Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap helemaal wat u bedoelt hiermee. Ik zal er naar kijken. De boeghoek is exact volgens de tekening. De hoek is 110 graden. Volgens verschillende foto's die ik heb waarbij de KD volledig van de zijkant is gefotograveerd komt dit ook overeen. :D Daarbij heb ik de boeg tot ong 2 mm dik spits toelopend gevijld. Ik nam aan dat dit snijdend genoeg zou zijn.

Met deze info, hoe zou ik dit kunnen verbeteren. :D:D
 
We zijn maar weer eens begonnen met de romp. De aansluiting van de romp op het dek, gaat hier en daar met een schuine kant. De kant waar de toren op staat heb ik als eerste gedaan. Nu werk ik eerst deze kant gewoon netjes af en kan dan door naar de andere kant.

Maar goed de plaatjes.

1_SANY1448.jpg
De binnenkant netjes zwart ivm het licht ook nog twee ledjes in aangebracht. Dan kan alles netjes dicht gemaakt worden. Ik gebruik hiervoor latjes en geen plaatjes omdat ik deze latjes gewoonweg veel heb.

1_SANY1450.jpg
Tja en dan laat ik haar op de tafelrand iets te hard stuiteren. Maar een grotere werkbok maken.

1_SANY1452.jpg
Het geheel zit dicht en is geplamuurd. Wel eerst een grondlaagje aangebracht. Anders hecht het plamuur niet goed. Ik maak gebruik van lak plamuur.

1_SANY1453.jpg
En dan de huidige stand van zaken. Het is een keer in de primer gezet. De oneffenheden zijn nu goed zichtbaar en er kan dus weer een dun laagje plamuur overheen. Dan zijn als het goed is de oneffenheden netjes weg als het straks geschuurd is. Ook nu weer lakplamuur.

Overigens. wij in Nederland hebben een Action. Mischien ook bij jullie in Belgie. Daar kan een tube plamuur gekocht worden voor ong. 1,50 Dat is heel goedkoop. Maar de plamuur heb ik getest en is echt goed. Fijn van structuur en goed handelbaar. Daarbij heel snel droog. Mischien hebben jullie daar ook iets aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe rik

Overigens. wij in Nederland hebben een Action. Mischien ook bij jullie in Belgie. Daar kan een tube plamuur gekocht worden voor ong. 1,50 Dat is heel goedkoop. Maar de plamuur heb ik getest en is echt goed. Fijn van structuur en goed handelbaar. Daarbij heel snel droog. Mischien hebben jullie daar ook iets aan.

Ik ben net thuis en wat heb ik daar gekocht???? Ook zo'n tube om te testen, heb er ook die grijze primer meegebracht en 4 snijmatjes.

Nu ik zie dat je terug bent bezig geweest met het openhalen van uw romp :rolleyes:, je bent een perfectionist rik, je kan geen enkel minpuntje zien zie ik, zeer goed bezig, door u ben ik ook zo beginnen werken daarom heb ik ook een extra laag plamuur aangebracht.
Bedankt daarvoor.
Die beplanking die jij gebruikt is dit overschot die je nog liggen had of heb je deze zelf gemaakt?

Tja en dan laat ik haar op de tafelrand iets te hard stuiteren. Maar een grotere werkbok maken.
op deze foto zie je dus die put van op tafel te laten stuiten, rechts er onder zie je nog strepen, doe je deze nog weg of laat je dit zo? want daar ben ik nu al zolang mee bezig, als ik zoiets zie moet daar plamuur op, of ben ik te streng op mezelf??

Ik blijf dit mooi stukje handwerk met alle overtuiging volgen rik ;)
 
Alles wordt glad gemaakt. Geen enkel putje er in. Ik ben hier heel vervelend in. Mischien een beetje te perfectionistisch. wacko Ik heb het gezien maar fijn dat u daar ook over begon. Kritiek is altijd fijn.

Die latjes heb ik eens gekocht in een winkel die eens stopte met houtmodelbouw. Daar hadden ze dit al zo'n 15 jaar op zolder staan. Het was een complete winkelstelling met een volledig winkel voorraad. Ik heb dat ineens opgekocht voor ik geloof 20 eurie. Is bijna een halve m3 hout. maar ook rond enz. Allerlei kleuren. Ik moest twee keer rijden met de auto. :)Alleen de stelling heb ik laten staan. Die kon ik niet kwijt. Was wel mooi geweest. Maar te groot.
 
Ik ben net thuis en wat heb ik daar gekocht???? Ook zo'n tube om te testen, heb er ook die grijze primer meegebracht en 4 snijmatjes.

En hoe bevalt u deze, mij zeer goed. :D

En zo zijn we weer door met het een en ander. De zijkant weer voorzien van een schuurbeurtje, alles wil ik als beginsel toch wel strak hebben. Ben nu bezig met het deklandigspiegel plateau. Dat valt niet mee, er is geen foto van en de tekening is niet duidelijk. Foto's van ver af zijn onscherp bij vergroten. Wie dus een foto heeft van het plateau is deze zeer welkom.

1_SANY1460.jpg

Alles van de romp wil ik dus lekker strak en glad hebben. Zo blijf ik lekker aan het schuren.

1_SANY1461.jpg
En dan met een lampje er in. Als sneak previeuw voor jullie trouwe kijkers.

1_SANY1462.jpg
Het begin van de deklandigspiegel plateau. Deze is nu als grove bouw aangebracht. Die zal ik dus nog af gaan werken. Vandaar dat het er nog een beetje grof uit ziet. Dit de volgende keer.

1_SANY1463.jpg
En dan het dek. De landingsbaan is netjes verlicht. Echter er zitten nog geen kleurtjes overheen. Die komen als laatse er op. Hiervoor heb ik speciale celefaan die ik kan schilderen met lampjes verf. Heb ik al reeds gebrobeert en gaat heel goed. Alleen bij een ander model.

1_SANY1469.jpg
en dan de boeg. Ook hier is het toch weer een leuk gezicht. Helaas is de foto een beetje onduidelijk. Maar het effect is te zien. Het is best moeilijk om een foto te maken met een verlicht schip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is prachtig rik
En het is een groot schip :p zoals ik deze nu zie met jij die het schip vast hebt is het een reus.
Mooie veranderingen aangebracht, ik ben echt jaloers op iw kunnen rik
 
dag,rik
ik heb eens een model gezien, waar op de landingslichten
rood en wit waren .
het was meschien uw model.
was dat in het echt ook zo?
en weet u meschien de reden.
ik ben een leek wat betreft vliegdek schepen.
groetjes,ronny
 
Ga je ook landingsverlichting inbouwen en deze laten lopen in de ladingsrichting (je gebruikt toch kerstverlichting dus sommige verlichtingen zijn uitgevoerd met een looprichting)
 
Ik wil idd wel langsverlichting er bij aanbrengen. Alleen ontbreekt het mij nu aan de gegevens waar deze zaten. Wanneer ik dit weet kan ik dit dus inbouwen/opbouwen.

De landingslichten wit zijn voor de piloot zodat hij weet waar hij moet landen. De rode geven het einde aan en de gevarenzone van de zijkanten van het dek. Er zijn ook oranje. Die geven het punt aan waar de kabels zitten waar het vliegtuig mee opgvangen wordt. Ik heb het zelf wel eens gezien. Dat is echt gaaf als zo'n vliegtuig opstijgt en land. Maar een lawaai. Zelfs met gehoorbescherming.
 
Wat hebben we deze keer gedaan. Wel we hebben de plateaus voor de masten gemaakt. Hier moet straks nog wel een soort van scharnier op gemaakt worden. Dat in een later stadium. Dwz wanneer de masten zelf gemaakt worden. Dus dan mag nog wel even duren. Ook hebben we een deel van het bordes gemaakt. En een geschuts plateau. Dan kunnen de geschutten voor het afweer straks gemaakt en gemonteerd worden. Maar ook dit in een later stadium.

De foto's.
1_SANY1472.jpg

Hierin zit het mechaniek voor de antenne mast. Dus deze moet aan de stuurboordzijde gemonteerd worden.

1_SANY1473.jpg
Maar wat we ook nog gedaan hebben is de uitsparing gemaakt voor de roosters die onder het dek zitten. Deze schuine kant is onder het eiland.

1_SANY1474.jpg

Mischien een beetje moeilijk te zien. Maar ik heb ook met de dremel de gaten uitgefreest. Ik had eerst zonder deze schuine kant de gaten er al in gemaakt. Daarna de schuine kant er overheen. Nu is het er achter een groot gat geworden. Het was life toch te goed te zien. Ook heb ik de gaten nu op de juiste maat gemaakt. Dat wil zeggen ik maak ze eerst een tikkeltje te klein. Daarna vergroot ik ik ze met een vijltje. Dan kan ik ze straks voorzien van een soort kozijn. Waarschijnlijk word dat een messing rand.

1_SANY1475.jpg
Een stukje uit het bordes gezaagd. Hier komt de antenne mast te zitten.

1_SANY1476.jpg
Een volgend bordes. En kijk eens wie we daar hebben 'knutsel'. Hij komt mij helpen. Ik ben benieuwd.

1_SANY1477.jpg
Hij heeft mij fantastisch geholpen. Het bordes mocht even drogen en dus kon ik aan weer een geschuts plateau beginnen. Zo had knutsel het idee om dit te maken van de sigaren kistjes die ik echt in overvloed heb.

1_SANY1478.jpg
Alles gedroogd en dan kunnen we het natuurlijk aan de Kareldoorman plakken. Knutsel is weer een fantastische hulp geweest. Hij laat alleen de zaag en balk maar niet los. Maar hij heeft goede ideeen.


De volgende keer de afwerking hiervan en de plateaus voor de sloepen. Er zit onder de openingen voor de sloepen wel een soort van plateau. Daar staan de sloepen dan op. Half onder het dek half er buiten om maar zo te spreken. De gaten voor de roosters worden in een veel later stadium voorzien van de roosters. Ik ga het idee van Homeghost 'Nederlandse Forum.' gebruiken maar er waren geen koffiefilters van gaas in de Blokker. Dus moet ik zoeken naar waar ik deze wel kan vinden. Niet alle Blokkers hebben het zelfde assortiment dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarom lukt dat allemaal zo mooi en snel, je hebt hulp bij de hand, had ik die maar :rolleyes:

Mooi verslag Rik
 
Maar natuurlijk een updatje. Het is niet veel. Belasting gedaan. en dat is niet onze favoriet. Maar goed. Ik heb wel een paar kiekjes.

Wat natuurlijk niet echt mee heeft geholpen is dat smurfin langs is gekomen en nu is knutsen hem dus idd gesmurfd.

1_SANY1481.jpg

En dus weer wat langs het dek gemaakt. Hier komen straks de slangen in te liggen en het brandstof laatstation te staan. Hoe dit presies er uit komt te zien moet nog bekend worden. Het staat zo op de tekening en de foto's kloppen hier dus geweldig. Alleen kan ik op de foto's er niet in kijken. Dus dat wordt afwachten. En natuurlijk zoeken.

1_SANY1482.jpg

De rand van het gangpad dat langs het eiland komt te zitten. Hier komt nog een versteveging onder in de vorm van schuine stutten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan rik
Ga vooral zo verder, meer kan ik niet zeggen en zeker geen critiek geven.

Het zal prachtig worden
 
Wat hebben we nu gebouwd. Wel de plateus waar de sloepen op komen te staan. Gek eigenlijk. Je zou verwachten dat bij een schip de huid dicht zou zijn en glad. Dat is dus allesbehalve bij de KD

maar goed.

1_SANY1484.jpg
De werkjes.:D

1_SANY1483.jpg
En dan zijn ze zo gemaakt.

1_SANY1485.jpg
Daarbij heb ik mijn houtworm op de KD losgelaten. En die heeft een gaatje geknaagd. Waar die dremel al niet goed voor is. In het midden zien we een ledje zitten. Toch lastig om deze te vinden is gebleken. De vrees van de dremel heeft hier echt moeten graven. Daar ben ik dus nog wel even mee bezig geweest. En het ledje netjes uitgegraven. Dit is een van de deklandings ledjes. Die schijnt ook naar onder. Dus kan ik daar gebruik van maken. Nu maar eens kijken in het donker of dat ook echt zo is. Anders moet ik van dat ledje maar een extra ledje solderen.

2_SANY1486.jpg
De Kareldoorman is al oud, dus tijd voor een brilletje. Dit is de achterkant. Ik heb eerst een tekening op papier gemaakt en daarom deze gemaakt. Dan kon ik gewoon op het papier plakken. Is lekker stevig. Het tussen stukje moet er nog tussen uit.

2_SANY1486.jpg
De boeg weer dicht gemaakt met een heel dun stukje triplex. Het is echt bijna vloeidun en toch 3 lagen. Hoe doen ze dat toch. En dan de onderdelen van de bril er op gelijmd. Het papier mag er straks af. Kwestie van schuren.

1_SANY1488.jpg
Toch nog maar een ledje erbij denk ik, maar ik wacht eerst maar eens vanavond af en controleer dat na het werk nog wel een keer.

1_1345_kd_boeg_5B1_5D.jpg
Nu blijkt dit ook te zijn verbouwd, hier zien we dus ook gelijk waarom. De Kareldoorman is heel wat versleuteld. Nu is het voor mij de uitdaging om hier de juiste detail van te zoeken. Zodat alles wel bij het tijdsbeeld past.

Ik had dus eerst deze foto op het oog.
2_kd1boeg_5B1_5D.jpg
Niet alleen de bordessen zijn er opgeplaatst. Maar het net is verwijderd aan de zijkant. Ook is het gat tussen de luiken dicht gelast. Dit wil nog wel eens verschillen per foto. Goed uitkijken dus. Ik heb nu de keuze gemaakt om bij mijn Kd het hier dicht te laten en daar later een rond gat te boren. Zoasl op de eerdere foto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gemaakt rik, scrach ten top.
Allemaal met een dremel gedaan of heb jij thuis ook een soort frees??
Ik heb nog zo'n schuurtafel nodig en een freestool, kun je mooi dingen mee doen, ook nog een figuurzaagtafel of hoe noemt men zo'n ding :rolleyes:

Ben eens benieuwd hoe je die deurtjes zal maken of bevestigen aan die meerboeigaten of extra anker gedeelte :p
 
Die luikjes ga ik later maken van heel dun triplex en styreen strips. :D Dat is vrij gemakkelijk. Gewoon plakken. :D
 
Mooi werk Rik. Alhoewel ik dus geen houtbijter ben, heb ik hier toch bewondering voor.
 
En toen had ik een klein probleempje. Ik moet roosters maken onder het eiland op de schuine zijde van het schip. Dit zijn inlaat roosters voor de ventilatie. Maar helaas kon ik de tip van Homeghost (Nederlandse forum) Niet gebruiken. Hij heeft geschreven dat bij de Blokker in nederland een soort van koffiefiler te koop vas voor 1,50 en die was vervaardigd van aluminium. Dus dan is het voor mij gemakkelijk te maken. Maar het blijkt dat ze niet overal het zelfde op stok hebben liggen.

Maar gelukkig had Homeghost nog iets liggen en heeft dit over. Hij heeft dit belangenloos naar mij toe gestuurd. Ook hier op dit forum heeeeel hartelijk dank. Dit rooster vandaag binnen gekregen en gelijk verwerkt. :eek:

1_SANY1489.jpg
Het rooster.

1_SANY1490.jpg
Datgene dat ik nu nodig had. Dit wordt het rooster. Maar moeten nu netjes in de romp worden geplaatst om straks wanneer alles glad en netjes is voorzien te worden van een omlijsting.

1_SANY1491.jpg
En dan zitten ze daar op hun plaats. Vast gezet met 2 comp. lijm. Laat dus nooit meer los. Deze moeten nu alleen nog maar zwart geschilderd worden wanneer het schip de eigen orginele kleuren gaat krijgen.

Het grijs dat ik nu gebruik blijkt te donker te zijn. De donkere laag is primer de lichtere kleur is wat ik dacht dat goed was. Maar helaas. Terug naar de verfmengmachine. :D en dit keer met de ral kleuren. wacko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarvoor een koffiefilter al niet kan dienen.

Waar ik mij lichtjes :rolleyes:,lichtjes aan stoorde was dat de ventilatieijzers onder een schuine hoek (ruitjes)staan in plaats van haaks (bv vierkanten)of is dit zo of is de foto zo vergroot dat dit achteraf niet meer opvalt.
 
Dit is zo en blijft zo. Jammer dat dat stoort, maar in het eggie is dit ook zo. Anders had ik ze diagonaal kunnen uitkippen en dan was het goed. Maar dat is bewust niet gedaan. Ik heb dit van de tekening en foto's zo gezien. Ik heb een mooie site gevonden waarop de sloop staat van de kd alleen die is inmiddels uit de lucht. En gelukkig heb ik wat printjes, ik zal eens kijken of het gaat lukken om deze eens een keer in te scannen. Al zal dat even duren. (moet de software zoeken) :eek: Nieuwe flaptop he.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan