Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ga je het C-dek gewoon tegen de zijkant aanplakken ?
Gaat dit wel stevig genoeg zijn (draagkracht) om de reling en trap te houden.

Voor de rest ziet het er al heel degelijk uit.
 
En de patrijspoorten,dat zal wel nog lukken.Denk eerst een gaatje voorboren en dan met een goed scherp mesje netjes snijden?.

waarom niet eerst voorboren en dan met de juiste diameter boor uitboren.
 
Euhhh..Newbie.

Ha daar heb je mij,een typfout.Deze patrijspoorten zijn niet vierkantig cute.

Dus inderdaad gewoon na het voorboren meteen de juiste diameter na boren.

Ron.
 
Dank je wel.

De railing heb ik eerst voorgebogen doormiddel van verwarmen. Dan komt het c dek er idd aan de zijkant tegen aan, dit is stevig omdat ik de delen met Mek verlijm, deze doet het styreen samensmelten, en wordt het als het ware een geheel.

Ik heb de binnenkant dus open, dit om er straks een lampje in te kunnen maken zodat het verlicht is.

De ramen ga ik idd uitboren en dan met een vijltje enzo netjes recht maken. Dit heb ik ook zo bij de romp gedaan. Ik heb dit niet plat gedaan. dit omdat het buigen dan niet goed komt. Je krijgt dan hoeken daar waar de raamstijlen zitten. Dan krijg je dat die niet meebuigen.

Ik vind dit niet materiaal niet leuk, het is statisch dus plakt het overal aan vast. Dan krijg je dit ook niet eens ergens vanaf. En als je het schuurt ben je met dat stof ook nog niet klaar. Dat moet je dan weg zien te zuigen maar klit overal aan. Dan gaat het in je kleren zitten en vaak na de was vind je de witte stof deeltjes er nog in. En daarbij vind ik het niet echt fijn berwerken. Ik ben eigenlijk een echte fan van hout.
 
En weer een kleine update. Ben nu toch wel even zoet geweest met het pasmaken en met de dekken er goed op te krijgen. We willen dat het toch wel een beetje goed zit toch? :D

Maar eerst voor de mensen die mij vroegen hoe ik nu het styreen verwerkt. Wel dat is heel makkelijk. Ik gebruik er een schuifmaat voor. Daarmee kun je met de bek inkrassen. Ik heb dan een digitale maar dat kan met elke schuifmaat.
1_SANY1857.jpg
Omdat de ene bek van de schuifmaat langs de kant als gelijder heen gaat kun je met de andere bek krassen. Doe dit wel evenlangs de rand van de tafel. Anders krijg je ook daar in de tafel van de langsgelijdende bek een kras in jou tafelblad. Dit doe ik dan een paar keer. Tot er een mooie groef ontstaat.

1_SANY1858.jpg
Dan even met een klein mesje in de groef een keertje snijden. Dan kan je het als het ware breken. En krijg je een perfecte rechte breuk.

Dan even weer naar mijn eiland.

1_SANY1861.jpg
De staat waarin ze nu verkeerd. Ik werk dus van beneden af naar boven.

1_sany1862.jpg
En ook hier het uitsnijden van de raampjes. Ben nog niet klaar met de bovenste rij, maar ik wilde laten zien hoe ik dit doe. Eerst een gaatje boren. Zie onderste rij. Dan de raampjes met een scherp scalpel netjes uitsnijden. Heel voorzichtig en niet uitschieten. Dan straks als ik alle raampjes heb uitgesneden, alles netjes met de vijl op maat maken. Ik heb ze nog niet helemaal op de juiste grote. Ze mogen nog iets groter, maar omdat ik ze allemaal gelijk wil hebben wacht ik daarmee tot het laatste moment.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat wordt een flinke klus,Rik.Bij de Queen Mary II heb ik dat ook gedaan.
Dat gaat niet van een leien dakje,maar ja daar is het hobby voor ;P.

Met vijlen moet je oppassen.Je gaat vlug aan een kant dieper als bij de andere hoek.Dus erg voorzichtig doen.

Ron.
 
ziet er weer toppie uit he B:
en schiet nu niet uit met die vijl, want dan steekt dit af tegen de perfectie van de rest :D maar voor die ramen uit te snijden, kon je dan ook niet in elke hoek van eht raam een gaatje boren, en dan zo voor de rest langs de lijn doorsnijden? dan moet ik wel erbij zeggen dat je niet tegen de hoek boort, maar ietsjes eraf, zodat je egen ronde hoeken krijgt :D
 
Tja siemen, als de ramen groter zijn, dan zal ik dat ook zeker doen. Alleen deze raampje mogen niet groter worden dan. 3mm breed en 2,5mm hoog, Omdat met 4 kleine gaatjes te boren en dan met een mesje uit te snijden is niet echt fijn. Dus met een mesje het gaatje uitsteken is dan echt handiger.
 
Ramen zijn nu zo´n beetje allemaal uitgesneden, en ben dan ook met de patrijspoorten bezig en met de deuren, het blijft even een schriftelijke updat, dit omdat ik nu even geen zin meer heb om alle plaatjes te uploaden, morgen pica´s natuurlijk.

Maar ik ben wel weer heel blij dat ik van dit klusje af ben, is leuk maar heel precies en dus ook een beetje slopend.
 
Ziet er zeer mooi uit Rik Applaus
Ben heel benieuwd wat het geeft als de raampjes "open" zijn. Heel leuk om te zien hoe je met verschillende materialen zulke mooie dingen maakt.

Groeten

Pascal
 
Dag Rik ,

mooi werk inderdaad , styreen is een gemakkelijke materiaal om te verwerken maar ik begrijp wat je bedoelt met "verschrikkelijk spul":D

de groetjes ,

Laurent
 
Ziet er zeer goed uit Rik, zal wel een klus geweest zijn, maar het resultaat tot nu toe is zeer goed, ben benieuwd naar de volgende update.
 
Mooi werk Rik. Ik heb geen ervaring met dit materiaal maar ik weet hoe MEK ruikt. Als je een verstropte neus hebt gaat deze met MEK helemaal vrijkomen:D
 
Dank jullie wel voor de complimenten. Dat motiveerd weer. :D

Zoals ik al schreef, ik heb de raampjes er eindelijk in zitten, nu afwerken van de zijwanden en alles netjes strak maken. Dan kan de bovenbouw er weer op. En dan nu even wel weer wat picaś zoals beloofd.

1_SANY1865.jpg

1_SANY1863.jpg

1_SANY1864.jpg

We gaan weer vrolijk verder.

En idd, je moet niet met je neus boven mek hangen. Dat is niet goed, maar zeker niet goed voor de gezondheid. cute
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Ziet er heel mooi uit, de ramen zijn heel goed gelukt cute

Groeten

Pascal
 
Tjah, behalve "ooh" en "aah" weet ik niet wat te zeggen.
 
De raampjes zullen er prachtig uitzien Rik.
De kromming van de styreen vind ik gewoon mooi man, het geheel is mooi :D

Wat kan ik er nog meer aan toevoegen dan ga zo door.
 
Jongens dank wederom voor de complimenten.

Ik hoorde van Ron (Homghost) dat er wat raamstylen niet helemaal recht waren, dat was een goede opmerking, ik heb daar dus wat aan kunnen doen. Het is nu eenmaal zo dat je daar op een gegeven moment niet meer ziet. Het was een lang klusje. Maar wel leuk omdat je zo het eiland onder je handen voelt groeien. En dat geeft toch altijd wel een goed gevoel.

Wel zo ziet het er nu uit.

1_SANY1867.jpg
1_SANY1866.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan