Hoofdsponsor

1/25 Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Beste bouwers,

Eerst een voorwoord:
Tijdens de bouw van de Mississippi-boot was ik al met dit schip begonnen.
Ik kwam er toen al heel snel achter dat dit voor mij niet werkte.
Ze is nog in een pril stadium, dus ik kan het met een gerust hart vanaf het begin plaatsen.

Het schip (of scheepje):
De BON RETOUR is een vissersboot uit de Brest regio, gebouwd in 1952 bij de Tertu du Fret scheepsdok. De boot is op het moment onder management van de Tud Ar Mor stichting, opgericht voor de bescherming van maritime cultuur.

Een klein bootje, kijk maar naar de maten:
- Lengte: 395 mm
- Hoogte: 371 mm
- Breedte: 103 mm
- Schaal: 1:25

De doos:

1_Retour_01.jpg

De inhoud:

1_Retour_02.jpg

De tekening:

1_Retour_03.jpg

Instructies en fotoboekje (beiden heel vaag :wacko:)

1_Retour_04.jpg



1_Retour_05.jpg



1_Retour_06.jpg



En al direct een dryfit gemaakt:

1_Retour_07.jpg

De bouw is op 12 maart gestart.
Ik deel het begin van het verslag op in een paar posts, er volgen er nog een paar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:D mooi wim klein maar fijn. en de inhoud van de doos ziet er behoorlijk goed uit. ik ga je natuurlijk volgen bij deze bouw ,want van elke bouw leer je bij ook al is ze klein het werk word er niet makelijker op.

veel suxes met de bouw wim .
 
Vervolg

Het vervolg:

Kiel, spanten, 2 dekken (beter 1 dekje en 1 dek) en extra versteviging in elkaar.


1_Retour_08.jpg

Dekken pasten perfect! Hoewel op de foto niet goed te zien zitten er toch een paar welvingen in.


1_Retour_09.jpg

Eén van de onderdekken (zal het wel niet juist omschrijven) beplankt. Omdat er toch een luik overheen komt de breeuwnaden eens geprobeerd met garen te doen. Is niet helemaal naar mijn zin gegaan. Ga nog even uitdokteren hoe ik de dekken ga doen die straks in het zicht komen.


1_Retour_10.jpg



1_Retour_11.jpg
 
Laatst bewerkt:
:D mooi wim klein maar fijn. en de inhoud van de doos ziet er behoorlijk goed uit. ik ga je natuurlijk volgen bij deze bouw ,want van elke bouw leer je bij ook al is ze klein het werk word er niet makelijker op.

veel suxes met de bouw wim .

Snelle reactie Amazone :laugh:
Komen nog 2 kleine updates aan.
Het is inderdaad een priegelbootje en ik heb er zin in!
 
Breeuwnaden

Om te zien welke breeuwnaden ik wilde gaan toepassen heb ik een testje gedaan.

Links met permanent marker en rechts met een zacht potlood.


1_Retour_12.jpg

Vervolgens van beiden de onderste 3 plankjes geschuurd en bovenste 3 geschraapt. Volgens mij ben ik iets te enthousiast geweest met de permanent marker - plankjes waren nogal dun en de inkt werd meteen opgeslurpt.


1_Retour_13.jpg

De volgende 2: links onbehandelde plankjes en rechts met verdunde lak behandelde plankjes (geen parketplus in huis).


1_Retour_14.jpg

Dan de verf er over en weer met een vochtig doekje verwijderen en het resultaat:


1_Retour_15.jpg

Tot nu toe vind ik de potlood (geschraapt) en de verf (voorbehandeld met verdunde lak) het mooist. Bij dit schip ga ik voor het potlood. Die met de verf geeft een iets verweerder uiterlijk en dat ga ik op een volgend schip zeker een keer doen - resultaat is beter dan op de foto te zien is.
 
Laatst bewerkt:
klein maar fijn ,leuk bootje om te volgen Wim
ik weet zeker dat dit ook weer een mooi model wordt.

Henny
 
En zo staat de boot er nu voor:


1_Retour_16.jpg




1_Retour_17.jpg

De laatste foto is het werk van vanavond, dus vanaf hier gaan we in een normaal tempo updaten ;).
 
Laatst bewerkt:
klein maar fijn ,leuk bootje om te volgen Wim
ik weet zeker dat dit ook weer een mooi model wordt.

Henny

Dank je Henny, ik ga er weer helemaal voor om het tot een mooi resultaat te brengen.
 
Wim, ik ben geen bootbouwer (nog niet), maar ik volg in stilte zene.

Erik.
 
Erik, nog niet, maar dat komt dus wel als ik kijk naar je onderschrift ;)
 
Inderdaad, na Pantani zijn bouwverslag ga ik één dezer toch ook mijn Amerigo eens afwerken.
De spanten zijn reeds geplaatst, dus ik start mijn bouwverslag zo een beetje als dit .

Erik.
 
wim over die verweerde plankjes/ ik neem aan dat je eerst met het doekje er over gaat en dan daarna pas de lak er op zet ?

ik vind het wel mooi en had het nog niet eerder gezien
 
wim over die verweerde plankjes/ ik neem aan dat je eerst met het doekje er over gaat en dan daarna pas de lak er op zet ?

ik vind het wel mooi en had het nog niet eerder gezien

In het begin wist ik niet hoe ik mijn breeuwnaden wilde maken en ben toen maar gaan testen.

Bij de proef met de verf had ik links de kale plankjes en rechts de met verdunde lak ingesmeerde plankjes. Dan de verf (op waterbasis) er op gedaan en al vrij snel met een vochtige doek weer aan het afvegen geweest.
Verder ben ik niet over de verf aan het lakken gegaan. Zoals al een beetje te verwachten was bleef er meer verf in de onbehandelde plankjes zitten.

Ik vond de met verdunde lak behandelde plankjes een mooi verweerd uiterlijk hebben. Die methode ga ik vast nog eens toepassen. Ik had van Ron (homeghost) al de tip gekregen dat met parketplus te doen, maar dat had ik toen nog niet in huis.

Voor dit schip heb ik de breeuwnaden met een zacht potlood nagebootst, omdat ik het beste vond passen.
 
Mooi,Wim.Je gaat gelijk door.Goede spirit.
Nu je je kwaliteiten flink hebt opgepoetst,zal dit project gegarandeerd een behoorlijk stuk hoger op je lat komen te liggen.

Je zult dat zelf ondervinden,je wordt steeds strenger op jezelf:$.

Ron.
 
Mooi bootje hoor. Het ziet er goed uit met het potlood.

Verder zou ik toch bij een volgend project een bouwplank maken waar de kiel mooi recht in past om te voorkomen dat de kiel kromtrekt.

Bij de how to's kan je een artikel van Rik vinden over het maken van breeuwnaden met behulp van zwart papier...

Veel plezier met deze schuit :)
 
Dat ziet er goed uit hoor, maar je mag idd nog wel iets meer schrapen. De volgende keer dat je de dekken gaat leggen en je besluit dit met grafiet te doen. Dan een zacht potloot nemen. Bijvoorbeeld. B2

Maar nog belangrijker en dat staat nergens vermeld. Maar wel de essentie is dat je de latjes eerst op een stapeltje legt. Dan allemaal gelijk schuurt. Dus op de kant op een rechte ondergrond. Dan met klemmetje of iets fixeren. Zo kun je met een vijltje of schuurpapier gelijmd op een plankje de fineer latjes allemaal gelijk schuren en zorden dan de latjes langszij om maar te zeggen netjes haaks zijn.

Wat hier dus ook zeker zo belangrijk aan is. Is dat je zo een strakke lijn krijgt en dus ook de latjes strakker naast elkaar kan leggen. Dit komt in deze schaal mooier over. Ook de uiteindelijke breeuwnaad is dan weer rechter. En je hebt daardoor minder last van grafiet dat in de nerf van het hout terecht komt.

Ik hoop dat je hier weer wat aan hebt.

Verder natuurlijk weer heel veel plezier met deze bouw. Het is een zeer leuk scheepje. Waar je met veel plezier aan kunt bouwen.
 
mooi project, ik volg in spanning. ik ben er zeker van dat het een waardige opvolger word van de radarboot;)veelplezier met de bouw

Dank je Kurt, we gaan met volle vaart verder en met plezier!

Mooi,Wim.Je gaat gelijk door.Goede spirit.
Nu je je kwaliteiten flink hebt opgepoetst,zal dit project gegarandeerd een behoorlijk stuk hoger op je lat komen te liggen.

Je zult dat zelf ondervinden,je wordt steeds strenger op jezelf:$.

Ron.

Klopt helemaal Ron, bij de riverboat had ik geen breeuwnaden gemaakt en nu wel. Daarnaast heb ik de beplanking met nog minder lijm gedaan, dat scheelt weer schrapen. Ga ook nog de zijkanten van de 2 dekjes die onder het dek liggen afsluiten zodat het geen open gaten worden, mocht ik besluiten de luiken open te doen.

Mooi bootje hoor. Het ziet er goed uit met het potlood.

Verder zou ik toch bij een volgend project een bouwplank maken waar de kiel mooi recht in past om te voorkomen dat de kiel kromtrekt.

Bij de how to's kan je een artikel van Rik vinden over het maken van breeuwnaden met behulp van zwart papier...

Veel plezier met deze schuit :)

Michel, dank je wel.
Wat je op de foto ziet is een kielklem van Amati. De kiel van deze boot houdt hij netjes recht. Voordeel is dat ik hem alle kanten op kan laten draaien,

Ga eens op zoek naar die how to's, bedankt voor de tip.

Dat ziet er goed uit hoor, maar je mag idd nog wel iets meer schrapen. De volgende keer dat je de dekken gaat leggen en je besluit dit met grafiet te doen. Dan een zacht potloot nemen. Bijvoorbeeld. B2

Maar nog belangrijker en dat staat nergens vermeld. Maar wel de essentie is dat je de latjes eerst op een stapeltje legt. Dan allemaal gelijk schuurt. Dus op de kant op een rechte ondergrond. Dan met klemmetje of iets fixeren. Zo kun je met een vijltje of schuurpapier gelijmd op een plankje de fineer latjes allemaal gelijk schuren en zorden dan de latjes langszij om maar te zeggen netjes haaks zijn.

Wat hier dus ook zeker zo belangrijk aan is. Is dat je zo een strakke lijn krijgt en dus ook de latjes strakker naast elkaar kan leggen. Dit komt in deze schaal mooier over. Ook de uiteindelijke breeuwnaad is dan weer rechter. En je hebt daardoor minder last van grafiet dat in de nerf van het hout terecht komt.

Ik hoop dat je hier weer wat aan hebt.

Verder natuurlijk weer heel veel plezier met deze bouw. Het is een zeer leuk scheepje. Waar je met veel plezier aan kunt bouwen.

Rik, dank je wel.
Dat stapelen van de plankjes is een goed idee inderdaad. Dan komen ze nog strakker te liggen. Ik heb nu de zijkanten van de plankjes bestreken met een B4-potlood.

Ik heb aan alle tips wat, soms kan ik ze direct toepassen en anders wel bij een volgend project. Het geeft in ieder geval stof tot nadenken om jezelf steeds te verbeteren.
 
heel mooi resultaat.
Ik maakte ze met koordjes tussen de latjes wat uiteindelijk ook zeer mooi resultaat oplevert. (zie Bremen krabbenkutter) Wel een paardewerk (gebruikmakend van traag drogende lijm en tandstokertjes) om de lijm naast het plankje aan te brengen en dan het koordje te plaatsen.
In ieder geval veel succes verder, ik blijf je volgen want dit kleinnood staat ook nog in mijn verlanglijstje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan