Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
Hoi allemaal, zoals ik al eerder schreef. Maar ben het bericht nu kwijt, zal ik mij zelf eerst maar eens voorstellen. Mijn naam is Rik. Ik woon in Nederland (valt beste mee hoor daar) en Werk als sociaal pedagogisch werker in de begeleiding. Daarnaast is het bouwen van schepen mijn grote hobby. Maar ik heb heel veel andere interesses dus ook zie je mij bij veel bij de warhammer en motoren.

In ieder geval ik zal via deze weg van de week een aantal foto's posten om zo iets van de Karel Doorman te kunnen laten zien.

Met vriendelijke groet,

Rik
 
1_kd5bakb.jpg

Als het goed is moet er nu een foto verschijnen van de Kareldoorman. Afgekort KD, De romp zit nu dicht en is bijna netjes glad geschruurt. Ik ben dus nu bezig met het aanbrengen van de gaten voor de waaigaten. Foto's komen en natuurlijk dan ook aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Rik,

Hoe groot moet dat "ding" worden?
Ik denk dat ik ergens al iets gelezen heb van je project, maar kan het me niet meer herinneren waar.:mad:

Bij de Warhammer-figuren ga je me ook nog vinden ....:)

Grtz,
Dominiek
 
He, he, groot, heel groot.

150 cm totale romp. Daarbij komt het vangnet nog, en de inklapbare deel van het dek aan de boeg. Het is dus een behoorlijke grote.

De schaal is 1 : 150. De Kareldoorman wordt vanaf tekening gebouwd. Het is daarbij de bedoeling dat dit van afval hout enz gebouwd gaat worden. Dus geen fancy dure houtsoorten. Dus zijn de spanten gemaakt van laminaatparket. Is sterk, maar hard. Daar heb ik wel veel zaagwerk aangehad. Met het handje figuurzagen. Daarnaast heb ik een behoorlijke houtvooraad die ik toch wel een beetje op wil maken. Daarin zit echt vanalles. Het meest daarvan is van verloren gegane kits die ik van mensen heb gekregen. Dan krijg je zoiets van ik heb het verprutst. De tekening is kwijt en alleen dit is nog over. Meestal fineer en huidlatten. Vandaar deze keuze.

Verder zal het materiaal gaan bestaan uit mdf, triplex, kunstof, messing, plamuur, verf, en nog veel meer.

Het was de bedoeling deze te voorzien van allerlei technische zaken zoals werkend lift. Maar dit is financieel niet haalbaar. Een winch kost al gouw 100 euro en dan moet het er nog goed werkend in gezet worden. Daarbij moet ik nog een aantal tandwielen en speciale overbrengingen er in maken. Om het goed schuivend te krijgen op deze schaal. Dus twee liften is 200 euro. Da's een leuk nieuw kitje zou ik zo zeggen. Of twee maanden van mijn opleiding. Maar goed. Foto's komen er aan.

2091122065_6788b62783.jpg

Ik hoop dat dit lukt.

Dit is een van mijn vorige projecten. Ook vanaf tekening gebouwd. De tekening waar ik gebruik gemaakt heb is de Billing Boats tekening uit de jaren 60. Door de importuer Overbeek zijn voor mij de messing delen die ikzelf niet kon maken geleverd. Ze hadden goed gezocht en gratis toe gestuurd. Pluim voor overbeek dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo snel als ik wat meer tijd heb zal ik een mooi intro maken voor dit topic. Sorry dat het zo langzaam gaat, maar ik heb nogal veel aan mijn hoofd gehad, de vrije dagen die ik had heb ik gebruikt om goed rust te nemen. Dus heb ik alleen gereageerd en wat geknutseld maar niet de moed gevonden om hier even mee verder te gaan.

Het zit zeker nog in het vat en voor volgende week staan hier foto's op van de bouw tot zover. Het zal wel een samenvatting worden. Ik ben er al een half jaar aan bezig ong. Dus dat is niet allemaal meer te posten.
 
Hoi Rik,

dat is toch geen probleem?
Modelbouwen moet in de eerst en vooral fun blijven. Dus er mag geen druk achter zitten. Want anders krijg je stress. En stress krijgen van een hobby ?!?!

We zien het wel als het er is.
 
zoals beloofd. Een compilatie van de bouw van de Kareldoorman.


1_kd6.jpg
De tekeningen gecopieerd met de printer die ik zelf heb. Deze dus een aantal keren kunnen uitknippen. Nu heb ik het spanten werk om op het laminaat te kunnen verwerken. Dit plak ik er gewoon met pritt stift op zodat het er later afgehaald kan worden. Ik gebruik laminaat omdat dit sterk is en makkelijk te verwerken. Maar let op het is erg hard. Dus je moet flink zagen. En veel zaagjes gebuiken. De zaagjes worden snel bot. :mad:

1_kd20.jpg
De spanten zijn uitgezaagd. Na echt een lange tijd zagen. Maar goed het zijn er dan ook wel 28. Deze op een kiel van mdf gelijmd met dit als resultaat. De kiel heb ik van mdf gemaakt omdat dit ook weer makkelijk te bewerken is. Hiervoor heb ik 9 mm dik gebruikt. De kiel heb ik vast gemaakt met wigjes op een laminaat plaat om ervoor te zorgen dat deze recht blijft. Anders krijg je een krom schip. :)

1_SANY0112.jpg
Nu zit het dek van de hangaar er in. Deze zorgt dan voor de stevigheid van het geheel. En is dan gelost uit de onderplaat. Het voordeel is nu dat het schip een stuk hanteerbaarder geworden is. Je krijgt nu een leuke indruk van hoe het schip vorm gaat krijgen. Wel moet ik nu de hoeken van de spanten in lijn schuren om daarna de huid te kunnen aanbrengen. Daar wil je geen hoeken in krijgen. En dus gebruik ik een buigzaam latje om steeds maar weer over de spanten heen te leggen voor controle. Het is nu zo dat wanneer ik alles netjes in een lijn heb geschuurd ik de huidlaag kan aanbrengen. Deze zet ik voorlopig vast met spijkertjes. Die sla ik er niet geheel in. Om ze later er weer uit te kunnen halen. De gaatjes die ja dan krijgt wil je niet in een houten spiegelretour schip hebben daarvoor bestaan anderen manieren om de huidlatjes aan te brengen. Dit schip wordt geplamuurd en gespoten, dus die gaatjes nemen we nu even voor lief.

1_SANY0114.jpg
Nog een andere foto. Even voor de duidelijkheid van de grote. :eek:
Het schip heeft een totale lengte van 150 cm. Is dus best groot. Dit heb ik gedaan omdat ik veel met detailering wil gaan werken. En met een schaal 1 : 150 moet dat aardig lukken denk ik.

1_SANY0126.jpg
Nu ook het eerste huidlatje er op. Deze zit er nu alleen voor de versteveging op aangebracht. Daar ik het vliegdek nu ook al ga maken kan ik nu de lijnen aftekenen van het schip en zo bepalen waar en hoe het dek er exect op komt te zitten. Het dek zal nog wel los blijven. Anders kan ik niet meer in het schip komen. Er komt namenlijk verlichting in. Maar dit volgt later.

1_SANY0136.jpg
De lift van het vliegdek. Het is nu zo dat ik aanvankelijk besloten had om de liften werkend te maken. Dit is niet echt mogelijk qua schaal om dit netjes sluitend te maken. Dus is maar besloten om lekker verder te bouwen en maar openliften te maken. Tenminste de voorste dan. De achterste word gesloten. Maar kan wel open gemaakt worden als een soort dekseltje. Om dan toch nog inkijk te hebbenn in de hangaar.

1_SANY0137.jpg
Nog een overzichtje. Dan kan je goed zien hoe dat het dek er uit komt te zien.

Helaas is mijn foto album nu vol. Dus ik zal moeten wachten denk ik. Totdat ik meer ruimte heb of zo. Maar eens op zoek gaan.

Het is altijd weer even wennen zo'n nieuw forum. Maar het werkt wel.

Daarbij krijg ik steeds de melding dat ik maar 10 afbeeldingen mag gebruiken. Is wel weinig hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voila de foto's beginnen binnen te komen van modelengeneer

Ben eens benieuwd naar uw volgende update, ik heb hem al op .nl gezien maar verlang naar de laatste nieuwe foto's van de vorderingen, zal prachtig worden.
Is ook een mooi schip, ik blijf u verder volgen Modelengeneer.
 
Jawel zoals beloofd, de foto's en wel kunnen weer verder met de upload van de foto's.
1_SANY0162.jpg
De romp heeft nu alle spanten gekregen en dan kunnen we dus niet alleen het Hangaar dek er in leggen. Maar ook het F dek. Dit is het dek dat ook van buiten te zien is doordat je daar de waaigaten hebt zitten. Dit is gemaakt van hout fineer. En zit tussen de spanten ingelijmd. Wanneer de romp en alles klaar is word dit verlicht en kan hier ook het een en ander zichtbaar gemaakt worden. Dan denk ik aan de figuren die ik dan hier in wil zetten. Deze komen er natuurlijk pas in nadat alles klaar is. Zo krijg je gelijk iets meer te zien dan alleen het schip zelf. Wanneer dit netjes is afgewerkt word dit geschilderd en kan de romp netjes dicht gemaakt worden.

1_SANY0206.jpg
Het begin van het dichtmaken van de romp. Hier werk ik van dek naar de kiel toe. Ook gebruik ik hiervoor hout fineer. De dikte is ong. 2mm dik en 8mm breed. Ik heb gekozen voor deze maat omdat de groote van het schip dit toelaat om makkelijk te verwerken. Daarbij kies ik voor makkelijke wijze van beplanken en niet voor het perfect langs elkaar leggen en verjongen van de huidgangen zoals gebruikelijk is bij historische zeilschepen en admiraliteidsschepen. Simpelweg omdat alles straks in de twee componenten plamuur gezet wordt vanwege de stevigheid en dan zie je daar helemaal niets van terug. Zonde van de moeite dus.

1_SANY0353.jpg

1_SANY0348.jpg

De romp zit dicht, ik had net niet genoeg fineer stroken maar nog wel volledige plaatjes van dat zelfde hout. Ik heb dan ook gekozen om deze nu niet te zagen in stroken maar om ze in het geheel te gebruiken. Om zo de bodem meer stevigheid te geven. Wanneer ik de romp netjes geschuurd heb kan deze netjes in de plamuur gezet worden en begint het grote werk van nog meer schuren en plamuren. Hoe meer aandacht je hier aan besteed des te mooier de romp wordt.

1_SANY0486.jpg
En dan het volgende, ik heb de romp na een aantal keren te hebben behandeld met plamuur en te hebben geschuurd, een keer in de zwarte verf gespoten. Het is de bedoeling dat ik dan de romp kan schuren en daardoor blijven de delen die nog wat dieper gelegen zijn zwart, dus nu wordt het hoogte verschil heel duidelijk. Hier na dus weer plamuren en dan kan het geheel in de grijze primer gezet worden.

2_SANY0488.jpg
Het resultaat van de plamuur over de zwarte romp heen. Het begint nu wel een beetje op een bonte koe te lijken. Mooi zwart met witte vlekken. De kleuren steken goed af, zo kan je goed zien waar er nog geplamuurd moet worden. Dit heb ik dan een aantal keren herhaald tot ik tevreden was. Wanneer de romp is zoals ik het wilde hebben. Kon de grijze primer er op. Ook dit zal ik dan weer in een paar verschillende dunne lagen aanbrengen.

1_SANY0493.jpg
Het reslutaat tot dusver. De romp is gespoten in de primer. Een laag of 3 zitten er nu op.

Als voorproefje.
De volgende keer meer. Ben nu nog bezig met de romp en heb de verlichting er al in zitten. Dus kunnen we de schroefassen gaan maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel Rik,

je bent blijkbaar een manusje van alles op elk modelbouwvlak. Knap werk.
Houten schepen en zeker in die grootte zijn zeker mijn ding niet, maar je houdt me wel nieuwsgierig genoeg om te willen kijken naar het vervolg.
 
Dan weer een kleine hoeveelheid aan plaatjes die ik tijdens de bouw heb geschoten.

1_SANY0519.jpg
Helaas klopte de hoek in de spiegel niet helemaal naar min zit. Hierdoor maar de zaak een beetje gesloopt. Dan maar een nieuwe spiegel er aan gemaakt. Het is een scratsch project en dus kan je alles maken zoals je dat zelf wil. Dus ook wanneer het niet naar je zit is sommige stukken overnieuw. Is geen schande.

1_SANY0611.jpg
Wanneer ik alles weer netjes bijgewerkt had en alles naar mijn zin was. Het ik een begin kunnen maken met de waaigaten. dit zijn allerlei openingen die op de dekken uitkomen.

1_SANY0612.jpg
Nog meer gaaten. Deze zijn met een dremel netjes uitgefreesd. Dan daarna met een vijltje enzo netje recht gemaakt. De gaten zijn allemaal ong een halve mm groter dan ze moeten zijn. Hier kan ik dan straks een stukje fineer in lijmen. Dat maakt het afwerken een stukje makkelijker.

1_SANY0613.jpg
De gaatjes gereed. Ik wacht nog even met het fineer aan te brengen, dit omdat het mischien met de werkzaamheden kan beschadigen.

1_SANY0641.jpg
Wanneer alle gaatjes er dan in zitten. De verlichting. Dit is gemaakt van kerstboom verlichting. Je hebt tegenwoordig veel led verlichting. Dit is veel goedkoper dan een klein lampje die je in de modelbouw speciaalzaak kunt aanschaffen. Ik heb er nu 65 ledjes in zitten en dat heeft mij 10,00 euro gekost. ander kosten de lampjes gemiddeld 0,75 euro. En ik heb nog 35 lampjes over. Deze worden gebruikt in andere delen van het schip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar 1 woord ,perfect.

sorry 2 woorden , jaloers, wilde dat ik dit ook al kon.
 
Dat hoeft helemaal niet. Dat gaat u straks ook zeker lukken. :D

Daarbij er zijn zoveel beteren dan ik. :D En Deze mensen helpen mij ook wel eens. cute.

Dat is de kracht van een Forum. We kunnen elkaar helpen om zo een mooi resultaat te kunnen halen en zo steeds beter te worden.
 
Weer een kleine update, het is mischien niet veel maar het plamuren kost nu eenmaal tijd. Als dan weer netjes is afgewerkt komt de kimkiel of stabilator kiel er aan en natuurlijk de schroeven. Voor de schroeven moet er nog het een en ander gemaakt worden. De schroeven ben ik aan het uittekenen. Dat valt nog niet mee. Maar eens zien of dit gaat lukken.


Maar ik heb er in ieder geval plaatjes van. :D
1_SANY1415.jpg

1_SANY1416.jpg


Het leuke van deze foto is dat het dek nu goed te zien is. Hierdoor is het mogelijk om straks toch iets te gaan doen met de inkijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Rik ,

mooie romp , inderdaad ...

Was de karel Doorman geen ex-Royal Navy vliegdekschip , die later verkocht werd aan een zuid-amerikaanse land ?

Indien ja , heb ik hem nog gezien in Den Helder als ik 12 jaar oud was , terwijl op vakantiekamp in de buurt ...

Kan dat ?

de groetjes ,

Laurent
 
Dat klopt helemaal. De kareldoorman is in 1969 verkocht aan Argentinie en kreeg de naam Veinticinco di Mayo.

De Kareldoorman had de bijnaam de Dikke dame voor de mensen die er met plezier op gedient hadden of soms ook wel een de Hr.Ms.Rookverbod voor de mensen die hier niet met zoveel plezier op gewerkt hadden. :D
 
dag Rik ,

het is dus deze niet die ik gezien had , ik spreek over een NL vliegdekschip in de jaren 77 of zo ...

de groetjes ,

Laurent
 
Een idee voor een lift.

Hoi Rik,

ik ben begonnen met het lezen van je verslag, zo had je het over een lift die je wilde in bouwen. Daar had ik er een paar foto's op mijn pc staan , heb ze meteen geuplaod voor je.
Ik heb ze van de nederlandse forum gehaald.
modelbouwforum.nl

1_SANY0196.jpg

1_SANY0198.jpg

Ik weet niet meer welk verslag maar met een beetje zoeken je kun je hem wel vinden.

Zoals je kunt zien hoeft het niet duur te zijn.

Vriendelijke groeten
John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, John

Leuk dat u deze foto's in uw bezit hebt. Blijkt dit toch een goed idee te zijn. Helaas is het zo dat dit systeem in mijn model is. Dit zijn dus ook mijn foto's. Ik ben ook op dat andere forum actief. Kijk maar naar de naam. Die is het zelfde. ;) Maar goed. Het probleem hiermee is dat het niet zo goed werkt als ik zou willen. Dit heeft teveel frictie waardoor ik nu teveel speling in moet bouwen om het goed werkend te krijgen. Hierdoor ontstaan er kieren en die zijn modeltechniesch gezien te groot. Een kier van 1 mm is nu eenmaal op een schaal van 1 : 150 echt te groot.

Wel fijn dat u met mij meedenkt. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan