Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi, dat is idd een mooi forum, die filmpjes kende ik nog niet. De foto's wel. Die komen van de site smaldeel5 en dat is iemand die mij gelukkig ook helpt. :D Heel veel dank. Hierdoor weer een aantal detail kunnen zien die ik nog niet gezien had. Alleen het frans heb ik laten vertalen door mijn dochter. ;)Dat spaart u weer wat moeite toch.
 
En dan hebben we weer een update van de schroefassen. Deze heb ik vervaardigd van hout. Dit is goed mogelijk omdat het model een statisch model is en geen varend model. De schroeven ga ik ook van hout scratschen. Dit natuurlijk wel in een later stadium. Eerst dit maar eens afwerken. En dan de kimkielen, ofwel stabilisatorkiellen. Maar goed bij een update horen natuurlijk foto's.

1_SANY1418.jpg
De schoefassen in de maak. Eerst van hout de basis uigezaagd. Daarna twee latjes er op gelijmd, om deze daarna rond te kunnen vijlen. Dan kan dit op het schip verlijmd worden.

1_SANY1419.jpg
Wanneer deze dan op het schip verlijmd zitten kan de verdere afwerking plaatsvinden. Eerst in de grondlak. Netjes schuren en daarna in de plamuur gezet. Dan kan het netjes strak geschuurd worden. Hier komt dan straks uiteraard nog een laag primer in de kleur grijs overheen. Dan kan daarna het onderwater schip, tenminste als alles er op zit in de juiste kleur geschilderd worden. De kleur antraciet zwart. Er zat geen rode antifouling onder. Dus doen we dat met het model ook niet. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit word echt een pracht van een boot Rik
Mooi gedaan, doe zo verder en vlug nieuwe foto's laten zien van de update's aub :rolleyes:
Ik ben benieuwd :)
 
Binnenkort zeker een volgende update. Met kimkielen. En dank voor de lovende woorden. Omdat ik steeds door veel mensen sommige bewoordingen steeds weer doorelkaarheen gehaald ziet worden........



Nu even streng zijn. :D

Een boot heeft geen dekken. Een schip wel. Dus wanneer wij spreken over een roeiboot denken wij aan een jol of aan een sloep. Deze hebben geen dekken. Hierdoor is het dus een verschil. Dit verschil is omstreeks 1700 ingeslopen. Daardoor kunnen wij wel een uitzondering bedenken, dit is een duikboot. Deze heeft wel dekken maar die zitten inwendig. Vandaar de uizondering. :D

Dit alles is niet rot bedoeld, in tegenstelling. Ik hoop dat iedereen hier weer wat van opsteekt. Ikzelf wordt nog dagelijks op dit soort zaken aangespoken. Anders blijf ik dingen verkeerd doen. :D
 
Dag Rik ,

het zijn meestel de mensen die niets met de Marine te maken hebben , die over schepen spreken .

De mensen in de Marine spreken over hun boot , niet over hun schepen ...

raar maar waar , ik denk dat Pantani zal akkoord zijn ...

Bij de ex - ZM-FN , huidige Belgische Marine , noemen wij onze boten "bakken"

"Op welken bak zit gij nu ?"

In het frans juist hetzelfde , wij spreken dan " sur quel bac es-tu ?"

Bij de Marine Nationale gebruiken zij ook "de boot" woord ...

de groetjes ,

Laurent
 
Dag Rik ,

het zijn meestel de mensen die niets met de Marine te maken hebben , die over schepen spreken .

De mensen in de Marine spreken over hun boot , niet over hun schepen ...

raar maar waar , ik denk dat Pantani zal akkoord zijn ...

Bij de ex - ZM-FN , huidige Belgische Marine , noemen wij onze boten "bakken"

"Op welken bak zit gij nu ?"

In het frans juist hetzelfde , wij spreken dan " sur quel bac es-tu ?"

Bij de Marine Nationale gebruiken zij ook "de boot" woord ...

de groetjes ,

Laurent

Idd Laurent, wij spreken eigenlijk ook zo van " op welken boot hang jij de laatste tijd uit", ook zoals Rik zegt zeggen wij ook op welk schip zit jij.
Dus alle twee word bij ons gebruikt.
Ik sta er echt niet bij stil om schip of boot te zeggen, hetzelfde met jij, je of u te zeggen :rolleyes:
 
Hmmmmmm, bij ons in 'olland is daar echt wel een verschil. Dat is zeker in de rederijvaart zo. En daar ben ik in opgegroeid. Vandaar. Marine, ja ik weet dat ze daar over bak spreken. Maar dat is hier toch vaak meer niet goed dan wel goed in gebruik. Dus wanneer het schip oud is spreekt men van BAK en toch anders van het schip. Tenminste dat is wat ik zoal hoor en lees.

Maar neem van mij aan een schip heeft dekken en een boot niet. Staat ook zo in de geschiedschrijving. Daarbij ook nog eens in de dikke van Dale. Vandaar dat ik dit toch even naar voren bracht. Wij moeten toch een beetje historisch verwant blijven toch. :D

Ik weet dat ik toch de plank wel eens mis sla. Zeker wanneer het Nederlands en Waals toch een beetje anders zijn. Dus ik kan niet spreken over het waals maar eigenlijk alleen maar over zoals het hoort of niet. (Taalkundig zonder straattaal.) :D
 
Toch weer leuk en leerzaam dit soort discussies. Zo leren wij elkaar toch weer allerlei dingen zonder er zelfs weet van te hebben. :D Maar ook zo via deze discussie. :D

Ik heb nu een uitdaging en vraag daarom ook jullie mening. De boeg is niet geheel zoals deze zou moeten. Nu kan ik deze natuurlijk altijd aanpassen, maar dan moet er een sectie gesloopt worden. En dat is niet zoals het hoort lijkt mij. Maar omdat het mij toch is gaan storen wil ik hier wel iets aan doen. Ik heb geen idee hoe het zo is gekomen. De spanten heb ik goed overgenomen van de tekening. Daarna alleen maar netjes afgeschuind en nu loopt deze niet haaks genoeg. Dat zal ik even verduidelijken met een foto.

1_1337_kd_r81_g_5B1_5D.jpg
Bron. vlaggenschipsmaldeel 5

We zien hier dus dat de boeg scherpe hoeken heeft en dan in een scherpe holle bocht het water ingaat. Dus dat is bij mij niet zo. Volgens mij is dit toch een van de eyecatschers van dit schip.


1_SANY1426.jpg

Zo loopt de boeg bij mij.

Dus deze heeft de hoek niet goed. Eigenlijk wil ik de hoek wel goed hebben. Maar dan moet ik de beplanking voor een deel los halen om zo de spanten op de juiste hoek af te vrezen. En dan weer beplanken. Het klinkt ernstiger dan dat het is. Ik denk dat het te doen is. Ik heb hout genoeg dus moet dit goed kunnen komen.

Graag jullie mening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een nieuwe poging tot een mooi antwoord met plaatjes. Helaas ging de vorige keer de muis stuk, ineens deed ie het niet meer. Dus maar verder met de touchpad op de laptop, maar daar kan ik niet mee werken. en ging dus tot twee keer aan toe mis.

Maar goed de kimkielen zijn aangebracht en ik heb een paar schokkende foto's voor de liefhebber. Geen nood het is weer redelijk in orde gebracht.
1_SANY1424.jpg
En dan zoals ik de kimkielen bedacht had.


1_SANY1425.jpg
En zo zijn ze er op gekomen. Ik heb ze in een badje laten weken met amoniac. En dus was iedereen in huis heel blij met mij.

1_SANY1427.jpg
En dan zagen, schuren, vijlen, dremelen, enz. Veel stof en dus weer iedereen blij in huis. Tja ik heb mijn plekkie in de woonkamer.

1_SANY1428.jpg
Na het schuren enz. de spanten weer aangepakt. Daar een stukje van afgehaald om zo de huidlatten te kunnen laten zakken. Omdat ik ook nu weer veel schuurwerk heb, weer iedereen blij in huis. Dit keer was een schuurblokje met een schuurpapiertje al voldoende.

Het geheel is in de grondverf gezet en staat nu te drogen. Daarbij ben ik nu blij, dus een theedoek omgeknoopt met strik en stoffen maar. Dus met emmel sop in de hand de kamer door. Dan kunnen we weer verder.

Volgende updat natuurlijk weer foto's van hoe het geworden is. Het verschil is gewoon heel veel. En ik ben tevree
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rik, af en toe een bloemetje halen voor t'vrouwtje en je zal zien dat ze dat stof al wat minder ernstig zal nemen cute
 
Wel zij heeft er minder problemen mee dan ik. Ik ben allergisch voor stof. :eek:
 
Nog een leuke plaatje van de voorzijde. Die was ik vergeten. Muis ging stuk en tja. paniek enzo. Maar ik wilde deze niet onthouden.

1_SANY1430_0.jpg

1_SANY1431.jpg
Zo is het tot nu toe geworden. Het lijkt alsof er een glooiing in te zien is. Maar helaas kan ik deze life niet vinden. Ik ben aan het meten en meten. Niets te zien. Er mag hier en daar nog wel iets bijgewerkt worden voordat het weer helemaal strak is. Maar dat laat ik voor later. Moet eerst nog een aantal zaken bij bouwen. Zoals de dieptebomrekken maar ook nog de wanden die onder het dek staan.

1_SANY1432.jpg
En dan nog een van de voorkant afgenomen. Dan kunnen jullie het verschil zien. Helaas heb ik geen goede foto om het verschil duidelijk te maken. Ik ben er blij mee dat ik deze operatie gedaan heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit heb je toch weer heel mooi voor elkaar gekregen rik.

Ik sta hier toch elke keer weer met verstomming te kijken hoe jij dit allemaal fixt, ik zou het niet durven om zo maar men romp terug open te maken en te veranderen, bang dat het mis zou gaan denk ik, maar na deze mooie verandering leer ik ook terug bij, niet bang zijn om iets goed en realistish te maken, een dikke proficiat van mijn kant Rik, je bent goed bezig zeer goed.

Door u leren wij of ik toch zeer veel bij, mijn dank daarvoor ;)
 
Mooi opgelost , voor een ervaren rot misschien gemakkelijk maar ik zou het toch niet gedurfd hebben.

ik zou die zijkanten eraf gehaald hebben , een beetje hoger gemaakt en dan alles hol uitplamuren.( zo denk ik als beginneling , misschien zie ik dan 20 zaken over het hoofd die mij achteraf problemen geven)
Zou dit een (goede)oplossing zijn geweest rik.
 
Dank voor de mooie woorden mannen. :D

Maar om maar zo te zeggen, ik was niet tevreden. Meestal gaan we dan vanzelf teruguit om weer daar te eindigen op het punt waar we wel tevreden waren. Dus het is een scratsch project, alleen tekeningen. Daarbij is het doel om geen materiaal te kopen en het materiaal te gebruiken dat ik op voorraad heb. En geloof mij ik heb veel. Dus dat moet kunnen. Maar om iets uit elkaar te halen is idd soms wel moed nodig. Overdenk dit dan idd goed. Omdat ik zeker wist dat ik dit zou verbeteren heb ik de keuze gemaakt. Anders had ik toch voor een andere oplossing moeten kiezen. Ik ga er dan ook wel vanuit dat jullie dit ook wel kunnen. Het is echt geen vakmanschap of iets dergelijks. Het is een kwestie van doen en ondervinden. Ikzelf heb hier dan ook weer veel van geleerd. :D
 
@ newbie. Het zou kunnen. Maar het kost dan wel veel plamuur. Daarbij zit ik met mijn schip toch met de maten. Wanneer ik deze dan verander door ergens iets te verbreden kloppen deze maten niet meer. Ik ben daar soms best een beetje vervelend in. Maar het zou idd een mogelijkheid geweest zijn. Maar denk wel dat plamuur op zich niet zo heel sterk is. Dus kun je niet teveel hiervan gebruiken. Is het te dik, dan heb je snel deukjes enzo. Daarom ook altijd eerst plamuur. Dan gronden, daarna weer plamuur. Dit ivm de stevigheid van plamuur.
 
Welnu, de fout helemaal gevonden. Het licht niet aan mij. Maar ook niet aan de tekeningen. De fout is nog veel eenvoudiger. Ik heb de tekeningen van voor de eerste verbouwing. Dus was het schip net iets anders. Ik ga van de foto's uit en dus van na de tweede verbouwing. Er staat ook niet altijd heel duidelijk bij van wanneer de foto's zijn. Mijn beslissing is dus nu ook om het schip te maken volgens de tweede verbouwing. Een beetje afwijkend van de tekeningen dus. En mag dan ook veel gebruik maken van de foto's. Er zijn overigens heel veel meer foto's van de KD na de verbouwing. En dit geeft toch een hele goede referentie. Dit is dus meegenomen in mijn beslissing. En heeft de doorslag gegeven. Het resultaat zullen jullie dan ook hieronder zien.
1_SANY1438.jpg

Begonnen aan de zijkanten, het gundek dat naast het schip hangt. Nu begon het helemaal te knagen. Het dek loop helemaal niet zoals ik dat op de foto's ziet. De tekening kan ik niet koppelen aan de foto's, er moest dus iets zijn maar wat. Nou ja de hele dag mee zoet geweest en gevonden. Heel vervelend maar overkomenlijk. Is geen kit dus zelf denken. Volgende keer iets meer denken. En dan pas doen.

1_SANY1441.jpg
Nog maar eens een kiekje van onderen. Dan kun je goed zien waar de schoen weer is gaan wringen.

1_SANY1442.jpg
Dus tijd voor de zaag, De gehele romp uitelkaar. De beslissing genomen. Als dit niet lukt. Gewoon overnieuw. Het is hobby maar het moet wel goed zijn. Anders is het niet de Kareldoorman toch.

1_SANY1443.jpg
En weer dicht. De boeg is nu extreem hol zullen we maar zeggen. het is nog niet afgewerkt. De latjes zitten er alleen nog maar op. En we gaan weer verder.

1_SANY1444.jpg
Hier is nu goed te zien wat ik bedoel. Het is nu onder het dek bijna rechtaan lopend aan het dek. En dan pas gaat er een scherpe bocht naar de kiel. Dit was dus waarom deze hele operatie zo broodnodig was.

1_SANY1445.jpg
En dan bijde zijden dicht. In de grondlak gezet. Is snel drogende en al voor de eerste keer in de plamuur. Is ook sneldrogend. Dus nog even wachten en we kunnen weer stofhappen

1_SANY1447.jpg
De voorkant. Volgens mij moet deze iest bijgewerkt worden. Alleen is het zo dat dit pas kan wanneer de plamuur droog is. Straks even alles netjes nameten met de reliefkam en dan nog een beetje bijwerken.

1_kd1boeg_5B1_5D.jpg
Dit zou het dus moeten zijn.

1_kd2boeg_5B1_5D.jpg
Alleen voor de gene die nu goed opletten, er hangen nog netten aan de zijkant van de kareldoorman. Die van mij krijgt daar dus de vernieuwde stalen konstructie. Deze is dus van voor mijn Kareldoorman. En dus van een verbouwing eerder. Er is veel gesleuteld aan de Kareldoorman.

Bron foto's vlaggenschip smaldeel 5

We gaan weer verder bouwen. Ipv afbreken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo rik

Je bent weer lekker bezig geweest zie ik :)
Op de onderste foto van de KD zie ik uit die opening vooraan nog een ketting komen, is dit een meerketting of een extra anker? Ga jij die luikjes ook zo maken dat ze open en dicht kunnen of wat zijn dit juist?
 
Op de onderste foto van de KD zie ik uit die opening vooraan nog een ketting komen, is dit een meerketting of een extra anker? Ga jij die luikjes ook zo maken dat ze open en dicht kunnen of wat zijn dit juist?

Daar was ik dus ook al naar op zoek. De luiken zijn om het schip af te meren. Maar ook voor de anker boeien uit te laten. En meer van dit soort zaken. Het middelste geeft een ketting die aan een sleperkabel bevestigd kan worden.

Het is wel de bedoeling dat deze straks open en dicht gaan kunnen. Maar of dat mooi gaat lukken. Is natuurlijk de vraag. Hierdoor zal ik dit nog maar even in het midden laten. :D Het zou wel leuk zijn. En volgens mij niet echt onmogelijk op deze schaal.
 
Dag Rik ,

wat ik mis op Uw boeg is dat deze meer zou moeten "snijden" onderwater ...

ben een muggenzifter , sorry ...arghh

de groetjes ,

Laurent
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan