisteren gedaan. Wel de andere kant van het schip. Daar is het dek dat buiten de romp uitsteekt voorzien van een schuine kant. Die moet het dek dragen. Maar goed zie de foto's dan wordt het wel duidelijk.
1_SANY1523.jpg

1_SANY1524.jpg

1_SANY1525.jpg
zoals we zien zetten er allemaal hoekjes en verspringingen in. Dat viel niet echt mee. Steeds eerst een malletje gemaakt. Dan controleren via de tekening. Dan pas uitsnijden uit hout. Maar stukje bij beejte is het toch aardig netjes geworden. Al die verstekken.

1_SANY1526.jpg
De steun voor de deklandspiegel. Deze loopt nu te wijds uit en moet dan straks dus nog op maat gemaakt worden. Maar dat in de volgende update.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi man, weer goed bezig zie ik :rolleyes:
Er zal ook wat hout en plamuur in deze bouw gegaan zijn, maar wat zouden we doen zonder.
Die kimkielen zijn wel klein he ter vergelijking met de grote van het schip, zijn wel mooi gemaakt trouwens, zoals alles.

Ik blijf dit met bewondering volgen
 
Over die kimkielen verwonderde ik mij ook al. Maar ik heb hier toenvallig een foto van bij de hand.

1_0113_bb_zijde_vlotten__ingelse__1_.jpg
Deze is afkomstig van vliegkampsmaldeel5 en mag ik gebruiken.

Zoals ik kan zien is deze toch echt best klein. wacko
Overigens is dit een foto van de KD van voor de verbouwing. Die vlotten hangen er bij mij niet aan. En de netten zijn vervangen voor catwalks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Rik ,

omtrent de relingen aan boord van KD , kan ik je verschillende oplossingen aanbieden .

Eerst kan je in de UK kant en klare relingen op schaal 1/150 , ik heb absoluut geen gedacht van het prijs :
4D modelshop - Product Information

anders kan je PE 4 of 5 gaten standjes kopen op schaal 1/100 , en knippen om de hoogte te bekomen die je nodig hebt , met 3 gaten weliswaar ...

de groetjes ,

Laurent
 
Dat is idd een idee. Maar ik ga niet alle reailingen aanbrengen. Dit heeft deels met de actie op het dek te maken. Wel ga ik de railingen langs het eiland enzo maken. Ik zal eens op die sites rondsnuffelen. Dank voor de tip. :D
 
Weer wat geprutst. Het is erg lastig om hier de goede details in te vinden. De tekening is onduidelijk en foto's zijn vaak van veraf genomen. Dus het zoeken naar de juiste hoeken en details in de romp kost veel tijd.

Wat mij is opgevallen is dat er veel versies zijn. Niet alleen maar van de Kareldoorman maar ook van eventuele modelen die door anderen gemaakt zijn. Zo is er bij de een wel een catwalk op een bepaalde plaats en bij de andere weer niet. De speigel is bij een aantal gewoon anders. Maar ook de vorm van het schip zelf. Zullen we dit dan maar eens dichterlijke vrijheid noemen. Zo is het moeilijk om te achterhalen hoe het nu echt was. Iemand tips??

Maar goed wat we dit keer hebben gebouwd.

1_SANY1531.jpg
Geplaatst: Wo 26 Mrt, 2008 15:37 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Weer wat geprutst. Het is erg lastig om hier de goede details in te vinden. De tekening is onduidelijk en foto's zijn vaak van veraf genomen. Dus het zoeken naar de juiste hoeken en details in de romp kost veel tijd.

Wat mij is opgevallen is dat er veel versies zijn. Niet alleen maar van de Kareldoorman maar ook van eventuele modelen die door anderen gemaakt zijn. Zo is er bij de een wel een catwalk op een bepaalde plaats en bij de andere weer niet. De speigel is bij een aantal gewoon anders. Maar ook de vorm van het schip zelf. Zullen we dit dan maar eens dichterlijke vrijheid noemen. Zo is het moeilijk om te achterhalen hoe het nu echt was. Iemand tips??

Maar goed wat we dit keer hebben gebrouwd.


Het plateau voor de deklandspiegel aan de bakboordzijde. Ook deze ziet er toch een aantal keren anders uit. Dit is mijn verzie. Het boven aanzicht van tekening en ook het zijaanzicht. Uitwerking van foto's.

1_SANY1532.jpg
Deel van het dek kunnen weghalen. Blijkt op de foto's dat deze open moest zijn. Bij de meeste modellen die ik gezien heb van anderen is dit niet zo. Maar een zwart geschilderd vlak. Ik heb hier dus een catwalk van gemaakt. Zo is dit ook op een aantal foto's te zien. Op de tekening is dit heel onduidelijk. Er staan spullen op maar ook de lijn van de landingsbaan is doorgetrokken. Heel lastig en vooral verwarrend.

1_SANY1533.jpg
En dan de catwalk vanaf de deklandingspiegel. Het eerste deel is open en komt een railing langs. Net zoals op de deklandingspiegel op het open deel. Daarna is deze dicht. Ook de steun voor de neerklapbare mast is nu al gemaakt. Vanaf hier gaan we weer verder.

Het scratschbouwen is leuk maar vooral ook een uitdaging. Ik probeer om zoveel mogelijk een natuurgetrouw model te bouwen. Dus wanneer er zaken zijn die niet of niet helemaal kloppen, schrijf dit dan. Dan kan ik dit nog aanpassen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
--------------------------------------------------------------------------------

Even een schriftelijke update. Ik heb wel een paar kiekjes maar die zijn echt heel droevig. Het punt is dat ik nu al een aantal dagen bezig ben met het verbouwen van de spiegel. Deze zinde mij van geen kant. We weten nog wel hoe het zat met de boeg. Dus deze operatie is nu ook bezig met de Spiegel. De beelden zijn dus hetzlefde en om niet teveel in herhaling te treden zal ik de volgende keer wel een paar kiekjes laten zien.

Wat ik nu wel weet is dat ik niet geheel goed naar de tekening heb gekeker. Tenminste naar de geschreven tekst. Het is een tekening voor de modelbouwer. Hier schijnen dus wat haken en ogen aan te zitten. Het volgende heb ik ondervonden. De spiegel spanten staan op de tekening niet goed afgebeeld. Wanneer ik alles netjes nameet en de afstanden bepaal dan kan dit niet kloppen. Ik heb een overzicht gekregen met daarom de dekken. Die kunnen daar dus niet in. Veel te smal. Dat komt omdat de tekening een aantal van copie naar copie is doorgegaan en hierdoor waarschijnlijk een beetje wazig is geworden of juist verwrongen. Zoals wij dat wel kennen met de vroegere stensils van school. Toen ze al copieerden.

Helaas is het zo dat ik dus 3 dagen geleden ben begonnen met slopen. En de boel weer aan het opbouwen ben gegaan. Presies zoals de boeg. En ik natuurlijk weer naar foto's en tekeningen heb zitten staren. (wat heb ik nu fout gedaan?) Het is toch niet alleen de tekening? Wel Beagle kwam met een antwoord. Alleen niet in dit topic.

Het kwam uit het scheepsreferentie topic bouwen van tekening. Hierop heeft beagle geantwoord met het volgende, daarnaast heb ik mijn antwoord maar even gecopieerd. Scheelt veel typerwerk.


@ Beagle.

Beagle schreef:

Een pittig detail. Meestal geven de spanttekeningen de buitenzijde van, de romp aan, dus de dikte van je huidplanken moet je daar aftrekken


Dit is geen leuk antwoord. Echt niet. Ik was hiervan op de hoogte. Nu moest ik na dit antwoord even onder de douche en ja hoor nu valt het muntje. Ik heb tekeningen van de Kareldoorman. Dus ik denk van de echte. Welnu blijkt dat deze voor den modelbouwer zijn. Blijkt dat er een stukje geschreven woord bij zit. Ik heb dit dus wel gelezen maar niet goed opgeslagen denk ik. Er staat bij dat er dus gebruik gemaakt dient te worden van 4 mm houten latten om de huidgangen te maken. Tja, als je denkt dat je met een constructie tekening te maken hebt ga je gemakkelijk de mist in. Helaas is dit nu te laat voor mij maar het heeft wel mijn puzzel opgelost waar ik mee zat. Dat is dat de boeg en de spiegel niet klopte. Ik ben de spiegel nu al een tijdje aan het aanpassen. Stom eigenlijk er staat heel duidelijk op : "Tekening voor de modelbouwer" En ik heb dat genegeerd als zijnde deze is gecopieerd van de echte voor de modelbouwer. Voor de rest klop het aardig. Het dek is wel 1,5 mm breder en 2mm langer aan het worden. Maar die schuif ik weg als dichterlijke vrijheid. Anders moet ik helemaal overnieuw beginnen.

Dus Beagle mijn dank is groot, al vind ik dit bericht niet zo leuk.

Beagle is een zeer gewaardeerd grootmeester in de scheepsmodelbouw op het Nederlandse modelbouwforum.
De volgenden updat dus weer wat foto's.
 
Stom:(, kan gebeuren ,hopelijk was het water nog een beetje warm onder de douche
 
Heb jij nu terug alles gesloopt???

Man man man dat zou ik niet zien zitten na zo'n mooi prestatie, niemand zou daar ooit iets van hebben gezien, alleen jij die het weet natuurlijk, en als je er niet mee kan leven, dan zie ik het wel als een terechte sloop.:rolleyes:

Nu ik ben benieuwd naar de eerst volgende foto reeks Rik, en leef je uit ;)
 
Het punt is dat ik wel eens mopper op sommige kits. Dat er dus niet zo veel nagedacht is over sommige detail of dat deze gewoonweg nietklopt. Dan ben ik het mijzelf wel verplicht om die van mij wel goed te bouwen. Nu is dit eigenlijk niet mijn werkstyle. Maar helaas is het nu niet anders. De hele romp opnieuw doen is niet de leukste optie. Het geluk is dat door de lengte van het schip ik natuurlijk verschillende punten heb waar de huidlatten elkaar opvolgen. Dit is op twee strategische plaatsen trapsgewijs. Hierdoor kan ik dit makkelijk loshalen zonder het gehele schip te hoeven slopen. Wanneer de foto's komen wordt het wel duidelijk waarom ik hiervoor gekozen heb. :eek: Die komen waarschijnlijk morgen of overmorgen. Dit ivm werk. wacko
 
beste,rik
laat het meschien voor u een troost zyn.
ook ik ben met de zeehond de mist ingegaan op b/b zyde van de romp.
ik kreeg het achter dek maar niet op zyn plaats.
in over leg met nonkel de plans over getekend en tot de bevinding gekomen dat twee tekeningen niet klopten.
we hebben ook moeten slopen.
en opnieuw dat stuk maken.
ik wil maar zeggen,kan iedereen over komen.
het beste,ronny
 
Helaas is er iets mis gegaan met mijn foto toestel. Ik heb veel foto's die wit zijn. :mad: Verder staat er niets op. Helaas gewoon lukraak er tussen door. Maar de foto's die ik heb laat ik nu dan wel zien.

1_SANY1535.jpg
De oude situatie. Hier kunnen we de spiegel zien zoals deze er uit zag. De spiegle liep dus terug onder het dek. Terwijl dat deze schuin naar het dek zou moeten lopen. Hiervoor heb ik dus de gehele spiegel verwijderd. Helaas daar geen foto's van.

1_SANY1536.jpg
Ik was al bezig geweest met het roer. Dat is netjes op maat gemaakt. Deze is straks dus nog wel te gebruiken. Dit is een dryfit.

1_SANY1537.jpg
De spiegel zoals deze nu is. Er moet nog het een en ander geplamuurd en afgewerkt worden.

1_SANY1539.jpg
De afwerking in gang. Ik ben nu aangekomen op het opnieuw in de primer zeggen van de spiegel. Foto's volgen. Natuurlijk. Ook het waaidek zal ik opnieuw moeten uitfrezen. Maar ook dit de volgende keer. ;)

Sorry voor het missen van de foto's. Ik heb geen idee wat er nu is misgegaan met mijn toestel. Ik kan er niets aan ontdekken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan