Hoofdsponsor

1/20 Onze nieuwe vloot de SC-20 en de SC-35 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal



De bouw van de achtermast met netrollen. Gezien deze modelkotters volledig werkend worden moeten deze netrollen kunnen draaien om de netten te laten zakken en weer binnen te halen.Als aandrijving gebruik in een oude servo



Gr Ron

Hoi Ron,

Het zou misschien interessant zijn voor de mensen die niet op de hoogte zijn van zo'n servo-aandrijving, om hier eens te laten zien hoe jullie dit aanpakken. ;)

Dit gaat hier als een speer vooruit. 8)




Droop
 
hier even de eerste foto's van de net rollen

En droop zal binnenkort even uitleggen hoe we dat maken van oude servo's

IMG_8979.jpg



IMG_8978.jpg



gr ron
 
Hoi Ron,

ik heb een vraagje die netrolletjes zien er mooi uit welke materialen heb je daar voor gebruikt?
Ik zie dat je ze op een messing buisje gemonteerd.
 
ben ook benieuwd naar die werking v/d servo.

en wat een snelheid van bouwen zeg.
 
Hallo allemaal

Van een servo een lier maken
het gaat hier om een kapotte servo als een servo kapot is dan is er meestal iets stuk in de aansturing, maar niet met de aandrijving als je de print plaat eruit sloopt dan hou je een motor met vertraging over,de meeste servo’s hebben een trekkracht van ongeveer 3kg maar er zijn ook met 15kg trek kracht maar dit terzijde een normale standaard servo is goed genoeg om als lier te dienen.


De netrollen zijn van kunststof en komen bij de bouwmarkt vandaan,er zit normaal ketting op. Bij de opbouw van het netrol systeem heb ik eerst de poten gemaakt, die zijn van polystyrol toen een servo verbouwd tot motor met vertraging en in één van de poten heb ik een uitsparing gesneden waar ik de servo in heb gelijmd en op de andere poot heb ik een plaatje gelijmd met een gat erin waar de as in vast kan. Als as heb ik een messing buis die precies in de rollen past, in die buis heb ik na hem op maat te hebben gesneden aan weerszijden een borgring in de buis gezet en van tevoren een gatje geboord waar dan een rvs boutje doorheen kan die in de zijkant van de borgring past en toen de borgring in de buis vast gesoldeerd nu heb ik een as.
Veder en in de kop van de servo het draaiende gedeelte waar normaal de stuur hevel opzit een boutje gedraaid zonder kop daar heb ik de as overheen geschoven toen het rvs boutje vast gedraaid van daar de borgring aan de andere kant een bout door het plaatje wat aan de poot vast en in de as vast gezet met rvs boutje.

bij de rode pijl zit de servo als je goed kijkt zie je de motor;)
IMG_8978pijl.jpg

mvgr ron
 
tog een ingewikkelde verbouwing van een servo ron . je moet er maar op komen , knap hoor
 
Hallo allemaal

Ik heb de bovenste gedeelte van de netrol houder erop gezet en een gedeelte van de hydroliek
Na gemaakt en gelijk de draden van de motor weggewerkt 8)



IMG_8980.jpg

IMG_8981.jpg

mvgr ron
 
Wat een prachtig staaltje techniek en bouwkunst !

Welke lijm gebruiken jullie om PS te lijmen?
 
Ziet er weer goed uit allemaal. Allee die uitgevreesde gaten van de rollen zijn niet helemaal egaal. Daar zou ik nog wel iet meer wijwerken. De braampjes vooral. Zo ook zijn ze allen een beetje verschillend.

Verder een vraag, ik snap het servo systeem niet zo goed. Zou je dat eens willen toelichten.
 
Hallo allemaal

Ik had een klein foutje gemaakt waar de servo zit daar zit normaal een hydraulische motor maar met het wegwerken van de servo heb ik de behuizing de doorsnee was goed alleen te lang dus wat korter gemaakt.

dit is de echte
IMG_8892.jpg

dit zo als hij was
IMG_8981.jpg

dit heb ik er van gemaakt
IMG_8998.jpg

IMG_8999.jpg

voor de servo heb ik wat aanpassingen moeten doen maar dat is niet anders
^^

hallo rik
die servo zit in de poot van de netrol houder en is rechtstreeks op de netrol aangesloten en wat de servo betreft daar heb ik de print plaat uit gehaald en is nu een motor met vertraging die gaat straks via een schakelaar aangestuurd worden ik kom hier nog wel op terug


Michel

het lijm wat wij gebruiken voor de kunststof (polystyrol is gewoon van revell bouwpakettenlijm en voor kunststof en hout bison hard plastic lijm en contacta liquid special van revell voor kunststof op metaalsoorten zoals messinge en dergelijke.
Deze lijmen hebben we in de loop van de tijd goed uit getest,een boot van ons ligt voor in de vijver in weer in wind en staat nog steeds in elkaar.

Gr ron
 
Bedank Ron. Je uitleg over de lijmen ga ik op m'n harde schijf zetten. :)
 
uitleg van servo naar liermotor

Hallo Allemaal

Hier even om het verhaal van de(servo’s) lieren nog even duidelijk te maken .
Ik ben begonnen met een hele servo om die daarna helemaal te strippen zodat je een motortje met tandwielen voor de vertraging overhoud ,die je weer kan gebruiken om de lieren en dergelijke te bedienen.

IMG_9003.jpg

IMG_9004.jpg

IMG_9005.jpg

Hier zit het print plaatje wat verwijderd moet worden

IMG_9006.jpg

IMG_9007.jpg

IMG_9008.jpg

IMG_9009.jpg

IMG_9010.jpg

IMG_9011.jpg

IMG_9012.jpg

IMG_9013.jpg

IMG_9015.jpg
Hier het nokje wat verwijderd moet worden zodat ie niet meer geblokkeerd wordt en vrij rond kan draaien,dit zit ook vaak op een tandwiel
IMG_9016.jpg

IMG_9017.jpg

IMG_9018.jpg

IMG_9024.jpg

IMG_9025.jpg
Hier heb je dan je nieuwe motortje met vertraging waar je nog weer dingen vanaf kan snijden zodat het past in bijvoorbeeld een nettenrol zoals de mijne.
IMG_9031.jpg

Vanavond nog even met vrouw en kids naar lauwersoog geweest
Even onze nieuwe vloot bekeken
IMG_9086.jpg


vriendelijke groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron & Antje,

Mooie how to die netjes stap voor stap laat zien wat er moet gebeuren.


Bedankt!! ^^




Droop
 
:D inderdaad een mooie uitleg. tog net iets te ingewikkeld voor mij als electric leek. ron moet je nu gewoon zien waneer je stopt met opdraaien van de netten want ik denk dat hij nu blijft draaien zolang je tegen het hendeldje duwt. ik vraag dit maar omdat ik mischien mijn zeilen naar boven of beneden wil laten gaan en denk dat het dan ook op deze manier zal moeten. of kan je daar een stop tussen maken bv als de servo 100 keer rond gegaan is dat hij stopt ?
 
hallo Amezone

ja hij draait tot je het hendeltje los laat, je zou het kunnen schakelen maar dat is best ingewikkeld gezien je de aantal slagen niet goed kan bepalen, om zeilen te hijsen moet hij redelijk wat slagen maken.En het is net hoe hij het touw opdraait er kan wel een paar slagen verschil in zitten .Dat komt door het verschil in spanning op het touw bijvoorbeeld door de wind, maar ook door de verdeling van het touw over de spoel

het kan goed als zeilwinch gebruikt worden en het is best mogelijk de zeilen op en neer te halen.

gr ron
 
ok ron dat is een duidelijk antwoord :D

het speelde gewoon ff door mijn hoofd maar als ik het eens moest doen weet ik waar ik moet zijn :D
 
Schitterend project, dat ik tot nu in stilte volgde.
Ga zo door!
 
Dat is een mooie uitleg. ;) En ik spreek denk ik nu voor erg veel mensen. Mijn dank. :P

wel even een vraagje over het laatste plaatje. Is dat bedoeld als reklame?? Ik vraag dit ivm met de forum regels. Info als je wilt adverteren, natuurlijk via pb. :laugh:
 
Hallo Rik

Nee dat laatste plaatje is niet bedoeld als reclame mijn vrouw had wat borden laten maken voor het opfleuren van mijn nieuwe werkplaats.
En ooit in de toekomst hopen we er wel wat mee te doen als mijn gezondheid het toelaat.
maar is dus beslist niet bedoeld als reclame .
Ik heb het er inmiddels weg gehaald om zo verwarring te voorkomen.

gr ron
 
Thanks. Soms moeten we gewoon even de lijn trekken. Dit om het voor iedereen goed en leuk te houden. Zonder scheve ogen etc.

Verder ben weer zeer benieuwd naar het vervolg. En niet zo snel he. Anders is dit topic zo weer gesloten. ;) Omdat het af is. :O
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan