Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Wilkommen !" Deel 2, huis 2. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo vrienden,

Ik ga starten aan een nieuw huizenbouw-avontuur.

Het eerste huis is klaar, de laatste details werden nagekeken en bijgewerkt tot het volledig naar mijn zin was. Het staat veilig opgeborgen in mijn vitrinekast.

Dit tweede huis zal op het diorama rechts, tegen het eerste huis geplaatst worden.

Alvast een foto ter opfrissing :

Het gaat om het huis met het Maria beeldje in (midden) :

nieuwegeveltebouwen-800.jpg

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt er weer één om van dichtbij te volgen GUnit, ik zit op je hielen...

Mooie keuze trouwens ;)

Grtz,
Beyond
 
Beyond : ik hoop dat je weer even aanwezig zal zijn als tijdens het andere project. Het is altijd fijn als er nog anderen zijn die er hun schouders mee onder zetten, het verlicht het werk in grote mate.

Ik heb voor dit huisgeveltje gekozen voor de volgende redenen :

- het is een opvallend huisje want het is in tegenstelling tot huis 1, veel smaller en ook hoger (hoewel ik dit nog goed ga bekijken in een later stadium).

- er zijn ook hier meerdere materialen te zien : colombage, betonachtig pleisterwerk, grijze betonachtige stenen die ik weliswaar zal vervangen door meer pittoreske streekeigen stenen zoals bij het aanpalende huis 1.

- tussen de verschillende etages, zijn er een soort van stroken op de gevel te zien, die ik niet nader kan identificeren als al dan niet versierd. Hier wil ik trachten wat ornamentale toestanden te fabriceren.

- het betreft hier een puntgeveltje, maar hier ben ik, zoals gezegd, nog niet uit. Het moet echt mooi ogen. En aangezien dit huisje geen grote diepte heeft zal ik nog goed moeten denken over het effect ervan.

Tot slot een kleine ps : over de poort : ofwel ga ik sloopwerken moeten uitvoeren (die gedachtenmolen he), ofwel maak ik een geheel nieuwe poort. Waarom ? Ik wil de poort iets imposanters geven, omdat de titel "Wilkommen !" alles met de poort te maken zal hebben. Nu denk ik dus aan ofwel grote werken aan de bestaande poort, ofwel aan een stoere middeleeuwse poort met een vierkante of ronde toren bij. Ik blijf het zeggen : zot zijn doet geen zeer ! Anders zou ik veel, veel pijn hebben vrees ik...
 
Laatst bewerkt:
GUnit, slaap gerust op je beide oren, ik zal er elke update bij zijn ;)
Hier wil ik echt niks van missen :nowink:

Wat je poort betreft, dat middeleeuws gedacht vind ik persoonlijk nog het beste.
Zal mijn inziens toch wel het massiefste en imposantste uitkomen...
Zeker nu je van plan bent om zoveel huizen te maken.
De bestaande poort zou wel eens op de achtergrond kunnen raken....
En als je dan toch wil veranderen, dan zou ik een nieuwe maken, ipv de bestaande te slopen/veranderen.
Waarom? Wel, deze poort is zodanig mooi dat je hem gerust in een ander (kleiner?) diorama kan verwerken....
Hij zal zeker ook alleen tot zijn recht komen...

Dat is echter gewoon mijn gedacht hoor, je hoeft hier geen rekening mee te houden als je andere ideeën hebt....

Grtz,
Beyond
 
Hey maatje, als ik met jullie gedacht geen rekening zou houden, zou ik beter stoppen met posten over mijn werk. Dan zou ik enkel een egotrippende bouwer zijn, die uit is op complimentjes. Wees gerust Beyond, jullie mening weegt mee door want jullie zijn zeer betrokken ! GUnit.
 
Tussen de verschillende etages zijn houtstroken aangebracht.
Deze werden toendertijd met houtsnijwerk versierd.
Je weet wat te doen.

Erik.
 
je zou in de bouw kunnen gaan met dit talent

eerste in het klein en dan in het groot:laugh:

grtz

huge
 
Hola jongens, jullie hebben al gereageerd, super. Ik ga er de schouders onder zetten want ik wil hier echt iets van maken. Ik hoop ook dat ik van mijn prille ervaring met kurk gebruik zal kunnen maken en eerdere fouten tijdens de constructie alzo kan vermijden.

Vandaag heb ik de rugzijde alsook de voorgevel van het huis gesneden uit het architectenkarton.

Met het nodige meet- en paswerk heb ik beide dan op mekaar afgestemd.

Daarna werd er een schuine kant aan deze panelen bovenaan gesneden, want hierover komt het dak te liggen.

Omdat dit huisgeveltje zeer smal is in de diepte, heb ik besloten om niet hoger te gaan dan het andere huis. Zo zal het iele gebouwtje niet zo'n mager uitzicht hebben.
De leitjes van beide huizen zullen broederlijk naast mekaar liggen.
Dit wordt wel een oranje dakje en dat met dezelfde helling als die van het eerste huis.

Dit huisje wijkt wat naar achter tov. huis 1. Wanneer ik huis 3 ga maken, zal dit op zijn beurt naar voren komen, waardoor dit exemplaar er dus gezellig tussenin zal zitten, en ook wat naar achteren.

Ik heb nota genomen van de plaats der dingen op de basis van de voorgevel, jullie zullen zien dat ik opnieuw geprobeerd heb om bruikbare zaken over te nemen, en andere te skippen.

HPIM0626-800.jpg

In het houtsnijwerk wil ik ditmaal mensenhoofdjes verwerken, hun expressies mogen voor een grappige noot zorgen (die hun tong uitsteken bijvoorbeeld).

Inspiratie genoeg, bij bakken, nu alles omzetten in daden, want lullen is makkelijker dan doen.

Morgen de "naakte" basis, klaar om te starten !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
ik ben benieuwt hoe je die trap in de grond gaat laten zakken :ohmy:
 
Amazone, ik denk niet dat het echt een trap is want daarvoor is de ruimte tussen straatkant/deur te smal. Ik ga ervan uit dat het gewoon een smal gat is wat toelaat om met een geopende deur goederen te lossen.

GUnit.
 
Persoonlijk zal ik de hoofdjes niet doen en gewoon wat simpel houtsnijwerk doen.

Over die hoofdjes met de tong, hier in Nederland worden deze weleens gapers genoemd en deze hoofdjes vond je meestal boven de deur bij een apotheek waarschijnlijk is dit ook de reden voor mij om niet voor dit soort hoofdjes te gebruiken:unsure:

Voor de rest heb ik niets toe te voegen alles gaat lekker met dit diorama ;)

Ron
 
Bedankt voor de comments heren.

Ron, oké, je verhaal houdt zeker steek, ik schrap de kopjes. Ik hou het dan maar op wat ornamentaal snijwerk.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey GUnit, :)

Stadje gaan bouwen man ??? :O:O:wacko:
Amaii, u spreekt al van huis 3, dat gaat wat worden, ik volg den draad en spring wel in. :$
 
Hoi Swaken, welkom in mijn topic dan.

Vandaag begonnen met het leukste werk, het kurkwerk starten en een keldertoegang van plastic card gemaakt. Handvatje van koperdraad, etchplaatjes met een vijsje om het te completeren.

2-2.jpg

GUnit.
 
Ge hebt uw roeping gemist man.
Architect had ge moeten worden.

Erik
 
Dat ziet er weer zeer doordacht uit... En mooi begonnen is half gewonnen :laugh:

Grtz,
Beyond
 
Dank jullie wel.

Ik moet jullie echter meedelen dat momenteel mijn modelbouw op een laag pitje staat. Dit heeft enerzijds te maken met de karweien die ik thuis aan het doen ben. Anderzijds valt het me zeer zwaar dat een goede collega het afgelopen weekend een drastische val heeft gemaakt, die hem wellicht voorgoed aan een rolstoel zal kluisteren. Mijn hoofd staat dus even niet op modelbouwen en forumbezoeken.

Ik denk dat jullie dit wel zullen begrijpen.

Tot later vrienden.

GUnit.
 
Hallo vrienden, het afgelopen weekend heb ik weer een beetje de draad opgenomen.
Ik merk dat ik na de poort en het eerste huis zo'n beetje het "systeem" heb leren kennen.

Zo is het bijvoorbeeld handig om eerst de balken in de gevel te snijden uit balsa hout en daarna te bekleden met een strip plastic card. Het balsa alleen werkt niet zo handig omdat het te zacht is om afdoende te bewerken. Daarom de toplaag plastic card, bewerkt met de vijl voor wat houtnervatuur.

Vanochtend heb ik een sierrand in de gevel gemaakt met wat balsa hout, tandenstokers zonder punten, plastic tube in pvc. Dit heb ik na verlijming bewerkt met putty, de naden moesten immers afgerond worden voor een mooi geheel.

In de balken heb ik her en der een pen voorzien en dit blijkt telkens een verrijking (als ik me niet vergis, met dank aan Koekie, of Amazone, voor de tip !).

Het volgende is een nis om een Mariabeeldje in te zetten.
Als ik daarmee klaar ben, zal ik tevens de tijd hebben om enkele foto's van het naakte geveltje te maken.

Vriendelijke groeten van GUnit.

Bedankt voor het begrip en het wachten.
 
Spannend hoor GUnit ;)

Ben echt benieuwd naar de foto's...

Grtz,
Beyond
 
Ik hoop dat ik weer wat regelmatiger zal mogen/kunnen updaten Beyond. Nu is het vakantie voor het ganse gezinnetje en het bouwen zal er af en toe noodgedwongen bij inschieten.

Foto's van de toestand, het begint alweer op een huis te gelijken :
4-2.jpg

3-2.jpg

Een stukje plastic tube, tandenstokertje, plastic card en wat putty waren nodig voor het maken van dit ornamentje in beton.
2-3.jpg

Cheers ! GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan